חדשות  חדשות בארץ  חינוך ובריאות
רפורמה בהוראה ובבגרות: חשיבה במקום שינון
מורן זליקוביץ'
פורסם: 26.03.07, 13:15
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 136 תגובות ב-136 דיונים
61. ספרו למורות בנות ה-50 שבטח אומרות עכשיו בחדר מורים
(26.03.07)
עוד יחסי ציבור שלא שווים פרוטה -אצלי מי שלא שופך 10 עמודים בבחינה הוא סתם עצלן שיחטוף 55 .
62. חשיבה הינה תוצר של ידע ושינון ולא של בורות!!!!!
Ililtr ,   tel-aviv   (26.03.07)
שרת חינוך יקרה, אולי תתחילו ללמד את התלמידים למשל, את שפתם שיוכלו לכתוב משפט שיש לו התחלה אצמע וסוף וללא שגיאות כתיב???? מתי תלמדי לקרוא טקסט לנתחו ולהבין אותו???????? מתי בסוף 12 שנות הלימוד שרה יקרה יצאו אנשים בעלי ידע ולא בורים ועמי ארצות שמקשקשים ללא הרף על דברים שאינם יודעים ומבינים???? הגיע זמן לחזור לשינון וללימוד על מנת שיהווה בסיס לחשיבה ואף חשיבה יצירתית. חשיבה אינה תוצר של בורות אלא של ידע!!!!
63. אוי ואבוי- השרה המשועממת הזו לא מבינה איזה נזק היא עושה
סטודנטית וטוב לי ,   בתיכון הלימודים גועל   (26.03.07)
יולי יקרה, ב-א-קד-מ-י-ה זה יכול לעבוד, כי יש 250-200 סטודנטים בכיתה והמרצה לא מכיר כמעט אף אחד בשמו ממילא, אבל בתיכון? כל מורה מרשעת ונקמנית תוריד ציונים (שניתנים כמובן בעבודות ומבחנים כששם התלמיד רשום במפורש). ומי יזכה? כל החנפנים שיושבים שורה ראשונה והאמהות חסרות הקריירה שלהם שיושבות בוועד הכיתתי. עכשיו גם תהיה פוליטיקה כיתתית, ממש מצויין. אולי תתחילי ליישם את הבחינות והעבודות בתיכון עם כרטיס נבחן וללא שם, אז - אולי- זה ילך, למרות שאם המורים רוצים הם משיגים גם את מספרי הזהות בלי בעיה. ממני סטודנטית מאושרת באוניברסיטה, שקיבלה 7 נקודות פחות בממוצע הבגרות בגלל ה"מגנים".
64. פשוט לא יאומן.
שלומיאו   (26.03.07)
1. אני מסכים עם הטענה שזקוקים הבוגרים העתידיים ליכולות חשיבה גבוהות אבל איך הם יעשו זאת מבלי שיהיה להם בסיס איתן של מאגרי ידע ?! חלק לא מבוטל הוא כה בור במקצוע התנך , שאין בסיס לדיון - אפילו אם האינטיליגנציה קיימת וזאת משום שלימדו תלמיד איך להשיב על קטע שאינו נלמד והוא עשוי להוציא 95 במבחן גם אם הוא לא יודע מהם שלושת האבות ! 2. אבל אין דאגה, לטעמי, לתוכנית אין משמעות מעשית וזאת מהסיבה הפשוטה : כל פעם מתמנה שר לשנתיים, מציע תוכנית מהפכנית, ועד שהדברים מתגבשים לכדי משהו, מוחלף השר והתוכנית נגנזת ע"י השר המחליף [ שבד"כ מציע תוכנית הפוכה באופן קיצוני לזו שהציע קודמו].
65. 63 - מעניין מה את לומדת, כי סטונדטית לחינוך את בטוח לא!!
סטודנטית לחינוך ,   אוטוטו מסיימת תואר 2   (26.03.07)
כי אם היית, היית מבינה, שהרפורמה הזו היתה נדרשת כבר מזמן. שרת החינוך הנוכחית היא הכל מלבד משועממת - היא סוף סוף מדברת על חינוך. לא על ציונים, לא על הישגים, לא על מבחנים, על חינוך!! מה חבל שיש עוד כמוך שלא יודעים להעריך דבר טוב כשהוא נמצא להם מול העיניים!!
66. ציוני המגן והתערבויות כאלה רק מזיקות !!!!
חלם----------- ,   חלם------------   (26.03.07)
המורים מפלים ולא נותנים ציונים הוגנים, מלמדים גרוע ולא אובייקטיבים. מזל שבבחינת בגרות אפשר להוכיח ידע בלי קשר למורה כזה או אחר!!!! השיטה החדשה נראית מיותרת ורק תעשה נזק, כמו ה"מגן" למעשה רק מוריד ציונים ופוגע בסיכויי התלמידים!!! מי שמוכיח ידע בבחינה הוא זה שמגיע לו להצליח ולא מי שמתחנף למורים כל התיכון!!
67. נשמע פלצני ולא יעיל
צ'ובולופ ,   הנה   (26.03.07)
חוץ מזה מה החידוש פה? חשבתי שככה זה בכל בית ספר... או שזה רק אצלינו חחח
68. צריך ללמוד להתנהג לפני שלומדים ללמוד
ברק   (26.03.07)
יש הרבה סיבות שיביאו את השיטה לכישלון ומעט מדיי סיבות להצלחתה. דעה אישית: לדעתי ככל שהשכר למורה יהיה גבוה יותר כך החינוך וההשכלה של הילדים יעלה רמה. אין סיבה שמורה למתמתיקה בכיתה א לא יחזיק בתואר ראשון למתמתיקה והוראה. להביא אנשים איכותיים לחינוך דור העתיד!. ולא .... לפחות שלא יעבדו עליכם
69. לפני שמשנים את התלמידים צריך לשנות את המורים
ירדנה אלון ,   יפו   (26.03.07)
לשרת החינוך יש חזון בעצם כל שר חינוך והחזון שלו ,המשותף לכולם הוא חוסר הנחת ממה שקורה במערכת החינוך והרצון לשנות ולשפר אותה שזה טוב ונאה לכשעצמו אלא מאי.? מה יעזור לשנות תכנית לימודים או מה יעזור הרצון לשנות שיטות חשיבה טובות ומועילות ככל שיהיו אם המורים שמלמדים את השיטות האלה לא ישנו את הגישה והחשיבה שלהם צריך יחד עם השינוי בתכנית לעזור למורים להשתנות ולהפנים את צורת החשיבה החדשה. והמורים הישראלים ברובם התרגלו לצורת עבודה שבה הם באים לכיתה מכתיבים לתלמידים את החומר במשך שיעור שלם ועם בוא הצלצול מקפלים את הדפים ויוצאים לשתות תה ולנוח בחדר המורים זה נוח מאוד כי לא צריך להתאמץ להקשיב לדעות ולרעיונות שהתלמידים באים איתם כל אחד ואישיותו כל אחד ותרבותו כל אחד וזוית הראיה שלו וכך לפתח הן פתיחות לרעיונות ולשונות של האחר,וליצור דיאלוג ועניין ואולי להכיר יותר לעומק את אישיותם של התלמידים הרבה יותר קל ונוח לבוא להרצות להכתיב וכעבור 45 דקות לקפל את הדפים וללכת. לעזור לילד או נער צעיר לפתח שיטות חשיבה עצמיות מצריך מהמורה עצמו להיות פתוח פתיחות זה ממש לא הצד החזק לא של מערכת החינוך באופן כללי ולא של הישראליות (גם כן באופן כללי) אז החזון יפה ונאצל המימוש שלו? עוד ארוכה הדרך אל האושר.
70. אנחנו אחרונים באולם לא רק במבחני חשיבה גם במבחני ידע
אל"ף ,   רחובות   (26.03.07)
אנחנו אחרונים בעולם לא רק במבחני חשיבה גם במבחני ידע
71. השרה תמיר- כך אכן צריך ללמד, אבל...
מורה   (26.03.07)
כמורה לתנ"ך, מאז ומתמיד הקפדתי לחנך את תלמידיי לחשיבה עצמית וביקורתית. ראיתי את עצמי כמי שמתפקידה להקנות כלים לחשיבה ולהתמודדות אינטלקטואלית, ולא רק ללמד תכנים. ונכון, רלוונטיות היא אמצעי הכרחי, לטעמי, ללימוד הספר הזה, שהוא על-זמני מבחינת הסוגיות הפילוסופיות, החברתיות, התרבותיות והאחרות העולות ממנו. אבל... מספר שעות ההוראה הצטמצם בשנים האחרונות במימדים אבסורדים, ביחס להיקף תכניות הלימודים- אנו נדרשים למעשי לוליינות ואקרובטיקה בלתי הגיוניים, כדי להספיק ולהשלים את הוראת חומר הלימודים לקראת בחינות הבגרות. שכרם של המורים נשחק. פחות ופחות אנשים מוכשרים בוחרים במקצוע ההוראה, ויותר ויותר אנשים מוכשרים עוזבים את המערכת הבלתי אפשרית הזו. היוזמה של השרה תמיר מבורכת מאד, אבל... מי יהיו המורים שיורו לחשיבה ביקורתית, אם המערכת תהיה יותר ויותר דלה באנשים מוכשרים? האם יתכן שקודם לכל יש לעודד את אותם המוכשרים- אלה המסוגלים באמת להכשיר דור של אנשים חושבים- להגיע למערכת הכ"כ חשובה הזו? האם, קודם לכל, יש לעודד את המוכשרים שכבר נמצאים בה ולנסות ולמנוע את עזיבתם? אני מחזיקה בתואר שני (בהצטיינות יתרה), אוהבת ללמד ולחנך, אוהבת את תלמידיי, אך המערכת הבלתי אפשרית הזאת מכריעה אותי... לדאבוני הרב מאד, גם אני נמנית על אלה המפלסים דרכם החוצה ממנה...
72. ללא הבנה אין שינון!
חסוי   (26.03.07)
אם ילד לא מבין את החומר הנלמד הוא לא יוכל לשנן אותו וגם לא יוכל לענות על שאלות חשיבה בנושא.. אז גברת השרה תתחילי לדאוג למורים שאפילו הם לא יודעים מה הם מלמדים.. אני לא מבינה למה מורה בן 60 שמאבד את העבודות שמכינים ושלא זוכר מה הוא לימד בשיעור הקודם צריך ללמד ילדים לבגרות... ה=כ=ל מ=ת=ח=י=ל ב=מ=ו=ר=י=ם!!!!
73. תגובה
רמי אברהמי ,   ישראל   (26.03.07)
צודק!
74. הופה! בגרות לעשירים ומאפיונרים-כמו רפואה פרטית.למי שיש-חי-
הסוג השני/אנא פרסמו ,   נהריה   (26.03.07)
עכשיו התלמידים והוריהם ייהפכו לבני ערובה בידי המורים והנהלת בתי הספר, מי שדל אמצעים ואביו או אימו אינם-ידוענים-או עשירים בעלי שם-יזעק לשמיים על קיפוח בציונים...וציוני הבגרות יהיו ממנו והלאה, וכך גם ההשכלה הגבוהה...כבר ראינו איך ילדינו קרעו את התחת וציוניהם לא שיקפו את ידעותיהם ואת התשובות במבחנים- על אותה תשובה 2 תלמידים קבלו ציונים שונים, אחד גבוה מהשני, והמבין יבין...אוי לנו...
75. מה קרה? הבנתם שיש כבר יותר מידי תוכים?!!!
צבי ק   (26.03.07)
הפיתרון לימוד ישיר מכוון אינטרנט כאשר הלומד פותח הרצאות לפי התקדמותו בלימודים! ( כך לומד הבן שלי סטודנט למדעים)
76. ל 2 - עומר
אורי ,   ירושלים   (26.03.07)
עומר, גם אני מסכים שהשינוי חיובי והשיטה העכשווית קלוקלת. אך אני חייב למחות על ההצגה הסקסיסטית שלך לגבי מי יודע לחשוב ומי לא. אפילו בהנחה שהנתון שאתה מצביע עליו נכון סטטיטית ולא חשיבה מותנית - יכול מאוד להיות שאותן בנות פשוט מתאימות את עצמן יותר טוב למציאות וברגע שזו תשתנה גם הן ישנו את הרגליהן... בכל מקרה - אין טעם להוסיף ארס לאירוע משמח שאגב נוצר ביוזמתה של נקבה שכנראה יודעת גם יודעת לחשוב.... רק בריאות !
77. מי יהיה היזם הראשון שיפתח חברה למכירת עבודות לתיכוניסטיים
גיא   (26.03.07)
כמו שיש עבודות למכירה באוניברסיטאות. התלמידים של היום יכולים לתכמן הרבה יותר בקלות מאשר לפני עשר או עשרים שנה.
78. אני מסכים עם 56...
תלמיד תיכון ,   ראש העין   (26.03.07)
בחינות הבגרות צריכות להשאר כמו שהן, רק יש לעשות מספר שינויים במערכת החינוך הקיימת: -להוריד את מספר התלמידים לכיתה, דבר שיחסוך הרבה מאוד זמן. -לפטר מורים ברמה נמוכה ולשכור אנשים מוכשריים (דבר שדורש תקציב נורמאלי כמובן). חצי מכיתה לפיסיקה שלי היא עם מורים פרטיים(לא צריך לפרט למה) -להעלות את כמות שעות הלימוד. דוגמא לבעייה זו היא למשל במתמטיקה 5 יח', יש לנו אולם מורה תותחית אשר לימדה בבר אילן אבל אפילו היא מודאגת מכך שלא נספיק את החומר. דרך הלימוד כיום היא לשנן את החומר מפאת חוסר הזמן. אבל, עם כל זה יהיה אחרת, נוכל להישאר באותה מתכונת של שינון החומר אבל אז גם נבין מה אנחנו עושים. למשל במתמטיקה אשר לא מביאים לנו הוכחות לכל מיני משפטים ואף לא מלמדים הכל בגין הזמן קצר שיש ללמד.
79. עד השינוי הבא... 9... 8... 7... 6..
(26.03.07)
כל שנתיים עושים "שינוי לטווח ארוך", המורים כל הזמן צריכים ללמוד את הרפורמה החדשה, שעות לימוד רק מקצצים ואחר כך מתפלאים שהרמה יורדת. כמה עלה פיתוחה של הרפורמה החדשה ומי מרוויח מזה? מי יכתוב את הספרים המותאמים לתוכנית החדשה, מי יוציא לאור - ומי ישלם (כמו תמיד) את העלויות הגבוהות של הספרים? מי יעשה כסף מהנחיית המורים?
80. כישורי חשיבה יש ללמד ולא לבחון!
חכמה גדולה   (26.03.07)
החכמה היא להקנות כישורי חשיבה, ולאורך כל הדרך, ולא להסתפק ביציאה ידי חובה ע"י בדיקתם, וגם זאת רק בסוף הדרך, ודווקא בלחץ הבגרויות. שאלות פתוחות בבחינה פירושן גם הרבה פחות אפשרות לבדיקת הבחינה באופן אובייקטיבי והוגן, על-פי סולם קבוע.
81. ומה עם אלה שכן למדו?
מיכל   (26.03.07)
יופי שאחרי שנים הבנת שזה חשוב ללמוד... מה אתה רוצה שבית הספר יעודד תלמידים לא ללמוד? שהציון יקבע רק לפי הבגרות כדי שאתה תוכל להיות בים?!?! אחת התגובות המפגרות ביותר בפורום, אולי הגיע הזמן להתבגר?!?!?
82. המערכת צריכה להשתדרג
מוטי   (26.03.07)
אבל לא כך.
83. בעד, אבל נגד בקבוצות
אריק כספי ,   בנימינה   (26.03.07)
אני בעד, שינוי לעניין. אבל בבקשה בוא לא נכריח תלמידים לעבוד בקבוצה. עבודה בצוות אפשרית אם לכל אחד מחברי הצוות יש מומחיות בתחום שלאחרים אין. הרפורמה הזו בשילוב עבודה בקבוצות, תייצר תלמיד אחד שיחשוב ושלושה שלא. חבל כי הכיוון אמיתי בעיני.
84. טריק פוליטיקאי: להצהיר משהו בומבסטי ולחיות בשקט עד הבחירות
אל"ף ,   רחובות   (26.03.07)
טריק פוליטיקאי: להצהיר משהו בומבסטי ולחיות בשקט עד הבחירות
85. לגבי רמת המורים
מורה   (26.03.07)
רבים מלעיגים על רמת המורים, אז דעו לכם שכל המורים נכנסים למערכת שמחים, חכמים ומלאי און, וכעבור שנים של שינון חומר ולעיסתו עם מאות ואלפי תלמידים בדרכים כאלה או אחרות המורים מאבדים את האור בעיניהם, כי זה המקצוע, חוזר על עצמו, שמכבה אותנו וגורם לנו לעבוד על 20 תאי מוח קבועים כל הזמן. אל תהיו מורים הצעה שלי.
86. רפורמה רפורמטיבית של רפורמים
אופק חדש ,   my ass   (26.03.07)
נראה לשרת החינוך שאפשר להביא תלמיד שלא רוצה ללמוד לרמת ידע של חשיבה והבנה של תהליכים מורכבים? כנראה שכן, האמת בטוח שכן. אם תעלי את רף הכניסה למכללות, תתני תעודת הוראה בתואר ראשון, תשווי את שכר המורים לשכר המהנדסים (כמו שאמור להיות בחוק), תצמצמי את מספר הילדים בכיתות ל - 20, לא תסגרי פקולטות לאומנות ומדעי הרוח, תעבירי תקציבים למחלקות מחקר באוניברסיטה, תייצרי שוק של מקומות עבודה שנדרשת בהם חשיבה ולא טמטום, תפטרי את כל הפוליטיקאים בעלי התארים המזוייפים, תעיפי מהמערכת אנשים שקנו תעודות ועבודות, תסגרי מכללות פרטיות לכל מיני מקצועות מוזרים, ותשקיעי יותר בפריפריות מבחינת תנאים הן של חינוך והן של עבודה.....אז....אולי....אפשר לעשות רפורמה, מצטער שרת החינוך, רפורמה לא עושים במצגת פאוור פויינט, שזה לצערי, תחום ההצטיינות של משרד החינוך מאז המצאת המחשב לכל ילד. (הצטיינות יחסית כמובן).
87. השרה הזו היא כמו דינוזאור-מתעוררת בתחילת קדנציה,נרדמת ומתעור
מנחם/יש לפרסם ,   דגניה א'   (26.03.07)
בתחילת הקדנציה הציעה ביטול בחינות הפסיכומטרי, הביאה שורות לעתונים והתקשורת ואירגנה לעצמה ראיון בטלוויזיה,,אח"כ נירדמה-לא הרגשנו אותה בשום מצוקת תלמידים גם לא בעת מלחמה, היום שהמדינה על סף בחירות חדשות, היא -השררה- חשבה וחשבה איך להזכיר לציבור שהיא קיימת- ובאה עם -הברקה חדשה-
88. ל-41: ראש זה כמו מצנח- הוא פועל רק כשהוא פתוח
סטודנט   (26.03.07)
אתה טוען שלא ניתן לקרוא ספרות (אפילו מודרנית) ללא יודיעת תנ"ך ברמת ציטוט? האם צריך לדעת כל פסוק ופסוק כדי להבין לדוגמא, את ב"דמי ימיה"? אתה חושב שאי אפשר יהיה להתרגש מהאודיסיאה ללא ידע מעמיק בתנ"ך? ומה עם שייקספיר? וולטייר? האם כדי לקרוא להבין וליהנות מיצירותיהם צריך להיות בקיא ברזי "ספר הספרים"? זכור את ז'ול וורן שבדורו ספריו היו מדע בדיוני ואילו היום הם המציאות היום-יומית. אתה גם טוען שאי אפשר לצייר בלי ללמוד את האומנים הגדולים- התשובה לכך היא כן ולא: כדאי ללמוד אם רוצים להתפתח ולהשכיל, אבל היו כבר אמנים שהמציאו שיטה חדשה, שיטה שאינה מבוססת על אף שיטה אחרת שהיתה קיימת. השיטה שלהם שוננה ונלמדה ואנשים רבים הלכו בעקבותיהם, ללא דמיון. ובכלל, ציור אינו תחום של שינון אלא של דימיון- וזה בדיוק הכלי שהרפורמה החדשה רוצה לפתח אצל התלמידים החדשים. אתה גם מברבר משהו על ניהול חשבון משק בית ולוח כפל- לוח כפל צריך לשנן. לא רק שצריך אלא שגם אין דרך אחרת. אבל גם דרך השינון יכולה להיות יצירתית (לדוגמא: מעין משחק של "מלך הטריוויה"). הרפורמה לא אומרת שצריך להפסיק לשנן בכלל אלא שיש דברים שכדאי ללמוד בדרך אחרת. ועניין משק הבית- לוח כפל בלבד לא יעזור לך. צריך לדעת דבר אחד או שניים על כלכלה, ואני מניח שאת זה לא תלמד בבתי הספר היסודיים נכון? בעניין ניוטון- ניוטון אומר שעמד על כתפי ענקים. אלא שאותם ענקים לא שיננו חומר. גם הם וגם ניוטון שאלו שאלות במקום לשנן חומר קיים ולא הפסיקו עד שהגיעו למסקנות. המסקנות, אגב, נוצרו לאחר חשיבה ושימוש ב... דימיון. ואתה טועה: מי שמשנן בלבד לעולם לא יתפתח. הוא יהיה כבול למה שהוא שינן ויחשיב זאת כ"האמת היחידה". ראה מה קרה כשאנשים כמו קופרניקוס, גלילאו, ניוטון ואיינשטיין הציעו רעיונות חדשים למבט על היקום- שללו את דעותיהם כי זה לא התאים לחומר הידע הקיים- חומר המשונן מאות שנים. חברי הכנסת שלנו היו משתדרגים לו לא היו חבורת מנוולים ותו לא. ללמדם מארק טוויין, דיקנס, גולדברג ושאר הענקים רק היה נותן להם יותר כלים לשקר, לרמות ולהונות, וכל זאת בשפה ציורית כובשת לב. גם אני בעד שינון של לוח הכפל וחוקי הגיאומטריה. אי אפשר אחרת בעניינים ספציפיים אלה. אבל לשנן את שירת הים? לשנן ביאליק? לא עדיף להבין אותם מאשר לשנן אותם? הרי ללא הבנה לא נוכל לשנות את מה שרע, מה ששגוי מה שאינו טוב ובריא לחברה- בכל התחומים.
89. מי ש...
inbal   (26.03.07)
מי שלומד בכיתה י"ב או י"א יש לו כלכך מזל
90. לזלזל ברכישת ידע לטובת חשיבה זוהי חכמה קטנה מאוד.ורכישת ידע
אחת העם   (26.03.07)
זה במילים אחרות שינון!
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה