שתף קטע נבחר
 

העתיד הגיע לכיתות

לוח קרמי בעל שלוש פונקציות, חלל עם חמישה מסכים גדולים שניתן להתחבר אליהם מכל מכשיר נייד, חדר עם מקרנים מכל עבר כולל מהתקרה, ריהוט נייד, צבעוני וחדיש הם רק חלק מהדברים שייבנו בחדרי הכיתה העתידית - חדרי ה-FLS- Future Learning Space. כך זה נראה מקרוב במכללת לונסקי לחינוך

בשיתוף מכללת לוינסקי לחינוך

 

לוח קרמי בעל שלוש פונקציות, חלל עם חמישה מסכים גדולים שניתן להתחבר אליהם מכל מכשיר נייד, חדר עם מקרנים מכל עבר כולל מהתקרה, ריהוט נייד, צבעוני וחדיש הם רק חלק מהדברים שייבנו בחדרי הכיתה העתידית - חדרי ה- FLS- Future Learning Space. כך זה נראה מקרוב במכללת לוינסקי לחינוך.

 

העולם מתקדם בקצב מסחרר, ובמרוץ הזה חידושים טכנולוגיים נכנסים לשוק המידע ומשנים אותו לחלוטין. המרוץ לא פסח גם תחום החינוך שמתקדם ומתפתח כל הזמן והשינויים שבאים לידי ביטוי - גם במובן הטכנולוגי, מאפשרים לשיטות ההוראה להתאים את עצמן לעתיד. אחד מהם הוא כמובן הכיתה שכיום נמצאות במקומות ספורים ובעתיד יהיו ככל הנראה בכל בית ספר.

 

דרישה לחדשנות - גם בביה"ס

"במאה ה 21 צריך להכשיר ולעודד את הילדים לכישורים רבים: פתרון בעיות, חשיבה יצירתית, ועבודת צוות ובעזרת הטכנולוגיות שנכנסו לחיינו כל כך חזק ניתן יהיה לעשות זאת", אומרת ד"ר עינת גיל, ראש היחידה לחדשנות בהוראה במכללת לוינסקי לחינוך. ד"ר גיל מדגישה את החשיבות של שילוב בין ההתקדמות הטכנולוגית והחינוך הטכנולוגי שתופס חלק קטן בבית הספר וחלק כה גדול בעולם. "החינוך הטכנולוגי צריך להיות חלק בלתי נפרד מהלימודים". בדבריה מתייחסת גיל גם לרשתות החברתיות, "בעידן המידע הזמין ונגיש לכל, עם הרשתות החברתיות, התקשורת והטכנולוגיות, אנו רואים דרישה לחדשנות ולכן זהו תחום שאנחנו צריכים לעודד גם בבתי הספר, וגם במכללה שמכשירה מורים".

 

הסטודנטים שלמדים בכיתת FLS יהפכו בעצמם למורים בעתיד - כך שיקל עליהם להטמיע את השיטה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הסטודנטים שלמדים בכיתת FLS יהפכו בעצמם למורים בעתיד - כך שיקל עליהם להטמיע את השיטה(צילום: shutterstock)

"השינוי צריך לחול ברמה הכיתתית על ידי כל השותפים וגם ברמה הבית ספרית, וכמובן על ידי מנהל המוסד שצריך להיות מוכן להוביל תהליכים שיהיו בהלימה עם מה שקורה בתעשייה ובחיים בהקשר של טכנולוגיה וחדשנות", מסבירה ד"ר גיל. "אחד התחומים שמתפתחים בתחום החינוך והטכנולוגיה בשנים האחרונות הינו תחום השיעורים המקוונים, גם תחום זה יבוא לידי ביטוי בכיתות העתידיות. "במכללת לוינסקי לחינוך הקורסים מתקיימים גם בפלטפורמות מקוונות ובחלק מהמקרים אנו מאפשרים לסטודנטים מקמפוס אילת להיות "נוכחים" באותו שיעור באותו זמן עם הסטודנטים שלנו במכללה ולהיות חלק פעיל ואינטגראלי ממהלך השיעור", מוסיפה.

 

ישיבה ב"שורות" כפי שהיה נהוג בעבר אולי אינה רלוונטית יותר בעידן החדש (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ישיבה ב"שורות" כפי שהיה נהוג בעבר אולי אינה רלוונטית יותר בעידן החדש(צילום: shutterstock)

 

אז מה בעצם יוצר למידה וכיצד יש לתכנן סביבות למידה יעילות עבור הסטודנטים? במכללת לוינסקי הבינו את חשיבות המרחב הלימודי והקשר בין סביבת העבודה ליעילות הלמידה ואת העובדה שישיבה ב"שורות" כפי שהיה נהוג בעבר אולי אינה רלוונטית יותר בעידן החדש. המושג FLS מתאר את השינוי המיוחל בסביבת הלמידה החדשה תוך כדי שילוב של פדגוגיות חדשניות וטכנולוגיה.

 

ההטמעה קלה יותר דרך הטכנולוגיה

לפי הדוגלים בשיטה זו, השינוי צריך לקרות גם במרחב הפיסי, אך גם בתפיסתם - הן של המורים והן של הסטודנטים - והוא צריך להיעשות בתרבות הלמידה, במוכנות לאפשר שינוי של המרחבים ולתת מקום לטכנולוגיה כאמצעי לבניית ידע, לשיתופיות, יצירת תוצרים ולתקשורת. אך יותר מכך, הסטודנטים שלמדים בכיתת FLS יהפכו בעצמם למורים בעתיד, כך שההטמעה והיכולת להעביר שיעור בשילוב הטכנולוגיה תהיה קלה הרבה יותר משום שחווית הלמידה שלהם הייתה כזו.

 

"אני רואה את הטכנולוגיה כאמצעי מרכזי בחינוך", ד"ר עינת גיל  ()
"אני רואה את הטכנולוגיה כאמצעי מרכזי בחינוך", ד"ר עינת גיל

 

למעשה, ד"ר גיל מובילה קו שבו הכיתה תקיים קשר הדוק עם הטכנולוגיה: כיתות בהם לומדים הסטודנטים לחינוך במכללה, עם חמישה מסכים המתחברים ללא קושי לכל מכשיר נייד, מקרנים מכל עבר, לוחות קרמים בעלי שלוש פונקציות שונות ועוד. "אני רואה את הטכנולוגיה כאמצעי מרכזי בחינוך והיא מאפשרת התנסות בלמידה שיתופית, אינטראקטיבית, ודינאמיקה שונה שבה המורה לא עומד בהכרח במרכז הכיתה כמו שהיינו רגילים עד עכשיו, המרחבים העתידיים יאפשרו סידור מחדש של הכיתה וצורת הישיבה".

 

המורה לא עומד בהכרח במרכז הכיתה כמו שהיינו רגילים עד עכשיו.  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
המורה לא עומד בהכרח במרכז הכיתה כמו שהיינו רגילים עד עכשיו. (צילום: shutterstock)

למרחבים העתידיים מאפיינים דינאמיים והם מאפשרים את סידור המרחב שיהיה תואם לשיטת העבודה הרצויה (בקבוצות, פרונטאלי, עבודה לבד,עבודה בזוגות). היכולת להתנייד מאוד חשובה, לכן כסאות עם גלגלים ושולחנות שלא מחוברים לרצפה הם בגדר חובה, וכן הריהוט יהיה צבעוני ומגוון, וייתן מענה בין היתר גם לתלמידים עם הפרעת קשב.

 

כך תורמים ללמידת ההוראה

לפי גיל, לפני השימוש בכיתות העתידניות, יש לעשות הרבה הכנות והכשרות "אני לא מתייחסת לכיתות העתידיות כעוד כיתת מחשבים שנבנית, אני רואה את זה בתור משהו שיכול לתרום באופן מהותי ללמידה ולהוראה שיכול לאפשר לעשות דברים שלא חלמנו אפילו שאפשריים. לכן יתקיימו סדנאות לסגל המרצים, מפגשים עם ראשי חוגים ופגישות צוות לתכנון השימוש בכיתות,זה לא דבר של מה בכך".

 

פירות ההשקעה והישגיהם של הסטודנטים בעתיד, הם שיוכיחו את תרומתה של כיתת ה-FLS להישגי הסטודנטים והאם כיתות העתיד האלו יתרמו באופן ישיר לקידום הקשר בין טכנולוגיה לחינוך. גם גיל, עם כל תמיכתה בטכנולוגיה החדשה לא שוכחת כי בשביל ציונים והצלחה צריך לעבוד קשה "אני חושבת שאין קסמים בנושא החינוך, הן בתהליכי הלמידה והן בהישגים. בשביל הישגים צריך לעבוד קשה". זאת הולכת להיות דרך ארוכה עד שכיתות העתיד ישתלבו לגמרי בתחום החינוך אך אפשר כבר לומר שהסנונית הראשונה כבר כאן. הדרך אומנם ארוכה ומאתגרת אך ללא ספק בכיוון הנכון.

 

בשיתוף מכללת לוינסקי לחינוך

 

--------------------------------------------------->

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים