שתף קטע נבחר

דמותו הקלאסית של ספיידרמן

מנהל פורום הקומיקס בקהילות סוקר את התפתחות דמותו של ספיידרמן, אחת מדמויות הקומיקס הקלאסיות בכל הזמנים

טינתו של ג'יימסון נעים להכיר, המשפחה האהובה המיתולוגית והרשע הצרוף 

עכשיו יותר מתמיד גוברת הציפייה לסרט שיעשה על דמותו של ספיידרמן, בעיקר בעקבות הצלחת הסרט ההוליוודי עפ"י האקסמן . במאמר זה אדון בדמותו הקלאסית של ספיידרמן כפי שהיא משתקפת במקור מעל דפי הקומיקס.

ספיידרמן החל לטוות רשתו בערך בסוף שנת 61 , הוא נכתב במקור ע"י סטאן לי וצייר ע"י סטיב דיקטו. ייחודו דאז היה בכך שהוא אחד הקומיקסים הראשונים שעסק בפרוטרוט בחיי היום יום ובקיומו האנושי של סופר גיבור , הקומיקס במקור היווה בבואה לחייו של לי שהיה סופר קומיקס אשר נהג לעבוד בעבודות מזדמנות ונאבק על עצם מחייתו. ספיידרמן בזהותו האמיתית כפיטר פארקר היה שואל את עצמו שאלות יומיומיות כמו " מאיפה אשלם שכר דירה החודש ? " או "האם הבחורה הזו מחבבת אותי ? " . מלבד היותו בבואה של לי, בפיטר מצאו קוראים רבים ( כולל כותב מאמר זה) את השתקפותם שלהם עצמם. פיטר החל כטיפוס לא פופולארי למדי למדן ושקדן ללא הרבה חברים או הצלחה עם בנות.
לאורך דפי הקומיקס ובעיקר בחוברת Amazing spider-man מעמדו בחברה השתנה, הוא התבגר, עבר מערכות יחסים להשתנות ואף התחתן ( כמובן שברוח הקומיקסים של מרוול גם לאירוע הזה הייתה תפנית מכוערת).
לכל אורך הקומיקס נאבק פארקר בשאלות שהזדהו איתם הרבה בני נוער (בעיקר זכרים - שוק המטרה של הקומיקס הזה), תוך שימת דגש על כך שהוא בעצם אדם רגיל כמו כולם ולא אדם-עליון. אדם שנאלץ לחיות חיים כפולים, השואב מחייו גם עידוד וביטחון עצמי, וגם הרבה אכזבה ומרירות.

לאורך כל חוברות הקומיקס , צצה תמיד השאלה למה . למה אדם מבוגר, שפוי בדעתו, חכם ומשכיל יתרוצץ בשעות הפנאי שלו כשהוא רודף אחרי פושעים רצחנים תוך סיכון חיים מתמיד ?
התשובה שסטאן לי נותן אשר מופיעה עוד בהופעתו הראשונה של יורה הקורים, היא With great power comes great responsibility . עם כוח גדול מגיעה גם אחריות גדולה. זה הלקח שלומד ספיידרמן בסיפור שהוא מופיע בו לראשונה בחוברת Amazing fantasty 15 , סיפור שהודפס אח"כ ב Amazing Spider-man בגיליון מספר אחד ובמקומות רבים נוספים (בעברית ניתן למצוא אותו בגיליון הראשון של "ספיידרמן" בהוצאת קווין קומיקס) . בחלק השני של הסיפור לאחר שנושך אותו עכביש והוא מקבל את כוחותיו הפנטסטיים, הוא מנסה להרוויח כסף כאטרקציית טלוויזיה . באחת מהופעתיו ברוב יהירותו הוא אינו מתייחס לשודד נמלט ע"י המשטרה.
אותו שודד פורץ לביתו של פיטר פארקר מאוחר יותר והורג את דודו בן.
הדוד בן, היה האיש אשר גידל אותו עם דודתו (פיטר הוא יתום בהתחלת הסיפור, סיפור הוריו מסופר לאחר מכן) . יגונו וסבלו כבדים מאוד לאחר שהוא מגלה שבשל מחדלו שלו נהרג דודו. האירוניה הגדולה היא שבאותה סיטואציה הוא לא הזדקק כלל לכוחותיו. בסוף הסיפור פיטר מפנים את הלקח שסטאן לי שם בפיו ומקדיש את חייו למלחמה בפשע. פיטר מפקפק בהחלטתו זו תכופות , הוא אינו בטוח שחיי ספיידרמן מתאימים לו ומחליט לפרוש כמה וכמה פעמים במהלך מרוצת הקומיקס, אך לבסוף תמיד חוזר בו מהחלטתו.

טינתו של ג'יימסון
פארקר מתפרנס בעיקר מצילום תמונות של עצמו כספיידרמן בפעולה .את התמונות הוא מוכר ליריבו הרעיוני הגדול של ספיידרמן, מוציא לאור מקומי של עיתון הנקרא The daily bugle , אדם בשם ג' ג'ונה ג'יימסון . אותו ג'י ג'י הוא ההתגלמות של אמריקה הרפבוליקנית . אדם שמרן, המתייחס בבוז ובחשדנות לספיידרמן ובנוסף מפיץ את דעתו השלילית בכל אמצעי התקשורת העומדים לרשותו.

אבל ג'יימסון הוא לא אדם רע , הוא אזרח שומר חוק הנוטר טינה אישית לספיידרמן . רוב ההסברים לכך מתייחסים לכך שג'יימסון חש קנאה עזה ליכולתיו של ספיידרמן, ובשל כך הוא שונא אותו. "…אדם נורמלי לא מתלבש בתלבושת עכביש וקופץ מעל הבינינים הוא חייב להיות פושע או מטורף… " כך אומר תמיד ג'יימסון ויוצר לספיידרמן בעיות תכופות עם החוק (למרות שאין דברים בגו ) ומפיץ נגדו באופן קבוע דיבה רעה .

במקביל למאבק העתיק בין ג'יימסון לפארקר , ויחסיו של פיטר בינו לבין עצמו, חוברות הספיידרמן עשירות מאוד בדמוית משנה, ודמוית ישנות וחדשות מעשירות את עולמו. בגלל הוותק של חוברת Amazing spider-man וחוברות ספיידרמן נוספות שצצו בעקבותיה, מסופקת בדפים הללו אחת הסביבות הקרובות, העשירות ביותר של גיבור בקומיקס אי- פעם. יתכן כי יש מוטיבים של אופרת סבון בקומיקס אבל בהחלט יחסיו של פיטר לסביבתו הם אלמנט חשוב . בעולם הקומיקס של ספיידרמן.

פיטר פארקר מתפקד בעיקר בסביבות הללו : משפחה , לימודים , עבודה ועולם הסופר גיבורים. לעולם הסופר גיבורים , לא אתייחס כאן אבל אפרט בכמה מילים על כל סביבה והאנשים הנכללים בתוכה, סביבה נוספת שהתעלמתי ממנה היא סביבת הארכי-פושעים והנבלים שבהם ספיידרמן נלחם אליה אתייחס בהמשך.

חזור למעלה
נעים להכיר, המשפחה
סביבת המשפחה : משפחתו של פיטר היא מאוד מצומצמת , היא מתחילה בדודתו מאי שגידלה אותו, לכל אורך הקומיקס עד לגיליון 400 הוא מנסה להסתיר ממנה את זהותו ונראה שהוא מצליח אך בגיליון 400 של אמיזינג דודה מאי מתה. לפני מותה היא מגלה לו שאכן ידעה כל השנים הללו שהוא אכן ספיידרמן.

לדודה מאי יש ידידה בשם אנה ווטסון. אחייניתה של אנה - "מרי-ג'יין" באה מרקע דומה לזה של פיטר. השניים מתחילים את יחסיהם כידידים ונישאים לאחר זמן רב (היא מגלה בעצמה שהוא ספיידרמן) , כאשר לבסוף מתברר שאין כך הם פני הדברים (פרשה סבוכה הידועה כ"סאגת הכפילים") .

עבודתו של פיטר ב Bugle מאופיינת במספר אנשים מלבד ג'יימסון, שכל אחד מהם הווה בסיס בשלב מסוים למספר עלילות משנה . בטי ברנט מזכירתו של ג'יימסון שיצאה עם פיטר מספר פעמים , נד לדס בעלה הפסיכופט של בטי, נד הצלם מתחרה המתגלה באחד מאויביו המסוכנים ביותר של ספיידרמן עד שנהרג ע"י וולברין (כן כן ההוא, אותו אחד הדמות הפופולרית מן הקומיקס X-MAN), ג'ו רוברטסון עורך חדשות שמהווה ידיד ודמות אב לפיטר ועוד אנשים שיוצאים ובאים .

סביבת לימודיו של פיטר בהתחלה בבית הספר התיכון ואח"כ ב ESU (אמפייר סטיט יוניברסטי ) מוסיפים גם הם רובד נוסף לדמיות הקומיקס. חברו הטוב ביותר הוא הארי אוסבורן בנו של התעשיין העשיר נורמן אוסבורן. הארי הוא נקניק עשיר מהסוג המוכר, שפיטר כעצמו וכספיידרמן מצילים כל פעם בעיקר מעצמם . הארי מסמל את התחלואים של החברה המודרנית ואת הניוון והטירוף שעושר חומרי עשויים להביא. אשתו של הארי היא ליז אלאן , חברתם לספסל הלימודים בתיכון, שבתחילת דרכם הייתה לועגת לפיטר בשל חנוניותו.

חזור למעלה
האהובה המיתולוגית והרשע הצרוף
דמות מרכזית נוספת היא פלאש (יוג'ין) תומפסון כוכב הפוטבול הבריון, שהיה הבחור הפופולארי ביותר בתיכון ואח"כ כך ספג כשלונות מרובים בחייו . למרות שנהג ללעוג לפיטר תכופות, פיטר היה שם בשבילו בשעות הקשות של חייו.

אבל הדמות המרכזית ביותר בחיי פיטר פארקר הייתה גוון סטייסי, אהובתו הראשונה והגדולה ביותר, שנהרגה בסיפור סוחט דמעות מאין כמוהו ע"י השד הירוק, מעשה שקרע את ספיידרמן לרסיסים וחוזר עליו בסיוטי הלילה שלו. למרות כל כוחותיו אותה הוא לא יכל להציל, עובדה שמובילה אותנו באופן טבעי לאלמנט הבא בחוברות ספיידרמן לסופר וילאנס.

ה"רעים" בסיפורי ספיידרמן היו מגוונים מאוד . החל בגנבים פשוטים עם יתרון על טבעי (הסנדמן), מדענים מטורפים (דוקטור אוקטופוס), מאפיה מקומית ומסוכנת ששולטת בכל, וכלה בפסיכופטים רצחנים. פנתיאון הרשעים של ספיידרמן לא הסתפק ב"רשע החודש". עלילותיהם היו מורכבות ומסובכות, ומיוחד הסאגה עם המאפיה שחצתה גם לחוברות Daredevil . על כל רשע היה פירוט מי הוא, מה סוד כוחותיו, ולמה הוא בכלל רשע תוך המשכיות והתפתחויות בכל דמות ודמות של כל רשע. רוב הרעים הקלאסים פותחו בתקופת סטאן לי , בתקופות מאוחרות יותר רוב הרעים היו וראיציות על הרעים הקלאסים ועל ספיידרמן עצמו אבל אין זה אומר שהעלילות לא היו טובות.

מספר רעים שאזכיר פה : כמובן השד הירוק (The Green Goblin ) נורמן אוסבורן התעשיין העשיר ואביו של הארי, שסבל מפיצול אישיות קל והיה מתלבש כואריציה על דמות מפחידה מהאלווין עם רכב מעופף סילוני ופצצות דלעת. הדמות הייתה כל כך מבריקה ומקורית שהיו חייבים לחקות אותה רעים אחרים בינהם ה Hobgoblin ו Jack o’lantren (שהיו מספר אנשים אחרים) . אוסבורן ידע את זהותו של פיטר פארקר כספיידרמן בתור הגובלין אבל שכח אותה כשהפך לאוסבורן. בחייו הפרטיים היה אוסבורן טיפוס רודף בצע ולא חביב.

עוד רעים קלאסים כוללים את The Lizard קורט קונרס מדען חביב שאיבד יד , חקר את תהליך הרגנרציה אצל זוחלים וניסה להעתיקו לבני אדם. התוצאה הייתה איש לטאה ענקית עם תסביך השתלטות על העולם ; דוקטור אוקטופוס המדען בעל 4 זרועות מתכת נוספות , והנשר הידוע בכינויו "הסבא המטורף עם הכנפיים" - עד שהוחלף במהדורה יותר צעירה ; הסנדמן - קריוואן הצייד שבסוף הסתבר שהוא בכלל רוסי, והקרנף שלמרות גודלו התגלה בטיפוס עלוב נפש ופחדן.

בסוף שנות השמונים הייתה ביצירת ספיידרמן התרכזות סביב ארגון המאפיה של הקינגפין, שהיה הגרסה של מרוול לסנדק בתוספות כישורים של מתאבק סומו עצבני . עוד באירגונו היו שלל טיפוסים ססגונים החל מה"מארגן" שהיה מעין טיפוס אפור כרואה חשבון שהיה אחראי לארגן חיסולים לאנשים, וה"ורד" טיפוס ססגוני במסכה שזהותו האמיתית הפתיעה את הכל.

לאורך הקומיקס היו המון דמיות משנה ורשעים שאין ביכולתי להזכיר במאמר הזה. גם את רוב העלילות ונקודות ציון לא אוכל להזכיר כי הם רבות מידי . אני מסיים את המאמר הזה בהמלצה לקריאת ספיידרמן. לא מהקומיקסים החדשים והמזעזעים( גרפית ועלילתית) , אלא מהישנים והטובים.

אציין רק שבכל זאת יש תקווה לאיכותיות בקומיקסים של ספיידרמן , החל מגליון 30 של ספיידרמן החדש (מרוול איפסו בשנים האחרונות את חוברות שלהם מספר פעמיים,מה שמראה על מצוקתם) ימלא את מקום הכותב בחורצ'יק שהיה לי את העונג להכיר אישית ; אדם בשם ג'וזף מייקל סטריזנסקי ואם השם הזה מצלצל לכם מוכר, בוודאי אתם מזהים אותו מיצירת המופת הטלוויזיונית שכתב והפיק, רומן מד"ב רחב יריעה מצולם בשם בבילון 5 .

צריך להיות משובח.

בעריכת המאמר סייע רבות תומר שי.

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים