שתף קטע נבחר

חדש, חדיש ומחודש

האם בתקופת האחריות מותר ליבואן לתקן רכב בחלקים משופצים? ל-UMI, יבואנית שברולט, יש פרשנות מרחיקת לכת

באוגוסט לפני שנה רכש יצחק דהן שברולט אימפלה חדשה. כבר בחודש הראשון החלה תיבת ההילוכים האוטומטית לזייף, ודהן הכניס את האימפלה לטיפול במוסך מורשה של היבואן, חברת UMI. במוסך ניסו להתגבר על התקלה, אבל נכשלו בפעם הראשונה. ובשנייה. ובשלישית. ואפילו בפעם הרביעית. בסופו של דבר, ב-10 באוגוסט השנה היא שבקה חיים.
הפעם הודיע המוסך לדהן שהוחלט להחליף את הגיר במכוניתו, ושהיא הועברה למוסך אוטוגיר בחולון. דהן הגיע לראות ועיניו חשכו: ראיתי גיר משומש ומלוכלך. ביקשתי גיר חדש, אבל במוסך טענו שזה גיר חדש, הוא מספר. דהן הזעיק את שמאי הרכב עידן ויקטור, אבל בעל המוסך סירב להתיר לו לבדוק את התיבה החדשה. רק לאחר ויכוח הוא ניאות להראות לו אותה. השמאי קבע חד-משמעית: זו אינה תיבת הילוכים חדשה - במקרה הטוב, מדובר בתיבה משופצת. בקשתו לצלם את התיבה נתקלה בסירוב, ובעל המוסך סירב גם לחתום שמדובר בתיבת הילוכים חדשה.
בתגובה הודיע דהן למוסך של UMI שהוא מסרב לקבל את תיבת ההילוכים שהוצעה לו. לאחר מספר ימים נענה כי ברכבו תותקן תיבת הילוכים חדשה. "הגעתי למוסך", מספר השמאי עידן ויקטור, "וגיליתי ששוב מציעים גיר משופץ. הפעם הוא לפחות היה צבוע. מנהל השירות של UMI הודיע לי שמדובר בתיבת הילוכים משופצת שהם מקבלים מהיצרן, ג'נרל-מוטורס, ולכן מבחינתו זו תיבת הילוכים חדשה".
"שילמתי במיטב כספי עבור מכונית חדשה, עם תיבת הילוכים חדשה. אני זכאי שיתקינו במכוניתי תיבת חדשה באמת, אומר הלקוח המאוכזב". ואכן, מסמך שהוציא אגף הרכב במשרד התחבורה לגבי כתב אחריות לרכב קובע במפורש: בתקופת
האחריות הינכם מחויבים להתקין ברכבו של הלקוח חלקים מקוריים חדשים בלבד, ומדובר בחלקים הכלולים בכתב האחריות. לחלופין, בהיעדר חלקים מקוריים במלאי, יש לתת ללקוח אחריות על החלקים התחליפיים שהורכבו ברכב, שלא תפחת מתקופת האחריות הניתנת לחלק מקורי, וליידע את בעל הרכב על כך. אף מילה על מיכללים או חלקים משופצים.
אבל מתברר של-UMI יש דרכים אחרות להבין עברית, שהיא שפה מסובכת. בתגובה שקיבלנו מהחברה נאמר: כל תיקון של מיכלול במסגרת אחריות, נעשה על-פי הוראות יצרן ועם חלקים חדשים ומקוריים. אז איך בכל זאת מתברר שתיבת ההילוכים אינה חדשה? גם רש"י לא היה מתבייש בפרשנות של UMI למושג חלקים חדשים ומקוריים. במקרה הזה, כותב לנו מנחם משען, מנהל השרות הארצי של החברה: "על-מנת לזרז את התהליך הוצע ללקוח להתקין ברכבו תיבת
הילוכים אשר תוקנה בארץ עם חלקים חדשים ומקוריים ועל-פי הוראות היצרן".
אתם הבנתם? לפי יבואנית שברולט, הכוונה של בחלקים חדשים ומקוריים היא לתיקון המיכלול בחלקים חדשים ומקוריים. ואנחנו לתומנו חשבנו שלתיקון כזה, בין אם הוא נעשה בחלקים חדשים ומקוריים או בחלקים אחרים קוראים בעברית תיקנית ופשוטה שיפוץ. ואגב: מחירה של תיבה חדשה הינו כפול מזה של תיבה משופצת. האם זו הסיבה לפרשנות היחודית?
מאחר שהלקוח סירב להתקנת תיבת הילוכים שתוקנה בארץ, ממשיך מנחם משען, הוחלט על התקנת תיבת הילוכים המסופקת במישרין על-ידי היצרן. היצרן מתקין בתיבות כאלה חלקים חדשים, והן נבדקו והורצו על-ידו במתקנים המיועדים לכך. ברצוני להבהיר שוב שתיקון מיכלולים מותר על-פי הוראות משרד התחבורה, בתנאי שיעשה בחלקים חדשים ומקוריים של היצרן - וכך נעשה.
מאיפה מגיעה הקביעה האחרונה, לא ברור לנו. המסמך של משרד התחבורה אינו מדבר על שיפוץ מכלולים. ל-UMI הפתרונים.
ולמען ההגינות נציין שבספר האחריות של ג'נרל-מוטורס בשפה האנגלית נאמר כי כדי לקצר את משך השהייה של הרכב במוסך ולטובת הלקוח ניתן להחליף ברכב בתקופת האחריות חלקים בחלקים חדשים, מיוצרים מחדש (Remanufectures), מותאמים מחדש (Reconditioned) או מתוקנים (Repaired) - תלוי בסוג החלק הנדרש. כל החלקים האלה תואמים את הסטנדרטים של GM וזוכים לאחריות של חלק חדש. בין הדוגמאות הניתנות לחלקים כאלה - מנועים ותיבות הילוכים. אז נכון שזה מה שקובע ספר האחריות של היצרן, אבל זה לא מה שדורש משרד התחבורה בחוזרים שלו, ובוודאי שזה אינו את הצגת החלקים האלה בפני הלקוח כחלקים חדשים. שהרי גם היצרן עצמו אינו מנסה לתת לכך את הפרשנות שניסו לתת במוסך של UMI.
מכל מקום, העברנו את התלונה לחווה בן-ארי, מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה. למרבה ההפתעה, תשובתה לא הייתה חד-משמעית: תיקון הרכב בתקופת האחריות צריך להעשות לפי הוראות היצרן, אמרה לנו. אבל אין ספק שיש כאן בעיה. אני מתכוונת בעקבות הפניה הזו להביא את בנושא לדיון בישיבה הקרובה של המועצה המייעצת של משרד התחבורה (שבה יושבים גם נציגי היבואנים ונציגי הצרכנים - ב.ב) כדי לקבל החלטות חד-משמעיות ולבדוק אם אין סתירה בין ההוראה של המשרד לבין האחריות של היצרן.
במועצה לצרכנות, לעומת זאת, היו הרבה יותר ברורים וחדים. חוזר משרד התחבורה מיום 11.12.00 קובע: בתקופת האחריות מחוייבים היבואנים להתקין ברכבו של הלקוח חלקים מקוריים חדשים בלבד (בחלקים הכלולים בכתב האחריות) ולמעט ברכבים מסוג אוטובוסים ומשאיות, כותבים ד"ר יוסי ברג וזאב פרידמן. בחוזר נאמר כי במקרה שאין חלקים מקוריים במלאי ניתן להרכיב חלק תחליפי ולתת ללקוח אחריות עליו, שלא תפחת מתקופת האחריות הניתנת לחלק מקורי. בנוסף, חובה ליידע את בעל הרכב על סוג החלק שהותקן. הוראה זו, מוסיפים ומציינים היועצים המשפטיים של המועצה לצרכנות באה לאחר התייעצות במועצה המייעצת (זו שחווה בן-ארי רוצה לפנות אליה) והמלצותיה אושרו על-ידי משרד התחבורה.
יודגש כי חלקים תחליפיים הינם חלקים חדשים, אם כי אינם מיוצרים על-ידי יצרן הרכב. מהותה של האחריות היא להשיב מצב לקדמותו לאחר החלפת חלק שנמצא פגום. החלפת חלק פגום בחלק משומש או משופץ אינה משיבה מצב לקדמותו, אלא פוגעת בצרכן. התקנה של מיכלול משופץ שמקורו ברכב אחר (גם אם חלקיו הפנימיים חדשים) ברכב חדש שבו מבצעים תיקונים במסגרת אחריות היצרן מנוגדת לחוק.
לסיכום מציינים במועצה לצרכנות כי אם באמת לא נאמר ללקוח ולשמאי שלו מראש שבמכונית תותקן תיבה משופצת, ואף נאמר להם שמדובר בתיבה חדשה, זו הטעייה חמורה של הצרכן, ובנסיבות מחמירות, משום שהסיכוי שיעמוד על העוול שנגרם לו במקרה כזה הוא קטן. במקרה כזה יש למצות את הדין עם העסק, וראוי שהצרכן יתלונן נגדו במשרד התעשיה והמסחר. בתגובת UMI לגבי התיבה יש ערפול בלתי ראוי. אם מדובר בתיבה אחרת משופצת שהותקנה במכונית, הרי שהדבר מנוגד להוראות משרד התחבורה. חד וחלק.
אז לסיכום: לנו ניראה ש-UMI נתנה פרשנות מאוד מורחבת לחוזרי משרד התחבורה, ועשתה בדיוק את מה שאותם חוזרים ניסו למנוע. נראה כי המועצה המייעצת תצטרך לנסח כללים מאוד ברורים בנושא, שישמרו על הצרכן ולא על יבואן הרכב.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
UMI נותנים פרשנות מרחיקת לכת...
לשימוש בחלקים חדשים בלבד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים