7 צפייה בגלריה
כלב וחתול
כלב וחתול
כל השאלות שסיקרנו אתכם על כלבים וחתולים
(צילום: shutterstock)

לא סתם הכלב נקרא "ידידו הטוב ביותר של האדם". כלבים תמיד מתלהבים ושמחים לראות את הבעלים שלהם. הם מתרגשים בלי גבול כשהבעלים שלהם חוזרים הביתה, גם אם הם נעדרו למשך חצי שעה בלבד, ובמבט מהצד נראה שהם תמיד אסירי תודה. כלבים גם "עובדים" למעננו בצבא, במשטרה ובליווי בעלי מוגבלויות, ובעבר היו מקרים שבהם הכלב אף הקריב את עצמו למען האדם. ההתנהגות הנאמנה הזאת לא אופיינית לאף בעל חיים אחר, ולכן השאלה המתבקשת היא: מה גורם להם להתנהג כך?
עוד כתבות למנויים:
ההשערה היא שהסיבה לכך נעוצה בברירה גנטית שהתרחשה במשך אלפי שנים שבמהלכן האדם ביית את הכלב לצרכיו, בהם שמירה, עזרה בציד והתראה מפני סכנות. ההערכה היא כי הכלבים עקבו אחר בני האדם כדי ליהנות משאריות האוכל שלהם וכך למעשה נרקם הקשר הזה. במהלך ההיסטוריה הזאת כלבים תוקפניים ולא ממושמעים לא אומצו או הומתו, ואילו הכלבים הנאמנים, האינטליגנטיים והיעילים - טופחו.
7 צפייה בגלריה
כלב ובן אדם מיודדים
כלב ובן אדם מיודדים
הכול התחיל מזה שהם רצו את שאריות האוכל שלנו
(צילום: Shutterstock)
אחת השאלות המעניינות שנחקרו רבות היא למה הזאבים אינם נאמנים כמו הכלבים, שהרי ידוע שמקור הכלב הוא מהזאב. אחת הסיבות לכך היא מבנה הלהקה. בעוד שבלהקות כלבים המבנה ההיררכי נוקשה ולא מקובל שכלב האלפא השליט יאכל ליד חברי קבוצה רגילים, הרי שאצל הזאבים המבנה הוא כזה שזאב רגיל יכול לנהום על שליט הקבוצה כשהוא רוצה לאכול כמוהו. הכלב מקבל את העובדה שהאדם הוא השליט ולכן מקבל את מרותו. אבל לא תמיד, בעיות התנהגות רבות אצל כלבים נובעות מהעובדה שהכלב מאמין שהוא מנהיג הלהקה - ולא הבעלים שלו.
מדובר באחת התופעות הדוחות ביותר שאפשר להעלות על הדעת, אבל כלבים אוהבים לאכול צואה של חתולים - וגם של פרות וסוסים. למה הם עושים זאת? הצואה הזאת מכילה מרכיבי תזונה לא מעוכלים, ולכן הכלב רואה בה אוכל. עם זאת חשוב לנזוף בכלב בחומרה ולמנוע ממנו לאכול צואה, שכן היא עלולה להכיל רעלים ומחוללי מחלות אחרים העלולים להזיק לבריאותו.
לפעמים הריח שעולה מהכלב הוא בלתי נסבל. זה קורה בתקופות מסוימות, ולעתים זה בא והולך. מה גורם לכך? הסיבה המובילה היא התפלשות במשהו מסריח בזמן הטיול בחוץ. כלבים אוהבים להתפלש בלכלוך, וייתכן שזהו מקור הריח. במקרה הזה רחצה תפתור את הבעיה. אבל יש עוד סיבות אפשריות שחשוב לזהות ולטפל בהן:
שק אנאלי מלא. לכלבים (וגם לחתולים) יש שני שקים אנאליים שהדופן שלהם מפרישה חומר עם ריח חזק במיוחד הנפלט החוצה כשהכלב עושה את צרכיו. שני השקים נמצאים בפי הטבעת של הכלב, ולעתים הם לא מתרוקנים ויוצרים ריח חזק ולא נעים. אחד הסימנים האפשריים לכך הוא כשהכלב מחליק על הישבן שלו ומנסה להפעיל לחץ על השקים. אם השקים לא מתרוקנים באופן טבעי, כדאי לפנות לווטרינר כדי שירוקן אותם. חשוב לטפל בבעיה בהקדם, כי אם השקים לא מתרוקנים עלול להיווצר במקום אבצס שידרוש טיפול רפואי מורכב יותר, ובמקרים חמורים אף את כריתתם. ייתכן שיומלץ גם לעבור שינוי תזונתי שיכלול יותר סיבים תזונתיים כך שהצואה תהיה בעלת נפח גדול וכך תסייע לריקון טבעי.
7 צפייה בגלריה
כלב עוקב אחרי בן אדם
כלב עוקב אחרי בן אדם
לא תמיד ריח רע של כלב נובע מסתם התפלשות בלכלוך
(צילום: Shutterstock)
דלקת אוזניים. היא עלולה לגרום לריח רע אצל כלבים, ולכן כדאי לבדוק אם הריח מגיע מאזור האוזניים. אם כן, כדאי לפנות לווטרינר לבדיקה.
בעיות שיניים וחניכיים. אם לא צחצחתם או לא ניקיתם את שיני הכלב בשלוש השנים האחרונות, יש סבירות גבוהה שהריח הרע נובע מפיו. במקרה כזה מומלץ לקחת אותו לניקוי שיניים ובהמשך לתרגל היגיינת שיניים קבועה.
דלקת בעור. איבוד שיער, פצעים, דלקות וגירויים בעור עלולים לגרום לריח רע, ומומלץ לבדוק אותם ולטפל בהם גם בלי קשר לריח.
כל מי שגידל חתול יודע שאם יש תכונה אחת שמשותפת לכל החתולים זו המשיכה לקופסאות קטנות. כל קופסה קטנה בבית יכולה להפוך להיות מקום החביב על החתול. זו יכולה להיות קופסת נעליים או אפילו מיטה של בובות. העיקר שיהיה קטן, צפוף וצר. למה הם עושים את זה? מחקר שפורסם בכתב העת Applied Animal Behavior Science ב־2014, מצא שקופסאות קטנות מפחיתות לחץ נפשי וחרדה אצל חתולים שהם ככל הנראה בעלי חיים חרדים מטבעם. הקופסה הקטנה עוזרת להם להגדיר את הטריטוריה שלהם בביטחון, ובדרך זו להפחית את החרדה שהם חשים. במחקר שנערך על חתולים בבית מחסה לחיות נמצא שבמצבי לחץ, כמו למשל מעבר לבית חדש או אפילו אדם זר שנכנס לבית, החתול נוטה לחרדה ומחפש לעצמו מקום קטן ומוגדר שמעניק לו ביטחון.
7 צפייה בגלריה
חתול שאוהב להיכנס לקופסאות
חתול שאוהב להיכנס לקופסאות
הקופסה מפחיתה אצל החתול את החרדה
(צילום: Shutterstock)

כן. הכלב מקנא. במחקר חדש שפורסם השנה בכתב העת Psychological Science, נמצא שכלבים חשים קנאה ולא אוהבים שהבעלים שלהם מלטפים או מתייחסים לכלב אחר, או אפילו למשהו שנראה כמו כלב. באחד המבחנים נמצא כי כשהכלבים צפו בבעליהם מלטפים מזוודה שלידה בובת כלב, הם לא נבחו או משכו ברצועה. לעומת זאת, כשהם צפו בבעליהם מלטף בובת כלב, הם נבחו ומשכו ברצועה בחוזקה.
כלבים רבים עוקבים אחרי הבעלים שלהם לכל מקום. הסיבה לכך היא שהכלב במהותו הוא בעל חיים ששייך ללהקה. הוא סומך על הבעלים שלו ורוצה להרגיש חלק מהלהקה. כשהוא עוקב אחרי הבעלים שלו בבית, הוא מרגיש קרוב לשליט ומרגיש שהוא מביע את הנאמנות שלו לבעליו. כל עוד ההתנהגות הזאת לא מפריעה ומטרידה, כדאי להתייחס לכך בחיוב, אבל אם ההתנהגות הזאת מפריעה – ייתכן שהיא נובעת מחרדה של הכלב ומתחושה שהוא לא בטוח במקום שלו. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Veterinary Behavior בשנת 2014 מצא שהתנהגות כזאת אופיינית לכלבים שננטשו בעבר ויכולה להביע חשש מנטישה חוזרת או מתחושה של חוסר ביטחון בבית. במצב כזה כדאי מאוד להשקיע בהתנהגות מרגיעה, כך שהכלב ירגיש בטוח יותר. אפשר גם לחשוף את הכלב לעוד כלבים ולעוד אנשים כדי שהוא ירגיש שגם אם הוא לא ליד הבעלים שלו הוא חלק מלהקה. כשהכלב יבין שהוא נשאר חלק מהלהקה גם כשהבעלים לא נמצא לידו - הוא יירגע.
יש כלבים שהורסים חפצים כשבני הבית נעדרים מהבית. בדרך כלל הדבר נובע מחרדת פרידה (Separation Anxiety) הנובעת מכך שהכלב מרגיש שנטשו אותו והוא נותר מחוץ לקבוצה. במצבים כאלה הכלב עלול להוציא את התסכול שלו על חפצים בבית. מקובל לטפל בבעיה עם מומחה להתנהגות כלבים, ומדובר בבעיה שניתנת לפתרון.
7 צפייה בגלריה
כלב הורס חפצים בבית
כלב הורס חפצים בבית
לפעמים הכלב יוציא את התסכול על חפצים בבית
(צילום: Shutterstock)

שינה עם כלב היא תופעה פופולרית למדי בעולם, ולפי סקר שנערך על ידי American Pet Products Manufacturers Association, כמחצית מבעלי הכלבים נוהגים לישון איתם בלילה. השאלה אם זה טוב או רע נחקרה לא פעם, והתשובה היא שיש לכך יתרונות וחסרונות. עם זאת, יש עובדה אחת שאין עליה מחלוקת –
שינה עם כלב גורמת לנו לישון טוב יותר בלילה, בייחוד כשמדובר בנשים.
במחקר שפורסם בכתב העת Anthrozoös בשנת 2018, נמצא ששינה עם הכלב שיפרה את שנת הלילה של נשים וגרמה לה להיות רגועה ורציפה יותר בהשוואה לשינה עם בן זוג או חתול. לדברי החוקרים, ככל הנראה הנוכחות של הכלב במיטה משרה ביטחון ורגיעה בשל ההנחה שאם תתעורר סכנה, הוא ינבח ויתריע עליה.
7 צפייה בגלריה
בני זוג ישנים עם הכלב שהלם
בני זוג ישנים עם הכלב שהלם
שינה עם הכלב. מתכון לשינה טובה יותר
(צילום: Shutterstock)
אגב, לשינה עם הכלב יש יתרון נוסף: ליטוף הכלב גורם להפרשת אנדורפינים, כימיקלים שמופרשים במוח ועוזרים להשגת רוגע ותחושה טובה. מסיבה זו שינה עם כלב עוזרת במיוחד לאנשים שסובלים מחרדה ומדיכאון.
כמעט כל בעל חתול מכיר את התופעה שבה החתול מביא הביתה "מתנה". זה יכול להיות גרב שהוא מצא בבית או חיה אמיתית שהוא צד, בדרך כלל ציפור או עכבר. לפעמים החיה הניצודה חיה, ולעתים החתול כבר הרג אותה. יש גם חתולים שיש להם קריאה או יללה מיוחדת שמבשרת לבעלים ש"מתנה" חדשה בדרך.
במקרה שבו מדובר בגרב או במשחק של החתול בבית, זה ככל הנראה רמז לבעלים שהוא רוצה לשחק איתם וזקוק לתשומת לב. החתול מצפה מהבעלים להגיב ל"מתנה" ולעשות איתה משהו.
7 צפייה בגלריה
חתול עם כדור
חתול עם כדור
החתול הגיע עם כדור? הוא רוצה לשחק איתכם
(צילום: Shutterstock)
לעומת זאת, כשה"מתנה" היא משהו חי כמו ציפור או לטאה, מומלץ להיזהר מקריאות בהלה כי החתול עלול לפרש זאת כשמחה או התלהבות של הבעלים, והתגובה הזאת עלולה לעודד אותו להביא עוד "מתנות" מהסוג הזה. גם מתן חטיף לחתול בתקווה שהוא יפיל את ה"מתנה" לרצפה וישחרר את הטרף, עלול לגרום לו להבין בטעות שהמתנות רצויות ולכן כדאי להימנע מכך.
מה עושים? אם החתול שלכם יוצא ונכנס לבית, אין לכם דרך למנוע ממנו להביא לכם "מתנות". החתול הוא טורף וצייד מטבעו, וכשהוא רואה משהו קטן זז, הוא ינסה לצוד אותו. האם יש דרך לצמצם את התופעה? יש הממליצים על "חיקוי" ציד בבית באמצעות צעצועים קטנים או בובה שזזים על ידי סוללות ובתוכם מוחבא האוכל של החתול, כך שהוא ירגיש כאילו הוא צד את האוכל שלו.
יש אמונה שלפיה הכלב או החתול אוכלים עשב מכיוון שהם רוצים להקיא או שהם סובלים מכאב בטן, אבל לרוב זו לא הסיבה. אם הכלב או החתול אוכלים עשב ומקיאים במשך יומיים, כדאי לקחת אותם לבדיקת וטרינר. אבל אם הכלב או החתול אוכלים עשב באופן קבוע ואינם מקיאים, אין בכך נזק, ורוב הכלבים עושים את זה. הסיבה לכך היא שכלבים ניזונים מעשב גם בטבע והוא כנראה מכיל מרכיבי תזונה שחסרים להם או טעימים להם. עם זאת, כדאי מאוד להיות בטוחים שהעשב הנאכל הוא לא באזורים עירוניים שנהוג לרסס (שדה שנראה מיובש עם מעט עשב יכול לרמוז על אזור שרוסס בקוטלי עשבים רעילים). אכילה של עשב מרוסס עלולה לגרום להרעלה ולמחלה.