שתף קטע נבחר

"העיר שתקועה לה יחדיו": משתמשי התחבורה הציבורית בבירה יוצאים למאבק

הנוסעים שנתקלים בשירות לקוי של חברות התחבורה הציבורית בירושלים מוחים על הפקרתם, טוענים שהשר כץ מסרב להיפגש עמם ויוצאים לרחובות: "אוטובוסים מאחרים על בסיס יומי, צפיפות ועומסים מסכני חיים"

 

 


משתמשי התחבורה הציבורית בירושלים ממשיכים במאבק: היום (ג') יפגינו בשלושה מוקדים במחאה על מצוקת התחבורה בעיר. מוקד המחאה: השר ישראל כץ והחברות המפעילות את התחבורה הציבורית בבירה, אגד וסיטיפס.

 

תחת הכותרת "העיר שתקועה לה יחדיו" מובילה אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית יחד עם ארגון 15 דקות הפגנה מול התחנה המרכזית בבירה. "תושבי ירושלים סובלים מדי יום שגרה מתסכלת של תחבורה ציבורית כושלת ולא מתפקדת. אוטובוסים שמאחרים על בסיס יומי, קווים שמתבטלים או לא מגיעים כלל וצפיפות ועומסים מסכני חיים", מסרו מארגני ההפגנה, שתחל ב-17:00. הם הזכירו שמונופול חברת אגד בעיר עתיד להסתיים בשנה הבאה, ולטענתם משרד התחבורה ממהר לחדש את המכרז מבלי שאגד עומדת בהתחייבויותיה. "אגד מפקירה את תושבי ירושלים ומסרבת לקחת אחריות", ציינו המארגנים.

התחבורה הציבורית בבירה - קורסת (צילום: אופק שוסל) (צילום: אופק שוסל)
התחבורה הציבורית בבירה - קורסת(צילום: אופק שוסל)
 

מייד לאחר מכן יסעו המפגינים למאהל מחאה מול ביתו של שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ, בכפר אחים. לטענת המארגנים, הוא סירב להיפגש איתם. "כבר שנה אנחנו במאבק מתמשך למען תחבורה ציבורית הוגנת לתושבי ירושלים", אמר שלומי יחיאב יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית. "לאחר שיחות רבות עם בכירי אגד ומשרד התחבורה זכינו רק להבטחות שלא קויימו. אנחנו יוצאים לשטח בשותפות תקדימית של כל אגודות הסטודנטים והתאים הסטודנטיאליים בעיר, לזעוק את מצוקתם של צרכני התחבורה הציבורית בעיר. אנחנו מזמינים את כל התושבים להצטרף אלינו למאבק החשוב הזה וקוראים לשר התחבורה ישראל כץ - קח אחריות".

 

שיר מיכאל, חברת אגודת הסטודנטים בירושלים וממובילות המחאה, אמרה באולפן ynet כי הרכבת הקלה לא פתרה את הבעיה: "היא לא מגיעה לכל המקומות בעיר, לא לקמפוסים ולא לשכונות המרוחקות, אז היא לא פותרת לנו באמת שום דבר. אני קוראת לכל הסטודנטים להגיע להפגין איתנו. זו המחאה של כולנו".

 

במקביל בכיכר הדוידקה, מול משרדי סיטיפס, תתקיים הפגנה נוספת בדרישה לשיפור השירות הניתן למשתמשי הרכבת הקלה בעיר ונגד משטר הקנסות שמנהיגים שם. מתשובה לשאילתה שהגיש ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) לשר התחבורה, עולה שבארבע השנים האחרונות החברה גבתה כמעט שבעה מליון שקלים מקנסות.

 

 

 

מתוך 80 אלף הדו"חות שניתנו בשנים אלו, רק 137 דו"חות בוטלו. "זו שערורייה, הדו"חות ניתנים בשרירות לב, באופן דרקוני, בחוסר התחשבות, ואפשר להגיד שבחוסר אנושיות, בצורה מבזה ואף אכזרית. לקנסות אין שום פרופורציה למחיר הנסיעה. מדובר ביותר ממיליון שקל בשנה רווח לחברה רק מקנסות. האחריות הישירה לנושאים אלה היא של משרד התחבורה", אמר ח"כ מקלב.

 

"אנחנו יוצאים לשלב ראשון במחאה שבו אנחנו אומרים בצורה ברורה: תשנו את התנהגותכם ותתחילו לתת שירות ברמה שלה אנחנו זכאים, או שתעזבו את ירושלים", אמר אפרים מורנו מהקבוצה "מפסיקים לשים פס על ירושלים". לדבריו, אין מספיק מכשירי תיקוף, ברכבת לא ניתן לשלם, אין תדירות גבוהה מספיק של רכבות - ולכן הצפיפות רבה, אין רכבות לאורך כל שעות היממה.

עומס בקווי האוטובוס לאוניברסיטה העברית (צילום: אגודת הסטודנטים האוניברסיטה העברית) (צילום: אגודת הסטודנטים האוניברסיטה העברית)
עומס בקווי האוטובוס לאוניברסיטה העברית(צילום: אגודת הסטודנטים האוניברסיטה העברית)
 

מורנו מוחה גם על מדיניות הקנסות: "אנחנו לא מעודדים גנבות, צריכים להיות פקחים. אבל בין זה לבין לתת דו"ח לתיירת שבאה לברר פרטים, או לקשישה בת 80 שמבקשת ממישהו שיתקף לה את הכרטיס והפקח אומר לה שהיא רוצה לתקף רק כי ראתה אותו; או ילדה בת 12 שמקבלת דו"ח - אלו פשוט עוולות שלא הגיוני שיימשכו".

 

מחברת סיטיפס נמסר "כידוע, על פי חוק, בדיוק כמו באוטובוס או ברכבת כך גם הנסיעה ברכבת הקלה איננה חינם. מדובר במערכת הנסיעה הפתוחה הראשונה מסוגה בארץ, שמבוססת על אמון בציבור הנוסעים. הנוסעים ברכבת הקלה מחוייבים להצטייד בכרטיס נסיעה מראש ולתקפו עם כניסתם לרכבת הקלה".

 

עוד הסבירו כי ברכבת הקלה נוסעים מדי יום כ-150 אלף נוסעים, שרובם משלמים על הנסיעה כדבר שבשיגרה. "אך לצערנו ישנו מיעוט שמנסה לנצל העובדה שמדובר במערכת פתוחה ומועל באמון שניתן בו בניסיון להתחמק מתשלום. כמו בכל מקום אחר בעולם, מי שמתחמק מתשלום ונתפס – נקנס. מי שיש לו השגה כלשהי יכול לפנות לוועדה חיצונית שמינה משרד התחבורה. העובדה כי ועדה זו קיבלה עד כה רק מספר קטן של ערעורים לאחר בחינתם, מוכיחה כי מרבית הקנסות ניתנים כנדרש ובצדק".

 

עומס בדרך לכותל, אוטובוסים לא מעלים נוסעים

בחודשים האחרונים דיווחנו על בעיות קשות בתחבורה הציבורית בירושלים ובייחוד בקווי אגד. באחד המקרים תועד נוסע של קו 15 כשחסם את דרכו של אוטובוס במשך 20 דקות, כי הנהג סירב להעלות נוסעים נוספים.

 (צילום: אגודת הסטודנטים האוניברסיטה העברית) (צילום: אגודת הסטודנטים האוניברסיטה העברית)
(צילום: אגודת הסטודנטים האוניברסיטה העברית)
 

קרוב ל-1,400 תלונות הצטברו תוך שלושה חודשים בלבד באפליקציה של "15 דקות" על כ-450 קווים ברחבי הארץ. שליש מהתלונות נוגעות למחוז ירושלים. כמעט מחצית מהתלונות נוגעות לאיחורים ולאי-ביצוע נסיעות, 11 אחוזים מהתלונות מתייחסות לאוטובוסים שמדלגים על תחנות.

 

"15 דקות" אף ניתח 3,000 תלונות של סטודנטים בנושאי תדירויות, פקקים, מסלול מפותל ואחרים ודירג את הקווים. הקו הגרוע ביותר הוא קו 19 לאוניברסיטה העברית. אופק שוסל לומד שם, וניסה להגיע ביום חמישי האחרון מהאוניברסיטה למרכז העיר. אך בשעות שהוא מסיים את לימודיו, קו 19 יוצא בכל 12 דקות. עשרות הממתינים לקו לא מצליחים לעלות לאוטובוס. "זה קורה לא מעט וכל הקווים שיוצאים מהאוניברסיטה למרכז העיר מקיפים ומאספים את כל השכונות שבדרך אז בטח שהוא יהיה עמוס כי הוא רלוונטי לכל מי שרוצה לצאת מהאזור המבודד".

 

המשבר בבירה מגיע לשיאו במהלכם של אירועים מיוחדים ובחגים, בעיקר בתחבורה הציבורית לכותל המערבי. לפני יום כיפור הקווים לא עמדו בעומס וכך גם ב-ט' באב. הוועדה לפניות הציבור בכנסת פרסמה הודעה חריגה: "בדיונים עלתה שורת טענות על תפקוד לקוי של אגד - המתנה מרובה, תחנות עמוסות, שילוט לא מעודכן בנוגע לזמני הגעת האוטובוסים והיעדר תיאום בין כלל הגורמים במקום", נכתב בהודעה.

 

חבר הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה), יו"ר הוועדה, אמר בדיון: "אם משרד התחבורה מפר את החוק ויש אנרכיה כמו בהודו ובאפריקה, יש לאפשר לנהגים פרטיים לאסוף נוסעים בתחנות. המדינה משקיעה מספיק מיליארדים בתחבורה הציבורית, לא נקבל תשובה שאין מספיק נהגים".

 

בחברת אגד בחרו לא להגיב לטענות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אופק שוסל
אוטובוס בירושלים
צילום: אופק שוסל
מומלצים