שתף קטע נבחר

קנייה באינטרנט: הטעויות הנפוצות

בעת קנייה באינטרנט כדאי להפעיל עקרונות צרכניים מוכרים כמו השוואת מחירים ובדיקה שיש אחריות למוצר. יש גם כמה סכנות שאינן מוכרות מקנייה רגילה. להלן לקט טעויות שכדאי להימנע מהן

החלטתם לקנות באינטרנט? מצוין. לפני שאתם מתקתקים על המקלדת את מספר כרטיס האשראי שלכם - לא, אין סיבה לפחד - יש כמה דברים שכדאי לבדוק וכמה טעויות שלא כדאי לעשות. עיון קפדני במידע שמציע האתר יכול להיות ההבדל בין רכישה מוצלחת לטרטור יקר. להלן טעויות נפוצות:

 

1. לא השוויתם מחירים. כידוע לכל צרכן נבון, טעות גדולה היא לקנות ללא השוואת מחירים, ולא צריך להכביר מלים על כך. כדי לבדוק מחירים ברשת לא צריך להיכנס לאלפי אתרים. חפשו את המוצר המבוקש במנועי השוואת מחירים. זאפ ודפי זהב הם הגדולים בתחום, והם יספקו לכם השוואת מחירים אינסטנט.

 

2. לא בדקתם באתרים זרים. במקרה של מוצרים מסוימים - דיסקים, סרטי DVD, משחקי מחשב - כדאי לבדוק גם אתרים זרים. לפעמים תגלו שגם בתוספת משלוח לארץ הם מציעים דיל טוב יותר מהתחרות המקומית.

 

3. לא בדקתם אם האתר מאובטח. קנייה דרך אתר לא מאובטח עלולה להסתיים, כידוע, בשוד כרטיס האשראי שלכם. לכן מומלץ בחום לקנות רק באתרים מאובטחים. סימני ההיכר המקובלים של אתר מאובטח: מפתח שלם או מנעול תלייה שלם בסרגל התחתון של המסך.

 

4. לא קראתם את תקנון האתר. לפני ביצוע הקנייה מומלץ לקרוא בקפידה את התקנון שמפרסם כל אתר, כדי שתוכלו ללמוד מי האבא מאחורי המוצר ומה רמת האחריות שהאתר לוקח על המכירה. אתר שאיננו מפרסם תקנון מעורר חשד. במיוחד כאשר מדובר במוצרים יקרים יחסית, כדאי לבדוק מהו מקום השיפוט (באיזו עיר תוגש התביעה) במקרה של סכסוך עם האתר. אגב, מומלץ לגלוש באתר משרד המסחר והתעשייה - מצוי בו מידע רב ומגוון על קנייה ברשת.

 

5. לא בדקתם את כל פרטי המוצר. כדי לא לקנות חתול בשק ולהצטער אחר כך, כדאי לוודא שיש פרטים מלאים על המוצר, כמו תיאור, דגם, תכונות ונתונים טכניים. בדקו אם המוצר שנמכר לכם הוא מחודש (מוצר שכבר נמכר והוחזר), או במקרה של מחשבים בגירסת oem מוצר שנמכר לרוב לספקים ומגיע ללא תוספות כמעט. מוצרים אלו יהיו זולים יותר, אבל על ההפרש תשלמו לעתים באחריות מופחתת ובהיעדר תוספות מוצלחות למוצר.

 

6. לא בדקתם את דמי המשלוח. יש אתרים המפרסמים מחירי מוצרים זולים להפליא - ומחירי הובלה מנופחים להחריד. הרווחים קבורים בדמי ההובלה. אם מצאתם את המחיר הזול ביותר, אל תמהרו להקליק על כפתור הקנייה. בדקו כמה מוסיף המשלוח. ייתכן שבחנות אחרת המוצר יקר מעט, אבל ניתן לאסוף אותו מסניף קרוב לביתכם ולחסוך את דמי המשלוח. בדקו גם האם מחירי המשלוח או ההובלה ריאליים. חשוב לבדוק גם מהם מועדי ההובלה ומועדי החיובים לתשלום. אם אתם קונים מוצר מחו"ל, בדקו מסים, עלויות טיפול, ביטוח, והמטבע שבה יבוצע התשלום. באתר המכס קיימות טבלאות של מיסוי על מוצרים.

 

7. לא בדקתם את אזור החלוקה. אתם עלולים לקנות מוצר ורק אחר כך לגלות שאתם גרים מחוץ לתחום החלוקה שלו. לכן בדקו האם קיימת הגבלה ביחס לאזורי החלוקה של המוצרים.

 

8. לא השוויתם את מחיר המכרז. אם החלטתם ללכת על מכרז, בדקו את מחיר המוצר המוצע במכרז במנוע השוואת מחירים. לא פעם תגלו שאתר המכרזים מנפח את מה שמכונה "מחיר מחירון", ובסופו של דבר המכרז לא תמיד משתלם. כדאי גם לבדוק באיזה מחיר הסתיים מכרז קודם על המוצר שאתם מעוניינים בו, כדי להבין מה המחיר הריאלי שתוכלו להשיג.

 

9. לא בדקתם שהמוצר עדכני. כדאי לחפש ביקורות על מוצרים המוצעים במכרז. לא פעם, למרות ההכרזות בפונט ענק, מדובר במוצר מדור קודם. זול יחסית, אבל כדאי לדעת מה קונים.

 

10. לא קראתם את תנאי ההחזרה. לא להתעלם מהאותיות הקטנות: קראו היטב מה תנאי ההחזרה של מוצר ואיזו אחריות מספק האתר.

 

11. לא בדקתם איפה החנות. בדקו היכן יושבת החנות שמאחורי האתר, והיכן מעבדת השירות שלה. נחמד לקנות מצלמה דיגיטלית בזול. פחות נחמד לגלות שכדי למסור אותה לתיקון צריך לנסוע שלוש שעות, חלקן ברכב ממוגן.

 

12. לא בדקתם כתובת וטלפון לתלונות. בדקו שהאתר מציג כתובת ומספר טלפון. וירטואלי זו מלה נחמדה, אבל כשתחפשו כתובת לתלונות תרצו שהיא תהיה אמיתית ומוצקה.

 

13. לא דאגתם להוכחות. דאגו להוציא למדפסת את התקנון של האתר, שעלול להשתנות, וגם את פרטי המוצר שאתם רוכשים ואת דף החיוב שלכם. הנתונים ברשת משתנים במהירות, וזו תהיה ההוכחה היחידה שלכם לנתונים כפי שהוצעו לכם בעת ביצוע העיסקה.

 

ביטול עיסקה - אפשר תוך 14 יום

 

 

אם קניתם מוצר דרך האינטרנט ואינכם מעוניינים בו מסיבה כלשהי, אתם רשאים לבטל את העיסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר או ממועד קבלת הפרטים על ההזמנה, המאוחר מבין שניהם. על המוכר להחזיר לכם את כספכם תוך 14 יום מיום שקיבל את הודעת הביטול. על הביטול להיעשות במסמך בכתב למוכר, רצוי בדואר רשום. הודעה בפקס או בדואר אלקטרוני נחשבת הודעה בכתב.

 

במקרה של ביטול עיסקה עקב פגם במוצר או אי התאמה בין המוצר שקיבלתם לבין הפרטים שהופיעו בעת שהזמנתם אותו, על המוכר להחזיר לכם את מלוא כספכם. אם הביטול אינו מסיבות אלו, הוא רשאי לנכות דמי ביטול בסך 5% או 100 שקלים, הנמוך מבין השניים. אם החזרת המוצר נובעת מפגם או אי התאמה, על המוכר מוטלת החובה לאסוף את המוצר מבית הלקוח.

 

אם המוצר הוחזר מסיבה אחרת, על הלקוח החובה לשלוח אותו בחזרה למוכר. החוק לא חל על מוצרים מתכלים בעלי חיי מדף קצרים, כמו למשל מוצרי מזון, מוצרים שיוצרו במיוחד עבור צרכן ספציפי, או מוצרים שניתנים להעתקה, הקלטה או שכפול, כמו תקליטורים, שאריזתם המקורית נפתחה.

 

בנוסף, החוק אינו חל על נסיעות או חופשות שנקנו באינטרנט, אם מועדן חל בסמוך למועד הקנייה. לא מוגדר בחוק למה בדיוק הכוונה במועד סמוך. למעט תקליטורים וספרים, החוק לא מתייחס לשאלה האם יש להחזיר את המוצר באריזתו המקורית.

 

ואולם, בעקבות העובדה שספקים ניסו בעבר להתנות החזרת מוצר בהיותו נתון באריזתו המקורית, הוציא הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי, הנחיה כי על הצרכן להשתדל להחזיר את המוצר באריזה המקורית, אך זו איננה התניה. למוכר אסור להתנות את ההחזרה בקיום האריזה המקורית, סגורה או פתוחה. אם האריזה קריטית והיעדרה גורם לו נזק, עליו לתבוע את הצרכן.

 

לכתבה הראשונה: אתרי הקניות עמדו במבחן - הקונים באינטרנט מרוצים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עיון קפדני במידע שמציע האתר
מומלצים