אם "משחקי הכס" הייתה סיפור אגדה קלאסי (ותודה לאל היא לא), עוד לפני פריים אחד של העונה השמינית כבר אפשר היה להגיד שדאינריז טארגריין תסיים אותה ישובה על כס הברזל וחיה באושר ועושר עד עצם היום הזה.
דאינריז, או חאליסי - התואר שהפך לשם לא רשמי כיוון שהוא מתגלגל ממש בכיף על הלשון, היא לכאורה המודל הקלאסי של הגיבורה שמתחילה את העלילה במקום הנמוך והעלוב ביותר ואמורה לסיים אותה עטורת תהילה בפסגה. הנערה הכנועה שהופכת לאם הדרקונים - המנהיגה העוצמתית והראויה ביותר בשבע הממלכות. רק שסדרת מופת של HBO היא לא בדיוק קלאסיקת נסיכות של "דיסני", ואף אחד לא יתפלא אם הברזל היחיד שדאינריז תחוש בסופו של דבר, יהיה של החנית של מלך הלילה שתשפד אותה.
8 צפייה בגלריה
דאינריז טארגריין. מתחילה במקום הכי נמוך - תסיים במקום הכי גבוה?
דאינריז טארגריין. מתחילה במקום הכי נמוך - תסיים במקום הכי גבוה?
דאינריז טארגריין. מתחילה במקום הכי נמוך - תסיים במקום הכי גבוה?
(צילום: Helen SloanHBOYes)
דאינריז היא נצר לבית טארגריין, מפלגת העבודה של ווסטרוז – פעם בשלטון וכיום מרוסקת לרסיסים. היא יתומה מיום היוולדה, אביה אאיריז טארגריין, a.k.a המלך המשוגע, נרצח בידיו של ג'יימי לאניסטר עוד לפני שנולדה, ואמה ריילה טארגריין מתה כשילדה אותה. אם חסר לכם עוד קצת שכול אצל המשפחה הבלונדינית, אחיה ראייגר טארגריין נהרג בידיו של רוברט באראת'יאון במהלך המרד נגד "המלך המשוגע". לרוע מזלה, השריד היחיד של המשפחה לצידה בתחילת הסדרה הוא דווקא אחיה השני וייסריס טארגריין, חלאת אדם לכל דבר ועניין, שמצהיר בפניה כי בעבור הצבא בו הוא חושק הוא "היה מאפשר לצבא של 40,000 דות'רקים כולל הסוסים שלהם לאנוס אותה".
דאינריז מתחילה את הסדרה כשהיא בגלות שנכפתה עליה בגלל נחישותו של המלך דאז רוברט באראת'יאון להשמיד כל זכר לבית טארגריין. היא נתונה למרותו של אחיה המתעלל שמוכר אותה לחאל דרוגו, מצביא דות'רקי קשוח ובעל חזות מאיימת, בתמורה לצבא שיאפשר לו להגשים את האספירציות הפוליטיות שלו. אחרי חתונה שממנה היא נהנתה כמו חייל צנחנים בקילומטר ה-55 של מסע הכומתה (זוכרים את המוטו "חתונה דות'ראקית עם פחות משלושה הרוגים נחשבת למשעממת"?), היא נאנסת בפראיות על ידי בעלה הטרי בליל הכלולות שלה.
דווקא מהמקום הנמוך הזה, חאליסי צומחת והופכת אט-אט לדמות המסעירה והכה-אהובה שהיא כיום. דאינריז מתגלה כבר בשלב מוקדם בסדרה כאישה מתוחכמת. היא מסרבת לקבל את מר גורלה ולהפוך לשפחה נרצעת של חאל דרוגו – ובמקום זאת לומדת כיצד להפוך את יחסי המין עמו למענגים גם עבורה, ומלמדת אותו דברים שספק אם הכיר. בניגוד לצפי המוקדם, בין השניים נרקם סיפור אהבה – וכשהאח עלוב הנפש וייסריס מעז לאיים עליה בנוכחותו, דרוגו מסיים את חייו באחת מסצנות המוות הזכורות בסדרה, עם כמה ליטרים הגונים של זהב רותח הנשפכים על ראשו.
כעת, כשאחיה בר מינן והיא השריד האחרון לבית טארגריין, דאינריז רואה בעצמה כמלכה הראויה של שבע הממלכות והיא נחושה בכל מאודה להחזיר לעצמה את מה שנלקח ממשפחתה. למרות חוסר הניסיון שלה, דאינריז מפגינה מיומנויות דיפלומטיות כבר מתחילת הדרך – נחושה לזכות באהדת הציבור הדות'רקי, היא לומדת את שפתם על בוריה. היא נכנסת להריון מחאל דרוגו, כעת כבר בן זוג אוהב, וניסיון כושל להתנקש בחייה, אף משכנע אותו להיענות לבקשתה להתגייס למסע לכיבוש משותף של כס הברזל.
בסופו של דבר, תינוק עם שיער פלטינה ושרירים של שוורצנגר לא ראינו מהזוג האוהב. בעיקר הודות למכשפה הערמומית מירי מאז דור שמהתלת בדאינריז ובעוד היא מבטיחה לה להציל בעזרת כשפיה את חאל דרוגו הגוסס, היא מכניסה אותו למצב קטטוני כנקמה על הפלישה של צבא הדות'רקים לכפרה. וכאילו זה לא מספיק, דאינריז גם מאבדת את התינוק שלה. הסיפור הטרגי הזה יצלק ויהפוך אותה לחשדנית ובררנית הרבה יותר בעתיד כלפי האנשים שהיא רוצה לצידה.
כשדאינריז מבינה שדרוגו יישאר צמח לנצח, היא מבצעת בו המתת חסד – ואת מירי המנוולת שורפת למוות בהלוויה שלו. ויש עוד מישהי אחת שנשרפת בהלוויה יוצאת הדופן הזו, דאינריז עצמה שצועדת אל תוך האש, אבל דרקונית שכמותה לא רק שהיא יוצאת ללא פגע, אלא עם שלושה דרקונים קטנטנים וחמודים: דרוגון, ויסריון וריאגל, כרטיסי הטיסה שלה במחלקה הראשונה למעלה מלך.
אם השם ויסריון גרם לכם להרים גבה, לא טעיתם – היא אכן קראה לאחד מדרקוניה האהובים על שם אחיה הנבזי, וייסריס. בספרים היא מסבירה זאת בכך ש"למרות שהיה מרושע וחלש, וייסריס הוא עדיין אחיה ושוויסריון יעשה את מה שאחיה לא היה מסוגל לעשות". תגידי, יש אותך ביותר מושלמת?
עדות ראשונה לכוח העצום שדאינריז זכתה בו בזכות הדרקונים – ניתנת כשדרוגון העולל שורף למוות את פיאט פרי הרשע שזמם לכלוא את דאינריז בבית ה"בלתי מתים".
8 צפייה בגלריה
תחזיק אותי!
תחזיק אותי!
תחזיק אותי!
(צילום: Paul Schiraldi Photography)
למרות ששאיפתה האולטימטיבית והמוצהרת היא כס הברזל, דאינריז לא דוהרת לעברו ב-200 קמ"ש. בשלל הערים בהן היא עוברת בדרך ליעד הסופי, היא לא מסתפקת בגיוס צבא ומימוש האינטרסים האישיים שלה אלא פועלת לתיקון חברתי של ממש. דאינריז רואה בעבדות כדבר איום ונורא, ומקבלת על עצמה את תפקיד "מנתצת השלשלאות", משחררת העבדים ומענישת האדונים.
היחס האמפתי שלה כלפי האוכלוסיות החלשות שהורגלו לחיות כאבק אדם, הופך אותה למנהיגה נערצת עבורם. בניגוד לבני אצולה אחרים שרואים בפשוטי העם כפיונים לכל היתר בלוח השחמט הענק של משחקי הכס, היא באמת ובתמים מפגינה אכפתיות כלפיהם ומפנימה את החשיבות שבתמיכתם.
המעריצים בבית אמנם מפנטזים על הרגע שהיא כבר תעלה את סרסיי באש, אבל היא לא ממהרת לשום מקום – המסע שלה אל עבר המלוכה שהתחיל למעשה אי שם בעונה הראשונה הוא פור-פליי בלתי נגמר. במשך רוב העונות הראשונות דאינריז נעה מעיר לעיר באסוס, בצדו המזרחי של הים הצר, משחררת עבדים, מחזקת בריתות ובונה לה לא רק צבא מפואר, אלא גם קבינט של סופרסטארים, ביניהם טיריון לאניסטר המבריק, ואריז המניפולטור הממולח, התולע האפור העשוי ללא חת וגם ללא... אתם יודעים, מיסאנדיי החכמה והנאמנה והחל מהעונה השביעית - גם ג'ון סנואו המוש.
אחת ממערכות היחסים המורכבות והתלולות ביותר של דאינריז היא עם סר ז'ורה. ז'ורה הוא אביר נמלט הנשבע אמונים לדאינריז ונראה תחילה כאדם הנאמן ביותר כלפיה ואפילו מתאהב בה. אלא שמאחורי גבה הוא מרגל אחריה עבור ואריז ורוברט שרצה במותה. כשהסוד מתגלה בסופו של דבר, אנחנו מצפים שראשו של סר ז'ורה וגופו יהפכו תוך זמן קצר לשתי ישויות נפרדות, אבל לא. דאינריז לא קורצה מהחומר של ג'ופרי הרשע – היא מחזיקה בתכונה הכה נדירה בווסטרוז – חמלה, וברוב המקרים גם יודעת להפעיל שיקול דעת ולקבוע מי ראוי לה. וכך למרות הזעם הרב, היא חסה על חייו של ז'ורה ומסתפקת בגירושו.
8 צפייה בגלריה
מנהיגה עם אג'נדה
מנהיגה עם אג'נדה
מנהיגה עם אג'נדה
(צילום: Helen Sloan באדיבות yes)
הסיפור של השניים לא מסתכם בעונש המתון למדי. כשסר ז'ורה מסתבך בהמשך, נופל בשבי ונשלח לבור הקרבות, דאינריז פוקדת על שחרורו. אחרי שהוא מסייע להציל את חייה, היא שולחת אותו להירפא מהמחלה ממנה הוא סובל ולאחר מכן מקבלת אותו מחדש לשירותיה. כך היא הצליחה להרוויח מחדש משרת נאמן ועוצמתי.
סיפור יחסיה עם ז'ורה, האג'נדה ההומנית כלפי עבדים ומנגד חוסר הרחמים שלה כלפי בעליהם – מלמדים על הדמות הייחודית שהיא, מנהיגה ששומרת על האיזון המתבקש בין מוסר וחמלה כלפי נתיניה לקשיחות הנדרשת מכל מי שחולם להניח את ישבנו על כס הברזל. יוצרי הסדרה ד.ב וייס ודייויד בניוף תיארו אותה כשילוב בין המצביאה ז'אן דארק, הדיפלומט הנודע לורנס איש ערב והמצביא הצרפתי הדגול נפוליאון.
בעונה השמינית והאחרונה הבילד-אפ הארוך והמייגע של דאינריז טארגריין מילדה תמימה למנהיגה עוצמתית, אמור להגיע לשיאו. היא וג'ון סנואו המאוהבים יגיעו לעונה האחרונה כמנהיגי העולם החופשי – השניים שאמורים להצעיד את הקואליציה האנושית מול צבא הלילה האימתני עם הרכש הנוצץ והמעופף ויסריון הדרקון ומול סרסיי הבוגדנית.
8 צפייה בגלריה
כרטיס טיסה למעלה מלך. דאינריז עפה על דרקון
כרטיס טיסה למעלה מלך. דאינריז עפה על דרקון
כרטיס טיסה למעלה מלך. דאינריז עפה על דרקון
(צילום: HBO)
דאינריז טארגריין כותרת ביניים
אמיליה קלארק (32) הייתה אלמונית אפילו במולדתה אנגליה כשלוהקה לגלם את דאינריז טארגריין. למעשה כשהסוכן שלה הזמין אותה לאודישן ל"משחקי הכס", היא עדיין עבדה שש משמרות בשבוע בקייטרינג כדי לשלם שכר דירה והייתה צריכה לקחת יום מחלה כדי להשתתף באודישן. "לא ידעתי אז עדיין כלום על 'משחקי הכס', את 48 השעות עד האודישן ביליתי בקריאה קדחתנית בוויקיפדיה על ג'ורג' ר.ר. מרטין והיצירות שלו", היא סיפרה.
למרות חוסר הניסיון ואי הבקיאות בפרנצ'ייז הפנטזיה הפופולארי, קלארק גברה על 100 מועמדות אחרות בדרך לתפקיד. "לעבוד בסדרה של HBO? מבחינתי אני יכולה למות עכשיו", נזכרה ברגע שבו שמעה שקיבלה את התפקיד.
היא מעידה על עצמה שמאז שהייתה קטנה ראתה רק את מקצוע השחקנית לנגד עיניה – עוד כילדה היא התאהבה באודרי הפבורן בתפקידה כאליזה דוליטל ב"גברתי הנאווה" – ובהמשך סגרה מעגל כשגילמה את הולי גולייטלי, הדמות המזוהה ביותר עם הפבורן, בעיבוד בימתי ל"ארוחת בוקר בטיפאני".
8 צפייה בגלריה
הייתה אלמונית בעת בחירתה לתפקיד. אמיליה קלארק
הייתה אלמונית בעת בחירתה לתפקיד. אמיליה קלארק
הייתה אלמונית בעת בחירתה לתפקיד. אמיליה קלארק
(צילום: AP)
נחושה להפוך לשחקנית היא ניסתה ללא הצלחה להתקבל לאקדמיה המלכותית לאמנות דרמטית, ובסופו של דבר למדה במרכז לדרמה בדרום לונדון. התקופה הזו הייתה מאוד משמעותית עבורה בהתפתחותה כשחקנית. קלארק מספרת שהשנתון שלה היה עמוס בבנות יפהפיות שהיו מקבלות תפקידים בסגנון של יוליה מ"רומיאו ויוליה", בעוד היא קיבלה בעיקר תפקידים קומיים של סבתות יהודיות, בדיעבד היא שמחה על כך מאוד שכן זה איפשר לה להיחשף ליכולות שלה כשחקנית.
לפני שהניחה פאה בלונדינית על ראשה, ההופעות על המסך של קלארק היו מעטות ביותר והסתכמו בתפקיד קטנטן באופרת הסבון הבריטית "דוקטורס" ובהופעה בסרט טלוויזיה בשם Trisassic Attack על שריף שנלחם במאובנים של דינוזאורים שהתעוררו לחיים. מאז שעלתה "משחקי הכס", קלארק הפכה לשחקנית מבוקשת ושיחקה כבר בכמה וכמה בלוקבאסטרים אמריקאים ביניהם "שליחות קטלנית: ג'נסיס" (ועוד בתפקיד המחייב של שרה קונור) ובסרט מסדרת "מלחמת הכוכבים" המוקדש לסיפורו של האן סולו.
8 צפייה בגלריה
עם החברים מהסדרה
עם החברים מהסדרה
עם החברים מהסדרה
(צילום: AP)
התפקיד של חייה הקנה לה עד כה שלוש מועמדויות לאמי ופרסים רבים נוספים, והפרסום שנלווה לו הפך אותה ליקירת המגזינים ודירוגי היופי. מגזין הגברים האמריקאי Esquire בחר בה לאישה הסקסית ביותר בשנת 2015, שנה קודם לכן קוראי אתר הגברים AskMen בחרו בה לאישה הנחשקת בעולם. גם על השער של הרולינג סטון, יעד שכל כוכב תרבות פופ שואף לכבוש, היא כבר כיכבה.
קלארק שומרת בקנאות על חייה הפרטיים. אין לה ילדים משלה וככל הידוע אין לה בן זוג קבוע כיום – בעבר היא יצאה עם סת' מקפרלן, היוצר של הסדרות "פמילי גאי", "אבא אמריקאי", ושל סדרת סרטי "טד".
8 צפייה בגלריה
נבחרה לאישה הסקסית של השנה
נבחרה לאישה הסקסית של השנה
נבחרה לאישה הסקסית של השנה
(צילום: gettyimages)
בניגוד לדימוי הרציני והסמכותי של חאליסי, קלארק מתגלה ברשתות החברתיות כטיפוס קליל, עם חוש הומור מצוין וטונות של מודעות עצמית. אחד היתרונות מבחינתה בגילום של דאינריז הוא שאף אחד ברחוב לא מזהה אותה ללא הפאה הבלונדינית. כך למשל קרה כבר שהלכה עם קית הרינגטון (השחקן המגלם את ג'ון סנואו) וגוונדלין כריסטי (שמגלמת את בריאן), ומעריצים נלהבים ביקשו ממנה ממנה שתצלם אותם איתם. לטענתה, היא שמעה את אחת מהן מתלחששת עם חברותיה ש"היא לא מבינה מה קית הרינגטון מסתובב עם בחורה אלמונית".