מבין כל הסקטורים החמים שהיו בבורסות העולם ככלל ובבורסה הישראלית בפרט אי שם בימים העליזים של שנת 2021, הצטייר לו סקטור הפודטק הישראלי כאחד המובילים לרשת את תואר הכבוד של "סקטור התקופה בבורסה" מידיו של ענף הקנאביס, שבתורו לקח את התואר מענף הקריפטו.
הסיבות לניצחון בקרב הירושה רבות, וביניהן היתרון של שוק הפודטק על רקע השפעות משבר האקלים והידע הישראלי הרב בנושא מהבחינה הפיתוחית. השורה התחתונה היא שחברות פודטק רבות נכנסו לבורסה הישראלית בין באמצעות מיזוג ובין באמצעות הנפקה ישירה. בין היתר ניתן למנות את ביומיט, וילק, סבוריט, ביו דבש ומילניום פודטק אשר כולן נסחרות בבורסה המקומית.
עם הירידות בשווקים שנרשמו בשנת 2022 נפגעו בצורה משמעותית גם מניות הענף, אך האספקט העסקי המשיך לשעוט קדימה. השנה לראשונה קיבלה חברה ישראלית (רימילק) אישור לשיווק חלב שאין מן החי בישראל.
כעת, ברור לכל בר דעת כי בשר מתורבת על המדפים הוא רק עניין של זמן. מעבר לכך, לאחרונה נראה כי בממשלת ישראל מדברים על תמיכה ישירה בענף, חלק יאמרו שמאוחר מדי, חלף התמיכה שהוא קיבל מכספי גיוסים בשוק ההון המקומי.
עדות לכך היא כנס ייחודי מסוגו שנערך השבוע בהשתתפות ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו וראש עיריית ניו יורק אריק אדמס במטרה לקדם את ענף הפודטק הישראלי בארץ ובארה"ב. במהלך המפגש נשמעו מצד גורמים ממשלתיים אמירות על כך שבקרוב צפויה הממשלה להכריז על תמיכה כספית של ממש בתחום החלבון מן הצומח.
במפגש השתתפו בין היתר אלף פארמס, ביו דבש הציבורית וכן רילבייט חברת הפרוטפוליו של ביומיט פודטק הציבורית הנסחרת בבורסה המקומית לפי שווי שוק של מעל ל-170 מיליון שקלים, ומנוהלת בידי ליאת בידס וגיל ג׳מון.
החברות העוסקות בתחום החלבון מן החי ונסחרות בבורסה המקומית הן סבוריט, מילניום פודטק וביומיט הציבורית שיש לציין כי מחזיקה ב-5 חברות פרוטפוליו שונות, העוסקות כולן בתחום הפודטק וגם היא צפויה להיות מושפעת לחיוב באופן ישיר מהעברת תקציבים שכאלו לחלבון מן הצומח.
אחזקה מהותית נוספת של ביומיט היא השליטה (74.6%) בחברת איפישיאנט, שהוקמה ביחד עם מכון וולקני ועומלת על ייצור של בשר דג אמנון מתורבת. מהכנס עולה כי לא מופרך להגיד שחברות פרטיות נוספות מתחום הפודטק יצטרפו אל הבורסה, ביניהן גם חברת רילבייט שלא שוללת כלל את האפשרות.
כיאה ליזמים ישראלים רבים, בעיה אישית הובילה אותי לשיגעון הזה״, אומר ברק מלמד, מכנ״ל רילבייט, ומוסיף: ״בגיל 33, בעקבות בעיה בריאותית (ויש לומר גם מוסרית) לא יכולתי להמשיך ולאכול בשר, כל מערכת העיכול שלי קרסה. עכשיו, אישתי מאוד אוהבת המבורגרים ויחד עם הבעיה שנוצרה לי, לפתע הייתי חייב למצוא מקור לחלבון, מינרלים וערכים תזונתיים מלאים כמו אלה שיש בבשר. כשלא מצאתי מוצר כזה הבנתי שצריך שיהיה. אז נכון בעצם לומר שבזכות אישתי נולדה רילבייט, מוצר סופר טעים שחייב להיות בריא מבלי להראות בריא. וזה בגלל שבריא, בדה״כ נתפס כלא טעים.
איך התרשמתם מהפגישה עם ראש הממשלה וראש עיריית ניו יורק.
״אם להיות כן, באמת התרגשתי״, מסר מלמד, ״לא כל יום יוצא לי כמנכ״ל לפגוש ראשי מדינה שמנהלים ומובילים כל כך הרבה אנשים. אני מאוד שמח שהם אהבו את המוצר ואף הראו התלהבות אמיתית. קודם כל היה להם טעים אבל מוצרים טעימים יש הרבה. ולכן הערך שהמוצר בריא ו-טעים הוא זה שעשה את ההבדל. ראש העיר במיוחד התעכב על כך והתעניין שבמוצר שלנו אין רכיבי קשירה, שומן, חומרי טעם, צבע וריח וזו מהפכת מזון אמיתית״.
האם יש צפי להנפקה של רילבייט בקרוב?
החברה תחליט לצאת להנפקה רק כאשר יתקיימו שני תנאים: הראשון הוא שהשוק הגלובלי יהיה בשלבים מתקדמים של התאוששות והשני, שהחברה תראה צמיחה מהירה למשך שנתיים לפחות מרגע התחלת המכירות.
יש צפי לכניסה לשוק האמריקאי והאם דיברת על זה עם ראש עיריית ניו יורק?
אנחנו עומדים לקראת השקה משמעותית לאחר פיתוח של עשור ונמצאים בקשרי מסחר עם קמעונאים מובילים בארץ ונערכים לחדירה ראשונה לשוק. הערך שאנחנו מביאים הוא יוצא דופן וממש מגדיר מחדש ארוחת סופר פוד טעימה ומזינה, על בסיס 5 רכיבים בלבד ובמחירים שוברי שוק. לאחר שנבסס את החדירה בשוק הישראלי, לא מן הנמנע שנפזול לשוק האמריקאי. ראש עיריית ניו יורק אדאמס הביע עניין ורצון לעזור לקדם מוצר שהוא גם טעים וגם בריא כמו רילבייט עבור תוכניות הזנת ילדים במערכות החינוך (בדומה ל-Meatless Monday) ובזכות המפגש במשרד ראש הממשלה נפתח ערוץ תקשורת למטרה זו.
1 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ישראל, ביחד עם ראש עיריית ניו יורק ומנכ"ל רילבייט
ראש ממשלת ישראל, ביחד עם ראש עיריית ניו יורק ומנכ"ל רילבייט
ראש ממשלת ישראל, ביחד עם ראש עיריית ניו יורק ומנכ"ל רילבייט
(ליאת בידס)
גלעד מנדל הינו חוקר ניירות ערך, יועץ לחברות בורסאיות ומוביל בתחום האנליזה החשבונאית בעבור קרנות אופורטוניסטיות. בעבר ניהל תיקי נוסטרו בהיקף מיליארדי שקלים והינו המנהל של קהילת המשקיעים השקעבורסה.
כותב הכתבה אינו מחזיק בניירות הערך של החברה, יתכן כי גופים הקשורים אליו נתנו / נותנים אי אלו שירותים לחברה ו/או לבעלי השליטה בה. אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך וכל העושה כן, עושה זאת על אחריותו הבלעדית בלבד. יתכן כי בכתבה נפלו אי אלו טעויות, ואין להסתמך על האמור בה כי אם על הדיווחים הרשמיים של התאגיד, בלבד. הכותב מייעץ ועובד עם מגוון חברות ציבוריות וקשרי משקיעים משכך עלול להיות לו עניין בתכנים הכתובים.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.