שתף קטע נבחר

כנס קיסריה: משק במשבר כלכלי

לקראת הכנס השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה מפרסמים צוותי העבודה את מסקנותיהם ובראשן את נזקי המצב הביטחוני. על פי הערכותיהם, המשק הפסיד כ-40 מיליארד שקל מאז אוקטובר 2000, כשלכך מתווסף חשש מהפסד של עשור שלם בצמיחה; גם הממשלה, נגיד בנק ישראל וההסתדרות אינם יוצאים נקיים: הממשלה בתחום מדיניות התקציב, הבנק בשל מדיניות הריבית וההסתדרות בגין המשבר בקרנות הפנסיה

כלכלה וביטחון מצב המשק גלובליזציה פנסיה 

בעוד כמה ימים ייערך הכנס הכלכלי השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה (כנס קיסריה). השנה ייערך הכנס בירושלים וכפי שהיה בעבר ידונו בו ראשי המשק, המגזר העסקי ואנשי אקדמיה בכמה מהנושאים הכלכליים המצויים בראש סדר היום. כהכנה לכנס הוקמו 4 צוותים, שהגישו המלצות בתחומי כלכלה וביטחון, גלובליזציה, מדיניות פנסיה ומדיניות מקרו-כלכליות.
להלן ההמלצות:


כלכלה וביטחון
הפגיעה המצטברת של האינתיפאדה והטרור מחודש אוקטובר 2000 ועד סוף השנה הנוכחית תסתכם בכ-6% עד 8% מהתוצר (כ-30-40 מיליארד שקל). כך מעריך צוות כלכלה וביטחון של הכנס.

להערכת חברי הצוות, פגיעת הטרור במשק הישראלי תסתכם בשנת 2002 לבדה בקרוב ל-5% מהתוצר (כ-30 מיליארד שקל). עוד הם מעריכים, כי מדובר במצב פרמננטי, שיימשך עד שישתנה המצב הביטחוני והמדיני באזור.

לדעת חברי הצוות, מדיניות תקציבית מרחיבה של הממשלה יכולה אומנם להקטין את הפגיעה במשק בטווח הקצר. אולם מדיניות כזו אינה רצויה, שכן היא תחליף פגיעה כלכלית קשה בטווח הקצר (ירידה בתוצר) בפגיעה כלכלית קשה יותר שתתרחש תוך פרק זמן לא ארוך (אפשרות להתגברות האינפלציה ואף ליצירת משבר פיננסי).

מאבדים עשור שלם של צמיחה

חברי הצוות חישבו כי עם התעצמות גל הטרור וכאשר שאר התנאים קבועים, הכפלת מספר הנפגעים הורידה את ערך שוק המניות הישראלי בכ- 6% בהשוואה לשוויו של שוק המניות האמריקני. לדעתם, מדינת ישראל, שאיבדה עשור שלם של צמיחה בשנות האינפלציה שבאו לאחר מלחמת יום כיפור, מאבדת בסכסוך הנוכחי עשור נוסף של צמיחה לנפש. מציאות כלכלית קשה זו, מעריכים חברי הצוות, תוכבד עוד יותר בעתיד.

בפרק ההמלצות, כותבים חברי הצוות כי ככל שהוצאות ביטחוניות ספציפיות מקטינות את הפסד התוצר בשיעור העולה על עלותן – יש לבצע אותן בהקדם, כדי להגדיל את חוסנו הכלכלי של המשק.

גדר כצורך חיוני

בהקשר זה בדקו חברי הצוות את סוגיית הקמת גדר ההפרדה בין ישראל לבין שטחי הרשות הפלסטינית. עלות הקמת גדר חיץ אמיתית והרמטית אמורה להסתכם בכמיליארד דולר. השאלה היא, אומרים חברי הצוות, מה יכולה גדר ההפרדה לתרום לתוצר,והתשובה היא שהגדר היא צורך ראשוני לכלכלת ישראל.

ממשלת ישראל, קובעים עוד חברי הצוות, חייבת להקטין עד כמה שאפשר את רמת אי הודאות במשק. לדעתם, הממשלה אחראית לחלק גדול מאי הודאות ולכן כל מהלך של מקבל החלטות בממשלה ובבנק ישראל צריך להישקל לפי אמת מידה של תרומתו לרמת אי הוודאות במשק.

הצוות התייחס גם לנושא הפרטת הביטחון ולדעת חבריו, מדובר בסוגייה מאוד בעייתית, הדורשת התייחסות מצד הממשלה. זאת בעיקר על רקע העלייה הגדולה שנרשמה באי השוויון החברתי במהלך שני העשורים האחרונים.

חזור למעלה
מצב המשק
גם השנה צפויה להירשם בישראל צמיחה שלילית, בשיעור של 1%. כתוצאה מכך תצטמצם רמת התוצר לנפש בשנים 2001 ו- 2002 בשיעור מצטבר של כ- 6% (קרוב ל- 30 מיליארד שקל). התוצר העסקי יקטן השנה אף בשיעור חד יותר, של 2.5%. כך מעריך צוות מקרו כלכלה של הכנס, שמנה 11 חברים מהאקדמיה, המגזר העסקי והבנקים, בנק ישראל ומשרד האוצר.

להערכת חברי הצוות, המשבר הכלכלי הנוכחי בישראל אינו דומה למשברים קודמים בעבר. זאת בשל כמה גורמים, המגינים על יציבות המשק הישראלי: ההתאוששות הצפויה בכלכלת העולם, הגירעון הנמוך במאזן התשלומים, החוב החיצוני הנמוך ויתרות המט"ח הגבוהות.

חשש מגלישה לאזור המסוכן

חברי הצוות מותחים ביקורת גם על דרך ניהול מדיניות התקציב שבאחריות האוצר וגם על דרך ניהול מדיניות הריבית שבאחריות בנק ישראל. לדבריהם, בתחום התקציב חלה לאחרונה נסיגה בכל הממדים, הן ביחס למגמות שאפיינו את המשק הישראלי בעבר והן ביחס להתפתחויות בעולם. כתוצאה מכך צפוי הגירעון התקציבי להיות גדול השנה מהיעד הרשמי שקבעה הממשלה.

נסיגה זו במדיניות התקציבית, מזהירים חברי הצוות, המושפעת בעיקר מהירידה בתוצר, גולשת לעבר האזור המסוכן ומציבה סימני שאלה לגבי היציבות הפיננסית ויציבות המחירים. חברי הצוות מציינים במסקנותיהם, כי "ניהול המדיניות המקרו כלכלית חייב להיות מודרך על רקע האבחנה כי כלכלת ישראל נתונה בסקנת משבר".

ההחטאות של בנק ישראל

בתחום מדיניות הריבית, מציין צוות מקרו כלכלה כי בנק ישראל מחטיא את יעד האינפלציה כלפי מטה כבר 3 שנים רצופות. החטאה שיטתית זו, נכתב בסקירת הצוות, מראה כי בנק ישראל מייחס משקל מועט מדי ליעד המשני של הגברת הפעילות הכלכלית בזמן מיתון.

על הפחתת הריבית החדה, שביצע בנק ישראל בסוף השנה שעברה, אומרים חברי הצוות כי היא הפתיעה את הציבור ואילצה אותו לעדכן את ציפיותיו. לדעתם, הפחתת ריבית זו, יחד ההסלמה הביטחונית והתרחבות הגירעון התקציבי, פעלו לעלייה חדה בשער החליפין ובאינפלציה.

התפתחויות אלה, הם מזהירים, מהוות איום על התבססותה של יציבות המחירים ועל הגברת אי הודאות לגבי מידת היציבות הפיננסית של המשק הישראלי. סימן ראשון לכך אפשר לראות, לדעתם, באיום של סוכנויות הדירוג הזרות להוריד את דירוג האשראי של ישראל.

להקים מועצת נגידים

חברי הצוות ממליצים למעצבי המדיניות הכלכלית לקחת בחשבון גם את שיקול היציבות החברתית. לדבריהם, יעד הגירעון שנקבע לשנת 2002 גבוה מדי. הרכב תוכנית החירום הכלכלית כולל יותר מדי מסים, קיצוץ בלתי מאוזן בקצבאות וקיצוץ קטן מדי בשכר.

בתחום המדיניות המוניטרית ממליץ הצוות להבטיח את עצמאות בנק ישראל, להקים מועצת נגידים תוך שמירת עצמאות הבנק, לקבוע כי היעד המרכזי של בנק ישראל הוא יציבות המחירים לצד היעד המשני של רמת פעילות כלכלית גבוהה.

חזור למעלה
גלובליזציה
"יש לעודד הקמת חברות רב לאומיות הממקמות את משרדיהן הראשיים, מעבדות המחקר והפיתוח ומוסדות ניהול אחרים בישראל". כך ממליץ צוות הגלובליזציה של הכנס.

לדעת חברי הצוות, עידוד הקמת חברות רב לאומיות בישראל מחייב שינוי התנאים המקרו כלכליים, שינוי במדיניות הממשלה ושינוי בסביבה העסקית. לשם כך יש לדעתם להתאים את חוק עידוד השקעות הון לקיומן של חברות אלה ולתקן את תקנות המס בהתאם.

צוות הגלובליזציה מונה 13 חברים והוא נחלק ל- 5 צוותי משנה, שעסקו בנושאי החברות הרב לאומיות, המגבלות על מדיניות התקציב והריבית, המגבלות על שיטת המיסוי, השלכות החשיפה על המשק המקומי וההשלכות על שוק העבודה.

ביקורת חריפה על הנגיד

חברי צוות המשנה למדיניות הריבית והתקציב מותחים ביקורת חריפה על מדיניות הריבית של נגיד בנק ישראל, ד"ר דוד קליין, ובמיוחד על הפחתת הריבית החדה שביצע בסוף השנה שעברה. לדעתם, תפקידו העיקרי של בנק ישראל הוא לפעול להשגת יציבות מחירים ולשמירתה לאורך זמן.

"שינויי ריבית שאינם מדורגים", הם קובעים, "מהווים גורם לא מייצב בשוק ההון ולפיכך משפיעים גם על תנודות התוצר. בנק ישראל הפך לגורם בלתי מייצב, ולכן חייב הבנק לנהל מדיניות ריבית שתביא להחלקת תוואי הריבית על פני זמן".

עוד קובעים חברי צוות המשנה כי על בנק ישראל לתמוך גם במטרות אחרות של המדיניות הכלכלית, ובכללן סיוע במיתון תנודות מחזוריות בצמיחה ובתעסוקה, ההופכות לחריפות יותר בעידן הגלובליזציה.

פגיעה באמינות הממשלה

על המדיניות התקציבית של הממשלה כותבים חברי הצוות, כי אחת הבעיות העיקריות שלה בסביבה הגלובלית היא שימור האמינות של קובעי המדיניות. לדעתם, הסטיות התכופות ממדיניות הקטנת יעד הגירעון של הממשלה גרמו בעשור האחרון לפגיעה באמינות זו.

חברי הצוות ממליצים כי הדגש במדיניות התקציבית יושם בשנים הקרובות על ביצוע המדיניות שתביא לבנייה מצטברת של אמינות. לצורך זה הם מציעים להגדיר יעד אסטרטגי למדיניות התקציבית, שעל פיו יירד החוב הציבורי לרמה של 60% מהתוצר תוך פרק זמן של 12 שנים.

מלחמה בעובדים הזרים

צוות המשנה לשוק העבודה גיבש כמה הצעות לצמצום מספר העובדים הזרים: להטיל מיסוי על המעסיקים שישווה את שכר העובדים הזרים והישראליים, לצמצם או לבטל כליל את ההיתרים לייבוא עובדים זרים, לאכוף את חוק שכר המינימום וחוקי עבודה אחרים ולתת את אישורי השהות לעובדים הזרים ולא למעסיקים.

חזור למעלה
פנסיה
"המבנה המוסדי הנוכחי של ענף הפנסיה איננו מתאים לשינויים הצפויים בו, ולכן יש לשנות מבנה זה על מנת שיאופיין ביתר מקצועיות ויעילות ניהולית". כך קובע צוות מדיניות הפנסיה של הכנס. צוות הפנסיה מונה 9 חברים מהאקדמיה, קרנות הפנסיה, חברות הביטוח, בנק ישראל והאוצר.

כ- 76% מנכסי קרנות הפנסיה החדשות, שהוקמו בעקבות הרפורמה שהופעלה בשנת 1995, מוחזקות כיום בידי ההסתדרות. לדעת חברי הצוות, הקרנות ההסתדרותיות מאופיינות במעורבות יתר של המוסדות הפוליטיים ובניגודי אינטרסים, בשל הקשר ההדוק שיש להן עם האיגודים המקצועיים.

שיווק בעייתי

הצוות הגיע למסקנה, כי אחת הסיבות העיקריות לרמת התחרותיות הנמוכה בענף היא ערוצי השיווק של קרנות הפנסיה. כדי להגביר את רמת התחרותיות בין הקרנות השונות ולהקטין את מידת הריכוזיות בשוק זה, ממליץ הצוות לאפשר גם לחברות עסקיות, מקומיות וזרות, להפיץ קרנות פנסיה.

הצוות ממליץ לבחון את האפשרות להתיר לבנקים לפעול כמשווקי תוכניות פנסיה, אולם ללא זכויות בעלות ותחת פיקוח הדוק. המלצה זו, כותבים חברי הצוות, מותנית בהסדרת הריכוזיות בתחום הבנקאות ובשוק ההון בכלל וכן בהסדרת ייעוץ מקצועי לעמיתי הקרנות על ידי יועצי פנסיה מקצועיים ובלתי תלויים.

רפורמות מבניות

צוות הפנסיה ממליץ גם על כמה רפורמות מבניות נוספות, שיאפשרו לקרנות פנסיה חדשות להתמודד מול קרנות הפנסיה ההסתדרותיות. העיקריות בהן: השלמת ההפרדה בין הקרנות הוותיקות והקרנות החדשות, מתן חופש פעולה לכל עובד שכיר לבחור את הקרן הרצויה לו, הבטחת עצמאות ניהולית לקרנות הפנסיה והבטחת אפשרות מעבר מקרן לקרן במחירים הוגנים.

מנתונים שמפרסם הצוות מתברר, כי הגירעון האקטוארי של קרנות הפנסיה הוותיקות הסתכם בסוף שנת 2000 בכ- 56 מיליארד שקל. התחייבויות הפנסיה התקציבית לעובדי המדינה הסתכמו במועד זה בכ- 220 מיליארד שקל. התחייבות זו אינה כוללת את החבות האקטוארית לפנסיה תקציבית ליתר העובדים במגזר הציבורי.

לא לפנסיה ממלכתית

חברי הצוות בחנו את הצעות חוק הפנסיה הנדונות היום בכנסת והביעו התנגדות גורפת להצעה לקבוע חוק פנסיה ממלכתית. בנושא ההצעה לקבוע חוק פנסיה חובה, מציעים חברי הצוות לא להחיל את החוק על כלל המועסקים במשק ולבחון את האפשרות להפעיל אותו בהדרגה.

מרבית חברי הצוות תומכים בהצעה להרחיב את הסדר ההפרשות לפיצויי פיטורים ולהטיל אותו בצורה אחידה על כלל המעסיקים והמועסקים במשק. הפרשות אלה יוכרו כחיסכון ארוך טווח של העובדים, בין אם הם מפוטרים או עוזבים את מקום העבודה מרצונם. בדרך זה יהפכו פיצויי הפיטורים לחיסכון ארוך טווח, שניתן לשימוש על ידי העובדים בעת יציאתם לפנסיה, או בתקופות של אבטלה ממושכת.

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כנס קיסריה. למנוע הדרדרות במצב הכלכלי
בורסת ת"א. הפסד של 6% מהמצב הביטחוני
בנק ישראל. מחטיא כרוני של היעדים
מומלצים