שתף קטע נבחר

למנגינה של פעימות הלב שלכם כבר האזנתם?

מכשיר א.ק.ג ותיבת נגינה - זה כל מה שנחוץ לאמנית מורן דובשני כדי לתרגם את פעימות הלב למוזיקה. דרך יצירתה, "הקרדיופון", מאות אנשים ברחבי העולם קיבלו מתנה חד פעמית והאזינו למנגינת לבם

"הקשיבו ללב" – הביטוי הזה מקבל במהלך החיים כל כך הרבה שימושים עד שכבר הפך למטאפורה שחוקה. אך יש מי שהתייחסה למילים הללו פשוטן כמשמען, הקשיבה ללב, ומצאה דרך להפוך את פעימותיו למנגינה ייחודית. האמנית מורן דובשני הצליחה לתרגם את גרף פעימות הלב שנפלט בבדיקת א.ק.ג לתווים, ובחיבור עם תיבת נגינה – להשמיע לנבדקים את המוזיקה הנוצרת על ידי פעימות לבם.

 

 

למכשיר שהמציאה היא קוראת "קרדיופון", ועד כה מאות אנשים עברו בעזרתו את בדיקת הא.ק.ג היצירתית ביותר שהיו יכולים להעלות על דעתם. ואיך נולד הרעיון? כמו פעמים רבות באמנות, דווקא מתוך השיברון: "באתי לשהות בקיבוץ בעיקר כדי להיות קרובה לסבתא שלי, שהייתה האישה הכי קרובה ללבי, וידעתי שזו התקופה האחרונה של החיים שלה", מספרת דובשני. "הייתי מגיעה הרבה לבית האבות של הקיבוץ, לא כי סבתא הייתה שם - היא הייתה בבית שלה. אבל החתול שלי היה מגיע לשם כל הזמן, והייתי צריכה לבוא להוציא אותו מהתסבוכות שהיה נקלע אליהן".

 

"יום אחד מצאתי שם מכשיר א.ק.ג, זרוק וישן, אפילו בבית האבות לא רצו אותו. בחדר הקטן ששכרתי בקיבוץ לא היה לי כמעט שום דבר. שולחן, מיטת יחיד, מנורה ותיבת נגינה קטנה. ברגע ששמתי את מכשיר הא.ק.ג ליד תיבת הנגינה היה לי ברור שיש פה סיפור אהבה, אבל לא היה לי מושג איך לגרום לו לקרות".

 

הקרדיופון של מורן דובשני (צילום: שירה אבולעפיה)
הקרדיופון בפעולה(צילום: שירה אבולעפיה)

"כל אחד שהגיע אלי הביתה נאלץ לעבור בדיקת א.ק.ג, ניסיתי לצרף אליו את תיבת נגינה ולהבין את זה אבל לא היה לי שום מושג. בשלב מסוים סבתא שלי נכנסה לבית חולים, ובאותו זמן בדיוק מכשיר הא.ק.ג התחיל לגסוס. וככה בין בתי חולים למעבדות לתיקון מכשירים, התקווה לא הייתה גדולה ואמרו לי שאין סיכוי".

 

"בשבוע האחרון ישבתי ליד המיטה של סבתא, וכל מה שראיתי זה את הגרף הזה עולה. ידעתי שאני חייבת לשמור משהו מהלב המדהים של האישה הזו. שנה הייתי באבל, לא נגעתי בתיבת הנגינה ומכשיר הא.ק.ג גם כן מת. עד שפתאום זה חזר אליי. הבנתי שכל מה שאני צריכה לעשות זה לתרגם את הגרף הזה לתווים. שאלתי מכשיר א.ק.ג מבית חולים ואז נולד הקרדיופון".

 

הקרדיופון של מורן דובשני (צילום: שירה אבולעפיה)
ניקובים שהופכים לתווים(צילום: שירה אבולעפיה)

 

אז איך פועל הקרדיופון? אדם עובר בדיקת א.ק.ג. לאורך קווי המתאר של הגרף המופק בפלט הבדיקה, מנוקבים חורים קטנים. דובשני מכניסה את הנייר לתוך תיבת נגינה, וכך כל חור הופך לתו, ונוצרת מנגינה ספציפית לפעולת הלב של אותו אדם.

 

הקרדיופון ראה עולם - דובשני כבר הספיקה לטייל איתו בגרמניה, לטביה ואיסלנד. ולא משנה מה מוצאם, גילם, או טעם הגלידה האהוב על כל נבדק ונבדקת - שום מנגינה לא זהה לאחרת. "בגלל זה תמיד אנחנו רושמים גם את השם, וגם את היום והשעה, כי אם תעשי היום את הקרדיופון, או מאוחר יותר או מחר, זה יהיה אחרת", היא מסבירה. "הלב משתנה כל הזמן, אפילו לפעמים תוך כדי רואים את המנגינה משתנה. כשמישהו נרגע, והגרף נהיה איטי יותר תוך כדי, או כשיש התרגשות ואז קפיצה. זה אחד הדברים היפים והמרגשים, שבעצם את מקבלת זיכרון של רגע אחד".

 

הקרדיופון של מורן דובשני (צילום: שירה אבולעפיה)
מורן דובשני והקרדיופון(צילום: שירה אבולעפיה)

בגרמניה אוחדו מנגינות הלב של עשרות אנשים שנבדקו ביום אחד לכדי קונצרט עוגב. ובירושלים, 80 אנשים עברו תחת הקרדיופון באחד הימים, ובערב, במגדל הפעמונים בבניין YMCA, ניגנו הפעמונים קונצרט המורכב ממנגינות לבבותיהם של כולם, כך שבכל רחבי מרכז ירושלים נשמעה הלמות הלב.

 

והיו גם מי שנעזרו בשירותיה של דובשני והקרדיופון להנצחה מקורית של יקירם: "מישהי שמעה את ההרצאה שלי, ואבא שלה היה מאושפז בבית חולים. היא החליטה לשמור את בדיקת הא.ק.ג שלו. לפני חודשיים היא יצרה איתי קשר וסיפרה שאבא שלה נפטר, ושהיא רוצה להשמיע למשפחה את מנגינת הלב שלו. הוזמנתי לבית המשפחה לפני שבועיים והיו שם אלמנתו, הילדים והנכדים. תרגמתי את בדיקת הא.ק.ג שלו לתווים והשמעתי להם בתיבת הנגינה. הם לא ידעו ממתי הא.ק.ג, אבל זיהו שזה היה כשהוא היה יותר איטי ומכונס. הם ממש זיהו את התקופה שממנה נלקחה המנגינה".

 

"את מנגינת הלב של סבתא לא הספקתי לנגן", חותמת דובשני, "אבל עכשיו הרבה מאוד אנשים אחרים מוזמנים לשמוע את שלהם".

 

מורן דובשני תציג את "הקרדיופון" בפסטיבל תיאטרון הקרון, בכנסיית סנט אנדרוז בירושלים, החל משעות הצהריים, עד 22 באוגוסט.  

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שירה אבולעפיה
הקרדיופון
צילום: שירה אבולעפיה
לאתר ההטבות
מומלצים