שתף קטע נבחר

יולי תמיר: באוצר מסתירים עודפי התקציב

לטענתה, משרד האוצר מונע ניצול מלא של הכספים שאמורים להגיע לציבור למימוש שירותים חברתיים חשובים, כמו סל התרופות ומפעל ההזנה. לדבריה, יש להפקיע מידי פקידי האוצר את ההחלטה על אופן השימוש ביתרות התקציב שהן לפחות 13.6 מיליארד שקל

למדינת ישראל שפע של משאבים כספיים לא מנוצלים, אותם מסתירים פקידי האוצר מעיני הציבור והכנסת. כך טוענת היום (ד') ח"כ פרופ' יולי תמיר (עבודה), בהתבסס על ממצאי בדיקה שקיימה.

 

לדברי תמיר, פקידי האוצר מסבירים את מסלול ההתרסקות של השירותים החברתיים בישראל בהיעדר משאבים, כאשר למעשה קיימים משאבים כספיים בלתי מנוצלים, הנובעים מקיצוצים לא מבוקרים ולא מאושרים של תקציבי מדינה, וכן מהיעדר בקרה על הכנסות המדינה.

 

לטענתה, מעיון בדו"ח "גירעון הממשלה ומימונו" לשנת 2005 של אגף החשב הכללי במשרד האוצר עולה כי מסך ההוצאות המקומיות שנקבעו בחוק התקציב, המסתכמות ב-198.996 מיליארד שקל, מומשו נכון לסוף נובמבר 167.162 מיליארד שקל, כ-84%. לפי קצב ההוצאה הממוצע, עד סוף השנה צפוי מימוש של 182.358 מיליארד שקל, כלומר - תת ביצוע של 16.638 מיליארד שקל.

 

תמיר אומרת, כי גם אם נניח שיהיה גידול של 20% בהוצאה בדצמבר, עדיין נקבל תת ביצוע של כ-13.6 מיליארד שקל, כ-7% מסך סעיף ההוצאות המקומיות.

 

בנוסף, אומרת תמיר, כי מדו"ח מטעם אגף החשב הכלל ואגף תקציבים במשרד האוצר עולה כי בתום 11 מ-12 חודשי התקציב נותרו יתרות להוצאה בשיעורים שבין 21% ל-51% בתקציב השוטף, ובין 39% ל-78% בתקציב הפיתוח.

 

לטענת תמיר, היתרונות הנותרות להוצאה מהוות קיצוץ תקציבי המנוגד לחוק התקציב, ובכך מונע משרד האוצר ניצול מלא של הכספים שאמורים להגיע לציבור למימוש שירותים חברתיים חשובים. לטענתה, השחיקה בהוצאות אינה מקרית, אלא מכוונת, ובמקרים רבים מונעים אגף התקציבים והחשב הכללי את הוצאת התקציבים או מתנים אותה בתנאי סף בלתי ראויים.

 

לדבריה, באופן זה מונע האוצר שכירת אחיות לחיזוק מערך בריאות התלמיד בבתי הספר על ידי התנגדות לחוזים עתידיים בוועדה הרלוונטית. עוד מונע האוצר העברת תקציבים למתנ"סים עד שיאושר מכרוז השרות. ואלו הן רק שתי דוגמאות, לדבריה, מרשימה ארוכה של התנכלויות מכוונות לתקציבי רווחה ושירותים חברתיים חיוניים ביותר.

 

מנתונים אלו ואחרים עולה, לטענת תמיר, כי הדיון הנוכחי העוסק בהרחבת התקציב מיותר, וכי ראשית יש צורך לנהל נכון את התקציב הקיים, ולהפקיע מידי פקידי האוצר את ההחלטה על אופן השימוש ביתרות התקציב.

 

לדבריה, החשיפה המיידית של יתרות התקציב והפקעת גורלן מידי פקידי האוצר תאפשר הפנייה מיידית של מיליארדי שקלים לפתרון בעיות דחופות כמו הגדלת סל התרופות ומספר המיטות בבתי החולים, הגדלת מספר הכיתות בבתי הספר, הרחבת מפעל ההזנה ועוד.

 

האוצר: אנו פועלים באופן שקוף

 

בתגובה לדברי ח"כ תמיר אומרים באוצר: משרד האוצר פועל באופן שקוף ומספק את מלוא הנתונים על תקציב המדינה למי מהפונים בנושא.

 

לגופם של דברים: 

 

  • רובו של הסכום בתקציבי המשרדים הנותר בסוף השנה הנו לטובת כספי עודפים מחוייבים משמע מדובר בתקציבים שגם אם לא הוצאו מתקציב המשרד באותה השנה הרי שהמשרדים מחוייבים לשלמם ולפיכך הם חוזרים לתקציב המשרד בשנה שאחר כך.
  • הנתונים מורים כי מידי שנה משתמשים המשרדים ב- 98%-99% מתקציבם.
  • בניגוד לטענות, על פי החוק, והיה וקיים עודף בהכנסות או הכנסות הון מהפרטה, אלו מופנים להקטנת החוב הלאומי ולא ניתן להשתמש בהם לצורך הגדלת הוצאות הממשלה או שימושים אחרים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
תמיר: שפע של משאבים לא מנוצלים
צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
מומלצים