שתף קטע נבחר

מחקר חדש: שיפור משמעותי בשיקום ההכרה לאחר פגיעות מוח

בבית החולים לוינשטיין, המוסד המוביל בישראל לרפואת שיקום, פריצות דרך עולמיות בפיתוחים וחדשנות

אולי לא ידעתם, אבל לצד ההכרה הבינלאומית בישראל כמעצמת היי-טק, ישראל היא גם מרכז ידע עולמי בתחום רפואת השיקום. את המצוינות והחדשנות בתחום זה מוביל בית החולים לוינשטיין מקבוצת כללית, בית החולים הגדול בישראל לרפואת השיקום.

 

עם ותק של 58 שנות פעילות, עברו בו עד היום למעלה מ-100 אלף מטופלים, מהארץ ומהעולם, ביניהם חיילים ואזרחים נפגעי תאונות דרכים ומחלות. שבע מחלקות האשפוז המתמחות בתחומי פגיעה ייחודיים, בנוסף ליחידה לאשפוז יום, מכילות כ-300 מיטות, כאשר לכל מחלקה צוות רב-מקצועי, עם ניסיון מצטבר והידע הרחב ביותר בתחומה. לוינשטיין הוא בית החולים היחיד בישראל עם מחלקה המוקדשת כולה לשיקום פגיעות שדרה ומחלקה המיועדת כולה לשיקום ההכרה, שממנה המאושפזים מועברים להמשך שיקום במחלקה לשיקום מוחי, כשהם חוזרים להכרה.

 

ד
ד"ר ילנה איידינוב: עלייה משמעותית בהחלמה מפגיעות מוח (צילום: אורן יזרעאל)

 

המחלקה לטיפול הנמרץ לשיקום ההכרה של בית החולים, בראשות ד"ר ילנה איידינוב, נחשבת לאחת המובילות בעולם בטיפול לשיקום ההכרה שנפגעה כתוצאה מחבלת ראש או מחלה של המוח. פרסומים של צוות המחלקה נלמדים ומצוטטים בכנסים ובכתבי עת מקצועיים. הצוות הרפואי כולל רופאים מומחים ברפואת-שיקום, הפועלים בשיתוף עם יועצים מתחומים נוספים.

 

מחקר חדש מראה שיפור משמעותי בתוצאות

במחקר שביצעה מנהלת המחלקה, ד"ר ילנה איידינוב, הודגמו הישרדות בשיעור 67% במעקב של 6 שנים בממוצע אחרי הפגיעה, והחלמת ההכרה בשיעור 54% כשנה וחצי בממוצע אחרי הפגיעה. תוצאות אלה, במטופלים שאושפזו במחלקה בין 2003 ל-2015, טובות באופן מובהק מתוצאות המחלקה שפורסמו בשנות התשעים של המאה הקודמת ומתוצאות שפרסמו מרכזים אחרים בעולם.

 

ניתן לייחס את השיפור בתוצאות לשיפור בטיפול, על רקע הניסיון שנצבר והלימוד האקדמי והמחקר הקיימים במחלקה, כשהשינוי המהותי ביותר הוא טיפול מוקדם יותר בסיבוכים. בנוסף לכך, על מנת לעודד את החלמת ההכרה, ניתנים במחלקה טיפולים מיוחדים, ביניהם הפעלה פסיבית של אופניים בשכיבה במיטה, טיפול במוסיקה וטיפול בחדר סנוזילן, שמספקים גירוי רב-חושי לשיפור בתגובות ובמצב ההכרה.

 

  (צילום: אורן יזרעאל)
חדר הסנוזילן בלוינשטיין: גירוי רב-חושי לטיפול במצב ההכרה(צילום: אורן יזרעאל)

 

גם המחלקה לשיקום חבלות מוח, בראשות ד"ר ירון סחר, היא מהמובילות בעולם. היא מתמחה זה למעלה מ-40 שנה בטיפול באנשים הסובלים מהפרעות שונות, כתוצאה מחבלת ראש ובהן הפרעות בתנועה, בריכוז, בחשיבה, בתקשורת ובהתנהגות. הטיפולים נעשים בסיוע טכנולוגיות מתקדמות וייחודיות, ומשתפים בו פעולה רופאים מומחים ואנשי מקצועות בריאות שונים, ביניהם סיעוד, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, פסיכולוגיה, תקשורת ועבודה סוציאלית. לכל מטופל מותאמת תוכנית ייחודית, כשהצוות פועל לסייע לו ולבני משפחתו במטרה להביא להצלחת התהליך הארוך והמורכב עד לחזרתו המלאה לחיי משפחה, חברה, קהילה ועבודה.

 

המחלקה לשיקום שדרה, בראשות פרופ' עמירם כ"ץ, היא הגדולה מסוגה במזרח התיכון ומספקת טיפול ייחודי למטופלים הסובלים מדרגות שונות של פגיעה אחרי מחלה או חבלה בעמוד השדרה, בחוט השדרה ובעצבים ההיקפיים, או מהפרעות תפקוד הנובעות מכאבי גב וצוואר. הטיפול כולל שימוש בטכנולוגיות מתקדמות והוא מבוצע בשיתוף עם יועצים מתחומים נוספים. המחלקה, שהוכרזה כמרכז מצוינות של "כללית", זכתה גם היא לשם עולמי בזכות מחקריה פורצי הדרך וכלי האבחון הייחודיים שפיתחה.

 

לדברי מנהל ביה"ח, פרופ' עמירם כ"ץ, התהליך השיקומי מתמקד בהשלמת הטיפול בהפרעות הגופניות, כולל הקוגניטיביות, הנובעת מפגיעת מוח, שדרה או גפיים, מניעה וטיפול של סיבוכים גופניים ורגשיים של הפגיעות האלה והבאת תפקוד המטופלים למיטב האפשרי. קצב תהליך השיקום, הצבת המטרות והיעדים השיקומיים והאינטנסיביות הנדרשת, מותאמים לכל משוקם ומשוקם.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן יזרעאל
חדר הסנוזילן בלוינשטיין: גירוי רב-חושי לטיפול במצב ההכרה
צילום: אורן יזרעאל
מומלצים