שתף קטע נבחר

העתיד: מטוסי נוסעים "כמו מטוסי קרב"

במפעלים ביטחוניים בישראל שקדו לאחר ה-11 בספטמבר על שורת פיתוחים טכנולוגיים שנועדו להגן על מטוסים ועל מתקנים רגישים. שנה לאחר האסון, מציגים יצרנים ישראלים מערכות למיגון מטוסי נוסעים ולמיגון מבנים אסטרטגיים מפני טילים ומחבלים

פיגועי הטרור של ה- 11 בספטמבר הותירו אחריהם שאלות רבות בנוגע לאבטחת מטוסים ולהגנת מתקנים רגישים. מנהלים ואנשי מקצוע במפעלים ביטחוניים בישראל התבקשו למצוא מענה לחלק מהסוגיות בדיונים שהתקיימו מיד לאחר האסון.
"עוצמת ה-11 בספטמבר דחפה את הקהילה המדעית והטכנולוגית להתמקד בפיתוחים נגד טרור", אומר נסים הדס, מנהל מפעל מודיעין חזותי מכ"מים באלתא. לדבריו, "לאחר הפיגועים עלה הרעיון לקחת אלמנטים ממערכות צבאיות ולהפכן למערכות אזרחיות, למשל מערכות להגנה על מתקנים צבאיים, מערכות הגנה למטוסים, שאפשר ליישם על מטוסים אזרחיים. צריך לזכור שטרוריסטים עלולים לשגר טילים מספינות או לשגר טילי כתף אל מטוסים. יש מכ"מים שאתה יכול להציב על מגדלים או על מתקנים אסטרטגיים, כדי להגן עליהם. עם הפיתוחים החדשים, גם משטרות יכולות להשתמש במערכות הגנה שהיו עד ה- 11 בספטמבר רק בשימוש הצבא".

מידע בזמן אמת

במפעל אלתא כבר הסבו מערכות להגנה מפני טילים, המשרתות מטוסי קרב לשימוש אזרחי. לדברי נסים הדס, "כבר היום ניתן להגן על מטוסי נוסעים מפני יירוט בטילי כתף באמצעות מערכות מכ"ם שיכולות בין השאר לשבש טילים".
מערכות נוספות שנמכרות כיום משלבות מכ"מים עם מרכיבי תצפית אופטית, והן עשויות למנוע פגיעה של מטוסים, טילים, או אפילו מחבלים מתאבדים במתקנים אסטרטגיים. הפיתוחים הטכנולוגיים לא פסחו גם על מערכת הקופסה השחורה. מערכת חדשה מסוגלת לשדר לקרקע נתונים בזמן אמת, במקביל להקלטה בתא הטייס. בדרך זו יכול מגדל הפיקוח לדעת אם טייס נמצא במצוקה. מערכת נוספת שייתכן שתבשיל לכלל פיתוח, תוכל להעניק למגדל הפיקוח את השליטה על מטוס שעליו השתלטו מחבלים.
נסים הדס מציין כי מערכות ההגנה השונות מספקות "ים של אינפורמציה": "אין מקור אמין של 100 אחוזים, ולכן הרעיון הוא לפתח מערכת שתיצור אינטגרציה של כל הנתונים".

דלת טייס ממוגנת ותצפית על הנוסעים

במפעל בדק מטוסים של התעשיה האווירית פיתחו לאחר 11 בספטמבר דלת ממוגנת מתקדמת לתא הטייס, המספקת הגנה מפני ירי, עמידות בפני פריצה והכוללת מנגנון השוואת לחצים. מוצר נוסף שהבשיל לכלל ייצור לאחר הפיגועים בארה"ב הוא מערכת המאפשרת לטייסים לצפות על הנעשה בתא הנוסעים.
מנכ"ל מפעל בדק, שאול שקדי: "מיד אחרי 11 בספטמבר חברות התעופה התקינו סידורים ארעיים, שנותנים ביטחון מסויים. מינהל התעופה האמריקני אמר לחברות 'תשימו בריח על הדלת'. אבל במצב כזה, לא נתנו לטייסים אפשרות מילוט. כיום, יש לנו מוצר שעונה לכל הקריטריונים ואנחנו מתחרים ביצרנים של המטוסים עצמם, ומציעים לחברות התעופה מוצר אחיד למטוסי בואינג ואיירבאס. למעשה, זה מוצר שלא היה קיים בעולם לפני האסון". לדברי מנכ"ל בדק, חברות רבות מרחבי העולם כבר הזמינו דלתות ממוגנות לטייסים, כדי למנוע פיגועים נוספים דוגמת אלו שפקדו את ארה"ב.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פיתוחים נגד טרור. נסים הדס
הזמנות מרחבי העולם. שאול שקדי
מומלצים