שתף קטע נבחר

בדרך לעיר העתיד: תשתיות כבר מדברות

גם הפעולות היומיומיות ביותר שלנו מסתירות מאחוריהן עבודת תשתית, אחזקה ותיאום בהיקפים נרחבים, כמו גם דרישות לפיתוחים טכנולוגיים מהירים ומתוחכמים בסביבה משתנה. איך מתמודדים עם אתגרים דוגמת פינוי אשפה של מטרופולין בת מיליון תושבים ושינוע חכם של אוכלוסייה גדולה? צפו בכתבה

בשיתוף YSB

 

שחזרו לרגע את יומכם, מהרגע שיצאתם בבוקר לעבודה ועד שחזרתם בערב הביתה. האם ידעתם שלמרבית הפעולות שתעשו, החל מהשלכת האשפה לפח הירוק מתחת לבית, דרך מערכת הרמזורים שבה נתקלתם בדרך, החניון שבו החניתם את המכונית ועד לעמודי התאורה שהאירו לכם את הדרך הביתה – יש חוט מקשר אחד? כדי לקבל תשובה צפו בווידיאו.

 

אשפה חכמה גרין נט ירושלים (צילום: אוהד צויגנברג  )
מה הקשר בין השלכת האשפה למערכת הרמזורים? מפעל המיחזור גרין נט בעטרות(צילום: אוהד צויגנברג )

את הסיור במערכת התשתיות החכמה במטרופולין ירושלים התחלנו במפעל המיחזור גרין נט, שממוקם באזור התעשייה עטרות. שם קולטים מדי יום למעלה מ-1,700 טונות של אשפה גולמית מאזור ירושלים רבתי. בעזרת טכנולוגיה מתקדמת עוברת האשפה תהליך מיון והפרדה לקראת פעולת מיחזור, או במקרה הפחות טוב - הטמנה. "זהו אחד המפעלים הגדולים ביותר בעולם למיחזור אשפה, ודאי הטכנולוגי ביותר במזרח התיכון", מתאר פיני יעקובי, מבעלי קבוצת YBS, קבוצה המתמחה בתכנון, אינטגרציה, הקמה, שירות ואחזקה של פרויקטים בתחומי אלקטרומכניקה, טכנולוגיה ותשתית רחבי היקף, וכן בתחום הסביבה הירוקה.

 

"כאן במפעל אנחנו מפרידים את האשפה הגולמית - חלק ממנה אנחנו מייצאים למפעלי קצה, והיתר הולכים להטמנה. אחרי המיון לוקחים את החומרים שיש להם ערך קלורי רב, ועל ידי שריפה מייצרים חשמל וקיטור. החזון פה הוא להגיע כמעט ל-0% הטמנה", מצהיר יעקובי.

אשפה חכמה גרין נט ירושלים (צילום: אוהד צויגנברג  )
מימין: זיו נוימן, משנה למנכ"ל, ופיני יעקובי, בעלי YSB(צילום: אוהד צויגנברג )

עדיין תוהים על טיב הקשר בין פינוי אשפה, מערכת רמזורים, חניוני ענק והטענה של מכוניות חשמליות? בשתי מילים: עיר חכמה. כיום, מרבית התשתיות הפרוסות ברחבי הארץ פועלות כישות עצמאית מתפקדת, אך בעתיד הלא רחוק, וזאת בזכות שיפורים טכנולוגיים, המערכות "ידברו" זו עם זו. "אנחנו רואים כיום במדינה תשתיות רבות שהן עצמאיות - לצורך העניין, תשתית התאורה, תשתית הרמזורים, תשתיות של ביטחון או של מיזוג אוויר. אבל לא רחוק היום שבו יתבצע איגום של כל התשתיות הללו יחד אל מערכת מרכזית אחת ששולטת בתשתיות העירוניות, אוספת את האינפורמציה מכל מערכת ומנתחת את הנתונים. זה הפירוש של עיר חכמה", מתאר זיו נוימן, המשנה למנכ"ל YBS.

 

אשפה חכמה גרין נט ירושלים (צילום: אוהד צויגנברג  )
איגום תשתיות: חזון העיר החכמה כבר כאן(צילום: אוהד צויגנברג )

  

עצרו רגע ודמיינו בראשכם את התמונה העתידית - מערכת הרמזורים תתריע למפעל המיחזור על משאית הזבל שעושה את דרכה למפעל, תעביר מידע על כמות האשפה וסוגה ותסייע לייעל את העבודה במפעל. מערכות הרמזורים יתעדפו את כוחות ההצלה והביטחון, ובתי החולים יקבלו דיווח ישיר על מועד הגעתם של פצועים ומצבם. "כבר כיום העיר החכמה בישראל קורמת עור וגידים. אם מסתכלים בכל הצמתים הראשיים, על גבי העמודים מותקנות מצלמות, יש שילוט בתחנות האוטובוס שמתריע על זמן ההגעה, מערכת הרמזורים כבר מבצעת תעדוף - התשתיות מתחילות להתחבר", אומר ציון ג'רסי, מנכ"ל מנוליד, שבנתה ותכננה תשתית אלקטרומכנית לרכבת הקלה בירושלים. 

רכבת קלה ירושלים (צילום: shutterstock)
"כבר כיום קיימת עיר חכמה - מערכות שילוט חכמות בתחנות אוטובוס ומערכות רמזורים שמבצעות תעדוף"(צילום: shutterstock)
 

האם אני, כצרכן תחבורה שעולה על אוטובוס או על רכבת קלה, נמצא בעדיפות מול כל נהגי הרכב הפרטי?

ג'רסי: "חד-משמעית. כבר כיום לרכבת הקלה בירושלים יש סינכרון למערכת הרמזורים, התחבורה והשילוט החכם. התחבורה הציבורית מועדפת אל מול הרכב הפרטי כיום בירושלים - כאשר כל זה מסתנכרן יחד כדי לווסת עד המקסימום האפשרי את התנועה".

רכבת קלה ירושלים (צילום: shutterstock)
ציבורית ומועדפת: התנועה החכמה בירושלים(צילום: shutterstock)

 

כדי לאפשר את השינויים במרחב הציבורי ואת חיבור התשתיות העירונית זו לזו, צריך להתכונן מראש. "בעתיד המערכות יהפכו לאדפטיביות, כלומר ילמדו בעצמן וישנו לבד את לוחות הזמנים. עולם התשתיות מתחיל הרבה לפני שהוא נראה לעין - מתחת לאספלט על ידי צנרת וסיבים אופטיים - ולכן חייבים להתכונן למהפכה הזו מראש", מסכם ג'רסי. 

 

בשיתוף YSB

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
עיר חכמה: מקרה בוחן בירושלים
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים