שתף קטע נבחר

המדינה פיקחה על מחירי היבוא: בכמה הוזלו הגבינות הצהובות?

גם ב-2018 יימשך יבוא הגבינות הקשות במשקל כ-6,100 טונות, וגם הפעם המחיר לצרכן שיציעו היבואנים צריך להיות נמוך ממחירי השוק. הגבינות המיובאות זולות מהמקומיות, ועם זאת תנובה עדיין מחזיקה ב-70% מהשוק. למרות שכל הגבינות הוזלו ב-9% במעדנייה ובכ-11% במדף, "נעם" פרוסה הוזלה רק ב-1.5% והגבינה של רמי לוי דווקא התייקרה

יבוא הגבינות ללא מכס יימשך גם ב-2018, ועד כה הוא הביא להורדת מחירים של 9% במעדנייה ושל 11.4% במדף בכלל השוק. מדובר בגבינות יבוא ממדינות אירופה (בהן גרמניה וליטא), שמתחרות ב"עמק" ו"גלבוע" ונחשבות לזולות גם באירופה.

 

 

בכמה הוזלו עמק וגלבוע ואיזו גבינה הכי זולה?

בשלוש השנים האחרונות ירד מחיר כל הגבינות הצהובות שנמכרות על המדף (גבינות פרוסות וארוזות) מ-66 שקל לק"ג בממוצע ל-60 שקל לק"ג, ומחיר כל הגבינות הצהובות הנמכרות במעדנייה (לפי משקל) ירד מ-44 שקל לק"ג ל-39 שקל לק"ג.

 

בנוסף, בעקבות כניסת הגבינות המיובאות לשוק הורידו היצרנים המקומיים את מחירי הגבינות שלהם: מחיר גבינת עמק על המדף ירד ב-6% מ-67 שקל לק"ג ל-63 שקל לק"ג., ובמעדנייה היא הוזלה ב-9% מ-45 שקל ל-41 שקל לק"ג.

 

 (צילום shutterstock) (צילום shutterstock)
(צילום shutterstock)

מחיר גבינת נעם של טרה במעדנייה ירד מ-68 שקל לק"ג ל-67 שקל לק"ג - ירידה של 1.5%. במעדנייה ירד מחירה של נעם מ-44 ל-40 שקל לק"ג - ירידה של 9%. גבינת גלבוע הוזלה על המדף ב-8% מ-64 שקל לק"ג ל-59 שקל לק"ג, ובמעדנייה ירד מחירה מ-41 שקל לק"ג ל-38 שקל לק"ג - הוזלה של 7%.

 

גם הגבינות המיובאות הוזלו במדף ובמעדנייה. הגבינה של שופרסל הוזלה על המדף מ-59 שקל ל-40 שקל לק"ג - הוזלה של 32%. במעדנייה ירד מחירה מ-38 שקל לק"ג ל-31 שקל לק"ג - ירידת מחיר של 18%. גבינת עלמה של נטו הוזלה במדף מ-41 שקל לק"ג ל-35 שקל לק"ג - ירידה של 15%, אך במעדנייה היא דווקא התייקרה ב-3% מ-32 שקל לק"ג ל-33 שקל לק"ג. לפי סקירת משרד הכלכלה, זהו המחיר הנמוך ביותר לגבינה לצד זו של רמי לוי.

 

הגבינה של רמי לוי דווקא התייקרה: במדף עלה מחירה ב-3% מ-32 שקל לק"ג ל-33 שקל לק"ג, ובמעדנייה היא התייקרה בשיעור דומה אחרי שמחירה עלה מ-33 שקל לק"ג ל-34 שקל לק"ג.

 

מחיר המיובאות נמוך בכ-40% אבל הן עדיין רק מדגדגות את תנובה

עם זאת, אף שבישראל נמכרות גבינות מיובאות שמחירן נמוך ב-40% ממחירי הגבינות המתחרות המקומיות, ההשפעה על השוק עדיין לא דרמטית, כנראה בשל העדפת טעם. תנובה היא עדיין שליטת הגבינות הצהובות עם כ-70% נתח שוק. גבינת עמק מחזיקה ב-54% במעדנייה וב-56% על המדף.

 

בעניין העדפת הטעם אמרו רפתנים ל-ynet שבאירופה מדינות רבות מעדיפות חלב עמיד (בשיעורים של למעלה מ-95%), ובהתאם גם הגבינות האלה מיוצרות לעיתים מאבקת חלב. כך או כך, המוצרים עוברים בקרת איכות ורמתם אמורה להיות דומה לזו של הגבינות המקומיות.

 

 (הדמיה: ברוך נאה) (הדמיה: ברוך נאה)
(הדמיה: ברוך נאה)

מנתוני משרד הכלכלה עולה כי נתח השוק של גבינת העמק, שעמד ב-2015 על 62% משוק הגבינה הצהובה באריזה קמעונאית על המדף ו-63% מהגבינה הצהובה במעדנייה, ירד ב-2017 ל-56% באריזה קמעונאית על המדף ו-54% במעדנייה. מדובר בפגיעה משמעותית בתנובה, אך היא עדיין, כאמור, שליטת השוק.

 

במקביל, מותגים של גבינות קשות מיובאות, שב-2015 היוו 3% בלבד משוק הגבינה הצהובה באריזה קמעונאית על המדף וכ-8% מהגבינה הצהובה במעדנייה, הכפילו ושילשו את נתח השוק שלהם עד 2017: גבינות אלה מחזיקות 9% מהשוק באריזה קמעונאית על המדף ו-18% במעדנייה.

 

המחירים ירדו בזכות אלמנט פיקוח המחירים בהליך התחרותי

הורדת המחירים התאפשרה הודות להליך מכרזי מיוחד של ועדת המכסות של משרד הכלכלה. הוועדה שמרה לעצמה את הזכות שלא לאשר יבוא גבינות פטורות ממכס שמחירן לצרכן גבוה ממחיר גבינת עמק, ולמעשה קבעה רף של מחיר נמוך מהגבינות המפוקחות. בכך המשרד בעצם "פיקח" על המחירים לצרכן של גבינות היבוא. זהו הליך מכרזי ייחודי שנעשה בו שימוש גם בחמאה וייעשה בו שימוש נוסף בעתיד.

 

ועדת המכסות של משרד הכלכלה תפתח מחר (ה') פעם נוספת את ההליך התחרותי ליבוא גבינות קשות ל-2018, במסגרת מכסה פטורה ממכס שתגדל ל-6,100 טונות. בשנה שעברה פתח המשרד מסלול יבוא מיוחד לגבינות מדף, השונה מהמסלול לגבינות מעדנייה. ב-2018 יהיו ארבעה זוכים בלבד בכל מסלול לעומת חמישה זוכים עד כה, וזאת כדי לשמור על התחרות בין היבואנים ועל הביקוש הגבוה לאישורי היבוא. בין היבואנים שזכו במכרז עד כה היו נטו מלינדה, סיימן, אושר עד, שופרסל, תמיר, וילי פוד ורמי לוי. 

 

במשרד הכלכלה מסרו בהודעה לעיתונות: "מאז החל השימוש בכלי זה, הושגו שני יעדים חשובים של הממשלה בכלל ושל משרד הכלכלה והתעשייה בפרט: הגדלת מבחר מוצרי הגבינה הצהובה המיובאים, במגוון מחירים, בהן גם גבינות שמחירן נמוך אף ב-40% לעומת מחיר המותג המוביל בשוק. בנוסף, נתח השוק של המותגים המיובאים החדשים, הולך וגדל על חשבון המותגים המובילים. שני תהליכים אלו מייצרים תחרות חשובה, ועל פי נתוני משרד הכלכלה, ניתר לראות שישנה השפעה מחירי המותגים המובילים.

 

"במשרד הכלכלה צופים כי הגדלת המכסה של יבוא הגבינות הקשות לקראת שנת 2018 ל-6,100 טונות (המהווים כ-20%-25% מהצריכה השנתית של השוק הקמעונאי), תחזק את המגמה של הגברת התחרות והוזלת מחירי הגבינות הצהובות לצרכן. בהקשר זה ראוי לציין שמכירות הגבינות הקשות מהוות כ-20% מכלל הפדיון השנתי של שוק מוצרי החלב, והן מהוות מוצר בסיסי הנצרך כמעט בכל בית בישראל, ללא קשר למיקום גיאוגרפי ו/או מעמד סוציו-כלכלי".

 

מנהל מינהל תעשיות ויו"ר ועדת מכסות יאיר שירן מסר כי "לאור הצלחת המהלך של פתיחת שני מסלולי תחרות נפרדים לגבינות במעדנייה וגבינות על המדף (באריזה קמעונאית) בשנת 2017, הרי שלקראת שנת 2018 תגדיל הוועדה את ההקצאות לגבינות על המדף על חשבון גבינות למעדנייה.

 

"בשנה האחרונה ראינו שהמסלול הנפרד ליבוא גבינה צהובה באריזה קמעונאית הצליח להביא לכניסת מותגים חדשים הזולים בכדי 20%-40% מן המותג המוביל. במקביל, ציבור הצרכנים בישראל מגביר את רכישות הגבינה הצהובה באריזה קמעונאית על חשבון ירידה קלה בהיקף הצריכה של גבינה קשה במעדניות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים