שתף קטע נבחר

פיז'ו 607 - מלך האריות

פיז'ו לא מוותרים ותוקפים מחדש את מכוניות הסאלון הגרמניות עם ה-607 היומרנית. יותר מדי או לא מספיק?

"מדוע אתם בכלל טורחים?" שאלתי בנימוס ישראלי את אחד מאנשי פיז'ו בהשקת ה-607 בתערוכת פרנקפורט. והוא הבין מייד למה אני מתכוון, כי הרי גם הוא מכיר את המספרים ויודע שכל יצרן שניסה להציג בעשור האחרון מכונית סאלון, ולא היה חלק מהשילוש הגרמני הכמעט-מקודש בפלח זה, או לפחות החזיק בתעודת זהות שוודית, נידון מעשית מראש לכישלון.
ובראש המצעד הזה עומדים היצרנים הצרפתיים והאיטלקים. "נכון, כאשר הצגנו את ה-605 לראשונה, היו לנו אכן תקוות גדולות. לצערנו, בעיות האמינות והשוק שהשתנה באופן דרמטי למדי הכשילו אותה. היום אנו קצת פחות יומרניים ומסתפקים בכמויות קטנות יותר. אין לנו שום עניין לצלוף בב.מ.וו או מרצדס, אלא להיות טובים מכל השאר. למשל, אם נצליח יותר מהאומגה של אופל זה יהיה הישג גדול מבחינתנו. מעבר לכך, לפחות מבחינת תדמית, חייבת פיז'ו להחזיק במוסך מכונית דגל גדולה".
ואכן, פיז'ו נגשה לפרויקט ה-607 בזהירות ושמרנות יחסית. חדשנות רבה לא הייתה כאן, למעט מסנן החלקיקים במנוע הדיזל החדש, המהווה לפחות באירופה, שוק היעד העיקרי כמובן, "אס תדמיתי חשוב". פרויקט חדש או לא, ספינת הדגל החדשה מבוססת על רצפת ה-605, עם בסיס גלגלים דומה. מנועי הבנזין היו גרסאות מעודכנות, חדשות, חזקות, ובמקרה של ה-2.2 גם גדולות יותר ליחידות כוח מוכרות מה-406. הבשורה הייתה שהמכונית תציע את כל החידושים המוכרים בתחום הבטיחות ובצד המפנק, ורובם כציוד תקני.
זה גם המוטו של פיז'ו בארץ. עם מחיר שנע בין 210,000 ל-280,000 שקלים, אי אפשר לכנות את ה-607 זולה, בשום אופן. אלא שמתחרות רבות הילה כמו מרצדס, יגואר או ב.מ.וו עשויות לעלות הרבה יותר עם רמת ציוד דומה. פיז'ו גם יזכירו לכם, ובמידה לא מועטה של צדק, את חבילת השירות הנלווית עם מוקד שירות טלפוני מסביב לשעון, כולל שירותי חילוץ והבטחת רכב חלופי.

נוכחות מרשימה

פגישה ראשונה עם הסלון המפוארת בתערוכת פרנקפורט 99' לא עשתה רושם מיוחד. אלא שכאן ועכשיו, על אספלט ישראלי קצת פחות זוהר מזה האירופאי, היא נראית מרשימה ומעוררת גלי התעניינות. הפרופורציות המיוחדות, החרטום המוכר מה-206 ויחידות התאורה המקוריות מאחור, יוצרים מראה מכובד, מזוהה, מרשים. הבדל משמעותי במיוחד לעומת ה-605 המוחלפת.
לחיצה על השלט המקורי של מערכת האזעקה/נעילה, ומראות הצד שחוזרות למקומן חיש קל רומזות שה-607 היא מאותו גזע שמנחש את רצונותיך הכמוסים. היא מדליקה עצמאית אורות בחשכה, מכוונת את תאורת הפנים בהתאם למצב השמש, מפעילה מגבים בגשם, מעמעמת מראה פנימית בלילה, מתריעה על לחץ אוויר נמוך בצמיגים, מפעילה תאורת אזהרה בבלימת חירום, מסייעת עם חיישן מרחק בנסיעה לאחור ובאותו זמן גם מטה כלפי הכביש את מראת הצד הנבחרת - בהתאם להפעלת האיתות.
יש גם בקרת אקלים מפוצלת עם שלל תפעולים כולל קירור לתא הכפפות, תריס חשמלי מאחור גם מערכת שמע מרשימה עם תפעול מההגה. הבעיה היחידה היא עודף אינפורמציה ותפקודים, בעיקר של מערכת השמע שמפריע על תפעול אינטואיטיבי. כמובן, גם הציוד הבטיחותי עשיר וכולל בקרת יציבות (ואחיזה), ABS וארבע כריות אוויר בתוספת וילונות בטיחותיים.

תא משכר

כצפוי, גם תא הנוסעים של ה-607 מרשים ומפנק. אל מול המכונית המוחלפת, כמו-גם מול יצירות גרמניות עכשוויות, הוא נראה עשיר ומושקע. הפלסטיק נראה איכותי בהרבה מכל פיז'ו שפגשנו בעבר, למרות שמכונית המבחן כבר עברה קילומטרים לא מעטים. אז נכון, היינו יכולים לוותר על גימור עץ לא משכנע (פלסטיק שחור בחבילת טיטאן נאה יותר) וגם הגוון של העור יכול היה להיות בהיר יותר. אבל הערות על כך גורמות לנו להרגיש באמת קטנוניים.
ממושב הנהג החשמלי (כולל זיכרונות כמובן) התחושה נעימה ומפנקת. מאחור המצב טוב עוד יותר עם מרחב פנים מצוין. נכון, בסיס גלגלים באורך 280 ס"מ אולי אינו נראה ארוך במיוחד מול מתחרות גרמניות, אבל יש לזכור שכאשר ההנעה היא קדמית והמנוע רוחבי, "משתחרר" נפח רב לרשות הנוסעים. מאותה סיבה גם לתא המטען המהודר יכולת אכסון גדולה במיוחד עם תכולה דומה בליטרים לכינוי המכונית.

הענק הלוחש

את מנוע ה-V6 של פיז'ו פגשנו כבר ב-406 אבל כאן הוא מתייצב בגרסה משופרת עם 210 כ"ס. לא הרבה אל מול המתחרות אבל גם לא מעט. בדרך לכביש עובר הכוח דרך התיבה האוטומטית של ZF שהינה בעלת תפעול כמו ידני (טיפטרוניק) אבל מסתפקת בארבעה הילוכים בלבד. חסרון מול רוב המתחרות, שהינו תולדה של מנוע רוחבי גדול שאינו מותיר מקום לתיבה גדולה יותר. צרף זאת לכך שפיז'ו בחרה ביחסי העברה ארוכים למדי לטובת שיוט נינוח במהירות גבוהה, ותקבל חטיבת כוח נעימה ומעודנת, אך ללא ספק חסרת מחץ. לכך מוסיפה גם פעולה עצלה ורכה, שגם בתפעול ידני נוטלת פיקוד, ובכבישים תובעניים מפריעה בסרבנות לשילוב לראשון.
בסופו של דבר כוח לא חסר כאן, והמכונית צוברת מהירות בהחלטיות בכל מצב. אבל אין את אותם ביצועים זריזים של חלק מהמתחרות, או את אותה יציאה אגרסיבית מעמידה. גם הנתונים היבשים מוכיחים זאת עם 9.9 שניות בלבד עד חציית קו ה-100 קמ"ש. מאידך, צבירת המהירות הנינוחה, מתאימה לאופי המכונית. צריכת הדלק פחות רגועה עם 5.5 ק"מ לליטר.

מה קרה?

עד כאן יוצרת ה-607 רושם טוב בהחלט. מה שמבטיח עוד מספר סופרלטיבים בפרק הנוחות וההתנהגות האמור, כנהוג בפיז'ו, להוות את אחד משיאי המבחן. טעות. כבר בגיחה ראשונה לאספלט עירוני מציגה ה-607 אופי שונה לגמרי, עם רמת נוחות לא פחות ממאכזבת. המתלים הרכים אינם מצליחים במשימתם וכל שיבוש עובר תוך שאון מיותר לתא הנוסעים. ניתן אמנם לבחור בתוכנית קשיחה יותר למתלים (ספורט), אך זו אינה משפרת מהותית את התמונה. המצב אכן משתפר על פני כביש שטוחים לגמרי, אבל בינינו, כמה כאלה יש כבר בארץ?
אז אולי היא תתאושש בסעיף ההתנהגות? לא ממש, וזה מתחיל כבר בהגה. אני מניח שגם אם היו קושרים את עיני הייתי מזהה את ההגאים המצוינים שיצרו הצרפתים עבור ה-106 וה-306. כאן לא הייתי מנחש כלום. ההגה המתוגבר בהתאם למהירות הנסיעה פשוט גרוע. כדי למנוע מבוכה של ממש, אחסוך מכם את הדוגמאות שעלולות היו לעלות לי בראש.
במהירויות איטיות ההגה קל באופן חשוד. הוא מקבל משקל נכון יותר כאשר עולה המהירות אך עדיין לוקה בתקשורת ולא פחות מכך בדיוק. כך אגב גם בנוגע לשלדה. פשוט קשה לנו להבין מה בדיוק עוללו למרכיבים המוצלחים מה-605. תת-ההיגוי בולט מדי, וכך גם הנטייה להגיב בעצבנות לא מוסברת להרפיה מהדוושה. אגב, מרבית הזמן ממילא מדוכאים שני אלה בידה הקשה (מדי) של בקרת היציבות. זו מתערבת באופן בוטה ולמעשה היא בלתי ניתנת לניתוק. יש אמנם מתג, אך הניתוק חלקי (בקרת האחיזה) ומתבטל כשעוברים את 50 הקמ"ש. עד כדי כך שומרים הצרפתים שלא תתפרע.
על הכביש, מאכזבת הפיז'ו בפניות חדות. בעיקולים מהירים היא מציגה אמנם יכולת סבירה, אך היא אף פעם לא מהנה. רחוקה מכך למען האמת. מערכת בלימה עם תחושה (בעצם חסרת תחושה...) לא משכנעת, כוח בלימה גבולי וקצת יותר מדי מהלך דוושה תחת עומס, רק משלימה תמונה מאכזבת בתחום הדינמי. ושתבינו אותנו נכון, האכזבה אינה רק לנוכח הציפיות מפיז'ו, אלא פשוט אכזבה. חד וחלק.

לא מספיק

מה על המחיר? אז נכון, אולי מול ב.מ.וו, מרצדס ויגואר ובאותה רמת אבזור ה-607 אינה יקרה. אבל החיים לא נגמרים שם רבותי. הגרסה הבכירה שנבחנה כאן עולה 280,000 שקלים, וזה יקר יותר ממתחרות מצוינות מבית וולוו ואודי למשל. והשתיים האלה, גם אם אינן מבטיחות תדמית ורושם כמו של המוזכרות מעלה, עדיין מעניקות יותר רושם. עם ובלי מירכאות.
אז מה עושים? אם אתם מתעקשים דווקא על ה-607 קחו סיבוב קצר על גרסת ה-2.2 ליטר. עם תג מחיר של 210,000 שקלים היא זולה משמעותית. וותרו באותה הזדמנות גם על חבילת הפינוק שעולה 20,000 שקלים (עור, חשמל למושבים ועוד). כאן התחרות תגיע באמת מהאומגה, האקורד של הונדה או המקסימה של ניסאן עם מנועי ה-3.0 ליטר. בנוסף, מערכת תגבור שונה (בהתאם לסל"ד) תעניק כנראה קצת יותר הנאה לכמות השקלים האדירה.
כי סופו של דבר, פרק הסיכום מוצא אותנו, די במפתיע, עם מכונית שונה מאוד מקודמתה. אז פיז'ו אמנם טיפלו בצורה יעילה בנקודות החלשות מהעבר: עיצוב, איכות, אבזור ואווירה. אך "נפלו חזק" דווקא במקום בו תמיד הצטיינו - התנהגות ונוחות. וכאן, פשוט קשה לנו לדלג על האכזבה הגדולה. ה-607 פשוט אינה עושה טוב לצי הרכב המפואר של האריה. חבל.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פיז`ו 607...
סאלון צרפתי...
עם מנוע חזק...
ואיכות ואיבזור משכנעים
הבעיה מגיעה בביצועים ובהתנהגות
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים