שתף קטע נבחר

שנתיים ללונדון 2012: מי יגיע לאולימפיאדה?

הופכים תקליט: שנתיים לאחר סיום משחקי בייג'ינג, מגיש ynet תמונת מצב ישראלית בענפים האולימפיים. הגולשים בטופ, המתעמלות נראות מצוין והכדורגלנים שוב יישארו בחוץ. ההימור: המשלחת תמנה 40 ספורטאים, שטילוב וגטרר יזכו במדליות

קיץ 2010 עמד בסימן המונדיאל, אבל למרבית הענפים הספורטיביים שאינם כדורגל העונה החמה סימנה דווקא את סיום שנת החורף. שנתיים בדיוק לפני פתיחת אולימפיאדת לונדון 2012 (ב-27/7/2012, בשעה 20:12) הענפים הקטנים הופכים תקליט ומתחילים את הספירה לאחור לקראת המשחקים האולימפיים הבאים, שנתיים אחרי שהסתיימו הקודמים.

 

בגזרה הישראלית יש כמה סיבות לאופטימיות, וכרגיל בשנים האחרונות הן מגיעות מהמים ומאולם ההתעמלות. גולשי הרוח נמצאים שוב בראש הפירמידה, והסיכוי הטוב ביותר למדליה צפוי להגיע מהים הצפוני. גם שחייני ישראל, ובראשם גל נבו, נראים בדרך הנכונה להתמודדות על גמרים באחד הענפים המרכזיים במשחקים. אלכס שטילוב מכוון אפילו גבוה יותר - למדליה בתרגיל הקרקע בהתעמלות.

 

הפסימיזם בא מרוב הענפים האחרים. פרויקטים משובחים כמו הקופצים (והקופצות) באתלטיקה ונבחרת כדורעף הנשים תורמים מאוד לספורט הישראלי, אבל הספורטאים עצמם עדיין לא ברמה בינלאומית מספקת. בג'ודו, עד לא מזמן בכיר הענפים האולימפיים בארץ, נשארו אליס שלזינגר ואריק זאבי כתקוות הכמעט-בודדות, ועל ענפים נעלמים כמו קייאקים, היאבקות והרמת משקולות עדיף בכלל לא לדבר.

 

כמו בשלוש האולימפיאדות הקודמות, גם הפעם צפויה ישראל לשלוח סגל שימנה כ-40 ספורטאים, אלא אם אחת הנבחרות תדהים ותצליח להשיג את הכרטיס ללונדון. בכתבה הזו אציין את המועמדים להיכלל באותה משלחת, וגם את אלו שלהערכתי לא ישיגו את הקריטריון - ויישארו בבית.


אפשר להתחיל בספירה לאחור. לונדון כבר מעבר לפינה (צילום: גטי אימג'ס)

 

הקצפת

שחר צוברי ונמרוד משיח. לישראל יש רק סגן אלוף עולם מכהן אחד בלבד, אבל כרגע נראה כי ללונדון הוא לא יגיע. גלישת הרוח, הענף האולימפי המצליח בישראל בעשור האחרון, שוב אחראי ליריבות הגדולה ביותר - ממש כמו בימי גל פרידמן ועמית ענבר.

 

משיח, שזכה במקום השני באליפות העולם אשתקד ומצטיין ברוחות חזקות יחסית (שצפויות להיות באתר האולימפי ווימות'), מפגר בינתיים אחרי המדליסט האולימפי היחיד של ישראל בבייג'ינג - שזכה מאז בשתי אליפויות אירופה רצופות.

 

צוברי אמנם מתעלה ברוחות חלשות, אבל מכיוון שהקרבות על הכרטיס היחיד לא מתקיימים באנגליה יש לו סיכויים טובים לגבור על משיח. בכל מקרה, המנצח בדו-קרב הפנימי בניל פרייד יהיה אוטומטית מועמד למדליה. הערכה: צוברי יטוס לאי הבריטי, ויסיים מחוץ לפודיום.

 

אלכס שטילוב. באולימפיאדה הראשונה שלו שטילוב עשה היסטוריה והיה למתעמל הישראלי הראשון שמעפיל לגמר אולימפי על אחד המכשירים, לשנייה הוא כבר יגיע כמועמד לגיטימי למדליה. הפציעה שלנו השנה אמנם מנעה ממנו לשחזר את הארד מאליפות אירופה אשתקד, אבל השנה הקובעת היא 2012.

 

בשנה שעברה זכה שטילוב בארד גם באליפות העולם והראה שהוא מצטיין גם על שאר המכשירים, כשסיים במקום ה-11 בקרב-רב. כיוון ההתקדמות של הגבוה ביותר מבין מתעמלי הצמרת העולמית (1.83 מ') הוא אחד ויחיד - למעלה. הערכה: יזכה במדליית כסף בקרקע ויעפיל לגמר בקרב-רב. העולה החדשה ולריה מקסיוטה לא תעמוד בקריטריון הישראלי.


שטילוב מתעופף. למרות התמונה, הכיוון שלו - למעלה (צילום: גטי אימג'ס)

 

בת אל גטרר. לבייג'ינג גטרר הגיעה כאחת הספורטאיות האלמוניות ביותר במשלחת ישראל, אחרי לונדון יכול להיות שהיא לא תוכל לעבור ברחוב מבלי שיעצרו אותה. אלופת אירופה בטקוואנדו נמצאת בדרך הנכונה לטופ, אבל עוד לפני המאבק על מדליה היא תצטרך להבטיח את המקום במשחקים, וזה לא יהיה קל. הערכה: גטרר תזכה בארד בלונדון, לשם תגיע גם חברתה אניה מירקין. מוטי לוגסי, מדליסט הארד באירופה השנה, יחכה לריו 2016.

 

העוגה

המתעמלות. החמישייה אמנם הוחלפה לגמרי, אבל גם בלונדון נוכל כנראה לראות נבחרת מתעמלות אמנותיות כחול-לבן. לגמר אולימפי בבייג'ינג עלתה גם אירה ריסנזון הנפלאה. לא רבים העריכו שהספורטאית-דוגמנית תמשיך להתחרות בגילה ה"מופלג" (22), אבל כל עוד היא לא הודיעה על פרישה, גם ב-2012 היא תוכל להתמודד על מקום בעשירייה.

 

נטע ריבקין, שהגיעה לאולימפיאדה האחרונה כצעירת המשלחת, הדהימה מאז עם מקום חמישי באירופה, ובקצב הזה אין סרט (ואלות) שהיא לא תהיה בלונדון. הערכה: ריבקין וריסנזון יסיימו בטופ 8 בהתעמלות אמנותית, החמישייה תהיה שוב הנבחרת היחידה של ישראל באולימפיאדה.


אירה ריסנזון מחייכת בכל מצב. הפרישה עדיין רחוקה? (צילום: רויטרס)

 

השחיינים. הדור המוכשר ביותר של שחייני ישראל מזה שנים יקפוץ לבריכה בלונדון, במטרה לשחזר את הישגי השיא של נבחרת השליחים מאטלנטה 96' ושל איתן אורבך מסידני 2000 - גמר אולימפי. גל נבו, שסיים שישי אשתקד ב-400 מ' מעורב האישי באליפות העולם וזכה בארד האירופי בבריכות קצרות, הוא המועמד הטבעי להשלים את המשימה.

 

כמו בבייג'ינג, צפויה להצטרף אליו משלחת שחיינים גדולה ומכובדת, ואולי גם נבחרת שליחים. הערכה: נבו יעפיל לגמר. גיא ברנע, עמית עברי ונמרוד שפירא בר-אור ישחו בחצי. יחד איתם יחתרו לאנגליה גם יעקב טומרקין הצעיר, אלוף אירופה לנוער הטרי, נמרוד חייט ואלון מנדל. השליחים לא יעמדו בקריטריון, להבדיל ממיכאל דמיטרייב, שיהיה האולימפי הראשון בשחייה במים פתוחים.

 

השייטים. ישראל עדיין מחכה למדליה אולימפית ראשונה בשיט, כנראה שגם בלונדון 2012 היא לא תגיע. אחרי שנים ביחד עם אודי גל שפרש, גידי קליגר החליף פרטנר וחבר לערן סלע. השניים מדורגים במקום השלישי בעולם ב-470, אבל באליפויות הגדולות הם עדיין לא כיכבו.

 

בנשים ההסבה של דנה ממרייב מהקייאקים ל-470 עבדה מצוין, והיא מדורגת עם גיל כהן במקום השישי בעולם. הבעיות הכספיות של לי קורזיץ צפויות להקשות עליה לנצח את מעיין דוידוביץ' (5 בעולם) בקרב על הכרטיס הבודד בניל פרייד. הערכה: קליגר וסלע, כהן וממרייב ודוידוביץ' ישיגו את הכרטיס, ויילחמו על מקום בשיוט הזהב (טופ 10). נופר אדלמן לא תצליח להפתיע שוב בלייזר רדיאל ותישאר בבית, גם באליוט (דגם חדש הכולל שלישייה נשית) לא יהיה ייצוג ישראלי.

 

הסייפים. החודש נעם מילס היתה לסייפת הישראלית הראשונה שזוכה במדליה באליפות גדולה - ארד באליפות אירופה בדקר - והיציבות שלה בשנים האחרונות מראה שיש על מי לסמוך. מילס היא אמנם הישראלית היחידה בטופ 30 העולמי, אבל גם לדלילה חתואל ולתומר אור, שהשתתפו אף הם בבייג'ינג 2008, יש כוונות לחזור לזירה המרכזית. הערכה: מילס תגיע לרבע הגמר, גם חתואל ועידו הרפה הצעיר יעמדו בקריטריון. אור ומאור חתואל, האח של, יישארו בחוץ.

 

הג'ודאים. אליס שלזינגר בת ה-22, הישראלית השלישית שזכתה במדליה עולמית ב-2009 (בנוסף למשיח ושטילוב), כיוונה כבר בבייג'ינג למשחקי 2012. אחרי מדליות הארד באליפויות אירופה והעולם בשנה שעברה, נראה שאלו לא היו סתם דיבורים.


אריק זאבי והבת. המטרה - אולימפיאדה אחת ואחרונה (צילום: יועד כהן)

 

בצד השני של הסקאלה נמצא אריק זאבי. מדליסט הארד מאתונה 2004 שקל לפרוש אחרי בייג'ינג, אבל בינתיים הוא עוד כאן. ביום טוב אריק חוזר להיות מלך ישראל ויכול לקחת מדליה, אבל בגיל 33 הימים הטובים הולכים ומתמעטים. הערכה: השניים יהיו הג'ודאים היחידים שיגיעו ללונדון (ירדן ג'רבי הצעירה תפסיד במאבק לשלזינגר, יואל רזבוזוב לא ישוב לעוד משחקים). זאבי ימשוך לאולימפיאדה ויודיע על פרישה אחריה, שלזינגר תתנחם אחרי האכזבה בחתונה עם המאמן האישי, פבל מוסין.

 

הבסיס

האתלטים. הענף מספר 1 במשחקים האולימפיים היווה את אחד ממקורות האכזבה הגדולים ביותר בגזרה הישראלית בבייג'ינג. מאז אלכס אברבוך פרש, ניקי פאלי בעיקר פצוע, איתי מגידי לא מתקרב לתוצאות העבר שלו והיילה סטאין אמנם ממשיך לרוץ מרתון, אבל בגיל 55 (או 48) זה כבר לא אותו דבר. 15 אתלטים ייצגו אותנו באליפות אירופה שנפתחת היום, אבל לרובם אין פוטנציאל אולימפי.

 

המועמדת הבטוחה ביותר להגיע ללונדון היא דווקא זו שלא תהיה שם - קופצת המוט ג'יליאן שוורץ, שעדיין לא עברה שנה מאז התאזרחותה. פאלי עדיין צעיר ואמור לשוב לכושר, אבל מולו יתחרה בקפיצה לגובה הפוטנציאל הגדול ביותר בתחום, דמיטרי קרויטר, וגם בנשים יהיה קרב מעניין על הכרטיס, בין דניאל פרנקל למעיין פורמן. הערכה: שני קופצי גובה (פורמן וקרויטר) ומרתוניסט (וובה בריהון) יטוסו לבירת אנגליה, רק שוורץ תעלה לגמר.


מעיין פורמן. תגבור על פרנקל בדו-קרב? (צילום: אלי אלגרט)

 

הטניסאים. שחר פאר, הספורטאית הטובה בארץ, עדיין לא העפילה לחצי גמר גראנד סלאם, ולא נראה שדווקא בלונדון יבוא השינוי. עם זאת, היציבות שלה צפויה להזניק אותה למשחקים האולימפיים בפעם השנייה ברציפות. אותה יציבות (או יותר נכון, חוסר יציבות) תשאיר את דודי סלע בבית, ממש כמו לפני שנתיים.

 

אנדי רם ויוני ארליך, שכמעט ולא שיחקו ביחד מאז בייג'ינג, ישובו לשתף פעולה ב-2011, במטרה לחזור לאולימפיאדה שלישית ברצף. הערכה: פאר, רם וארליך יעמדו בקריטריון, אבל לא בציפיות, ושוב יודחו בשלבים המוקדמים. לרם ופאר, לעומת זאת, יש אפשרות ללכת עד הסוף בענף האולימפי החדש - זוגות מעורבים.

 

הקלעים. מאז אולימפיאדת רומא 1960, לענף הקליעה תמיד היה ייצוג במשלחות ישראל, וכך צפוי להיות גם ב-2012. גיא סטריק כבר בן 45, אבל עדיין לא ויתר על האפשרות להשתתף באולימפיאדה חמישית ברציפות - ולעלות לגמר ראשון. חניכו, סרג'י ריכטר, עדיין לא הגיע למחצית מגילו של סטריק, אבל ברקורד שלו כבר מדליות רבות בתחרויות גביעי העולם. בתמונה נמצאים גם גיל סימקוביץ', שאיכזב בבייג'ינג, וכמה קלעיות צעירות. דניאל רוט מ"היפה והחנון" היא כבר לא אחת מהן. הערכה: ריכטר וסטריק יגיעו ללונדון, הצעיר מביניהם ישבור את הקרח ויפתיע עם גמר.

 

וכל היתר

הפרטנרית פרשה וחזרה, המאמנת (והאמא) עברה לאנגליה ושבה - אבל למרות כל התלאות, גם בלונדון אנחנו צפויים לראות את אנסטסיה גלושקוב בשחייה אמנותית, ביחד עם אינה יופה. השתיים, שהתחרו גם באתונה ובייג'ינג, חזרו להתאמן עם אמה של גלושקוב, טטיאנה צים, שעברה לאמן את נבחרת אנגליה אחרי האולימפיאדה.


גלושקוב ויופה עושות גלים בבייג'ינג. יופיעו גם בלונדון? (צילום: AFP)

 

באיגרוף יש צ'אנס לראות ישראלי ראשון באולימפיאדה, מאז ימי הזוהר של יעקב שמואל בסיאול 88'. יוסף עבד אל-גני לא קיבל כותרות מכיוון שזכה בארד האירופי בדיוק בזמן המונדיאל, אבל לאחר שהחמיץ במעט את בייג'ינג, הוא יהיה כנראה הנציג היחיד של המגזר הערבי בלונדון.

 

הספורטאי ה-40 והאחרון במשלחת יצטרף אליה בעקבות האהבה. מרים המשקולות האוקראיני אנטולי מושיק התחתן עם אלופת ישראל מרינה אוכמן, קיבל דרכון וייצג את המדינה בתחרויות הבאות - וכנראה גם באולימפיאדה.

 

ומי בחוץ?

ההצלחות הגדולות של נבחרת כדורעף הנשים (חצי גמר הפיינל פור בליגה האירופית, עליית שלב במוקדמות אליפות אירופה) נתנו את התחושה שאריה זלינגר שוב יעשה נס ויביא נבחרת קטנה לאולימפיאדה. אז זלינגר כן עושה נסים, אבל הפעם גם זה לא יספיק כדי להתברג בין ה-12 שיעפילו ללונדון.

 

לנבחרת הכדורסל, בהובלתו של עמרי כספי, יש סיכויים מעט יותר גבוהים, אבל לא בהרבה. הם יצטרכו להעפיל לאליפות אירופה, להיות מדורגים במקום השביעי ומעלה (דבר שהשיגו פעם אחת ב-27 השנים האחרונות) ולסיים את טורניר ההזדמנות האחרונה (העולמי) בין שלוש הראשונות. מאוד-מאוד קשה, אבל לא בלתי אפשרי.

 

נבחרת הכדורגל, שכמעט עשתה את הלא ייאמן בפעם הקודמת והעפילה באופן מפתיע מאוד לאליפות אירופה לצעירות, צריכה קודם כל למנות מאמן ורק אחר כך להתחיל לחלום על פנטזיות, שלא יקרו.

 

גם יתר הענפים שלא צוינו יכולים בעיקר לחלום. כמה הצלחות ספוראדיות באליפות אירופה בהיאבקות לא מבשרות את בוא האביב, למיכאל קולגנוב אין יורשים בקייאקים, דן ורן אלתרמן עדיין לא קרובים לצמרת העולמית בטריאתלון ואם תהיתם, גם בקרב 5 מודרני לא יהיה נציג ישראלי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זאבי. עדיין כאן
צילום: AP
גטרר. ההימור - ארד
צילום: נעם עופרן
חתואל. תעפיל ביחד עם האח?
צילום: רויטרס
קרויטר. הילד של הסגל
צילום: אלי אלגרט
פאר. היציבות תורמת
צילום: AFP
כספי. הנבחרת תלויה בו
צילום: יועד כהן
מומלצים