שתף קטע נבחר

 

הסוסיתא המעופפת: מטוסים מפלסטיק

זוכרים את מכונית הסוסיתא הישראלית שנבנתה מפיברגלס ועוררה בדיחות רבות? עתה מתברר שהיא הקדימה את זמנה: יותר ויותר חלקים במטוסי נוסעים ומנהלים מיוצרים מפלסטיק • לישראל יש תרומה חשובה לתהליך

מכונית הסוסיתא הישראלית, שגופה נבנה מפיברגלס, הולידה בדיחות רבות. אחת מהן היתה על הגמל שאכל את הכנף שלה. היום ניתן לומר שהמכונית הזו, שיוצרה בשנות ה-60, הקדימה את זמנה. חלקים גדולים מהמכוניות החדישות ביותר מיוצרים מחומרים מרוכבים – תחליפי מתכת, או פלסטיק בשמם הפופולרי.

 

גם מטוסי הנוסעים החדישים מאבדים יותר חלקי מתכת לטובת החומרים הללו, הקלים והחזקים כפלדה. מטוסי הנוסעים החדישים, כמו הבואינג 787 והאיירבאס 350, עשויים ברובם מחומרים מרוכבים, וישראל תופסת מקום חשוב יותר ויותר בייצור החלקים האלה. התעשייה האווירית החלה לייצר חומרים מרוכבים כבר לקראת פרויקט מטוס הקרב לביא, שחוסל בשנות ה-80 המאוחרות.

 

קפיצת דרך גדולה

 

באב הטיפוס של המטוס הזה נעשה שימוש בחומרים כאלה. מאז עשתה החברה קפיצת דרך גדולה, מה שמעמיד אותה כיום בשורה הראשונה של יצרניות חלקי מטוסים מחומרים מרוכבים. ההישגים האלה הביאו לכך שלאחרונה זכתה חטיבת כלי טיס אזרחיים של החברה בחוזה רב-שנתי בהיקף של כ-500 מיליון דולר לייצור חלקי גוף של מטוס הנוסעים החדיש בואינג 787.

 

מטוס הבואינג 787, המתוכנן להיכנס לשירות במהלך שנת 2008, מהווה ציון דרך בטכנולוגיות מתקדמות. גופו של המטוס ייבנה בעיקר מחומרים מרוכבים קלי-משקל ובעלי חוזק רב. החומרים האלה הם תערובת של שרפים וחומרים אחרים, המעובדים בחום ובלחץ רב לחלקים מדויקים מאוד של מטוסי נוסעים ומטוסי מנהלים.

 

היתרון של החומרים האלה גדול. לכל מתכת, תהיה המעולה ביותר, יש בעיות קורוזיה. הרטיבות פועלת עליה במשך הזמן, ובמטוסים זו בעיה גדולה. במטוסי נוסעים, לדוגמה, נוצרת קורוזיה מתחת לתאי השירותים והמטבחים, מה שדורש בדיקות תקופתיות ותיקונים יקרים מאוד.

 

חלונות גדולים יותר

 

החומרים המרוכבים לא סובלים מקורוזיה. הייצור מחומרים מרוכבים מאפשר גימור מושלם, חלק ומדויק – מה שיוצר פחות התנגדות אוויר בעת הטיסה. השימוש בחומרים מרוכבים בייצור מטוסי נוסעים ומטוסי מנהלים מגיע כיום לממדים גדולים מאוד. יותר מ-80 אחוז מחלקי הגוף והכנפיים של מטוסים אלה עשויים מחומרים אלה.

 

"בעתיד האחוז הזה יגדל עוד", אומר דני קליימן, מנהל חטיבת הייצור של התעשייה האווירית. "גם את חלקי המתכת שעדיין יש בגוף המטוס ובכנפיים יחליפו החומרים האלה". השימוש בחומרים המרוכבים גם בתוך תא הנוסעים של המטוס מאפשר עיצוב יפה יותר. תא הנוסעים של מטוס ה-787 אמור להיות שונה מכל מה שהכרנו עד כה.

 

החלונות של המטוס, לדוגמה, יהיו גדולים יותר – מה שהתאפשר הודות לשימוש בחומרים מרוכבים. המחקר בתחום החומרים המרוכבים מואץ ביותר, והמדענים מבטיחים חומרים חדישים, חזקים וקלים יותר. למשקל נמוך יותר של המטוס יש משמעות כלכלית אדירה.

 

מטוס קל יותר פירושו יכולת להטיס יותר נוסעים ומטען. בימים אלה, בהם מחיר הדלק הסילוני בשמיים, מדובר בשיקול משמעותי. מטוס קל יותר נמכר יותר, ובתחרות האדירה בין בואינג האמריקנית לאיירבאס האירופית לכל ק"ג יש משמעות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוס 7-אי-7 של בואינג. כולל חלקים מרוכבים
מומלצים