שתף קטע נבחר
צילום: גיל יוחנן

כשלים חמורים בהקמת "אייר פורט סיטי"

בניגוד לתכוניות המוקדמות, קריית שדה התעופה איננה מבטיחה עורף לוגיסטי לנתב"ג והקמתה לוותה בשרשרת של כשלים חמורים, חוסר התאמה לתוכניות המקוריות ובנייה בניגוד להיתרים. האשמות העיקריות: הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לודים והמועצה האזורית חבל מודיעין

מבקר המדינה מצביע על כשלים חמורים בהקמת קריית שדה התעופה (קשת) ליד נתב"ג (הידועה כ"אייר פורט סיטי") ועל פערים בין התכנון עליו סוכם ואותו אישרו מוסדות התכנון והבנייה, לבין השימושים והבנייה שבוצעה בפועל. מדובר בעיקר בכשלים באופן בו יישמה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לודים את עקרונות התכנון ובאכיפת המועצה האזורית חבל מודיעין את הביצוע.

 

בשנים 1997-1993 יזמו חברת אייר פורט סיטי, מינהל מקרקעי ישראל, המועצה האזורית חבל מודיעין ומושב ברקת, שינוי של תוכנית בניין עיר לחטיבת הקרקע של 750 דונם, בצדו הצפון-מזרחי של צומת אל-על הגובל בכניסה המזרחית למתחם נתב"ג. שינוי הייעוד התבצע לצורך הקמת 334 אלף מ"ר של משרדים, היי-טק, אחסנה ותעשייה שבהקמתם קובע המבקר נפלו פגמים חמורים.

 

היעדר זיקה לנתב"ג 

אחד הכשלים העיקריים עליהם מצביע המבקר נוגע לשמירת הזיקה שבין קשת לנתב"ג. ביסוד ההליך התכנוני של קשת עמדה הכוונה להבטיח עורף לוגיסטי לנתב"ג, לצורך זה הופשרו השטחים החקלאיים עליהם עומדת הקרייה. אולם בפועל קובע המבקר, רק 9% משטח הבניינים שנבדקו נבנו לשימוש עיקרי שניתן לייחסו לפעילות הקשורה בנתב"ג, למרות שבידי הוועדה המקומית הצטברו במהלך השנים עדויות רבות מהן בחרה להתעלם לעובדה שהתכליות והשימושים של רוב הבניינים המתוכננים אינם עומדים בדרישות תוכניות המקור.

 

"מציאות שבה עיקרון תכנוני מוביל של פרויקט תכנון ובנייה 'מתמוסס' במהלך השנים מבלי שהדבר מקבל ביטוי בתהליך קבלת החלטות שקוף וסדור של מוסדות התכנון הוא מציאות בעייתית המשקפת כשל יסודי בעבודתם של מוסדות התכנון", קובע המבקר.

 

כשל שני עליו מצביע המבקר נוגע לבינוי במתחם קשת שאינו תואם, לשיטתו, באופן מהותי את התוכניות הסטטוטוריות שאושרו במתחם, סטיות במיקומם של מבנים, היתרי בנייה החורגים מהוראות הבינוי, החנייה והגינון המקוריות, בנייה ללא היתר, שימושים חורגים ומחסור אדיר במקומות חנייה בשל הפער בין התוכניות המקוריות והשימושים שנעשו באותם היתרים בפועל.

 

מחדל חמור בהקמת מערך התשתיות  

עוד עולים מבדיקת המבקר כשלים חמורים בהליכי התכנון האישור והבנייה של מערך התשתיות של קשת - פרויקט שעלותו הוערכה ב-120 מיליון שקל. האופן שבו נוהל הנושא על ידי המועצה האזורית והוועדה המקומית, קובע המבקר, משקף מחדל חמור.

 

המועצה האזורית לא הכינה תוכניות תשתיות כנדרש והוועדה המקומית הוציא היתרי בנייה שלא על סמך תוכניות מאושרות. כל עבודות הפיתוח במתחם קשת נעשו על ידי חברת איירופורט סיטי מבלי שנחתמו הסכמי פיתוח בין הצדדים.

 

המועצה לא השתתפה בתכנון העבודות והיא אף לא פיקחה על ביצוען. בידי המועצה לא היו הסכמי פיתוח עם החברה ומפרטי עבודה, החיוניים לה למילוי תפקידה, והיא לא עמדה על כך שיוכנו ויינתנו לה. משום כך ביצעה החברה את עבודות הפיתוח באופן עצמאי ובלי שנקבעו לה תנאים לביצוען. התנהלותה של המועצה, קובע המבקר, לא הבטיחה את השמירה על האינטרסים של הציבור ויקשה עליה בעתיד לבצע עבודות תחזוקה הנדרשות ממנה על פי דין.

 

זאת ועוד, בניגוד לתוכנית המתאר המקומית לא הוקמה מנהלת לאתר. למועצה האזורית אין כל מעורבות בתפעולו השוטף המתבצע על ידי איירופורט סיטי והיא איננה מפקחת על תחזוקתו, קובע מבר המדינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"אייר פורט סיטי". ועדות התכנון כשלו
צילום: משה מילנר
מומלצים