שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ככה אומרים "סקודה" בגרמנית
    כיבוש צ'כוסלובקיה על-ידי הגרמנים ב-1939, סימן עבור סקודה את סוף תור הזהב. עכשיו מקווים שם, שכיבושה השני – הפעם בידי פולקסווגן - יסמן את תחילתו של עידן חדש.

    הבחור במדים הירוקים מסביר לי במשהו שאמור להיות אנגלית, משהו על כך שאני אמור להאיץ למאה קמ"ש ואז לבצע סלאלום בין הקונוסים. אני לא ממש מקשיב לו. אני עסוק בלהסתכל על האוקטביה RS 4X4 שמאיצה לפניי ולתהות: מה יחשוב מר ישראלי אם יידע שזו סקודה? הרי אפילו אנחנו – כתבי רכב מלומדים ונטולי דעות קדומות שכמונו – לא התאפקנו במהלך סיורנו בצ'כיה ושאלנו בהומור אינטיליגנטי על כל מיקרופון או טלוויזיה מתפרקים אם הם מתוצרת סקודה. אז הנה, ניסיון קטן לגרור את העבר התקוע מהדרך, בתקווה לעתיד טוב יותר.
    את סקודה – כמו בצבא – אפשר לחלק לשלוש תקופות. התקופה הראשונה – תור הזהב – מתחילה עם מכונאי צעיר (נכון ל-1895) בשם ואצלב לורין וחברו מוכר הספרים ואצלב קלמנט.
    תחת השם המקורי לורין וקלמנט ייצרו שני הואצלבים ב-1889 את הכלי הממונע הראשון שלהם, אופנוע בשם וייטרט איי, שזכה להצלחה. כמעט 40 שנה מאוחר יותר, ב-1925, שינתה החברה את שמה לסקודה לאחר מיזוג עם סקודה פלזן, ונכנסה לתחום מכוניות הנוסעים: אוטובוסים, מנועי מטוסים ומכונות חקלאיות. ב-1930 הצליחה סקודה לנצל את יציאת העולם מתקופת השפל, והיכתה בחוזקה עם דגמים מוצלחים כגון ה-422 והרודסטר פופולר. ואולם, לקראת מלחמת העולם השנייה נעצר הייצור האזרחי לטובת צרכים צבאיים. מכונית הפאר האחרונה שיוצרה בידי החברה באותה תקופת פריחה של לפני מלחמת העולם – ועד היום – התהדרה בשם סופרב. נשמע מוכר? זו בדיוק הכוונה.

    כיבוש מחדש

    פיתולי ההיסטוריה יצרו מצב בו הכיבוש הגרמני של צ'כיה ב-1939 (הכיבוש הגרמני הראשון של החברה הצ'כית) – סיים את תור הזהב הראשון של סקודה: עם תום מלחמת העולם השנייה וחתימת ההסכמים בועידת פוטסדאם וילטה, השתלטה ברה"מ על צ'כוסלובקיה. כאן החלה התקופה השנייה; המפעל הולאם, והפך להיות היחיד בצ'כוסלובקיה לייצור מכוניות. סקודה החלה לייצר מכוניות זולות ובטכנולוגיה מזרח-אירופאית, ולא יכלה יותר להתחרות בתוצרת הקפיטליסטית המערבית.
    בתחילת שנות ה-90, בעקבות גל הצונאמי הפוליטי שסחף את אירופה, חיפשה סקודה פרטנר בינלאומי חזק שיישא אותה אל העולם החדש והאמיץ. באפריל 1991 – קצת אחרי אודי וסיאט – נכבשה סקודה מחדש על-ידי הגרמנים והפכה למותג בבעלות פולקסוואגן.
    המכונית הראשונה שיוצרה תחת הגג הגרמני היתה הפליסיה (1994), אשר היתה מעין יצור כלאיים ששמשותיו אולי הוכו בסנוורים מהמערב, אך גלגליו היו שקועים עדיין בבוץ סיבירי. מכונית שאת מבחני הריסוק שלה ביצעו על קיר הברזל. עכשיו מקווים בחברה שעם הצגת הדגמים שפותחו תחת בעלות מלאה של פולקסווגן (אשר השתלטה על החברה לחלוטין בינואר 2000) יסמן הכיבוש הגרמני החדש דווקא את שובו של תור הזהב.
    ואיזו מכונית יכולה להיות טובה יותר להשבת העטרה ליושנה ולסימון פתיחת התקופה השלישית, מאשר זו שחתמה את תקופת ההצלחה הקודמת: הסופרב.

    אומרים סקודה - מתכוונים פולקסווגן

    דוגמה טובה למעורבות חברת האם בסקודה ניתן לראות במוזיאון החברה. הסיור במוזיאון מתחיל באגף שכותרתו: "איך מעצבים מכונית?" התשובה המתקבלת מסיור באגף היא: פונים לפולקסווגן ומבקשים מהם. המכוניות כולם מעוצבות לפי קו "פולקסווגני" מוכר. במהלך ההיכרות המחודשת עם סקודה 2003 נסענו על כמה מדגמי החברה וגם ביקרנו בפסי הייצור במפעל. התרשמות מהמכוניות ומהמפעל בשבוע הבא.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים