שתף קטע נבחר

הדרך אל התואר: מה ללמוד?

בימים אלו נמצא בעיצומו תהליך ההרשמה למוסדות האקדמיים השונים. ד"ר כרמלה דקל מסייעת למלבטים בבחירת מסלול לימודים

בימים אלה נמצאים רבים בעיצומם של תהליכי הרשמה לאוניברסיטאות ולמכללות. השאלה הגדולה העומדת בפני רבים היא – מה ללמוד? לחלקם מדובר בהחלטה קלה וברורה, הם יודעים בוודאות מה הם רוצים. אחרים מתלבטים קשות בסוגייה, ומבחינתם הבחירה בתחום הלימודים דומה כמעט לקבלת החלטה על נישואים, החלטה לכל החיים, שאם טועים בה, יש להתחיל הכל מהתחלה. אז כיצד לקבל החלטה כל כך חשובה?
ד"ר כרמלה דקל, מנהלת המכללה הטכנולוגית למורים לטכנולוגיה אורט תל-אביב, מציינת כי כדי להקל על בחירת מסלול הלימוד מומלץ למתלבט לענות לעצמו בכנות על שלוש שאלות: האם אתה ריאלי או עיוני; מהי מטרת הלימודים; ומהם הכישורים האישיים ונטיות הלב.
תשובה לשאלה הראשונה יכולה לסייע למתלבט לבחור קבוצת תחומים להם הוא מתאים יותר וקבוצת תחומים שאינם מתאימים לו. יכולת חשיבה מופשטת מתאימה מאוד למקצועות המדעיים כמו מתמטיקה, פיסיקה, ענפי הנדסה ומדעי המחשב. חשיבה עיונית על ידי דימויים ואסוציאציות אינה מתאימה למשל ללימודים מדעיים או טכנולוגיים אלא יותר לתחומים מתחום מדעי הרוח.
בתשובה לשאלה השנייה תגלו מה המטרה שעומדת מאחורי השגת התואר. אם התואר מיועד למטרות פרנסה ועבודה אז יש להתחשב בדרישות השוק, או שהתואר נדרש לצורך פיתוח ושיפור כישורים אישיים. רצוי לבחון האם מטרת הלימודים היא מקצועית או תיאורטית. כלומר – האם הרצון הוא לרכוש מקצוע, האם ברצונך להגיע לעמדה ניהולית בעתיד, האם נטייתך הינה לעסוק בתאוריה (קריירה אקדמאית) וכו'.
בתשובה לשאלה השלישית, ובכפוף לתשובות לשאלות הקודמות, מומלץ לבחון נטיות כגון יכולת עבודה בצוות, יכולות ונטיות ניהוליות, כושר ארגון, נטייה לסקרנות ולמחקר, כישורים טיפוליים, כישורים אישיים מיוחדים (מוסיקה, ספורט, אמנות וכו') כישורים טכניים ועוד.
ד"ר דקל מציינת, כי לדעתה חשוב לשמור על ראש פתוח, לבחון את התחומים השונים ולנסות להגיע להחלטה המשלבת בין כל השיקולים בצורה הטובה ביותר. במידת הצורך, כדי להגיע לתשובות הנכונות ביותר לדבי עצמכם ניתן להיעזר בחבר או קרוב משפחה שיעזור לכם בתשובות לשאלות, כי לפעמים אחרים רואים אותנו שונה מכפי שאנו רואים את עצמנו.
מי שמתקשה בשלב זה להחליט, ומרגיש שאין הוא מסוגל לבחור במסלול אחד, יכול לבחון אפשרות לשלב לימודים בכיוונים שונים המשלימים זה את זה, ולכן עשויים לאפשר בעתיד מעבר קל יותר מתחומי תעסוקה אחד לאחר. באוניברסיטאות ובמכללות מוצעים מסלולי למידה רב תחומיים בהם יכול הסטודנט לעסוק ביותר מדיסיפלינה מדעית אחת.
ד"ר דקל טוענת כי בחירת תחום הלימודים הינה החלטה חשובה ולעיתים קשה. בדרך כלל ההתלבטות הקשה ביותר קיימת אצל אלה הנמשכים ללמוד מקצוע שלא יאפשר להם לאחר מכן להשתלב בשוק העבודה. אך לעיתים ההתלבטות אינה על רקע רגשי אלא התלבטות ריאלית בין כמה מקצועות וההחלטה קשה. ד"ר דקל מוסיפה, כי לאחר שמקדישים זמן לחשיבה על שלוש השאלות שלהלן מצטמצמות האופציות, וניתן גם לתת מענה לשיקולי ביניים חשובים נוספים: סגנון החיים, רמת השכר, מעמד חברתי, אפשרות לשלב עבודה עם לימודים, ועוד.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדרך אל התואר האקדמי מתחילה בבחירה אחת
מומלצים