שתף קטע נבחר

האיש השווה מיליונים. כנראה

עם סיום העונה של יצפאן, הנה ניסיון לברר מה הערך הרייטינגי-כלכלי הממשי של האיש

לפני הרבה שנים, במדינה קטנה עם ערוץ אחד, הנחה אבי אתגר תכנית אחת בשם "מוצ'ש". הכוכב הגדול היה ספי ריבלין, עם דמות היוסהההף שהיתה שלאגר לוהט, אבל היה שם גם שחקן צעיר אחד, אלי משהו. אלי יצפאן. סקרי צפייה משנת 1992 שהתייחסו לחודשים אפריל עד יוני גילו כי התכנית הביאה רייטינג של 58 אחוזי צפייה. רק תכנית אחת הקדימה אותם, ובאחוז בודד: "מבט" עם חיים יבין. עשר שנים עברו, אבל יצפאן עשה דרך ארוכה בין הימים בהם היה הסייד-קיק של ספי ריבלין, ועד היום, עם סיום העונה השנייה של "יצפאן" בערוץ 3 בכבלים. ולחשוב שבשנת 1994, עם "פספוסים" והצלחת מופע הבידור עם סוויסה, אמר יצפאן בראיון ל"ידיעות אחרונות" שהוא לא יודע איך זה קרה לו.
היום, כך נהוג לחשוב, יצפאן הוא אחד מאנשי הטלוויזיה החשובים ביותר בישראל. אבל למרות ההצלחה, שאיתה באמת קשה להתווכח, ערכו האמיתי של יצפאן לחברות הכבלים אינו ברור. "אני באמת לא יודע להגיד האם יצפאן שווה לנו אלף לקוחות או מאה אלף לקוחות", אומר בכיר בחברות הכבלים, אבל התשובה, כך נדמה, קצת יותר מורכבת. אם אלי יצפאן היה שווה לחברות הכבלים רק אלף לקוחות, הם לא היו משלמים 40 אלף דולר לתכנית, כפול ארבע פעמים בשבוע (על פי ההערכות הרווחות בתעשייה). בקרב הניטש בין חברות הכבלים לבין חברת הלוויין ישנם שיקולים אסטרטגיים המבוססים על הערכות של "נדידת מנויים", אבל אין נתונים מוצקים שיכולים לשמש בסיס לקבלת החלטות: כמה מנויים יתנתקו מחברות הכבלים אם התכנית תעבור לערוץ 2? כמה מנויים יערקו בעקבות יצפאן, אם יחליט על מעבר ל-YES? איש לא יודע. לפעמים הרבה יותר פשוט להיות מנכ"ל בערוץ 2.

מה אנחנו כן יודעים?

רמזים על כוחו האסטרטגי של יצפאן במאבק כבלים-לוויין ניתן ללקט מתוך דינמיקת בקשות התנתקות מהכבלים ו/או התחברות ללוויין - אלא שנתונים כמותיים-מדוייקים כאלה אינם בנמצא. משיחות עם אנשי מכירות מתברר כי יצפאן ו"לחיי האהבה" (בשעתה) היוו את החסם העיקרי שמנע ממנויי הכבלים להתנתק ולעבור לחברת הלוויין. כן, חסם משמעותי יותר מערוצי כבלים בלעדיים כגון "ביפ" או ערוץ 8. בלוויין ידעו לספר על מנויים שחיכו לסיום "לחיי האהבה" ואז התנתקו, אבל עם יצפאן המצב הרבה יותר מסובך – כי הוא יחזור. עדות נוספת לחשיבות שמייחסות חברות הכבלים לתכניתו של יצפאן נעוצה בהארכת העונה – בפעם השנייה במהלך שתי עונות - בחודש נוסף, והוצאתה לחופשה ביולי, במקום ביוני. בתקופה של מצוקה כלכלית לא פשוטה, חברות הכבלים מוציאות עוד 160 אלף דולר בשבוע כדי להחזיק את התכנית עוד חודש באוויר. אולי, רק אולי, ההחלטה מצביעה על חשש מהעתיד לקרות במהלך החודשים בהם התכנית אינה משודרת, ועל רצון לצמצם תקופה זו ככל האפשר.

כולם רוצים את יצפאן. למה?

והרי תרחיש היפוטתי-בדיעבדי: תארו לכם שערוץ 10 היה משיק את שידוריו כשתכנית הבידור היומית של יצפאן מעטרת את לוח השידורים. האם הכישלון היה גם אז צורב כל כך? קשה להאמין. אבל זוהי החלטה שלא התקבלה בתחילת הדרך. פני חודשים ספורים, בעת שהכבלים ניהלו את המשא ומתן עם יצפאן, התחילו להישמע קולות נוספים המעוניינים בשירותיו הטובים. בין היתר, ובדרגות שונות של רצינות, נבחנו אפשרויות מול רשות השידור, ערוץ 10 (שרצה לרכוש את ערוץ 3) ואפילו YES (אם כי מיני-מגעים בשלבים מוקדמים במיוחד). נכון לעכשיו, אגב, יצפאן משוריין בערוץ 3 לשנה נוספת. על-פי הערכות שונות, יצפאן הסכים להישאר במקומו למרות הצעות כספיות מפתות יותר גם מתוך שיקולים רחבים יותר, הנוגעים לפלטפורמה המשודרת. היד החופשית שהוא מקבל בערוץ 3, למשל, או פוטנציאל צפייה (שלא בהכרח קיים ב-YES, עם 350 אלף בתי אב). בכל אופן, ריבוי ההצעות שקיבל יצפאן מעידות על האמונה הרווחת בתעשייה לכך שיצפאן שווה את הכסף, במגוון רחב של מטרות: שידור ציבורי, שידור מסחרי ושידור למנויים.

מה הוא עשה לרייטינג?

בשנתיים האחרונות, הודות להפקות המקור, קפצו אחוזי הצפייה של ערוץ 3 בצורה משמעותית. על פי נתוני הרייטינג* (ראה הערה בתחתית העמוד), הפקות המקור כמעט והכפילו את נתח הצפייה של הערוץ – 13.2 אחוזים במאי 2002 לעומת 7.3 אחוזים בסוף שנת 2001. בהתייחס לנתוני צפייה ב"יצפאן", נציגי ערוץ 3 הסכימו להעביר את נתוני הרייטינג של יום שני (22 ביולי): יצפאן עם עשרה אחוזים, "כוכבי השכונה" (ערוץ 2) ו"אצל מני" (ערוץ 1) עם 9 אחוזים כל אחת. למרות שנתוני צפייה מעידים על הצלחת התכנית, לא ברור האם ירידתה תוביל לנטישת מנויים. חזרנו לנקודת ההתחלה.

גם יצפאן תלוי בערוץ 3?

עמיר מאורי, מנכ"ל ICP, המפיקה את ערוצים 3 ו-4, מסרב להתייחס לשאלה מה יקרה לערוץ 3 ביום שאחרי "יצפאן". מצד שני, אומר מאורי, אין תלות-יתר של ערוץ 3 בתכנית. "בארה"ב יש מאבק על הכוכבים ונוצרת תלות הדדית", הוא מסביר. "כל אחד מהצדדים צריך לדעת לשמור על הכללים. יש סימביוזה בין הרשת לכוכב, ויש לנו מערכת יחסים טובה עם כוונות לעתיד. להגיד שאני רואה איזושהי בעיה בדומיננטיות שלו? יצפאן הוא אחד היתרונות שלנו במאבק על הבידול מול הלוויין. אני רוצה להזכיר גם שבהתחלה אמרו לנו שתוך שבוע הוא ישתגע ויירד. אין ספק שהתכנית הזאת, והוא עצמו, הם תופעה: הוא ממציא מטבעות לשון כמו 'העובדים' או שירת ההמנון, וזה סימן שהדברים תופסים ומשתרשים בהוויה הישראלית. שאלת הבידול בין YES לבין הכבלים היא אבן יסוד, ומבלי שעשיתי מחקר, אני חושב שיצפאן הוא בין שלושת הכוכבים המובילים בישראל. רק בודדים לא יודעים מי זה, איפה הוא משודר ואיפה הוא לא משודר".

* הנתונים הנ"ל מתייחסים למנויי חברות הכבלים בלבד, ועובדו על ידי מחלקת המחקר של ערוץ 3 – זאת בשל העובדה שחברות הכבלים אינן חברות בוועדת המידרוג הארצית, ולכן נתוני הצפייה על פי ה"פיפל-מיטר" נאספים – אך אינם יוצאים לתקשורת.

*

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום שמואל יערי
יצפאן. שיקולים אסטרטגיים
צילום שמואל יערי
יצפאן. משקפיים אסטרגיים
יצפאן. שפם אסטרטגי
יצפאן. שרון איסטרטגי
יצפאן. תקווה אסטרטגית
לאתר ההטבות
מומלצים