שתף קטע נבחר

גם גדולים אוהבים לשחק

משחקי המחשב והווידאו הם כבר מזמן לא משחק ילדים. יותר יותר מבוגרים ומספר גדל והולך של נשים, מתמכרים להנאה שבמשחקי המחשב והוידאו החדשים כמה זה עולה ומה צריך לבדוק לפני שקונים

משחקי מחשב ווידיאו הם כבר מזמן לא משחק ילדים. הימים בהם יוצרו המשחקים עבור ילדים עם בעיות חברתיות עברו חלפו: היום מדובר בתעשיית ענק שהמכירות שלה בעולם מגיעות לאיזור ה-10 מיליארד דולר. אחת הסיבות לכך היא, אולי, עליית גיל השחקנים. לפי IDSA, ארגון אמריקני המאגד את רוב יצרניות המשחקים בארה"ב, גילו של השחקן הממוצע עומד על 43 ו-28% מהשחקנים הן נשים. בארץ אין נתונים על התפלגות השחקנים, אבל אפשר להניח שהן מבחינת הגיל והן מבחינת החלוקה בין המינים אנחנו מתקדמים פחות.
המחשב מגיע כמעט לכל בית, והקונסולות החדשות (מכשירי משחקי הוידיאו כמו הפלייסטיישן) פונות לקהל מבוגר יותר ומנסות להשתלט על הסלון כשהן מציעות גם יכולת להריץ סרטי די.וי.די.
ילדים ששיחקו במחשב האמיגה/קומודור/אפל 2 הישן שלהם גדלו והם ממשיכים לשחק עם ציוד קצת יותר מתוחכם. יצרני המשחקים, שהבינו שהקהל המבוגר יותר הוא גם בעל האמצעים, מייצרים יותר ויותר תכנים עבורו. במאמר במגאזין אקונומיסט צוין כי, משחקים המיועדים למבוגרים תפסו ב-2002 כ-13% מהשוק - לעומת 6% ב-2001. חנויות המחשבים, הציוד המשרדי והספרים מציעות מגוון לא קטן של משחקי מחשב ומשחקים לפלייסטיישן 1 ו-2.
בנוסף, ניתן למצוא את קונסולת הגיים-בוי, שלא זוכה ליבוא סדיר, וכמובן לומדות ומשחקים יעודיים לילדים, אליהם לא נתייחס הפעם.
כיום, ישנן בישראל ארבע יבואניות גדולות של משחקים. הד-ארצי ואינפוגרם-ישראל מייבאות את הרוב המכריע של משחקי המחשב והפלייסטיישן. היבוא נעשה בהתאם להסכמים עם מפיצים בחו"ל. אינפוגרם היא שלוחה של אינפוגרם העולמית, ומייבאת את המשחקים שמפיצה החברה הבינלאומית וחברות הקשורות עימה. בין הכותרים הבולטים שלה נמצאים סדרת unreal ומשחק התפקידים neverwinter nights. להד-ארצי יש הסכמים עם ענקית המשחקים EA, האחראית בין היתר לסדרת פיפ"א ומשחקי האן.בי.איי. בנוסף ל-2 הגדולות, נמצאת בשוק מיקרוסופט המשווקת את משחקי מיקרוסופט העולמית, דוגמת age of empires , וישפאר הום-טק, יבואנית סוני, המייבאת את משחקי הפלייסטיישן שמוציאה לאור סוני עצמה. אגב, משחקי הפלייסטיישן 1 ו-2 יקרים משמעותית ממשחקי המחשב מכיוון שהחברות המפתחות אותם משלמות תמלוגים לסוני, מה שמגדיל את ההוצאות היבואניות השולטות במחיר המשחק לחנויות.

מתיישנים מהר

ההפרשים בין המשחקים מחנות לחנות מגיעים לעשרות שקלים. משחקים מתיישנים מהר, ומשחק בן חצי שנה עד שנה יכול להיחשב כבר לראוי להיכלל בסדרה מוזלת. בהד-ארצי מעריכים את מחירי משחקי המחשב החדשים ב-219-169 שקל. משחקי פלייסטיישן 2 עולים 359-239 שקל. בנוסף קיימת סדרת אקסטרים, של כותרים ישנים יחסית, העולים כ-49 שקל, וסדרת פלייסטיישן מקס, של משחקי פלייסטיישן 1 ישנים, העולים כ-80 או כ-100 שקל. הד-ארצי לא מביאה משחקים יקרים מדי, ובאחרונה לא הובאו כותרים של לוקאסארטס, החברה המשווקת את משחקי מלחמת הכוכבים, למרות הפופולריות שלהם - בגלל המחיר הגבוה.
באינפוגרם אומרים כי מחירי משחקים חדשים נעים בין 99 ל-229 שקל. חשוב לזכור כי המחירים הנמוכים בסקאלה הזו שייכים מן הסתם למשחקים שיוצרו מראש כדלי תקציב ודלי מחיר - ויהיו מושקעים ומתקדמים פחות ממשחקים מהשורה הראשונה. ההחלטה על הורדת מחיר של משחק והכללתו בסדרה מוזלת שייכת לחברה העולמית, ולא לאינפוגרם-ישראל. לחברה שתי סדרות מוזלות: סדרת best of שכוללת משחקים בכ-80 שקל, וסדרת המוזלים, שנמכרת ב-49 שקל לכותר. כמו שאר החברות, גם אינפוגרם לא מביאה משחקים יקרים מדי או כאלה שנראים לה בעלי סיכוי מועט להצליח.
לעתים היא ממתינה עד שמחיר המשחק יירד. אינפוגרם, כמו שאר החברות, עובדת מול רוב הרשתות הגדולות - באג, עתיד מחשבים ואופיס דיפו - למעט טאואר רקורדס, ששייכת להד-ארצי.
מיקרוסופט מייבאת מבחר מצומצם של משחקים שנחשבים ללהיטים בטוחים. Age of mythology, שממשיך באופן עקיף את zoo tycoon ו- age of empires , סדרת סימולטורי המטוסים של החברה. המחירים נעים בין 160 ל-200 שקל, מלבד הסימולטורים שמגיעים גם ל-350 שקל בגלל עלויות פיתוח יקרות, ולהיטים דוגמת age of mythology, שנמכר בכ-280 שקל. למיקרוסופט אין סדרות מוזלות: כשמשחק מתיישן הוא נמכר בכמויות על ידי מיקרוסופט העולמית למפיצים שונים, ויכול להגיע לארץ גם דרך אחת מהחברות האחרות שהזכרנו. בישפאר אומרים כי משחקי פלייסטיישן 2 עולים בין 342 שקל למשחק חדש ועד 181 שקל למשחק ישן או מוזל. ההחלטה על הוזלת משחקים - הפיכתם לכותר פלטינום" - היא בידי סוני-אירופה ומפתחי המשחקים. משחקי הפלייסטיישן 1 נמכרים ב-179-90 שקל.

יש גירסאות מוזלות

בנוסף למחירים הסטנדרטיים מציעות הן היבואניות והן הרשתות השונות מבצעים והנחות משתנים. חשוב לבדוק את נושא המחיר מול גיל המשחק שאתם רוכשים: לא פעם תוכלו למצוא באותה חנות את אותו משחק באריזות שונות - בגירסה מוזלת, ובגירסה המקורית שנותרה במלאי - בפערי מחירים גדולים. עוד נושא שחשוב לשים אליו לב: משחקים מצליחים זוכים לעתים תכופות לגירסאות הרחבה. לא מדובר בהמשכון של ממש, אלא בתוספת למשחק המקורי, הכוללת הרפתקה נוספת, רמות, כלי נשק ואויבים חדשים ועוד. התוספים הללו שאינם משחק בפני עצמו, נמכרים במחיר נמוך מזה של משחק רגיל אך מצריכים התקנה של המשחק המקורי. כדאי לבדוק אם החנות מציעה אריזה הכוללת את המשחק המקורי יחד עם חבילות ההרחבה. באופיס דיפו, למשל, מצאנו את 2 age of empires לבדו בכ-200 שקל, כשאותו משחק בצירוף חבילת ההרחבה ישב במדף שליד עם תגית מחיר של כ-202 שקל.

יבוא עצמאי

בנוסף ליבוא הסדיר קיימות חנויות ורשתות המבצעות יבוא עצמאי. חנות פריק בתל-אביב, למשל, מייבאת לא פעם משחקים שאינם מובאים לארץ, או מביאה אותם מוקדם יותר. בחנויות כאלה אפשר למצוא גם ביבוא עצמאי את קונסולות הדור החדש של מיקרוסופט (האקס-בוקס) ונינטנדו (הגיים-קיוב), יחד עם משחקים לאותן קונסולות.
אפשרות נוספת לרכישת משחקים היא האינטרנט. חנויות משחקים מקוונות רבות מוכרות משחקים במחירים תחרותיים, ולא פעם הקנייה בהם כדאית - אפילו בצירוף דמי המשלוח. בחלק מהחנויות הללו ניתן להירשם, ולקבל מדי פעם הנחות למנויים. בין החנויות המומלצות נמצאות www.interactcd.com ו-www.dragon.ca הקנדית. שימו לב: אין בעיה לקנות משחקי מחשב בחנויות אלו, אבל משחקי פלייסטיישן 1 ו-2, בדומה לתקליטורי די.וי.די, מותאמים לשיטת השידור במדינה בהם הם נמכרים. אם קניתם את הפלייסטיישן בארץ, רכישת משחק בארה"ב תשאיר אתכם עם דיסק שיכול לשמש מקסימום כתחתית קפה. יש אפשרות להתקין שבב שהופך את הפלייסטיישן למולטיסיסטם - מסוגלת להריץ כל משחק - אבל הפעולה עלולה לפגוע במכשיר, וכמובן מבטלת כל אחריות עליו. הפתרון - רכישה בחנויות אירופאיות ברשת.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
unreal. לא לילדים
פלייסטיישן 1. משחקים שהתיישנו עולים פחות
מומלצים