שתף קטע נבחר

מאות עגלים מתו בתחנות הסגר

על פי הערכות, כ-500 עגלים שיובאו לישראל מאוסטרליה מתו בתחנות ההסגר שבהן הוחזקו מאז יובאו לארץ. פעיל בארגון בעלי-חיים: "נתקלתי במחפורת עפר והבחנתי שם בשורה של עגלים מונחים, חלקם עם הרגליים כלפי מעלה. זה הזכיר לי מראה של קבר אחים"

מאות עגלים שיובאו מאוסטרליה לישראל מתו בתחנות ההסגר בערבה, ככל הנראה ממחלת ריאות, רזון, קשיי נשימה כבדים ודלקות. גופות העגלים הוצאו מתחנות ההסגר על כף דחפור, נערמו ונקברו בקברים גדולים. 

 

בעמותת תנו לחיות לחיות תיעדו את גוויות העגלים, ויצאו בדרישה להפסיק לצמיתות את הייבוא מאוסטרליה. העגלים הגיעו לתחנות ההסגר אילות וצופר בתחילת נובמבר ועל-פי הדיווחים,  בעשרת הימים הראשונים מאז פריקתם מתו מאות מהם. לגבי המספר המדויק קיימות מספר גרסאות, אך שילוב הגרסאות והראיות מצביע עד כה על כ-500 קורבנות. 


גוויות העגלים בתחנת ההסגר (צילום: animal-tv.org)

 

פעיל ב"יומן חייתי", (www.animal-tv.org) תוכנית טלווויזיה המוקדשת לזכויות בעלי חיים, תיעד את בעלי החיים מאזור ההסגר בצופר. "אחד הדברים הראשונים שראיתי היתה מכלאה ובה עגלים שנראו חולים באופן ברור, הם השתעלו וצלעו. התמונה שנלכדה בזכרוני אותי הייתה עגל שמצבו מחריד - בתחילה הוא שכב והשתעל, וככל שניסה ללכת לכיוון מתקן האוכל, ניתן היה לראות שהוא סובל מכאבים וההליכה קשה לו מאוד".  

 

לאחר שצילם את הנעשה במכלאה, תיעד פעיל "יומן חייתי" את קברי העגלים. "נתקלתי במחפורת עפר והבחנתי שם בשורה של עגלים מונחים, חלקם עם הרגליים כלפי מעלה. היו שם תשע גוויות של עגלים, וזה הזכיר לי מראה של קבר אחים. רגע אחרי שהתחלתי לחזור לכיוון המכלאה באזור ההסגר, הופיע דחפור הענקי שהוביל גופות נוספות של עגלים. קשה היה לי לספור כמה היו שם".

 

בתנו לחיות לחיות טוענים כי מקרי המוות הנוכחיים נובעים מתנאי המסע הקשים והאופן בו הם מוחזקים בתחנות. בעמותה אומרים כי במהלך המסעות מאוסטרליה העגלים סובלים מהכאה ברוטאלית בהעברה ממשאית למשאית, ולפעמים אף מוחזקים במשך ימים שלמים על-גבי משאיות ללא מזון ומים.


סופו של המסע (צילום: animal-tv.org) 

 

לדברי פעילים בתנו לחיות לחיות, הובלה בעלי-חיים כרוכה בהכרח בגרימת מצוקה - הם מוחזקים בצפיפות, והאוורור בכלי ההובלה לעולם אינו מספיק. בעלי-החיים נחשפים לטלטולים, לתנאי מזג אוויר קשים ומתחלפים, לטראומות ולאימה הכרוכה בשינוי התנאים ובמגע האינטנסיבי עם בני-אדם. בתנאי הלחץ והצפיפות, בעלי-החיים חשופים במיוחד למחלות.

 

למרות שהמלצות המומחים היא לבצע שחיטת בעלי-חיים קרוב ככל הניתן למקום גידולם, מסיבות כלכליות מעדיפים בישראל לייבא את העגלים חיים. על פי החלטה שהתקבלה בישראל בסוף שנות ה-90, ייבוא בשר כרוך בתשלום מיסים גבוה, ואילו עגלים חיים פטורים מכל מכס. למעשה, טוענים בתנו לחיות לחיות, הקופה הציבורית משלמת ליבואנים (על-דרך של הקלת מס) כדי שישלחו בעלי-חיים במסע הייסורים הזה.

 

אתי אלטמן מתנו לחיות לחיות פנתה במכתב בהול למבקר המדינה, מיכאל לינדרשטראוס שיחקור את הנושא. "הובלת בעלי-חיים מאוסטרליה לישראל, במשך שבועות ועל-פני מחצית כדור הארץ, אך ורק כדי לשחוט אותם בסוף הדרך, היא אבסורד והתעללות".

 

בנוסף דרשה אלטמן למנות גורם חיצוני שיחקור את המקרה האחרון של תמותת העגלים, ובכלל זה את האחריות של גורמים בשירותים הווטרינריים בישראל לתוצאה הקשה.

 

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "עגלים שהגיעו מאוסטרליה לאילת לפני כשבוע וחצי עבור הרשות הפלסטינית הועברו לתחנת הסגר ותצפית מעקב אחר מחלות באילות וצופר כנהוג. תחנת ההסגר והתצפית נועדה למנוע העברת מחלות שיגיעו מחוץ לישראל ושמירה על בריאות הציבור. בחלק מהעגלים נתגלתה מחלה הפוגעת בריאות וכ-2.5% מהם מתו - מדובר בכ-200 עגלים מתוך כ-8,000. שאר העגלים החולים מטופלים באנטיביוטיקה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: animal-tv.org
עגלים מתים בצופר
צילום: animal-tv.org
מומלצים