שתף קטע נבחר

הצלת מזון - נוסחה מנצחת

חמישית מאוכלוסיית ישראל לא יודעת מתי תאכל את הארוחה החמה הבאה

על־פי ממצאי דו"ח הביטוח הלאומי שפורסם ב-2018, כחמישית מאוכלוסיית ישראל חיה באי ביטחון תזונתי. אנשים אלה אינם יודעים מתי תהיה הארוחה הבאה שלהם, הם אינם צורכים מזון באופן מסודר ואין להם את היכולת לשמור על תזונה בריאה ומזינה. לכן, רבים מהם גם סובלים ממחלות הקשורות בתזונה לקויה, כגון סוכרת.

 

יתרונות הצלת המזון

מהדו"ח הלאומי הרביעי של ארגון "לקט ישראל", ארגון הצלת המזון הגדול בישראל ו־BDO, לשנת 2018 עולה, ששליש מהיקף ייצור המזון בישראל, בשווי של כ־19.7 מיליארד ש"ח, הולך לאיבוד.

 

  (צילום: ארכיון לקט ישראל)
מתנדבים שממיינים סחורה במרכז הלוגיסטי של לקט ישראל (צילום: ארכיון לקט ישראל)

 

כדי לסגור את פער חוסר הביטחון התזונתי ולמנוע מצב שבו יהיו אנשים שאינם יודעים מתי תהיה הארוחה הבאה שלהם, נדרש להציל רק כחמישית מהמזון האבוד. להצלת מזון יתרונות רבים שהופכים אותה לאחד הפתרונות הטובים ביותר לסגירת פער חוסר הביטחון התזונתי:

 

יתרון חברתי - המזון המוצל נתרם לנזקקים, מצמצם את אי השוויון ומסייע לעלייה בביטחון התזונתי של תושבי המדינה. כמו כן, אוכלוסייה זו יכולה לפנות הכנסה שהייתה מיועדת למזון בעבור הוצאות חשובות אחרות.

 

יתרון כלכלי - הצלת מזון מאפשרת סיוע לנזקקים בעלות תקציבית נמוכה, שכן, במקום לממן את מלוא עלות רכישת המזון, יש לממן רק את עלות הצלת המזון. הצלת מזון היא למעשה פעילות כלכלית של הפיכת עודפי מזון, שערכם האלטרנטיבי הוא אפס או שלילי, למזון בעל ערך כלכלי המועבר לצריכת האוכלוסיות המוחלשות.

 

יתרון סביבתי - הצלת מזון חוסכת משאבים רבים שכבר הושקעו בייצור המזון, כגון: אנרגיה, מים, קרקע וכימיקלים. בנוסף, הצלת מזון מונעת את העלויות הסביבתיות הנוספות הכרוכות בפינוי עודפי המזון והטמנתם, ומקטינה את פליטות גזי החממה.

 

למה הצלת מזון משתלמת גם לכם?

מדו"ח אובדן והצלת מזון לשנת 2018 עולה שכל משק בית זורק לפח מזון בשווי 3,200 ש"ח בממוצע בשנה, המהווים כחודש וחצי של צריכה ממוצעת. כלומר אנחנו צורכים מזון בפועל במשך 12 חודשים, אך משלמים בעבור 13.5 חודשים. כמו כן, עלויות אובדן המזון מייקרות את מחירי המזון ב־11%. כלומר, אובדן המזון משפיע על כלל האוכלוסייה ולא רק על זו המוגדרת כחסרת ביטחון תזונתי או כבעלת מעמד סוציו־אקונומי נמוך.

 

על־פי תוצאות סקר אובדן המזון במשקי הבית, שלושת הגורמים העיקריים לאובדן של מזון בצריכה הביתית הם הכנת כמות מזון עודפת, מזון פג תוקף ומזון שניזוק או נשפך. גורמים נוספים לאובדן המזון בצריכה הביתית הם הכנה או בישול לקוי וקניית יתר. לכן, בימים אלו שלפני חג הפסח, כדאי להיערך ולתכנן היטב את הקניות והבישולים לחג. מומלץ לבדוק היטב מה יש בבית לפני היציאה לקניות, לקנות על־פי רשימה, לא להיכנס לסופר רעבים ולא להתפתות למבצעים המוכרים מארזים מוגדלים. את הבישול לארוחת החג יש לתכנן בקפידה ומיד בתום הארוחה כדאי להקפיא מזון מבושל שככל הנראה לא יצרך בימים הקרובים.

 

מאיש אחד עם סובארו ומקרר לממשלה הבאה

מי שהבין את הפוטנציאל הטמון באובדן והצלת המזון כבר לפני 15 שנה היה ג'וזף גיטלר. כשנתיים לאחר שעלה לישראל נחשף ג'וזף לדו"ח הביטוח הלאומי ממנו למד על קיומה של קבוצה גדולה של אנשים העובדים קשה מאוד למחייתם, אך נותרים מתחת לקו העוני.

 

ג'וזף, אשר מאמין בהזדמנות שווה לכל, החליט שהוא חייב לעשות מעשה. מידי לילה אסף את התבשילים שנותרו בארגונים שונים באמצעות מכונית הסובארו הפרטית שלו, אחסן אותו במקררים שהוצבו בחניית ביתו ומשם העבירו לחלוקה לנזקקים.

 

כשלא ניתן היה לנהל את היקפי הפעילות מחניית ביתו, הקים ג'וזף את "לקט ישראל", שלימים הפך לארגון הצלת המזון הגדול בארץ. כיום מפעיל הארגון מרכז לוגיסטי גדול, מעסיק למעלה מ־100 עובדים ועשרות אלפי מתנדבים. בשנת 2018 הציל לקט ישראל כ־2.2 מיליון ארוחות מבושלות מבסיסי צה"ל, בתי מלון, חברות הסעדה ועוד, וכ־15.5 אלף טון ירקות ופירות הנאספים כתרומה מחקלאים. עודפי המזון הועברו ל־175,000 נזקקים מידי שבוע, באמצעות כ־200 עמותות בכל רחבי מדינת ישראל. בקרב האוכלוסיות המקבלות את המזון המוצל אין גישה סדירה למזון בריא, ידע ומודעות בנושאי תזונה נבונה והשפעתה על הבריאות. מסיבה זו, בשנת 2018 העבירו תזונאיות הארגון לנזקקים 70 סדנאות לתזונה בריאה בתקציב מוגבל.

 

היקף האובדן בישראל הינו בסדר גודל דומה לזה שבמדינות מפותחות מקבילות בעולם. אולם, בניגוד למדינות רבות אחרות, בישראל אין עדיין מדיניות לאומית בנושא.

 

על הממשלה הבאה להכיר ביתרונות הגלומים בהצלת מזון ולגבש תוכנית לאומית סדורה ומתוקצבת שתטפל בעניין באופן מקיף. חשוב לציין שלא כל הצעדים כרוכים בעלות תקציבית. כך, למשל, הממשלה יכולה לחייב גופים ממשלתיים להתקשר עם עמותת הצלת מזון מוכרת כתנאי לקבלת תקציב ממשלתי.

 

‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬היעילות בהצלת מזון מחייבת את הממשלה הבאה לאמץ אותה כפתרון משמעותי למיגור הפערים הכלכליים והחברתיים, לסגירת פער אי הביטחון התזונתי ולצמצום יוקר המחייה. הצלת מזון מציגה פתרון שהממשלה הבאה לא רק יכולה ליישם באופן מיידי, אלא שהוא אפילו כדאי לה.

 

לתרומת עודפי מזון ותוצרת חקלאית חייגו 5064* 

 

לאתר לקט ישראל

 

לקריאת הדו"ח לאובדן מזון והצלת מזון בישראל

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ארכיון לקט ישראל
מתנדבים שממיינים סחורה במרכז הלוגיסטי של לקט ישראל
צילום: ארכיון לקט ישראל
מומלצים