שתף קטע נבחר

הבעיות, התקלות והשגיאות

מה הסיבה לגלישה איטית? מה עושים נגד רעשים על הקו, כיצד מתמודדים עם אתרים שלא עולים ועם קשיי התחברות לשרת הדואר? התשובות לכל השאלות הללו ובעיות נוספות שפוקדות את גולשי ה-ADSL - בכתבה הבאה



מהירות גלישה איטית

בכתבות קודמות עסקנו בנושא של מדידת מהירות הגלישה ובטכניקות שונות לשיפור קצב הגלישה. לגולשי ה-ADSL מומלץ למדוד קודם כל את המהירות מול אתר בזק-WOW, ולאחר מכן לבצע מדידה מול אתר שמתמחה באיתור בעיות בגלישה (הקישורים - מימין).
גולשי הכבלים יכולים לבדוק את מהירות החיבור באתר של מת"ב. כל ספקי האינטרנט הגדולים מציעים היום באתר הבית שלהם אפשרות כזו או אחרת לבדיקת מהירות החיבור. הדרך הפשוטה לעשות זאת היא להוריד קובץ גדול מאתר הספק.
יש סיבות אפשריות רבות למהירות גלישה נמוכה. ראשית, יש לפסול גורמים הקשורים לעוצמת המחשב שמאחורי החיבור (ראה גם הסעיף הבא). ככלל, נכון לומר שגלישה בפס-רחב דורשת מחשב חזק, עם מעבד מהיר וזיכרון גדול. הבעיה הנפוצה יותר והקלה יותר לפתרון, היא של זיכרון קטן מדי. למשל: מי שמפעיל בו-זמנית לקוח דואר, תוכנת מסרים מיידיים, מספר חלונות דפדפן ותוכנה או שתיים נוספות, עשוי לגלות שהרחבת זיכרון מ-128MB ל-256MB תשפר את ביצועי המחשב שלו, גם בגלישה. בעיקר אם הוא משתמש במערכת הפעלה ממשפחת NT, כולל Windows XP.
לעיתים קרובות בעיות ביצועים קשורות לבעיות בחיבור, שבהן נעסוק בסעיפים הבאים (ראה גם ההמלצות שבמסגרת להתגבר על הניתוקים). בכל מקרה, יש פעולה פשוטה שכדאי לבצע מדי פעם (לפחות אחת לשבוע) ושלעיתים קרובות פותרת את הבעיה: למחוק את המטמון של הדפדפן. כדי לעשות זאת, נכנסים לתפריט כלים / אפשרויות אינטרנט.

מערכת ההפעלה עושה בעיות

ההתחברות לפס-הרחב, ותוספת של תוכנות חדשות, יכולים להיות הקש שישבור את גב הגמל. המודם החדש אומר דרייבר חדש, ולכבוד החיבור הקבוע מקובל גם להתקין תוכנת Firewall. לרוב היו שם כבר קודם תוכנת אנטי-וירוס, תוכנות שיתוף קבצים, מאיצי הורדות, וכיוצא בזה תוכנות. חלקן מסחריות ותקינות, אחרות ממקורות עלומים. הוסף לזה משחקים וסרטים פרוצים ומפוצחים, ואינספור קבצים ותוכנות שמגיעים לאינטרנט, ותבין מדוע מערכת ההפעלה לפעמים פשוט לא עומדת בעומס. הפתרון הפשוט הוא לגבות, לפרמט, ולהתקין מחדש.

רעשים על הקו

בעיה אופיינית במקרים בהם יש יותר מדי מכשירי טלפון על אותו קו, או שיש מכשירים המכניסים רעש, גם לקו הטלפון וגם לסיב הקואקסיאלי של הכבלים. מומלץ לנתק מכשיר אחרי מכשיר, ולראות מתי מפסיק הרעש. מכשירים רעשניים במיוחד, שיכולים להפריע מעצם הנוכחות שלהם בסביבה: טלוויזיה ישנה, מכשיר רדיו ישן, מיקרוגל, מקרר ישן, נורות פלואורסנט, מזגן, טלפונים אלחוטיים לא תקניים ועוד. רצוי לבדוק את מהלך החוטים/כבלים גם מחוץ לבית, עד קופסת החיבור הקרובה. חוטים גלויים, רופפים, סמוכים לעמודי חשמל או מזגנים רועשים, הם מקור לרעשים ובעיות בתקשורת. אם זה לא עוזר, רצוי להזמין טכנאי.

אתרים לא עולים, גלישה בעייתית

מלבד ההמלצות בסעיף הראשון, כדאי להביא בחשבון שלפעמים הפרמטרים של הדפדפן משתנים בכניסה לאתרים עוינים (בעיקר אתרים "למבוגרים"). מה שאפשר לעשות הוא לשחזר את ברירות המחדל בחלון אפשרויות אינטרנט. חשוב לעשות זאת בכל החלונות (כללי, אבטחה, פרטיות, תוכניות, מתקדם).

קשיי התחברות לשרת הדואר

תופעה זו קיימת אצל גולשים מזדמנים דרך פורטל WOW, או מי שגולש דרך ספק אחד ומנסה להגיע לתאי הדואר שלו הנמצאים אצל ספק אחר. בעבר רוב ספקי האינטרנט לא בדקו מהיכן מגיעים הגולשים שניגשים לתיבות הדואר שלהם. לאחרונה, החלו מספר ספקים לחסום את האפשרות הזו.

בעיה במשלוח פקסים

מודמי ADSL וכבלים אינם מחוברים לרשת החיוג, ולא תומכים בתכונות פקס, לכן מי שנטש את המודם לטובת אחד מאלה לא יוכל לשלוח פקס מהמחשב כפי שהתרגל. הפתרון: להשתמש באתרי אינטרנט שמציעים שירות למשלוח פקסים (למשל, פקס-חוזר). חשוב לציין שכדי שהשירות יעבוד, צריך לנטרל את ה-Firewall או ה-Proxy אם יש כאלה.

הפסקות חשמל וקווים מנותקים

אם קו הטלפון התקלקל מסיבה כזו או אחרת, גם ה-ADSL לא יפעל, כי הוא משתמש בקו הטלפון. יש להתקשר למוקד 166 לאיתור התקלה. במקרה של הפסקת חשמל, הקו ימשיך כמובן לפעול. אם משתמשים באל-פסק ומחברים אליו את מודם ה-ADSL, ניתן להמשיך לגלוש גם בזמן הפסקת חשמל. לגולשים בכבלים אין אפשרות כזו, בגלל הקושי להזרים מתח על רשת הקואקס.

תקלות בכבלים

אחרי תקופה שבה חיבורי האינטרנט בכבלים נחשבו בעייתיים יותר, אפשר דבר היום על מצב חדש. המשתמשים בצורת החיבור הזו חווים הרבה פחות תקלות. אגב, חלק גדול מהם הם לקוחות של ערוצי זהב, שמחוברים דרך קווי זהב, מה שחוסך מהם את הצורך להתקשר לשני גורמים שונים כשיש בעיה. בכל אופן, גם את הבעיות בהן הם נתקלים אפשר בדרך-כלל לפתור לבד:

המודם לא פועל בחיבור USB

בעיה שקיימת בעיקר עם מודמים של מוטורולה, ונובעת משימוש בדרייבר לא מעודכן. מומלץ להוריד הדרייברים מאתר מוטורולה. חשוב להסיר את הדרייברים הישנים לפני שטוענים את המעודכנים. דרייברים למודמים האחרים ניתן למצוא באתר של מת"ב.
באופן כללי, משתמשי Windows 9x נתקלים לעיתים קרובות יותר בבעיות עם מודמי USB. מלבד בדיקה ועדכון של הדרייברים, כדאי להביא בחשבון עדכון למערכת הפעלה מאוחרת יותר (ME ומעלה), שבה התמיכה ב-USB טובה יותר. בכל מקרה, כדאי להיכנס ל-CMOS Setup באתחול ולבדוק שה-USB במצב Enabled.

המודם אינו מסונכרן, או שגיאת DHCP

הפתרון, בדומה להמלצה המופיעה בהמשך עבור ADSL, (ראה החלק הבא בכתבה), הוא לאפשר למודם לבצע מחדש את פעולת הסנכרון. הדרך המהירה והיעילה ביותר לתיקון התקלה היא לנתק את המודם מהחשמל ומהמחשב; לחבר לחשמל ולחכות שיסתנכרן, ואז לחבר שוב למחשב. כדאי להביא בחשבון שתהליך הסנכרון של מודם כבלים איטי בהרבה מאשר ADSL ויכול לארוך דקה או שתיים.

איתור מספר ה-IP החיצוני

הבעיה הזו קיימת אצל לקוחות ערוצי זהב, המקבלים מספר IP ברשת הפנימית בשיטת הNAT- (במספר מהצורה 10.x.x.x). האיתור נעשה באמצעות פנייה לאתרים המדווחים לך מה ה-IP החיצוני שלך. מנויי חברות הכבלים האחרות לא זקוקים לאתרים הנ"ל, כי המחשב שלהם מקבל דרך המודם מספר IP אמיתי וקבוע. הם יכולים להיכנס ליישום Winipcfg (או Ipconfig או Wntipcfg במערכות NT).

תקלות ADSL

הגולשים החדשים ב-ADSL נתקלים במספר גדול יחסית של תקלות, ולא פעם צריכים להתלבט למי לפנות - לספק האינטרנט, לבזק, או למתקין המודם. לעיתים קרובות מתקשרים למקום הלא נכון, נופלים בין הכיסאות ולא מוצאים פתרון. בחלק גדול מהמקרים אפשר לפתור את הבעיה לבד, מהר ובקלות. אלו השלבים שכדאי לעבור בדרך לזיהוי ופתרון מהיר של תקלת ADSL:

בעיות סנכרון

התקלות הנפוצה ביותר, קשורות לבעיות סנכרון של המודם עם מרכזיית בזק. לפעמים זו אשמת בזק, לפעמים אשמת המודם, ולפעמים אשמת המשתמש. אבל מה זה משנה בעצם מי אשם? הפתרון לבעיה פשוט ביותר: מנתקים את המודם מהחשמל; מנתקים את המודם מהמחשב; מחברים חזרה את המודם לחשמל וממתינים עד שיסתנכרן ( (מנורת החיווי תפסיק להבהב ותדלוק בצורה יציבה). כעת מחברים את המודם למחשב ומחייגים שוב לספק. זה עובד ברוב המקרים ופותר חלק גדול מהבעיות. אם זה לא עוזר, ממשיכים בחיפוש הבעיה.

איתור בעיות אחרות

אם חידוש הסנכרון לא פתר את הבעיה, ואתה משתמש ב-Firewall, נסה לנטרל אותו ולראות אם הבעיה נפתרת. אם כן, בדוק את הגדרות ה-Firewall. אם לא, בדוק את תקינות החיבור באמצעות ביצוע פעולות Ping לכל מרכיביו:
א. בשלב ראשון, מומלץ לרענן את טבלת הניתוב הפנימית בזיכרון המחשב. בחלון DOS הקלד את הפקודה arp 10.0.0.138, והקש Enter. כעת אפשר להתחיל לבצע פעולות Ping.
ב. אם אתה מחובר דרך כרטיס רשת או יציאת USB, וודא שמספר ה-IP שמוגדר עבורו הוא 10.200.1.1 ומספר הMask- הוא 255.0.0.0. אם אינך מחובר דרך כרטיס רשת עבור לשלב ג'.
ג. בצע Ping לכרטיס הרשת (מחלון DOS, משורת RUN של Windows או באמצעות תוכנה ייעודית), לכתובת 10.200.1.1. אם נתקלה תגובה רגילה (Reply, עם תוצאה של מדידת זמנים, ופרמטרים נוספים כמו TTL), זה אומר שהכרטיס/המודם וההגדרות תקינים. הודעת Request time out, אומרת שיש בעיה בחומרה או בהגדרות שלה.
ד. אם הבדיקה הקודמת עברה בשלום, מבצעים Ping למודם, לכתובת 10.0.0.138.
ה. אם לא הצלחת לבצע Ping למודם, נסה להחליף את כבל הרשת או ה-USB, או את כרטיס הרשת המחבר את המחשב למודם. אם הבעיה חוזרת על עצמה, ייתכן שיש בעיה במודם. אם טרם הצלחת להתחבר לאינטרנט עם המודם הזה, נסה להסיר את רכיבי הרשת ולהתקין מחדש.
ו. אם המודם תקין, התחבר לבזק ובצע Ping לשרת ה-VPN של החברה בכתובת 192.168.97.12 או 192.168.97.13.
ז. אם הצלחת לבצע Ping גם הפעם, התנתק מבזק התחבר לספק האינטרנט, ובצע Ping לשרת ה-DNS שלו (את מספר ה-DNS ניתן למצוא באתר הספק, או לקבל טלפונית ממרכז התמיכה שלו).

איך פותרים?

זיהית את מקור התקלה? אתה כבר במחצית הדרך לפתרון. אם הבעיה היא בכרטיס או במודם שלא נתקבלו מבזק או מספק האינטרנט, תוכל לפנות לספק ממנו התקבלו. אם הבעיה היא בקו או בציוד של בזק, תוכל לפנות למוקד התמיכה של החברה (1-800-340-340). אם החיבור והציוד תקינים, פנה לתמיכה של ספק האינטרנט.
קיבלת זמני Ping ארוכים? הם עשויים להעיד על בעיה באיכות התקשורת, שהיא אולי זו שאשמה בניתוקים שלך או בקצבים שאתה מקבל, או בהודעות שגיאה שאינך מבין. זמן סביר ב-Ping לבזק הוא באזור ה-10ms. תגובה סבירה מספק האינטרנט צריכה להיות באזור ה-30ms. ערכים גבוהים משמעותית, מצביעים על בעיית תקשורת.
לאן ממשיכים? בכל מקרה שבו מופיעה הודעת שגיאה, כדאי לבדוק מה משמעותה ולנסות לפעול לפי ההסברים שלנו. אבל בינתיים, ולפני שמתקשרים לצעוק על בזק, יש כמה דברים שחשוב לעשות ושיכולים לעזור. ראשית, בדוק את החיבור הפיזי של המודם לשקע הטלפון. אחר-כך, נסה לנתק את כל הטלפונים המחוברים לאותו קו, ובעיקר להסיר תקעים-מפצלים המחוברים אליו. אם זה לא עוזר, וגם במצב של היעדר חיבור, נסה להסיר את המפצל ("פילטר") דרכו מחובר המודם, ולחבר את המודם ישירות לשקע. אם זה מצליח זה אומר שהמפצל מקולקל (מצב נדיר אבל יכול לקרות). במקרה כזה יש לפנות לבזק ולבקש החלפה של המפצל הפגום. אם כל מה שהוסבר כאן לא עזר, ועדיין אינך מצליח להתחבר, כנראה שהבעיה היא במודם.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים