שתף קטע נבחר

חדש: בית כנסת אורתודוקסי שמשתף נשים בתפילה

התפילה בבית הכנסת, שפועל בירושלים, נפתחת רק כשהמניין כולל עשרה גברים ועשר נשים, ומתנהלת כשחלק מהנשים עטופות בטליתות. למתפללים, ברובם אנשי ה"שמאל הדתי" אין אישור רבני אבל הם מתעקשים: אנחנו אורתודוקסים. ועוד בפרשת השבוע: מסטיק מיוחד לציבור החרדי שלא מאפשר לנפח בלונים

ניסיון נוסף לשינוי מעמד האשה בחברה הדתית: בירושלים נפתח מניין דתי - לאומי חדש בו נשים קוראות בתורה ומשמשות כחזניות בחלקים מהתפילה כגון "קבלת שבת" ו"פסוקי דזמרה". התפילה בבית הכנסת מתנהלת כשחלק מהנשים עטופות בטליתות ונפתחת רק לאחר שיש "מניין" של עשרה גברים ועשר נשים. מתפללי בית הכנסת שמתעקשים שמדובר במניין אורתודוקסי, הם בחלקם אנשי תנועת השמאל הדתית "מימד". לדברי המתפללים בשבת שעברה, בה התקיימה התפילה "השוויונית" לראשונה, נכחו במקום גם אורחים מההתנחלות אפרת.
מתפללים בבית הכנסת הסבירו שעמדתם שונה מזו של הרפורמים ושל חלק מהקונסרבטיבים שכן השינויים בסדרי התפילה הם מתוך עמדה פרשנית שמנסה למצות את האפשרויות הגלומות בהלכה לשיתוף נשים בתפילה, וכי הם מתנגדים לביטול הלכות.
אחד המתפללים, פרופסור משה הלברטל, מהדמויות הבולטות בשמאל הדתי, הסביר שהעובדה שהתפילה נפתחת רק אחרי שיש "מניין" של עשרה גברים ועשר נשים מבהירה עד כמה המתפללים מתעקשים שלא לפגוע בהלכה. "אנחנו לא נגיד שמניין מורכב מחמישה גברים וחמש נשים כי ההלכה דורשת עשרה גברים למניין, אבל בית הכנסת תיקן תקנה שלא יתחילו את התפילה לפני שיהיו במקום גם עשר נשים כדי ליצור סיטואציה יותר שוויונית" אמר.
רעייתו של הפרופסור הלברטל, ד"ר טובה הלברטל, שיחד עם אנשים נוספים, היא הרוח החיה מאחורי המניין החדש ואשר משמשת בו כמעין "גבאית", הסבירה את הנימוק ההלכתי על פיו מאפשרים מתפללי בית הכנסת לנשים לעלות בתוך שבעת העולים לתורה, בכך שבתלמוד כתוב "הכל עולין למניין שבעה, ואפילו קטן ואפילו אשה". לדבריה מעמד האשה בדור הנוכחי מאפשר לנשים לעלות לתורה מבלי שהדבר ייחשב כפגיעה בכבוד הציבור.
מתפללי בית הכנסת מקפידים על הפרדה בין גברים ונשים, אך עזרת הנשים לא מצויה מאחורי עזרת הגברים, אלא לצידה ובמת התפילה מוצבת באמצע. כשהחזן הוא גבר הוא עומד בחצי הבמה שבעזרת הגברים, כשאשה היא החזנית היא עומדת בחצי הבמה שבעזרת הנשים, כשהמחיצה מסתירה אותה מעיני הקהל הגברי. עובדה זו מאפשרת להתגבר על איסור "קול באשה ערווה", באמצעות הפרשנות הגורסת כי איסור זה חל רק כאשר רואים את האשה אשר קול שירתה נשמע (בהקשר זה מצוטטת פסיקתו של הרב עובדיה יוסף שהתיר לשמוע קלטות של אום כולתום בנימוק דומה).
מתפללי בית הכנסת מבהירים כי אין מאחורי ההתארגנות החדשה דמות רבנית שלקחה אחריות על אופי המניין והביעו חשש קל מתגובות רבנים ליוזמה ואף מתגובותיהם של אישים בולטים בתנועת מימד.
אחד מהבולטים בראשי מימד, פרופסור אבי רביצקי אשר בשבת שעברה בתו קראה את ההפטרה בתפילת המניין השוויוני, אמר כי שמע על בית הכנסת אך סרב להביע את דעתו על היוזמה והסביר שאינו מצוי בפרטים.

ביטול הלכות בדורנו: אפשר לקנות מיטה זוגית

האפשרות לשינוי ואפילו ביטול הלכות בדורנו נידונה בשבוע האחרון גם בציבור החרדי. זאת בשל העניין העצום שהתעורר בחלק מהיכלי הישיבות בעקבות חשיפתה של "כת" חרדית חדשה אשר החליטה כי אפשר לבטל חלק מההלכות הנהוגות בדורנו, בכלל זה הלכות הנוגעות לדיני אישות. עובדת קיומה של הכת נחשפה לאחר שבחור הלומד באחת הישיבות הליטאיות הסביר לאשתו המיועדת כי אפשר לקנות מיטה זוגית רגילה ללא אפשרות הפרדה ושאין צורך לשמור על "דיני ההרחקה" בין איש לאשתו בתקופת הנידה (ההלכה לא מסתפקת באיסור קיום יחסי אישות בתקופה זו, אלא דורשת גם קיום דיני הרחקה, בכללם איסור נגיעה, איסור העברת חפץ מיד ליד, איסור שינה על מיטה זוגית ללא הפרדה ועוד). הוריה של הכלה פנו למנהיג הליטאי הרב אהרון לייב שטיינמן שביטל את החתונה בנימוק: "הבחור השתבש".
על פי העדויות הבחור נתפס לכת לאחר שעות לימוד ארוכות עם בחור חרדי בשנות העשרים המוקדמות לחייו שאביו ידוע כבעל שיטה דתית ייחודית ואשר פיתח את השיטה עד כדי ביטול חלק מהמצוות, ביניהן הדלקת נרות חנוכה והנחת תפילין. למרות שגודלה של "הכת" מוערך ב"שלושים ארבעים בחורי ישיבות" לדעת המרבים או ב"שלושה ארבעה משובשים" לדעת הממעיטים, היא עוררה עניין וסקרנות. השמועות אודות חבורה של "עילויים" שטוענים כי כמו שחז"ל פירשו את התורה, כך גם להם יש סמכות לפרש אותה וכי אם חז"ל היו חיים היום היו מבטלים רבות מהמצוות, הרקיעו עד כדי סיפורים כי חמישה מהם נפגשו לוויכוח עם אחד מחשובי הרבנים החרדיים ו"קרעו לו את הצורה". הרב המדובר אמר כי השמועה הגיעה גם אליו, אך אינה נכונה ומעולם לא נפגש עימם.
בחורי ישיבות מובחרות ניסו ליצור קשר עם תלמידי הישיבה הליטאית "אמרי צבי" בקרית ספר שעל פי השמועות כמה מתלמידיה חברים בכת, כדי לשים את ידם על "השולחן ערוך לאלף השישי". לא ברור אם בכלל קיים שולחן ערוך שכזה, אך על פי חלק מהשמועות נכתבו בו כל ההלכות החדשות של אנשי הכת אשר פוסקים לעתים ישירות מהגמרא וממעיטים בערכם של הקודקסים ההלכתיים שנוצרו במרוצת השנים. בחור ישיבה שהתקשר לאחד מחברי הכת כדי לברר את טיעוניה הסביר כי אין סיכוי שייתפס לכת האמורה אך הסקרנות גרמה לו לנסות ולברר את פישרה. בשיחת הטלפון אגב, טען כי הוא בחור צעיר העומד להתחתן ו"אין לו כוח לשמור על דיני הטהרה" ושאל האם זה בסדר, אך לא זכה לתשובה.

חידוש: מסטיק לחרדים

ועוד חידוש בעולם החרדי: מסע פרסום למסטיק חדש "למהדרין" אשר "יוצר במיוחד לפי דרישות המגזר החרדי במרכיבים מיוחדים אשר אינם מאפשרים לנפח בלונים" כלשון הפרסומת.
הפרסומאית החרדית רחל בולטון, שמשרד הפרסום שלה מוביל את מסע השיווק התגאתה השבוע בכך שהמסטיק זכה להכשר המשובח של בד"ץ העדה החרדית לאחר ש"במשך שנים היה קשה לקבל הכשר על מסטיק עבור הציבור החרדי". בולטון הצהירה כי: "המסטיק עושה את הפריצה שהגלידה עשתה לפני עשרים שנה בציבור החרדי". פרסומאי חרדי אחר הסביר כי "המסטיק נתפס בציבור החרדי כמאכל כלב" ושלא מדובר בבעיה הלכתית, אלא בעניין של דרך ארץ וכי לעיסת מסטיק ועל אחת כמה וכמה ניפוח בלונים במסטיק נתפסים כמעשה חסר נימוס של גסות רוח.

יציאת השבת

גם אם אכן סיפור הכת החרדית הוא סערה בכוס מים, ונראה כי כך הם פני הדברים, עדיין מרתקת העובדה שהשמועות על הכת הסעירו חלקים בציבור החרדי. נראה כי רבים בציבור הזה מחפשים פולמוס ראוי ונאחזים בכל בדל תקווה למריבה אינטלקטואלית ראויה. יותר מכל העיד על כך העיסוק החרדי האינטנסיבי בשלילת "אמנת כינרת".
אין ספק כי קוראי חלק מהעיתונים החרדיים התוודעו לפרטי פרטיה של אמנה זו, הרבה יותר מקוראי העיתונות החילונית. הרצאה מלומדת וארכנית של אברך חרדי שהסביר השבוע מדוע הוא פוסל את "אמנת כינרת" תוך הפגנת שליטה בכל כל תג ותג שלה, נפסקה רק כשהתוודע אל העובדה שהוקם בית הכנסת אורתודוקסי המשתף נשים בתפילה, הוא סירב להתרשם מהעובדה כי בין המתפללים יש כאלה שהינם בעלי תוארי דוקטור ופרופסור מהאוניברסיטה ושלף אמרה ידועה: "מאז שהתרבו הרבנים שהם גם דוקטורים היהדות נהייתה חולה".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גל תיבון
אנחנו לא רפורמים.
גל תיבון
מומלצים