הגבירה הנאוה Z
ניסן מחדשת את ה-Z וחוזרת לשם המוכר. וזו רק אחת משבע מכוניות תצוגה שיהיו לחברה בטוקיו
Z | MM | קרוסבואו | ניילס | |||
מוקו | קינו | אידו |
אם חשבנו בעבר (וגם ציינו) שניסאן הפתיעה בתערוכת פרנקפורט עם תצוגה מרשימה ומפתיעה למדי, הרי שלחברה היפנית יש עוד מה לחדש לנו. בתערוכה הביתית בטוקיו שתיערך בימים הקרובים תציג ניסן לא פחות מ-7 דגמי קונספט. אז נכון, שניים מהם כבר הוצגו בפרנקפורט, אבל אליהם נוספו חמישה חדשים ונראה שגם שני הראשונים התבגרו מאז במעט.
בקישורים שבצד תוכלו למצוא אלבום תמונות של דגמי הקונספט
למעשה, ה-FairLady Z היא בעצם הביטוי הקיצוני ביותר לניסן שאותה אנו לא מכירים. "קודם תשוקה, אחר-כך אהבה" - כך מגדירים בניסן את מי שלמעשה אומרה לקבל על עצמה את תפקיד יורשת הדטסון Z240, מכונית ספורט מצליחה מתוצרת ניסן שהוצגה לראשונה ב-1969 והפכה לאגדה מוטורית במשך השנים.
כדאי לזכור כי ה-Z240 הייתה למכונית הספורט היפנית הראשונה שזכתה להצלחה בשווקי העולם – ולא רק בבית - אותה ניתן אגב לזקוף לזכות הב.מ.וו 507 הקלאסית, ממנה שאבה ה-Z הראשונה השראה.
ספורט
לא במקרה, דואגים בניסן להדגיש את הצד הספורטיבי של ה-Z החדשה, עובדה הבאה לידי ביטוי גם בפרופורציות כוחניות – ממד אורך קצר, ממד רוחב מכובד ובסיס גלגלים ארוך. כמה? אורכה של הגבירה 431 ס"מ, רוחבה 181.5 ובסיס הגלגלים משתרע על-פני 265 ס"מ. סתם לטובת ההשוואה, מכונית שאולי מעט מזכירה אותה במראה ועונה לשם פורשה 911 טורבו, ארוכה ב-12 ס"מ, רחבה ב-1.5 ס"מ אך מציעה בסיס גלגלים קצר ב… לא פחות מ-30 ס"מ!
אבל בניסן לא הסתפקו במידות רצויות. לטענתם, חלוקת המשקל ב-Z תהיה לא פחות מאופטימלית, תודות למה שהם מכנים "חבילת FM". לחבילה זו, כך ניסן, מספר יתרונות המושגים על-ידי מיקום מנוע מאחורי ציר קדמי, מיקום תא דלק מתחת לרצפה ומערכת פליטה במרכז הרכב.
במקרה זה, חלוקת המשקל היא 52:48 לטובת הציר הקדמי, זאת כדי שהעומס עליו יהיה גבוה יותר בכניסה לפניה, אך מאוזן עד כמה שניתן ביציאה. אגב, ניסן אינה שוכחת לציין כי זוהי גם חלוקת המשקל בסקייליין החדשה - אלופת פניות לא קטנה בפני עצמה.
המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר, בעל תזמון שסתומים משתנה, ולמעשה אותו מנוע המשודך לדגמי 2002 של… הפת'פיינדר (רכב השטח של ניסן), המייצר הספק מרבי 250 כ"ס ומומנט מרבי של 33.2 קג"מ.
תיבת ההילוכים תהיה חדשה לחלוטין, בעלת ששה יחסי העברה (לפנים). אם להאמין לניסן, הרי שלאחר בדיקות מתישות הצליחו היפנים להעניק לה תנועות חלקות וקצרות כיאה למכונית ספורט. למי שלא השתכנע עדיין, מזכירים בניסן שקוטר הצמיגים הוא "18 כשהאחוריים גדולים יותר (245/45) מהקדמיים (225/45).
לעומת קודמתה, ה-MM היא מכונית גדולה ומרווחת יותר; בסיס הגלגלים אמנם צמח ב-7 ס"מ ל-243 אבל זה אינו הסיפור כולו, אלא דווקא ממדי גובה ורוחב שצמחו כל אחד ב-6.5 ס"מ. בנוסף, עושה ה-MM שימוש ראשון במערכת הנעה כפולה חכמה מתוצרת ניסן, המיועדת, כך החברה, במיוחד למכוניות קטנות.
זו עושה שימוש במנוע חשמלי להנעת גלגלים אחוריים, וחוסכת כך את השימוש בציר ההינע והדיפרנציאל, הגוזלים מרחב פנים. המערכת ניתנת להפעלה אוטומטית בזמן החלקת הגלגלים הקדמיים או על-פי בחירת הנהג.
"זהו רכב שטח אמיתי" הם אומרים במטרה כפולה. ראשית, כי מחליף הפטרול שיוצג ב-2004 עושה את צעדיו הראשונים בציבור. שנית, כי המתחרים "מתרככים", תרתי משמע. אבל למרות החזות הקשוחה שומר הקרוסבואו על נפש עדינה ללא קורה מרכזית ודלתות צד הנפתחות לכיוונים הפוכים (קדמית לפנים, אחורית לאחור) כדי להקל על הכניסה. כזכור, גם המפתנים יורדים אוטומטית לכדי מדרגה כדי לסייע לחובבי שטח מפונקים.
הקרוסבואו שיוצג בטוקיו אינו שונה מזה שנראה בפרנקפורט, מה שאומר 486 ס"מ מפגוש לפגוש, לא פחות מ-300 ס"מ בין ציר קדמי לאחורי וארכיטקטורה מודרנית. במרכזו ימוקם מנוע V8 גדל נפח, אולם ניסן עדיין לא חושפים באיזה מנוע בדיוק מדובר.
האמת? עם 472 ס"מ מפגוש לפגוש וממד רוחב של 172 ס"מ, לנו קצת קשה לזהות כאן עיצוב נועז ופרופורציות יוצאות דופן, אבל נציין שמדובר ברכב שנועד לזוג על ציודו. וכשבניסן מדברים על "ציודו", הם מתכוונים בעיקר לגלשנים ולאופני הרים. אתם יודעים, כל מה שצעירים אוהבים…
בכל מקרה, מדובר בינתיים לפחות ברעיון בלבד, ולכן גם הרשתה לעצמה ניסן להעמיס על מכונית התצוגה הזו מגוון רעיונות תקשורת מבוססי טלפון סלולרי, כולל תקשורת בין רכב לטלפון, כמו-גם אפשרות לשיחת ועידה עם החברים שנותרו בבית.
כנדרש בקטגוריה, למנוע נפח של 660 סמ"ק, ואליו תשודך תיבה אוטומטית בעלת ארבעה הילוכים. ממד גובה מרשים של 159 ס"מ, יחד עם בסיס גלגלים של 236 ס"מ, מבטיחים כנראה מרחב מחיה סביר בהחלט לא רק לראש, אלא גם לרגליים.
אך כדי לענות לתואר "מוביל נוסעים", בחרה ניסן בשלוש שורות מושבים – כל אחת כאמור עם שני מקומות ישיבה. כך שלפחות ממד האורך חייב להיות נדיב – ואכן, זה עומד על 280 ס"מ. בנוסף, שלל אפשרויות סידור מושבים, שולחנות מתקפלים ודלתות הזזה אמורים להעניק את מידת הפונקציונליות הנדרשת.
וכפי שכבר ראינו בקינו ובקרוסבואו, גם כאן מוותרת ניסן על קורה מרכזית לטובת כניסה נוחה. במקביל עושה האידו שימוש בפרופורציות מעניינות עם אורך כללי של 360 ס"מ בלבד, אך בסיס גלגלים ענק של 273 ס"מ.
לדברי ניסן, זוהי דוגמה מצוינת לביטול סרחי העודף והגדלת מרחב הפנים ברכב קטן. כדאי לציין שהיו מי שעשו זאת לפני 42 שנה עם המיני מיינור.