שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    שטראוס החלה לשווק שוקולד חדש: "בלונדיני"
    זו תהיה הפעם הראשונה שחברה ישראלית גדולה תשווק את ז'אנר השוקולד הזה: שוקולד לבן שהסוכר בו מקורמל ולכן יש לו גוון זהוב וטעם של קרמל. בעולם מדובר בשוקולד שחברות לא מעטות משווקות. המחיר בישראל - גבוה יחסית לשאר טעמי שוקולד פרה. ואיך הטעם?

    חברת שטראוס החלה לשווק סוג שוקולד חדש, שאינו מריר, חלב או לבן. בחברה קראו לו בלונדי בשל צבעו. זה שוקולד "בלונדיני" בצבע זהוב (לבן צהבהב), שטעמו הוא טעם של שוקולד לבן וקרמל, שכן למעשה מדובר בשוקולד לבן שהסוכר בו התקרמל.

    בשטראוס החליטו לשווק שלושה מוצרים תחת שם המותג הזה, עם תוספות: קוקוס קלוי, שברי שקדים או שברי קרמל ומלח. הטועמים אותו טענו שהארומה שלו היא של מאפה קרמל (המכונה בארה"ב בלונדי) שזה עתה יצא מהתנור, או של ריבת חלב, או של ביסקוויט לוטוס טבול בחלב.

     

    כמו שוקולד לבן, הוא מכיל אבקת חלב, חמאת קקאו, אבקת חלב וסוכר וגם: אבקת מי גבינה, לקטוזה, ונילין וחומרים מתחלבים. כמו בכל שוקולד חלב – אין בו מוצקי קקאו.

     

    שוקולד בצבע בלונד זו לא המצאה ישראלית. חברת שוקולד הגורמה הצרפתית ולרונה (valrhona) הייתה כנראה הראשונה להשיק את הטעם הזה, בתחילת העשור הנוכחי. אצלה הוא נקרא דולסי (Dulcey) והיא משווקת אותו כסוג השוקולד הרביעי לצד שוקולד חלב, מריר ולבן. מאז חברות רבות יצאו בגירסאות משלהן.

     

    לטענת החברה, הוא נוצר בטעות, כשהשוקולטייר הראשי של ולרונה שכח שוקולד לבן ש"בישל" עבור מאפה, בבאן מארי (סיר המונח מעל סיר מים רותחים). 10 שעות אחרי כן, הוא גילה את אשר שכח, אך בינתיים, השוקולד הלבן הפך ל"בלונדיני". הצבע, שנוצר באופן טבעי, והריח של השוקולד השתנה והיה גם הוא ייחודי.

    החברה שכנראה המציאה את המוצר. ולרונה
    החברה שכנראה המציאה את המוצר. ולרונה

    גם לנסטלה יש שוקולד בלונדיני
    גם לנסטלה יש שוקולד בלונדיני

       

    המחיר: גבוה משוקולד פרה ומשוקולד פרה אקסטרה חלב

    "לא המצאנו את הרעיון", מודה אייל דרור, מנכ"ל חטיבת שטראוס ממתקים, "אבל תהליך הייצור שלנו הוא ייחודי, לפי מה שאנחנו יודעים, בעולם מוסיפים את טעמי הקרמל אחרי הייצור (לא בולרונה, מ"ק) ואנחנו - תוך כדי הייצור. זה מה שמיוחד ומשנה את הטעם של השוקולד, שיש לו ארומה מתמשכת".

     

    למה אתם משוקים את הטעם הזה עם תוספות בלבד?

    "נראה היה לנו שהוא דומיננטי מדי. נראה איך הצרכנים יגיבו לו. אולי בהמשך. בחו"ל יש הרבה ורסיות שמיועדות לאפייה, אולי גם נשיק מוצר כזה. כרגע אנחנו מציעים רק טבלאות, בעתיד אולי גם נייצר חטיף שוקולד בטעם הזה".

     

    הוא יהיה יקר יותר משוקולד פרה?

    "המחיר שלו יהיה גבוה ממחיר שוקולד פרה. הוא יהיה גם גבוה בשקל, פחות או יותר, משוקולד פרה אקסטרה חלב (המתחרה של עלית למילקה, שעולה יותר משוקולד פרה. מ"ק). עם זאת, הוא יהיה כ-40% זול יותר מספלנדיד. כל זה כמובן, תלוי בתמחור שהקמעונאים יתנו לו".

     

    לפי אתר השוואות המחירים פרייסז, שוקולד פרה נמכר בימים אלה ברשתות 7.90-3.60 שקלים. שוקולד עלית אקסטרה חלב מתומחר ב-7.90-3.67 שקלים ושוקולד מריר 60% ושוקולד ספלנדיד נמכר לצרכנים ב-13-7.80 שקלים. למרות שלא נכנס עדיין לכל הסניפים, בלונדי כבר מתומחר על-ידם ב-7.20-6.90 שקלים לחפיסה.

     

    פחות סוכר, יחסית לשוקולד לבן וחלב

    למרות שיש לו טעם קרמלי יש בו פחות סוכר, כך טוענים בחברה. "זה יצא במקרה", הוא אומר. "הורדנו במיילא 10% מהסוכר בחלק מהטבלאות. הוא מתוק בגלל אבקת החלב והקרמל , אבל בעוד שבטבלה רגילה יש כ-50% סוכר, פה כ-40% עד 45%. לא לשם כיוונו אבל הסתדר לנו יפה".

     

    בדקנו ואכן בעוד שבשוקולד חלב של עלית יש כ-50% סוכר, בבלונדי עם שברי השקדים יש רק 42 גרם סוכר, בבלונדי בתוספת קוקוס קלוי יש רק 44 גרם סוכר; ויש 52 גרם סוכר בבלונדי עם שברי קרמל ומלח.

     

    לשם השוואה, בשוקולד מריר של עלית יש 50 גרם סוכר, בשוקולד חלב אקסטרה של עלית יש 51 גרם סוכר, בשוקולד לבן מעולה עם שברי אגוזי לוז ואורז תפוח של ריטר יש 52 גרם סוכר ושוקולד חלב של מילקה מכיל 58 גרם סוכר. לעומת זאת, בשוקולד חלב עם אקסטרה קקאו של מילקה יש רק 43 גרם סוכר ובשוקולד מריר מעולה עם שברי פולי קקאו של מגנום (יוניליוור) יש 41.5 גרם סוכר. בשוקולד לינדט אקסלנס מריר מעולה 85% מוצקי קקאו יש הכי פחות סוכר: 11 גרם בלבד.

     

    כמות הנתרן בבלונדי גבוהה יחסית לשוקולד מריר: למעלה מ-150 מ"ג לעומת 25 מ"ג בשוקולד של יוניליוור ואפס נתרן בשוקולד מריר עלית. יש בו 37-30 גרם שומן, כמו ברוב מוצרי השוקולד (אם כי ככלל, ככל שבשוקולד יש יותר מוצקי קקאו, כמות השומן בו גדלה).

    הערכים התזונתיים של בלונדי
    הערכים התזונתיים של בלונדי

     

    מה חשבו הטועמים?

    נתנו ל-8 צרכנים לטעום את השוקולד החדש. המסקנה לא אחידה: היה מי שאהב והיה מי ששנא, אבל כולם חושבים שזה הולך להיות מוצר נישה.

     

    טועם שלא אוהב שוקולד לבן ואמרנו לו שזו ורסיה של שוקולד לבן - לא אהב את המוצר על שלושת טעמיו, בלשון המעטה. טועם שני שלא אוהב שוקולד לבן, אך לא אמרנו לו שזו ורסיה של שוקולד לבן, חשב שזה מוצר מעניין ואהב את טעם השקדים.

     

    חובבת שוקולד לבן שלא אמרנו לה שזה סוג של שוקולד לבן לא התעלפה מטעם הבלונדי-מלח (כי לטענתה שוקולד חלב או מריר עם קרמל ומלח זה יותר טעים), אבל נתנה ציון גבוה לטעם עם הקוקוס והצליחה לנחש שמדובר בשוקולד שדומה ללבן. לטענתה, היא חשה שלשוקולד יש טעם לוואי שאינו בהכרח נעים. חובבת שוקולד לבן שנייה שידעה מראש שזה סוג של שוקולד לבן - אהבה את כל הטעמים.

     

    רוב הטועמים אהבו יותר את טעם הקוקוס, למעט מי שלא אוהב קוקוס. רוב הטועמים אמרו שימשיכו לדבוק בשוקולד הרגיל שהם קונים, כלומר שאין פה איזו תגלית קולינרית שתגרום להם לעבור לשוקולד בלונדי, אבל שבהחלט מדובר בשוקולד טעים ויתכן וירכשו גם אותו.

     

    נתח השוק של עלית ירד בשנים האחרונות, אך נמצא בעלייה

    החברה, ששולטת בשוק השוקולד בישראל, מצפה שהמוצר יתפוס 7%-8% נתח שוק. "השוקולד

    הכי נמכר שלנו הוא מריר", מסביר דרור, "בסביבות 35%-40% מהמכירות וזה מתפלג לפרימיום, המריר לגווניו ושוקולד לאפייה. שוקולד חלב נמכר קצת פחות והוא מגיע עם הרבה יותר תוספים. אני מעריך שאנשים מעדיפים לאכול שוקולד חלב אבל אופים עם המריר ולכן המריר מוביל. שוקולד לבן הוא נישתי יותר".

      

    בשנים האחרונות יש לא מעט תחרות על מדף השוקולד. נוסף ללינדט (שעלית משיבה לו מלחמה עם ספלנדיד) ונוסף למילקה (שעלית המציאה לו מתחרה: פרה אקסטרה חלב), החברה מתחרה גם בוורד הגליל, המותג הפרטי של שופרסל (של פריי השוויצרית, שנמכר תחת המותג פריי גם ברשתות אחרות) ריטר ספורט, קוט דור, צ'וקטה, מגנום, נסטלה ועוד ועוד. במקביל לשוקולד עלית היא משווקת גם את השוקולדים של מקס ברנר. "בארבע השנים האחרונות, השוק נכנס לתחרות בעוצמה. גם שער האירו הנמוך מאוד עוזר לייבואנים. רואים גם שהמחירים במדף טובים", אומר דרור.

     

    מה נתח השוק של עלית?

    "56.5%. איבדנו ארבע נקודות בארבע השנים האחרונות, היינו באזור 62%. השנה, עלינו מעט בנתח השוק לעומת 2016. אנחנו מצליחים להתמודד בצורה יפה מול הייבוא. הצרכן אוהב חדשנות ואנחנו חדשנים. עם ספלנדיד עברנו בצורה משמעותית את לינדט: בסגמנט הפרימיום ספלנדיד מהווה 40% והם 25%. נפתח פער משמעותי. שוקולד פרה המשודרג הגיע לכ-40% נתח שוק, בדומה למילקה".

     

    בלונדי, אגב, הוא לא הטעם היחיד המתיימר להיות "שוקולד חדש". לאחרונה פורסם שיצרנית הקקאו הגדולה בעולם ברי קאלבו (Barry Callebaut), פיתחה שוקולד בגוון ורדרד טבעי וטעם פירותי מתוק-חמצמץ. החברה מכנה אותו "שוקולד רובי". עוד חידושים בשוק השוקולד: שוקולד עמיד בטמפרטורות גבוהות. בנוסף, בנסטלה טוענים שהצליחו להפחית את כמות הסוכר בשוקולד ב-40%.

     

    פולי הקקאו בעולם מגיעים מאפריקה ומדרום אמריקה ולעיתים קרובות הושמעה ביקורת על כך שבהפקתו מעורבת עבודת ילדים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "שטראוס החלה לשווק שוקולד חדש: "בלונדיני""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים