שתף קטע נבחר
 

אלסקה אירליינס רוכשת מטוסי מטען מהתעשייה האווירית

לפני כמעט 70 שנה, מטוסי הדגלס C־54 סקיימסטר של אלסקה איירליינס נחתו שוב ושוב בשדה התעופה לוד, אחרי טיסה בת תשע שעות וניווט מסוכן, ופרקו את מטענם היקר: יהודים עולים מתימן, במסגרת מצבע "מרבד קסמים". כיום, החברה האמריקנית מסבה בארץ מטוסי 737 למטען, לטובת הטסת מטעני דגים לארה"ב

70 שנה אחרי שלקחו חלק במבצע לעליית יהודי תימן לישראל, שוב אנחנו יכולים לראות את מטוסי אלסקה איירליינס בשדה לוד, כיום נתב"ג. חדשים ונוצצים. הם נגררים מההאנגר של חטיבת בדק בתעשייה האווירית, ויוצאים לטיסות ראשונות אחרי שיפוץ ארוך. השבוע נערך טקסט המסירה הרשמי, בהשתתפות בכירים מ"אלסקה", מנכ"ל התעשייה האווירית יוסי וייס וסמנכ"ל ומנהל חטיבת בדק בחברה יוסי מלמד.

 

מטוסי "אלסקה" אחרי ההסבה למטען (צילום: התעשייה האווירית) (צילום: התעשייה האווירית)
מטוסי "אלסקה" אחרי ההסבה למטען(צילום: התעשייה האווירית)
 

החברה האמריקנית היא הלקוח הראשון של קו הסבת מטוסי בואינג NG737 בתעשייה האווירית, מתצורת נוסעים למטען. המפעל הישראלי הוא היחיד בעולם שקיבל רישיון לבצע במטוסים את הניתוח הארוך, שאורך ארבעה חודשים. רשויות התעופה האמריקניות אישרו לתעשיה האווירית לרוקן את המטוסים מכל מושביהם, רצפתם עוברת חיזוקים, דלתות תא מטען רחבות נפרצות בצידם והם הופכים למטוסי מטען המסוגלים לשאת 10 קונטיינרים במשקל 26 טון. שלושה מטוסים של החברה עברו את ההסבה בארץ, ויש כבר הזמנות להסבות נוספות.

 

עובדת ארגון הג'וינט עם אחת מילדות העולים במבצע מרבד הקסמים (צילום: ארגון הג'וינט) (צילום: ארגון הג'וינט)
עובדת ארגון הג'וינט עם אחת מילדות העולים במבצע מרבד הקסמים(צילום: ארגון הג'וינט)
 

אלסקה איירליינס הייתה אחת החברות היחידות שהסכימו לבצע את הטיסות המסוכנות בזמנו, אז הוטסו לישראל מתימן 49 אלף יהודים במסגרת מבצע מרבד הקסמים (שכונה גם מבצע על כנפי נשרים) עבור ארגון הג'וינט.

אחד ממטוסי "אלסקה" אחרי ההסבה למטען (צילום: התעשייה האווירית) (צילום: התעשייה האווירית)
אחד ממטוסי "אלסקה" אחרי ההסבה למטען(צילום: התעשייה האווירית)
  

"הרכישות המוגברות באתרי קניות מגדילות את הביקוש העולמי למטוסי מטען", אומר מלמד. "בכל שנה אנחנו מבצעים 10-20 הסבות, כולל מטוסי 767 שביצענו עבור ספקיות של אמזון". 767 מטען יכול לשאת 58 טון, לעומת 20-26 טון ב-737. מחיר הסבה של המטוס הגדול יותר עומד על 13 מיליון דולר, והקטן - 4 מיליון דולר.

 

בחטיבת הבדק ממתינים להחלטת חיל האוויר הישראלי לגבי מטוס התדלוק העתידי שלו, ולבחירה בין מטוסים חדשים מבואינג, למטוסי 767 משומשים שיוסבו בידי החטיבה בשליש המחיר. גם מטוסי התדלוק הנוכחיים של חיל האוויר מדגם 707, הוסבו בבדק.

 

הכתבה פורסמה היום ב"ידיעות אחרונות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים