שתף קטע נבחר

מובילאיי: רכב אוטונומי לא יהיה אשם בתאונות

חטיבת הרכב האוטונומי של יצרנית השבבים אינטל מצהירה כי פיתחה נוסחה המאפשרת למנוע תאונות עתידיות שייגרמו באשמת רכב אוטונומי. ויש בזה גם צדדים חיוביים

פרופסור אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי וסגן נשיא בכיר של אינטל לתעשיית כלי רכב אוטונומיים, פיתח יחד עם עמיתו שי שלו-שוורץ מודל המאפשר לדבריו להמנע לחלוטין מתאונות שייגרמו בין רכב אוטונומי לרכב "רגיל" באשמת הרכב האוטונומי. המודל אותו חשף שעשוע היום (ד') בוועידה שנערכה בקוריאה, מונע מרכב אוטונומי להתנהל בתנועה באופן שעלול לגרום לתאונה - בין היתר על-ידי חיזוי פעולות הרכב הרגיל. לפי המודל המכונה "בטיחות אחראית" (RSS - Responsibility Sensitive Safety), ניתן יהיה להפעיל את הרכב האוטונומי אך ורק במצב בטוח, בו לא יהווה סכנה למשתמשי דרך אחרים (ברכב שאינו אוטונומי).

 

מניעת תאונות מתמטית ()
מניעת תאונות מתמטית

 

יש לציין כי נושא בטיחות הרכב האוטונומי בכלל, ובעיקר השתלבותו בצי רכב רגיל עם נהג בשר ודם, מטריד כיום חוקרים, רגולטורים ומפתחים כאחד. אין זה סוד כי מבחינה טכנולוגית, רכב אוטונומי יכול לנוע על הכבישים כבר עתה, ובמידה רבה של ודאות יהיה בטוח יותר עבור נוסעיו מרכב רגיל. מערך החיישנים, מיפוי כבישים מדויק ברזולוציה גבוהה ובוודאי מערכות שליטה על הרכב, קיימים כבר שנים אחדות ובהתאם צברו מאות מכוניות אוטונומיות יחדיו מיליוני ק"מ של ניסויים, כמעט ללא תאונות. וכאשר היו כאלה, הן נבעו מטעויות של כלי רכב בסביבת הרכב האוטונומי. ובכל זאת, מסתבר כי חשש הציבור מרכב שאינו בשליטתו, נתפס עדיין כמחסום שיווקי על-ידי היצרניות.

 

בהודעה ששחררו אינטל ומובילאיי לתקשורת, עולה כי החברות מעוניינות בין היתר לאפשר לתעשיית הרכב, גורמי אכיפת החוק והרשות השופטת, לנטרל עד כמה שניתן את אי הוודאות באשר לבטיחות כלי רכב אוטונומיים, כמו-גם אחריותם במקרה של תאונה בה מעורבים גם כלי רכב נהוגים בידי נהגים בשר ודם. חיישני הרכב האוטונומי, יחד עם הגדרות ניהוג מדויקות, יאפשרו לשלול במהירות את האפשרות שהתאונה נגרמה על-ידי רכב אוטונומי, ויסייעו לשילובם בצי הרכב הכללי במהירות תוך הגברת רמת האמון של הציבור בהם.

 

שעשוע חשף בוועידה את מה שהוא מכנה "נוסחה מתמטית שתבטיח כי כלי רכב אוטונומי שמופעל באופן אחראי לא יוכל לגרום לתאונה בה הוא עשוי להיות מואשם... הפתרון שלנו הוא לקבוע אפשרויות ברורות העלולות לגרום לטעות, תוך התבססות על מודל מתמטי. אם החוקים (והתנהגות הרכב האוטונומי) נתונים, חקירת (תאונה) תוכל להתבצע במהירות, תוך התבססות על עובדות (נתונים שיתקבלו ממערך החיישנים של הרכב האוטונומי) והאחריות (לתאונה) תוכל להקבע במהירות ובאופן חד-משמעי. בדרך זו ניתן יהיה להגדיל את תחושת הביטחון של הציבור ברכב אוטונומי אם וכאשר תתרחש תאונה שכזו".

 

יש להניח כי בעתיד תשחרר החברה מידע נוסף על מערך קבלת ההחלטות של הרכב האוטונומי או אם לדייק, התוכנה שתוזן למחשב המפעיל את הרכב בהתאם לנתונים המתקבלים ממערך האיסוף בו יצויד. הודעה זו של אחת החברות המתקדמות בתחום האוטונומי בעולם הרכב, אם לא המתקדמת שבהן, מבהירה במקביל כי מכוניות אוטונומיות ברמה 4 ו-5 הצפויות לעלות לכביש בסביבות 2020-2021, ינהגו כנראה באופן שלא יאפשר לבעליהן בשום דרך, קבלת החלטות שאינן הולמות את מערך ההגבלים המשולב בתוכנה המאפשרת להן לנוע.

 

במילים אחרות, חסל סדר אי שמירת מרחק, סטיה פתאומית מנתיב שלא עקב התחמקות מסכנה ועקיפה על פס לבן. מצד שני, יתכן ולא נראה יותר מכוניות איטיות מדי בנתיב שמאל, כניסה לצומת חסום, פניה ללא איתות ומעבר באדום.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יובל חן
בלי תאונות בכלל
צילום: יובל חן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים