שתף קטע נבחר

האמא של הקרנבלים

רגע לפני יריית הזינוק לקרנבלים הסוחפים של דרום ומרכז אמריקה, מתחקה גילי חסקין אחר ההיסטוריה של החגיגות. החל מפולחן דיוניסוס ביוון והמשתאות ברומא ועד למיסחור של המאות האחרונות. מי שלא יבוא חבל

מבחר עולמי תפקיד השוטים הקרנבל כטקס היפוך תופעה כלל-נוצרית 
ישבנו בטריבונות של פורט אוף ספיין, עיר הבירה של טרינידד. אי קאריבי קטן, שליו לכאורה, שהשקט השורר בו לא הסגיר דבר מהדרמה שהתחוללה לנגד עינינו. המוני אדם גדשו את הטריבונות. ענקים שחורים שנופפו ידיים בהתלהבות ויצרו אפקט של טחנת קמח, נשים בריאות בשר שבין עקביהן נדחס סל אוכל עמוס מפלסטיק ובו צידה לכל המשפחה, הודיות בסארי עשוי משי יוקרתי, שצפו בעניין כשחיוך מלא אושר על פניהן. כולם קפצו, השתוללו, שרו במלוא גרון. הודים, שחורים ולבנים שכחו לארבעה ימים את המתחים והשסעים, והיו, גם אם למראית עין, עם שמח אחד. לפנינו נדחפו במות ניידות ועליהן תזמורות ענק שניגנו מוסיקת פאן על גבי חביות ישנות, צבועות בשלל גוונים. על כל במה ניצבו עשרות ביתנים, ובכל אחד מהם נגן או שניים, שיצרו יחד תזמורת מדהימה של כלי הקשה. זו הפיקה ספקטרום נרחב של צלילים בעזרת מקלות וחביות דלק.

 

בימים הבאים חזינו בתהלוכות של ילדים, בתצוגת נוסטלגיה של תחפושות מהעבר, ולבסוף גם בתחרויות של קבוצות מלוטשות, נציגות של מועדונים שכונתיים, בסגנון המוכר מריו דה ז'ניירו שבברזיל.

 


פורסם לראשונה

 

מבחר עולמי

כאשר שומעים קרנבל, חושבים קודם כל על ריו. קרנבל, הווה אומר תחרויות בין נבחרות שכונתיות מהודרות המכונות בתי-ספר לסמבה, תהלוכות ססגוניות, מסיבות פרועות במועדונים ומצעדים פרובוקטיביים של הומוסקסואלים. הקרנבל של סלבדור, בירת באהיה שבצפון מזרח ברזיל, מפורסם קצת פחות, אך אינו פחות מרשים. נהפוך הוא, הקרנבל שם סוער הרבה יותר, ספונטני יותר, חושני יותר, אם כי גם אלים יותר. אם ריו היא המופע הגדול בתבל, הרי סבלדור היא עיר אפריקנית כמעט, שיוצאת מדעתה למשך שבוע. אם ריו היא תצוגה קוסמופוליטית מרהיבה, הרי סבלדור היא חדירה לעומק השורשים האפריקנים.

בשנים האחרונות נחשפים המטיילים לקרנבל מסוג אחר, באורורו שבבוליביה, שם הפך אירוע זה למצגת מרהיבה של ההיסטוריה הבוליביאנית ושל המארג האנושי המורכב כל-כך בארץ זו. הקרנבל שם החל את דרכו בפולחנים אינדיאנים לכבוד אלי האדמה, שהספרדים פירשו כפולחנים שטניים. הבתולה שהביאו הספרדים כדי ללחום בשטן ניצחה כביכול, ומקדשה נבנה מעל למכרות. מסורות עממיות אינן נעלמות כך סתם, ובמהלך השנים צצו ועלו על פני השטח אותם מחולות והתמזגו עם הפולחן הקתולי. כך התפתח קרנבל המסכות לכבודו של השטן, המכונה דיאבלדה (Diablada), היינו מחולות השטן. אפשר לראות שם להקות של רקדנים לבושי מסכות המבטאות את פחדיהם של הכורים, פרודיות על הכובשים הספרדים, חיקויים נלעגים לקדושי הכנסיה, עבודות רקמה נדירות, כובעי סומבררו בשלל צורות ונציגים מכל שבט משבטי האנדים והג'ונגל.

מדינות אמריקה הלטינית רואות בקרנבל לא רק מוקד למשיכת תיירים, אלא קודם כל מכשיר לביטוי ולגיבוש הזהות הלאומית, לכן משקיעים בקרנבל כספים ומאמצים רבים. כך אנו מוצאים שאירועים בעלי אופי מקומי, ספונטני, לעיתים זניח, הפכו לאירוע מלוטש ומרשים. כך התפתח לו קרנבל אינדיאני במנאוס שבברזיל, קרנבל סוער וחם בברנקייה שבקולומביה, קרנבל שמח, עם פזילה להיסטוריה העשירה של מקסיקו, בוורה-קרוז, קרנבל עם ייצוג למלכי האינקה בקוסקו שבפרו, ועוד.

במסגרת החיפושים התמידיים אחר הקרנבל האולטימטיבי, הגענו לקרנבל המופלא של טרינידד. התהלוכות היפהפיות לא הגיעו לרמת הליטוש וההדר של ריו, הרוקדים ברחובות לא הגיעו לרמת האקסטזה המוכרת מסלבדור, ועושר המסכות לא היה חוויה אנתרופולוגית כמו באורורו, אך היה שם הרבה מכל אלו.

הקרנבל בטרינידד, על תזמורות הפאן שלו, על השחורים הצבועים בכחול המשחזרים, אגב יריקת אש, את טקסי השנגו האפריקאים, ועל מצעדי הילדים המחופשים, שבה את לבנו ומחזיר אותי אל האי המופלא הזה שנה אחר שנה.

האמת היא שבעבר הלא רחוק חשתי כך לגבי השחורים המתופפים באקסטזה בסלבדור, ויתכן שבעתיד אחוש אותם געגועים טמירים לקרנבל הרגאיי של ג'מייקה, או לקרנבל הסלסה של קובה.

חזור למעלה
תפקיד השוטים

אחד הרגעים המרשימים והמרגשים בקרנבל המסחרר של באהיה הוא הכתרתו של מלך השוטים. גבר שמן, בעל הבעה מטופשת משהו, המכונה מומו, מושט בסירה אל הים ומוכתר שם כמלך הקרנבל. מתברר שגם תופעה זו איננה בלעדית לברזיל. גם בקרנבלים האירופים מככבים שוטים, כמו פטרושקה הרוסי, ארלקינו האיטלקי, או פיירו הצרפתי. כבר בתחילת הקרנבלים הראשונים נהגו להציג בובה שמנה בעלת הבעה חייכנית ומטופשת שכונתה מלך הקרנבל, או המלך הלץ.

הקרנבל התמזג עם אירוע קרנבלי אחר שכונה חג השוטים. לדעת כמה אנתרופולוגים, השוטים אינם מעידים דווקא על הווייתו ההיתולית של הקרנבל, אלא גם, ואולי בעיקר, על טבעו האמיתי, כחלון למאגיה וכשפים. כבר בעת העתיקה התייחסו בני האדם בכבוד לחריגים שבחברה. אנשים שונים, פיזית או נפשית, נחשבו לבעלי יכולת ליצור מגע עם העל-טבעי. בעולם העתיק סימל המלך את השמש, ואחד מטקסי הפולחן היה צחוק היסטרי שתפקידו היה לעורר את השמש כדי לאלצו לחדש את השלטון ביקום. יתכן כי בדמות השוטה, הצוחק בקול ולועג לקודשי הכנסיה, יש משום הד לאותה מסורת קדומה.

חזור למעלה
הקרנבל כטקס היפוך

הקרנבל הוא חג של היתר ופריקת עול, לזמן קצוב ומוגבל. חג מטיפוס כזה בולט בחברות בהן הפיקוח החברתי חמור מאד והסדרים החברתיים נוקשים. למשל, החברה הפיאודלית של ימי הביניים, שבה היה הקרנבל אחת ההזדמנויות המועטות לפורקן כזה. הקרנבל שימש מעין שסתום לחץ חברתי, המאורגן כמובן על ידי המעמד השליט ומאפשר לבני המעמדות הנמוכים לפרוק מתחים ולבטא מאוויים. כך הם יכולים, למחרת הקרנבל, לחזור ולשרת את בני המעמד הגבוה.

הקרנבל, כמו הסטורנליה והבכחנליות שקדמו לו, הוא דוגמה מובהקת של טקס היפוך. באמצעותו משיגים מטרה על-ידי כך שמאפשרים את היפוכה: כדי לשמור על הסדר, מתירים להפר אותו באופן מבוקר.

היפוך התפקידים, כמו גם טישטוש חברתי-מעמדי, באים לידי ביטוי בשימוש בתחפושות או במסכות.

במהלך הקרנבל נהגו גברים צעירים לנוע בחבורות ולהטריד נערות, ולעתים אף אנסו אותן. ההמונים נהגו לחבר שירים ומחזות ששמו ללעג את המעמדות העליונים ואת טקסי הכנסיה. במסגרת הקרנבל התחפשו החוגגים לאנשי כנסיה וערכו פרודיות על המיסות, גברים התחפשו לנשים, חוגגים עטו מסכות של בעלי חיים ורקדו ברחובות בדמות סוסים או כבשים, לעתים אפילו השליכו רפש על עוברים ושבים. העולם ההיררכי של מרבית ימות השנה נסוג בפני עולם של צבע, מין, זלילה, שוויוניות ולצון.

ההתפרעות היתה תחומה היטב בין שתי תקופות של סדר: משתמה התקופה בה הותרה חציית הגבולות, חזרו החוקים והכללים, וזרועם הקשה של האדונים נטלה שוב את השלטון.

כנראה שדווקא בחברות שמרניות, שייחסו לסדר משמעות קדושה כמעט, התירו ואף עודדו שבירה חמורה כל-כך של הכללים, משום שכמעט כל חברה הזקוקה לחוק ומצייתת לו, זקוקה גם לחוויה של שבירתו, כמובן לתקופה מוגדרת (יוצאת מן הכלל החברה המוסלמית, שם אין קרנבל או חג תואם). חג הפורים של העם היהודי הפך לקרנבל של מעין התנהגות פרועה, שהצדקתו היא פסוק שולי המופיע פעמיים במגילת אסתר.

זהו חג בעל שורשים פרסיים או מסופוטמיים ברורים. אוזני המן, העוגיות המחולקות במשלוחי המנות, הן שרידים של פולחן בבלי קדום לכבודה של מלכת השמים, ומכאן צורתן, בדמות אבר מין נשי. בפורים משתכר אדם עד לא ידע. השתייה, המוגבלת בדרך-כלל, מומלצת ביום זה. אפילו בחוגים חרדיים נוהגים להתיר איסורים, כגון עישון סיגריות לילדים.

חזור למעלה
תופעה כלל-נוצרית

הקרנבלים של ברזיל נחשבים לאחד משיאי הטיול בדרום אמריקה, ובמידה רבה של צדק. ברזיל, המארחת את מרבית באי הקרנבל, מציגה אותו כגורם המשיכה הראשון של התיירים לארץ זו. התחרויות בין בתי-הספר לסמבה בריו דה ז'ניירו, כמו מחולות הרחוב המסחררים באולינדה, יצרו כמעט זהות אסוציאטיבית בין הקרנבל לבין ברזיל, עד שרבים סבורים כי זהו חג דרום אמריקאי.

הצלילים, הקצב ואף הנושאים האפריקאים, רומזים כאילו שורשי הקרנבל באפריקה, אך למעשה זהו חג קתולי, ששורשיו נעוצים בראשית הנצרות. התפתחותו של הקרנבל קשורה באופן הדוק לרומא, ונציה ופירנצה. במקומות רבים נהוג לחוג אותו בפאר, בתהלוכות ססגוניות של תחפושות ובובות ענק, ובלוויית משחקים היתוליים, שירה ומחולות. הקרנבלים של קלן ומיינץ בגרמניה, ניס, דיז'ון, בורדו וליון בצרפת, קרנבל הג'ז של ניו-אורלינס בארהב - כולם מוקדי משיכה לתיירים.

הקרנבל הוא תופעה עתיקת יומין. בכל העולם האירופי היוו הקרנבלים הזדמנות נאותה לעריכת ירידים, ובהם דוכנים למשחקים ושעשועונים. בצרפת, ועוד יותר בחבלים הקתוליים של גרמניה ואוסטריה, היה הקרנבל חג שבו הותר הרסן המוסרי, חג של פריצות כמעט, שבמהלכו הורידו אנשים את טבעות הנישואים ויצאו לחגוג. הקרנבל מילא גם תפקיד מרכזי בהתפתחות התיאטרון העממי, שירי העם והמחולות.

הקרנבלים בעולם החדש, שהשירה והמחול הם חלק בלתי נפרד מהם, התפתחו ממסורות אירופיות ומקומיות. בנוסף לקרנבלים המפורסמים בריו, סלבדור ואולינדה, נערכים קרנבלים בברזיל כולה. כך למשל קרנבלי סטודנטים ספונטניים באורו פרטו ובאג'ודה, קרנבל של מועדונים בסאו-פאולו, וקרנבל מיוחד במנאוס, עם דגש אינדיאני. קרנבל סולידי יותר מתקיים בסלטה שבצפון ארגנטינה, קרנבל מחוללים בקוסקו שבפרו, קרנבל סוחף בברנקייה שבקולומביה, קרנבל שקט יחסית בוורה-קרוז שבמקסיקו, הפורטוגזים, שהביאו עמם את הקרנבל לברזיל, הביאו אותו גם לגואה שבדרום הודו, שם הוא קשור בתהלוכות דתיות.

במרבית המקומות חוגגים את הקרנבל 40 יום לפני הפסחא, ומכיוון שמועד הפסחא משתנה, כך גם הקרנבלים. קרנבל (Carnival) הוא חגיגה עליזה, הנהוגה בארצות קתוליות רבות בימים האחרונים שלפני צום הארבעים. המסורת גורסת כי הצום נועד להזכיר למאמינים את 40 הימים בהם ניסה השטן את ישו במדבר יהודה, במקום בו ניצב כיום מנזר הקרנטל (מלשון קרנטה, קרי ארבעים). במרבית הארצות הקתוליות נותרה מהצום המקורי של ישו רק ההימנעות מאכילת בשר. יתכן מאוד שמכאן נובע המונח קרנבל, דהיינו קרנה לברום (הניחו לבשר), או קרנה ואלה (שלום לבשר). כך או כך, אם צריך אפוא לצום ולכפר על חטאים, מה הולם יותר מאשר לזלול, לסבוא, לחגוג ולחטוא עד תקופת ההתנזרות?

הנוצרים לא המציאו הרבה, הם אימצו מסורות מקומיות ועיטרו אותן בצלב. הקרנבל הוא תופעה קדומה בהרבה, ששורשיה במצרים העתיקה ובתרבויות המסופוטמיות הקדומות. יתכן גם כי אחד משורשיו התרבותיים של הקרנבל נעוצות בבכחנליות, התהלוכות שהתקיימו ביוון העתיקה לכבוד האל דיוניסוס, שנקראו גם קרנבלה. היו אלו חגיגות יצריות שכללו שתיית יין לשוכרה, אכילת בשר נא ואורגיות המוניות.

יותר מכל, קשור הקרנבל לחגיגות ההילולה העליצות של הסטורנליה, לכבוד האל סטורנוס, חגיגות שנערכו ברומא העתיקה ובמרכזן תהלוכות ומשתאות. העבדים הסבו, תוך חירות גמורה, לשולחן המשפחה, ואדוניהם שימשו אותם, לזכר תור הזהב האגדי שבו לא היו הבדלי מעמדות. במקרים רבים הורשו העבדים להתלוצץ ואף לעלוב באדוניהם. מבין העבדים בחרו את מלך הכאוס, שלו ניתנה הזכות לשכב עם פילגשי אדונו. בתום החגיגות היה מלך הכאוס מוצא להורג, כאות ברור של השבת הסדר על כנו.

מנהג הכתרת מלך הכאוס מקובל עדיין ברוב הקרנבלים בעולם - כמובן, בלי הסוף הטראגי.

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ריו, ברזיל. תהלוכות ססגוניות, מסיבות פרועות ומצעדים פרובוקטיביים
אורורו, בוליביה. מצגת מרהיבה של ההיסטוריה הבוליביאנית
טרינידד. מצעדי הילדים המחופשים
גואה, הודו. הקרנבל קשור בתהלוכות דתיות
מומלצים