שתף קטע נבחר

ערוץ רע לצופים

ההיסטוריה הקצרה של ערוץ 10 הוכיחה את מה שהיה ידוע עוד קודם: מה שוב למפרסמים, למשקיעים ולפוליטיקאים – רע מאוד לצופים

שתי שאלות עיקריות חוזרות ועולות בדיון המתמשך סביב גורלו של ערוץ 10: מה טוב למפרסמים, ומה טוב למשקיעים? שאלה שלישית שהייתה חייבת להישאל כבר מבראשית - מה טוב לצופים - נשכחה לחלוטין. במצוקתו הכלכלית הצפויה והמתמשכת, היה ערוץ 10 משל לאחוות חובבים של משקיעים ומקבלי החלטות.
כזכור, ההחלטה על הקמת הערוץ התקבלה מתוך הערכה שהדבר טוב למפרסמים. כל הגורמים התעלמו מהאזהרות על היתכנות כלכלית של ערוץ טלוויזיה במימון מסחרי, גם במצב של שגשוג כלכלי. גם אם התחרות בין שני ערוצים מוזילה את מחירי הפרסום (דבר הטעון הוכחה) הרי שהצופים מפסידים. שכן, הכנסות נמוכות יותר בכל ערוץ חייבות להיתרגם ליכולת ההשקעה בתוכניות ובאיכותן. מה שספק טוב למפרסמים – רע מאוד לצופים.
לאחר שהתחזיות הכלכליות הוורודות התנפצו והערוץ נקלע לקשיים, מיהרו המשקיעים בערוץ ופנו תחילה לרשות השנייה כדי לבקש הנחות בשיעור התמלוגים. חלק מכספים אלה בוזבז ברכישות ראוותניות של כוכבי מסך, שזכו בחוזים שמנים בני שש ספרות ויותר.
הכנסות הערוץ מפרסומות המשיכו לאכזב, והמשקיעים נאלצו לשחר, הפעם במישרין, לפתחי הפוליטיקאים עצמם כדי לבקש הטבות נוספות בתנאי הזיכיון, בעיקר הנחות במכסות ההפקה המקורית, ושוב נענו בחיוב. עד לסיבוב הבא. מה שטוב למשקיעים – רע מאוד לצופים.
בעיקרו של דבר, המקח וממכר המתוקשר והמיוחצן של המשקיעים מיטיב עם מקבלי ההחלטות. כידוע, בעולם העסקים אין ארוחות חינם: חברת חדשות בערוץ שניצל בחסד לא תעיז להציק למי שהרעיפו עליו הטבות בזיכיון. ושוב, מה שלבטח טוב לפוליטיקאים – רע מאוד לצופים.
כל אותה עת נותרים הצופים בתפקיד של שוק, שכל תפקידם לספק רייטינג כדי שהמפרסמים ישתכנעו לקנות זמן פרסום ולהעביר מכספם למשקיעים בערוץ. ערוץ טלוויזיה אינו עוד מיזם כלכלי, ובוודאי שאינו שעשוע לחובבנים עתירי ממון. זהו נכס של כלל הציבור, ולו רק משום שביכולתו לעצב את המרקם התרבותי. כדי להצליח ב"עסקי השעשועים" של הטלוויזיה דרושים לפחות כישרון, ידע מקצועי ואורך רוח. ניהול עצבני בלחץ הרייטינג היומיומי אינו מסוגל לעצב הרגלי צפייה חיוניים לכל ערוץ טלוויזיה.
בשעתו, הוצע לאפיין את הערוץ החדש לפי הדגם של ערוץ 4 הבריטי, דהיינו, ערוץ משלים ולא מתחרה בערוץ 2. ערוץ המתמחה במשדרי איכות לקהלים קטנים ומזוהים, עשוי לשרת בו זמנית את טובתם של המפרסמים, המשקיעים וכן - גם של הצופים.
מאחר שערוץ 10 הפך מזמן לשדה ניסויים של חובבים חסרי מנוח, מותר לשוב ולהמליץ על ניסוי נוסף: ערוץ 4 כחול-לבן, שעשוי לחסוך הפסדים כבדים נוספים של מאות מיליוני דולרים.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים