שתף קטע נבחר

אילת 2013: 25 אלף בתי אב, 17 אלף חדרי מלון

אילת בשנת 2013: תוכניות הפיתוח של העיר מדברות על הרחבת אוכלוסיית הקבע, הרחבת הבסיס הכלכלי מעבר לתיירות ועירוב בתי מגורים עם בתי מלון

לפני כארבע שנים הגיש האדריכל אורי שטרית תוכנית פיתוח למרחב אילת-אילות, שמטרתה לגבש מדיניות פיתוח מאוזנת לאיזור וליצור מסגרת תכנונית ארוכת טווח. לצורך גיבוש התוכנית הוקמה ועדת היגוי, בה היו שותפים אנשי מקצוע ממשרד הפנים, מינהל מקרקעי ישראל, עיריית אילת, המועצה האזורית חבל אילות, משרדי התיירות, הבינוי והשיכון, התחבורה ואיכות הסביבה וכן נציגי רשות שמורות הטבע והחברה להגנת הטבע.
נכון להיום, התכנון העירוני באילת נעשה על פי תוכנית המיתאר האזורית האחרונה שאושרה ב- 1983, שעליה נעשו שינויים במשך השנים. תוכניתו של שטרית נמצאת כעת בהליכים בוועדה המחוזית מתוך כוונה לאשרה כתוכנית המיתאר המחוזית לאילת וחבל אילות. בהמשך, היא תהווה ככל הנראה בסיס לתוכנית מיתאר אזורית חדשה לעיר. התוכנית קבעה יעדי פיתוח עד לשנת 2010, והוגדרו בה שמונה כאלה:
הרחבת אוכלוסיית הקבע באזור, הגדלת היקף האוכלוסיה, גיוון והרחבת הבסיס הכלכלי, קידום התיירות כ"גלגל התנופה" הכלכלי באזור, יצירת תנאים לפיתוח האזור, פיתוח מבוקר תוך שמירת ערכי טבע ייחודיים, וחיזוק אילת כגשר למדינות האזור וכשער ומוצא דרומי לישראל.
על פי תוכניתו של שטרית, קיימים באזור שלושה מוקדי פיתוח. הצפוני, ביטבתה, ימשיך לשמש כמוקד אזורי לישובי הסביבה. פיתוחו יתרכז בחיזוק ענפי המסחר והתיירות, כשבין הפרוייקטים שתוכננו בזמן כתיבת התוכנית: הקמת מגרש גולף, פיתוח שמורת "חי בר יטבתה" והקמת פארק צפרות.
מוקד הפיתוח השני, על פי התוכנית, הוא מוקד תמנע, המיועד לשמש כאזור תעסוקה, אטרקציות, מלונאות ונופש. רוב השטח יישמר בצורתו הטבעית והאזורים שנפגעו כתוצאה מהכרייה במקום, יטופלו וישמשו להקמת אטרקציות ותעשייה.
מוקד הפיתוח השלישי עוסק בעיר אילת. כבר לפני יותר מארבע שנים ראתה התוכנית את הצורך בחיזוק מרכז העיר כחיוני. עוד שמה התוכנית גדש על החלפת התעשייה באזור התעשייה הישן, בתיירות ומגורים. במזרח העיר, באזור בריכות המלח של היום, מציעה התוכנית להקים פרבר כזה יהווה המשך לבתי המלון שבחוף הצפוני והוא מיועד להקטין את הצפיפות באזור התיירות. עירוב המגורים עם המלונאות ימנע את ההפרדה הקיימת כיום בין שני התחומים.

נווה מדבר

הרשות תומכת גם בהעתקת שדה התעופה הנוכחי ממקומו, כחלק מיצירת מעבר וקשר בין אזורי התיירות לאזורי המגורים ולמרכז העיר. בחלקה הדרומי של העיר יתרכז הפיתוח העתידי בהשלמתה של שכונת השחמון, שבנייתה עתידה להסתיים בעוד כארבע שנים וכן בחיזוק ופיתוח המוקד התיירותי בפתחת נחל שלמה.
כמו כן מתוכנן פיתוח עם זיקה לים בשטחי עורף הנמלים. נחל שלמה, על פי התוכנית, יהווה גם בעתיד את גבול הפיתוח הדרומי של העיר. האזור שבין שכונת השחמון לים ישמש למגורים ומסחר בעלי אוריינטציה לים. לצורך כך יעשה שימוש באזורים "מקולקלים" ממילא כמו חוות המיכלים של קצא"א ושטחי אחסון המכוניות שממערב לכביש.
התוכנית מתייחסת גם לשטחים הצפויים להתפנות באזור בסיס חיל הים וההפך לשטחי מסחר, בילוי ושירותים, אף הם בעלי זיקה לים. בצפון העיר, לאורך כבישה ערבה, יועד בתוכנית שטח נרחב לאזור אטרקציות המים וכן לפרבר תעסוקה. כמו כן, תינטע לאורך הכביש בכניסה לעיר שדרת דקלים ארוכה, שתחזק את דימויה של העיר כעיר נופש ומעין נווה מדבר.
בצפון מערב העיר, על שתי גדותיו של נחל רודד, תוקם שכונת מגורים מדברית שתכלול כ- 4,500 יחידות דיור. מעט דרומית לה, בסמוך לבית הקברות, אמור לקום מתחם של מלונאות ונופש, הכולל כ- 660 חדרי מלון וכן מגרשי פולו וגולף, שיימתח עד גבול שמורת הרי אילת ממערב.
עתודות קרקע לשימושים עירוניים הוגדרו הם בצפון העיר והן באיזור רמת יותם. על פי תחזיות הגידול מדברת התוכנית על בין 14 אלף ל- 17 אלף חדרי מלון בשנת 2010, לעומת כ- 11 אלף היום, וכן כ- 25 אלף בתי אב לעומת כ- 14 אלף היום.
תחזית הביקוש לשטחי משרדים, שירותים ומסחר עמדה בתוכנית על כ- 150 אלף מ"ר בשנת 2010, בעוד שכבר בימים אלה עומדים שטחי המשרדים, המסחר והשירותים על כ- 374 אלף מ"ר. התוכנית ייעדה בסך הכל כ- 350 אלף מ"ר לצרכים אלה.
התוכנית מייעדת לתעשייה שטחים בהיקף של 500 אלף מ"ר בקירוב, על פי תחזית ביקושים. בפועל, עומד היום שטח התעשייה והמלאכה בעיר על כ- 100 אלף מ"ר בלבד. תוכנית הפיתוח האזורית לשנת 2010 מציעה כחמישים פרוייקטים לפיתוח אשר כמחציתם כבר נמצאים בשלב זה או אחר של תכנון וביצוע.

אטרציות מים

בין הפרויקטים החדשים שהוצעו וטרם יצאו לביצוע: פרבר תיירותי (כ- 1,500 חדרי מלון), מגורים (כ- 2,500 יחידות דיור) אטרקציות שאינן יוצרות זיהום באזור בריכות המלח, מתחם אטרקציות מים בצפון העיר, תיירות בפתחת נחל שלמה, הכוללת בתי מלון בבנייה נמוכה המתפרסת על פני השטח, טיילת וחניונים בחוף הדרומי, תיירות בהר יהורם, שתכלול בתי מלון נמוכים דמויי חאן שיוקמו בשטח המחצבה הישנה, אטרקציות תיירותיות, אזור תעסוקה לאורך כביש הערבה, חקלאות ימית בבריכות, מעבר גבול עין נטפים ומוביל מים אילת-אילות.
בעוד כעשור, אם כן, במידה ותתקבל תוכניתו של שטרית כבסיס לתוכנית המיתאר האזורית החדשה, המראה שיתגלה לעיניו של התייר המזדמן המגיע לאילת ברכב הוא של רצף אטרקציות לאורך הכביש, שכונות מגורים על כל גבעה, דקלים ירוקי צמרת, מים זורמים, יענים מפוטמות מציצות מעבר לגדר ויוני שלום מרחפות בשמים. לו יהי.

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רצף של אטרקציות, שכונות מגורים ואיזורי תעשיה
מומלצים