שתף קטע נבחר

שחר של עתיד חדש

הסקפטיים לא נתנו לה הזדמנות, האופטימיים ראו בה הזדמנות פז להעלאת איכות החיים. כשש שנים אחרי הקמתה, הפכה שכונת השחר בדימונה מודל לחיקוי ואבן שואבת להתיישבות איכותית. הצטרפו לחזון

עד לפני שנים ספורות הייתה שכונת השחר בדימונה שטח כורכר רחב ידיים, שכמוהו יש ביישובים רבים בארץ. אבל חזון, אמונה ואופטימיות מצד ראש העיר הטרי בני ביטון, לצד תמיכה ושיתוף משמעותיים מצד משרד הבינוי והשיכון, הולידו את מה שהפך להיות מודל לחיקוי ואבן שואבת למקומיים, לתושבי חוץ ולמי שבנייה ירוקה מדברת אליהם.

 

הפיכתה של שכונת השחר לשכונה אקולוגית נגזרת ממיזמים נוספים בעיר, המשדרגים והופכים אותה, הלכה למעשה, לבירת הנגב המזרחי. השדרוג עובד גם בכיוון ההפוך: מיזמים בשכונה החדשה תורמים את תרומתם לעיר. כך, למשל, נבנו בה מועדון נוער, בית כנסת, מקווה טהרה, אשכולי גנים, פארקים ומתקני שעשועים, סלילת כביש טבעתי עוקף ובקרוב - בניית בית ספר תיכון שש-שנתי חדש, שיכיל כ-700 תלמידים.

 

  (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

 

שדרוגים בסכומי עתק

מלבד כל אלה נבנו בעיר בשנים האחרונות אגם מלאכותי, מרכז נופש ופנאי עם חדר כושר משודרג ואזור תעשייה חדש שקלט כ-25 מפעלים וכ-1,000 עובדים חדשים.

 

גם השכונות הישנות שופצו ושודרגו, זאת כחלק מתקציבי "ישן מול חדש"; "ושיקום שכונות חוזר" של משרד הבינוי והשיכון, במסגרת הסכם הגג החתום ובמסגרת שת"פ בין המשרד לבין העירייה ולחברת עמידר. שופצו מבנים ציבוריים, בהם מרכזי רווחה, בתי ספר ומועדוניות; הוקמו מגרשי ספורט, שודרגו פארקים (בפארק אשכול ופארק בן גוריון מושקעים עשרות מיליוני שקלים), הותקנו מתקני שעשועים והוקמו מגרשים סינתטיים; הוקמו עשרה אולמות ספורט בבתי הספר השונים, בוצע קירוי בכל המגרשים והאולמות, ועשרות מיזמים נוספים מתוכננים לארבע השנים הקרובות.

 

טוב מראה עיניים

דימונה נמצאת בתנופת פיתוח ואכלוס, כשהיא נהנית מהזרמת תקציבים מהמדינה וממיזמים פרטיים גדולים.

 

מי שמחפש הוכחה להתעוררות, מוזמן לבוא לבקר ברחבי העיר, לטייל באגם, בפארק בן גוריון ובפארקים נוספים, במרכזי הקניות ומרכזי התעסוקה ולחוות את חיי התרבות העשירים.

 

השחר העולה

שכונת השחר כוללת 3,216 יח"ד מרווחות, ביניהן מגרשים לבנה ביתך, קוטג'ים ובנייה רוויה ברי השגה . השכונה מציעה לתושביה סביבה נקייה, שטחים נרחבים של גינות ציבוריות ופארקים מוצלים, שבילי אופניים, מזרקות מים, טיילת להולכי רגל, מערכת השקיה ומערכות אנרגיה חסכוניות ועוד.

 

  (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

 

השכונה תוכננה בקפידה, תוך שימת דגש מרבי על נוחות ונגישות מלאה, הן מבחינת תחבורה והן מבחינת התאמה לבעלי צרכים מיוחדים.

 

אקולוגיה

השחר תוכננה כשכונה ירוקה מהיסוד על פי עקרונות חדשניים של פיתוח בר-קיימא. חברת ערים המתכננת ומפתחת את השכונה מטעם משרד הבינוי והשיכון, מיישמת את עקרונות הבנייה הירוקה גם בפיתוח התשתית הציבורית, בליווי המשרד להגנת הסביבה.

 

מטרת הבנייה הירוקה ליצור סביבת מגורים איכותית, בריאה ונוחה תוך הימנעות, ככל האפשר, מפגיעה במשאבים טבעיים מתכלים ובאיכות הסביבה. הבנייה משתמשת בחומרים ידידותיים לסביבה וממוחזרים ובתכנון שיאפשר חיסכון מרבי באנרגיה.

.

השלכות אורבניות

דימונה היא "עיר הדרום המובילה", כשבשש השנים האחרונות היא מבוקשת בזכות איכות חיים גבוהה, מערכת חינוך מתקדמת וסביבה ירוקה. חיי הקהילה בעיר מתחדשים ותוססים, עם תרבות פנאי ומקומות בילוי לצעירים ולמבוגרים.

 

בכניסה לעיר שוכן קניון פרץ סנטר, המשתרע על פני 16,000 מ"ר. בסוף שנת 2020 צפוי להצטרף קניון דמרי סנטר, על שטח של 20,000 מ"ר.

 

נגישות וזמינות

דימונה נמצאת במרחק של כ-20 דקות נסיעה מבאר שבע, וכשעה ורבע מתל אביב ברכבת, כאשר תדירות הקווים גבוהה ונוחה.

 

המשך סלילתו של כביש 6 דרומה יקרב את העיר עוד יותר למרכז, ויהפוך אותה לאלטרנטיבה אמיתית לערי המרכז הדחוסות והפקוקות, עם איכות חיים גבוהה.

כיום, שש שנים לאחר הקמת שכונת השחר ו-64 שנים לאחר הקמתה של דימונה, אפשר לומר בביטחון מלא, כי בעזרתם של משרדי הממשלה העוסקים בבינוי הארץ, חזונו של דוד בן גוריון הולך ומתגשם מול עינינו: העיר הדרומית היא חלום בר השגה לכל המחפשים איכות חיים, חינוך לעילא ולעילא, תרבות עשירה והגשמת הציונות נטו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים