שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    חשוב לדעת: הזכויות של סטודנטיות בהריון
    לא קל להיות סטודנט ובטח שלא כשאת סטודנטית בהריון. אז מה צריך לעשות כדי לעבור את התקופה בצורה הטובה ביותר

    הסמסטר בעיצומו ואיתו התופעות המוכרות שכל סטודנט מצוי סובל מהן. ביניהן, השעות המוקדמות שבהן צריך להגיע לשיעור או ללמוד למבחן, הימים הארוכים, שאצל מרבית הסטודנטים כוללים קפיצות בין הלימודים לעבודה, חוסר ריכוז עקב עומס השיעורים וקליטת המידע הרב ובין הכל, גם להצליח למצוא את הזמן להכין אוכל או לחילופין, מה שקורה אצל רוב הסטודנטים - לקנות אוכל זמין בקפיטריה.

     

    אז כבר הבנו שלהיות סטודנט זה לא קל, אז תחשבו כמה זה מאתגר כשאת סטודנטית בהריון.

     

    בחילות, חולשה, תחושת כבדות ועייפות הן רק חלק קטן מהתופעות שצצות בהריון. ובתקופת החורף עוד נוסיף את הרצון שלנו לחמם את הגוף על ידי אכילה מוגברת, חשק לנשנושים בכל הטעמים וכמובן החשש להידבק ממחלות כאשר סטודנטים אחרים שנמצאים בכיתה בדיוק השתעלו או התעטשו.

     

    אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
    אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

     

    אז כדי לעזור לסטודנטיות בהריון לעבור את יום הלימודים בכיף ולהתגבר על העייפות והרגשת החולשה, ריכזנו עבורכן כמה טיפים לחיזוק הגוף ושמירה עליו:

     

    להתחיל את הבוקר עם חיוך ובצורה מאורגנת: התחילי את הבוקר בשתיית מים עם לימון סחוט, זה יצנן את גופך והלימון טוב נגד בחילות. כמו כן, כדאי לגרד גם ג'ינג'ר בפנים. למי שרגילה לשתות קפה בבוקר - זכרי כי בהריון יש להגביל את צריכת הקפאין לכוס אחת ביום.

     

    לפני שאת יוצאת מהבית, זכרי לקחת בתיק הלימודים בקבוק מים גדול, אם יש לך רק בקבוק קטן, חשוב להקפיד לסיים אותו ולמלא מחדש. שתייה מרובה חשובה גם בזמן רגיל, אבל עוד יותר בזמן ההיריון כדי לשמור על הריון תקין ועל בריאותו של העובר. שתייה מועטה עלולה להגביר את תחושה העייפות וחוסר ריכוז. מומלץ לשתות כ 2 ליטר בזמן ההיריון וכמות גדולה יותר במצב של בחילות או חולשה.

     

    התכונני לרעב של "אחרי הרצאות הבוקר": אם לא הספקת לאכול על הבוקר, סביר שתתחילי לחוש רעב אחרי השיעורים הראשונים של הבוקר. כדי להיות מוכנה לצורך בנשנוש, תמיד תקחי איתך בתיק קופסה של ירקות חתוכים אושקדים ואגוזים. כך תוכלי לספק את הרעב, לשמור על תזונה בריאה ועלייה מתונה במשקל. שבא לך משהו מתוק יותר או אם את מרגישה נפילת סוכר, חשוב שתהיי מצוידות בשקית עם תמרים ופירות. כך תוכלי להימנע מכל החטיפים עתירי הסוכר והנתרן בקפיטריה ולהרגיע את הגוף.

     

    רונית דוייב (צילום: יח"צ)
    רונית דוייב(צילום: יח"צ)

     

    בנוסף, מומלץ להביא אוכל בקופסה מהבית או כריכים מזינים מלחם מלא. האוכל בקפיטריה בדרך כלל מעובד ומטוגן בשמן ללא בקרה על הכמות. אם אין אפשרות להביא אוכל מהבית, השתדלי לבחור מהתפריט אופציות בריאות ככל האפשר. הימנעי גם משתייה ממותקת, מלבד הסוכר הלא בריא, זה יכול לתרום לתחושת העייפות והכבדות.

     

    בזמן השיעורים בכיתה, נסי לשבת תמיד ליד החלון ותשתדלי שיהיה פתוח. ישיבה במקום סגור, בכיתה ובכלל בזמן החורף יכולה להיות בעיתית ובעלת פוטנציאל להידבקות במחלות. במיוחד כאשר אחד הסטודנטים בא כשהוא חולה.

     

    וכמובן, תמיד הגיעי לבושה בהתאם למזג האוויר. חשוב לשמור על הגוף על ידי לבוש חם בחורף. בימים קרים הצטיידי תמיד במעיל, כפפות, צעיף וכמובן מטרייה כשגשום. את יכולה להיות גם אופנתית וגם להימנע מקירור, צינון, שפעת ושאר מחלות החורף.

     

    תבצעי פעילות גופנית שתעיר ותחזק אותך: השגיחי על הרגלים בריאים בתזונה ובפעילות גופנית מתונה - זה מאוד יעזור להקל עלייך במהלך הישיבה הארוכה בהרצאות ובלימודים ובמיוחד עם כאבי הגב שהולכים וגדלים עם ההתקדמות של חודשי ההיריון. בכדי לחזק את הגוף הפעילי אותו כמה שיותר, התעמלות מתאימה יכולה להיות: התעמלות אירובית או סיבולת לב-ריאה, חיזוק השרירים כמובן ותרגילי גמישות. נצלי גם את ההליכה בין החדרים שבהם מתקיימת ההרצאות בכדי להזיז את הגוף. גם בסוף השבוע כשאין לימודים, נצלי את הזמן לפעילות גופנית. חשוב לזכור - שגרת פעילות גופנית יום יומית ואכילה מאוזנת ובריאה, יעזרו לך לנהל עלייה מאוזנת במשקל בתקופת ההיריון ויסייעו לירידה מהירה יותר במשקל לאחר הלידה.

     

    ואל תשכחי את זכויותיך

    • דעי שבכל מוסד אקדמי ישנה רכז התאמות לסטודנטית הנמצאת בטיפולי פוריות, הריון, לידה, אימוץ או קבלת ילד. רכזת ההתאמות מחויבת בשמירת סודיות רפואית והיא יכולה לסייע בכל התהליך בזמן הלימודים.

    • היעדרות והארכת לימודים- סטודנטית בהריון זכאית להיעדר מ- 30% מכלל השיעורים בקורס בו חלה חובת נוכחות, אם הסיבות להיעדרות קשורות להריון.

    • מוסד להשכלה גבוהה אינו רשאי לשלול מסטודנטית שנעדרה מלימודיה 21 ימים לפחות בסמסטר עקב הריון, קבלת מלגה שהקריטריון לקבלתה הוא משך תקופת הלימודים

    • סטודנטית שנעדרה מהלימודים במשך 21 יום לפחות בסמסטר בשל הריון, זכאית להאריך את הלימודים בשני סמסטרים מבלי לשלם שכר לימוד

    • סטודנטית שנעדרה מלימודים במועד הגשת מטלה או בסמוך לו בשל הריון, זכאית להגיש את המטלה תוך שבעה שבועות מתום ההיעדרות, אם נעדרה 21 ימים לפחות בסמסטר

    • סטודנטית שנעדרה מבחינה בשל הריון זכאית להיבחן במועד מיוחד

    • סטודנטית שנעדרה מלימודיה לפחות 21 ימים בסמסטר בשל הריון זכאית לצילום או הדפסה של חומר הלימוד שהפסידה

    • סטודנטית שנעדרה מקורס 21 ימים לפחות בשל הריון זכאית לבטלו ולחזור עליו ללא תשלום

    • מהחודש השביעי להריון ועד חודש לאחר הלידה, האוניברסיטה חייבת לספק לסטודנטית, חניה ללא תשלום בקרבת הקמפוס.

    • סטודנט שהוא בן זוג של סטודנטית שנעדרה 21 ימים לפחות בסמסטר בשל הריון, זכאי לפטור מנוכחות בשיעורים לשבוע

    • סטודנטית בהריון שלא ניגשה לבחינה או לא הגישה עבודה בקורס המהווה דרישה מוקדמת לקורס מתקדם מסיבות הקשורות בהריון, זכאית ללמוד על תנאי בקורס המתקדם

    • סטודנטית שנעדרה מקורס מעבדה, סמינריון, סיור, סדנה או הכשרה מעשית 21 ימים לפחות בסמסטר עקב הריון זכאית להשלים את החסר, לפטור מהשתתפות או להשתתף בהם במועד מאוחר יותר

    • כמו כן, אל תשכחי שבעצם היותך סטודנטית, יש לך את הגיבוי של התאחדות הסטודנטים על כל בעיה ניתן לפנות אליהם

     

    רונית דוייב, מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "חשוב לדעת: הזכויות של סטודנטיות בהריון"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים