חדשות  חדשות בארץ  חינוך ובריאות
רפורמה בהוראה ובבגרות: חשיבה במקום שינון
מורן זליקוביץ'
פורסם: 26.03.07, 13:15
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 136 תגובות ב-136 דיונים
31. את הדגמת שיעור התנ"ל לא הבנתי בכלל.
ח   (26.03.07)
האם מישהו יכול להבין את בליל המשפטים שכתוב שם? יש לי הרגשה שגם הבגרויות יראו בהתאם.
32. 3 שנים הייתי בתיכון...
האביר ,   על הדייהו הכחולה   (26.03.07)
ולא זכור לי שיש כל כך הרבה בנות בכיתה אחת!! אורט הרצליה לנצח
33. מטפלים בסימפטומים ולא במחלה.
אחד מבפנים.   (26.03.07)
את ה"אופק הפדגוגי" הזה צריכים ללמד אנשים שמושפלים ע"י עד עפר. נו, באמת.
34. אסור שהשיגי התלמיד בבית הספר ישפיעו..
(26.03.07)
אז ציונו יושפע אם הוא מאחר מחסיר, מפריע או הכין שיעורי בית. זהו פתח לנקמנות המורים. לי לדוגמא יש ממוצע בגרות 102 ואין מקצוע אחד, למעט לשון, בו המגן היה גבוה מהבגרות..ואני מדבר פערים של עד 33 נקודות!!! אז מה אם בחרתי להיות בים במקום להקשיב לשטויות של המורים? עובדה שבמבחני הבגרות הוצאתי ממוצע של 110!!! וייתכן אף יותר אני כבר לא זוכר כל כך אבל המגנים פשוט דפקו אותי והורידו לי את הממוצע הכל כך חשוב כדי להתקבל למקצועות נחשבים
35. בהתחלה תחשבו על צימצום הילדים בכיתות
(26.03.07)
36. ל-4
רותמי   (26.03.07)
צודק 100%, היסטוריה צריך להיות המקצוע הראשון שאמור להיכלל ברפורמה הזאת, התלמידים רק חורשים משננים ושוברים את הראש !
37. אוי ואבוי..
תלמידה   (26.03.07)
38. ל-7,8 על מה אתם מדברים
שאול ,   חיפה   (26.03.07)
ל-7 - השיטה הנוכחית של ללמוד בלי להבין ובלי להתפתח היא הורסת לך את הילדות, ואת חייך כבוגר. שנים העליתי כתלמיד רעיונות שישנן שיטות הוראה המעודדות יצירתיות, מעודדות יכולת ביטוי וחשיבה לעומת השיטה הקיימת של לקרוא ו"לשפוך" ידע, אבל בלי האפשרות לפתח משהו חדש. ואני רואה את זה טוב מאוד מתבטא בלימודים אקדמאיים שם אינך נדרש ללמוד כמו תוכי אלא להיפך. 8 - אני מסכים איתך לגבי החרשנים. חרשן לא יתקדם כמו שבן אדם עם ראש פתוח יתקדם. אבל אם אתה לא יכול לקבל את תעודת הבגרות שלך מסיבה כלשהי כרגע, מטרת השיטה החדשה אינה לבוא ולהקל רק כדי שתוכל לקבל אותהש.
39. נשמע כמו סתם התייפיפות
טל   (26.03.07)
שינוי אמיתי במערכת החינוך יכול לקרות רק ע"י העלאה של רמת המורים- בין אם זה ע"י פיטורי מורים גרועים ובין אם ע"י גיוס מורים טובים בשכר גבוה
40. מצוין חבל שנזכרו רק עכשיו עשיתי DELETE על כל החומר מהתיכון
(26.03.07)
41. שטויות. די עם הרפורמות, חזרו לחינוך קלאסי!
אבי ,   י-ם   (26.03.07)
אין שום דבר רע בשינון. אין מה לעשות עם "הכלים" אם המוח ריק. מישהו חושב שאפשר לקרוא עגנון, ביאליק, רחל ואפילו כותבים חדשים כמו גרוסמן ומאיר שלו בלי להכיר תנ"ך ברמת הציטוט? לצייר בלי ללמוד את האמנים גדולים? לנהל חשבון משק בית בלי לוח הכפל? נאומי חברי הכנסת היו משתדרגים פלאים לו היו יודעים כמה סונטות או משפטי מפתח ממחזות של שייקספיר, משפטי מחץ של מארק טווין, דיקנס, לאה גולדברג, דברי הנביאים וכו' ומספיק להשוות את הרמה הנוכחית לזו של יוסי שריד (אני חושב שאולי ישתדרגו עוד דברים על הדרך). ניוטון אמר שהרחיק ראות כיוון שעמד על כתפי ענקים. מי שמשנן סופו גם ליצור ולהיות מקורי. אני בעד שינון בעל פה של לוח הכפל וחוקי הגיאומטיה. בעד שינון בעל פה של שירת הים בעד שינון בעל פה של שירים של ביאליק. חינוך זה קשה, אבל מה לעשות, לפעמים צריך להכריח.
42. שטויות במיץ. הרבה מלל שאין דבר מאחוריו.
אזרחית   (26.03.07)
אני בטוחה מורים המיועדים ללמד בשיטות החדשות לא יודעים בעצמם במה מדובר.
43. דיי כבר עם הרפורמות המיותרות האלה.
סטודנט   (26.03.07)
ישנם מספיק מקצועות בגרותיים שמכריחים את התלמיד לחשוב ולא רק לשנן (מתמטיקה, פיסיקה, מחשבים וכן הלאה). התלמידים ה"חושבים" לוקחים אותם. הבגרות היא מדד לאוניברסיטאות ותו לא, וככזה יש לה מתאם סטטיסטי מספיק טוב (ועוד יותר טוב אם משלבים אותה עם הפסיכומטרי). מאחר והמתאם עם הציונים באוניברסיטה הוא דיי גבוה וגם מובהק סטטיסטית כנראה שאחרי הכל גם שינון הוא מדד לא רע. הבעיה היא לא בדרך הלימוד אלא ברמה שלו. הכיתות גדולות מידי והשילוב הכפוי בין תלמידים שרוצים ללמוד לבין כאלה שאינם מעוניינים בכך מביא לביזבוז זמן ויכולות של המון אנשים. אם אתם רוצים לשנות משהו אז תתחילו ללמד אנשים דרך ארץ, כבוד לאחרים, ושכדאי להם ללמוד. עד אז אתם מבזבזים את הכסף והזמן של כולנו.
44. כלומר, גם ציון הבגרות יהפוך למגן שניתן על ידי בית הספר?!
(26.03.07)
עוד דרך מלאכותית "להעלות" את הישגי התלמידים.
45. לא, זה לא משהו
תיכוניסטית   (26.03.07)
לתלמידים אין כוח לחשוב, עדיף כבר לשנן וזהו. במילא שום דבר לא נשאר לאחר סיום הלימודים. צריך פשוט לתת לתלמידים לבחור את המקצועות שהם רוצים ללמוד (בתיכון אני מתכוונת) וככה הם ישקיעו יותר מחשבה במקצועות שהם עצמם בחרו (בגלל שזה כיף להשקיע במשהו שמעניין אותך). כל השאר זה חרטה, לפי דעתי, כי אנחנו שונאים ללמוד, וכול הקטע של לחשוב במקום לשנן... לא, אין כוח. אנחנו שונאים תנ"ך והיסטוריה וזה לא מגרה אותנו לחשוב. אני אעדיף להשקיע מחשבה במקצועות שישרתו אותי בעתיד, מקצועות שמעניינים אותי (והם קיימים, אבל דחוסים בתוך עוד עשר מקצועות מיותרים, כמו תנ"ך. תנ"ך מבחינתי נגמר בכיתה ט').
46. המורים לא יצליחו ללמד
DV ,   תל אביב   (26.03.07)
לצערנו רמתם של המורים נמוכה מאוד , מי הולך להיות מורה בשכר כזה, המורים לא יצליחו להתמודד עם רמת חשיבה ולא רק לדקלם חומר. הייתי מורה ועזבתי את המערכת רוב המורים אנשים רדודים ומקובעים. לצערנו חייבים שינוי כללי במערכת
47. יכול להיות נחמד בתאוריה....
תלמידה ביב' ,   ירושלים   (26.03.07)
אבל במציאות זה לא כל כך יעבוד.. אמנם הבגרות בהיסטוריה שעשיתי שנה שעברה היתה הסיוט הכי גדול שלי בללמוד כל כך הרבה חומר פחות או יותר בע"פ.. אבל מצד שני... אם השנה הציון שלי היה נתון לחסד המורה שלי במתמטיקה.. אני מודיעה לכם עכשיו--> לא תהיה לי תעודת בגרות נקודה! הוא שונא את כל הכיתה שלי.. ולא הייתי רוצה שהוא יקבע את הציון שלי... מספיק הוא הולך להגיש את כולנו לבגרות על 60 במקרה הטוב..
48. מס 39 הבעיה היא לא עם המורים אלא עם התלמידים
שירה   (26.03.07)
התוכנית נשמעת כמו כל תוכנית אחרת כמו משהו שנראה יפה על הניר אבל בפועל לא בר ישום. הנוער של היום רדוד ולא מתעניין ועושה טובה שבא לביס
49. מענין איך מישמים שיטה כזו בכתות של 40 ילדים
מיכל   (26.03.07)
50. נראה שיש לנו עוד שרה שיש לה רעיונות "נהדרים" אבל מה עם יישום
אחת שמאוד אכפת לה   (26.03.07)
51. הבעיה היא ההורים והגיע הזמן לשים גבולות!
סחור סחור   (26.03.07)
52. למרות שאני בעד הרפורמה אני חושב ששינון היא שיטה טובה ללימוד
(26.03.07)
53. סוף סוף - ברוך השם
ספי   (26.03.07)
54. העניין הרציני שצריך להתמודד איתו הוא העתקות בבגרות
נועם ,   באר שבע   (26.03.07)
משרד החינוך מעלים עין על העתקות במבחני הבגרות מכיוון שככה אחוז העוברים גבוה. ככל שמדברים עם יותר אנשים שומעים על יותר שפשוט העתיקו במבחנים האלה וכל המבחנים שמובילים אליהם, אם יכנסו בנושא הזה יבינו באמת מה המצב האקדמי בארץ
55. Sweet Jeasus!
(26.03.07)
מזל שסיימתי בי"ס ממזמן!!!
56. טוב במחשבה ראשונה, רע במחשבה שניה
מורה לעתיד ,   ירושלים   (26.03.07)
במחשבה ראשונה יכול אדם סביר לחשוב כי זהו רעיון טוב - לגרום לתלמידים ללמוד יותר לעומק ע"י העלאת איכות השאלות במבחן הבגרות. וכי יש דבר חכם יותר מלגרום לתלמידים לחשוב יותר לעומק? את הבעיה כבר ציינו כאן - החשיבה לעומק, מטבעה, קשה יותר ובה יצליחו פחות תלמידים מאשר בשיטה הנוכחית. יתר על כן, הוספת מקצועות נוספים, והעמקה במקצועות הקיימים תוך הישארות עם גודל הכיתות, מספר שעות הלימוד והתגמול למורים הקיימים היום, ייצור מצב בו גם התלמידים אשר היו יכולים להצליח בבגרות מעין זו יצליחו פחות מאשר היו יכולים. האם אנו באמת רוצים מצב בו ממוצע הבגרות הארצי נופל מ-50? מה המשמעות של בחינת בגרות כזו? לעניות דעתי מבחן הבגרות צריך לחזור להיות כשמו - מבחן בסיסי וכללי, הבודק יכולות שצריכות להיות אצל כל בוגר תיכון, בשלושה עד חמישה מקצועות בלבד. רק כך נוכל לקבוע רף אחיד לכל תלמידי הארץ, ללא בתי ספר טובים יותר ופחות. כך גם יתפנו שעות הוראה ויוכלו כל בית ספר או מגמה להרחיב ולהעמיק, באופן עצמאי ללא כל בחינה חיצונית וקבועה מראש. ניתן אולי להמשיך ולשלב מיני "עבודות גמר", הנעשות בהנחייה מקצועית ובאופן עצמאי בתוך בחינת הבגרות, אך אין להפוך את הבחינה לקשה יותר מרוב הבחינות באוניברסיטה (שאינן דורשות חשיבה מעמיקה). אין ספק - יש ללמד תלמידים לחשוב - אולם העלאת הרף האינטלקטואלי של השאלות בבחינת הבגרות אינה הדרך הנכונה לעשת כן.
57. מאוחר מידי, אולי הייתי נשאר בבית ספר
שלדג   (26.03.07)
אם זה היה קורה יותר. ואולי המון ילדים היו מקבלים ציונים פי אלף יותר טובים. אבל מה לעשות העולם פועל על פועלים שחורים מודרניים, שלא חושבים רק עובדים כמו חמורים.
58. אחת היותר אינטילגנטיות
אילנית ,   השרון   (26.03.07)
סוף סוף מישהי באמת חכמה, רק היא ויוסי שריד יגאלו אותנו מהבורות בה אנו נמצאים היום.
59. כל הכבוד!!! לשרה! השינוי מתבקש החל מכיתה א
א   (26.03.07)
ולא רק במתכונת הבגרויות. כל הגישה צריכה להיות מושטטת על פיתוח החשיבה היצירתית..... ולא על שינון. הלימוד יהיה גם מעניין יותר והתלמידים ילכו לבי"ס ברצון יותר. יש גם צורך לגוון בנושאים כדי שכל ילד יוכל למצוא עניין. בהצלחה!!! מקווה שתמשיכי.
60. בגרויות
(26.03.07)
כל המסגרת הזו של הבגרויות היא על הפנים. היא מחנכת את התלמידים להשקיע רק במקצועות הבגרות ולא מעבר. אין יותר ידע כללי וזה חבל רק ידע במקצועות הבגרות...
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה