שתף קטע נבחר

סכנה בחולון: אוויר מזוהם

מנתוני המשרד לאיכות הסביבה עולה כי רמת זיהום האוויר בחולון היא מהגבוהות בארץ; מאז ספטמבר 2002 פועלת ניידת יחידה מסוגה בארץ למדידת זיהום אוויר מכלי רכב במספר ערים בגוש דן, אבל חולון ויתרה ברגע האחרון על הפעלת הניידת בתחומה; מומחים מתריעים מפני השפעות זיהום האוויר על בריאות הציבור; בעירייה מנסים להרגיע: "אנו במגעים מתקדמים עם איגוד ערים דן לצורך הקמת מערך ניידות כאלה"

למרות העובדה שעל פי נתוני המשרד לאיכות הסביבה זיהום האוויר בחולון הוא מהגבוהים בארץ, הוחלט בעירייה לא לקחת חלק בהפעלת ניידת למדידת זיהום אוויר מכלי רכב, הפועלת מאז ספטמבר 2002 ברחבי גוש דן. כדי להפעיל את הניידת בשטחה היה על עיריית חולון לשלם 40 אלף שקל. העירייה ויתרה על חלקה בפרויקט זמן קצר לפני שהוחל ביישומו.
מדובר בניידת ראשונה מסוגה בארץ, שנרכשה בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה והרשויות המקומיות תל אביב יפו, רמת גן, פתח תקוה ובני ברק, ופועלת בשיתוף עם אגודת מלר"ז (המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל).

"המצב בחולון רע מאד"

עיריית תל אביב יפו הייתה בין יוזמי הקמת צוות היגוי לבחינה ולטיפול בסוגיית איכות האוויר בעיר. הצוות, שכלל גם נציגים מהמשרד לאיכות הסביבה, המליץ בין היתר על רכישת ניידת שתטפל ותאכוף פליטת מזהמים מכלי רכב במרחב. תפקיד מפעילי הניידת הוא לעמוד בצידי כבישים ולעצור כלי רכב לצורך בדיקתם. לניידת מצטרף שוטר שעוצר את כלי הרכב ובוחן מוסמך מטעם משרד התחבורה, שמבצע את בדיקת זיהום האוויר.
דובר המשרד לאיכות הסביבה, שרון אחדות, הסביר את נחיצותה של הניידת: "חלקה של התחבורה בסך הפליטות הוא מהגדולים והבעייתיים ביותר, הן בשל הרכב המזהם והן בשל סמיכות מקור הפליטה לאוכלוסייה".
מעיריית תל אביב יפו נמסר: "בתוכנית המקורית, גם עיריית חולון הייתה אמורה להיות שותפה אך היא החליטה, מסיבותיה שלה, לסגת בשלב גיבוש הרעיון הסופי. אנו בטוחים כי לניידת תהיה השפעה רבה בטווח הארוך ומתכוונים להרחיב את הפעילות ואת כמות הניידות".
מרכז פעילות מלר"ז, גילי אופק, טוען: "עיריית חולון מסרבת להשתתף ב- 38 אלף שקל בשנה. הניידת תשמש את כל הרשויות מסביב. כ-450 אלף שקל עולה לתפעל ניידת כזו. פנינו גם לעיריית בת ים שטענו כי אין להם את הכסף. בעיריית חולון פרשו לקראת הסוף".
מנהל היחידה האיזורית לאיכות הסביבה, חיליק רוזנבלום, לא יודע להסביר מה הסיבה שבגללה פרשה חולון מהפרויקט. "ד"ר איזבלה אפיק, מנהלת היחידה לאיכות הסביבה בעיריית חולון, רצתה שהעירייה תיקח חלק בפעילות, אך כעובדת המערכת היא נאלצה לעשות כפי שהורו לה – לפרוש. עיריית חולון הייתה שותפה לרעיון לפחות עד הרגע שבו היו צריכים להעביר את הכסף להשתתפות בפרויקט. חשוב לציין שהמצב בחולון הוא רע מאד. רק שיגידו בחולון 'כן' והעסק יעוף קדימה. תוך שנה יהיה בחולון צוות שיבדוק זיהום מרכבים".
כמו כן נמסר ממלר"ז כי מתוך 1,400 כלי רכב שנבדקו מאז החלה לפעול הניידת, נמצאו כ-193 רכבים שאינם תקינים. עוד הובהר: "ניידת אחת לגוש דן הצפוף, שמעל למליון כלי רכב נעים בו ביום ולמעל מאלף אנשים מתים בשנה מזיהום אוויר, איננה מספיקה. מלר"ז פועלת לשיתוף רשויות נוספות בהקמת ניידות נוספות למדידת זיהום אוויר מכלי רכב".

חריגות מהתקן

בראשון לציון, כך מסתבר, מודעים לחשיבות שבשמירה על איכות האוויר שאנו נושמים וכבר יזמו חקיקת חוק עזר עירוני בנושא מניעת זיהום אוויר מכלי רכב. יועצת ראש העירייה, שרה נובנשטרן, אישרה זאת והוסיפה כי נבחנת אפשרות להצטרף עוד השנה להפעלת ניידת לבדיקת זיהום אוויר מכלי רכב בראשל"צ "ע מנת שניתן יהיה לבצע את אכיפת החוק נגד בעלי רכב המזהמים את האוויר בראשון לציון.
סקר השוואתי שפורסם לפני כחודש על ידי המשרד לאיכות הסביבה ומתייחס לשנים 95'-97', חושף כי זיהום האוויר בחולון הוא מהגבוהים בגוש דן. גם טבלת דירוג איכות האוויר בחולון לשנת 2001 שהפיק המשרד לאיכות הסביבה מגלה כי זיהום אוויר לטווח הארוך בחולון הוא מהגבוהים בארץ. נתונים דומים נרשמו גם בתל אביב, בחיפה ובירושלים.
על גג בית ספר קוגל המכללה למינהל בחולון ממוקמת תחנת ניטור האוויר של חולון. בתחנה נמדדת רמת מזהמי אוויר רבים, כשלמזהמים קיימים תקני סביבה אשר מגדירים את הריכוז המרבי המותר באוויר הפתוח.
המנהלת המדעית של מרכז ניטור אוויר ארצי, ד"ר לבנה קורדובה, הסבירה את משמעות הממצאים: "חולון נחשבת בין הערים בעלות זיהום האוויר הגבוה בארץ. המקור העיקרי לזיהום האוויר הוא התחבורה, בעיקר רכבי דיזל, לרבות אוטובוסים, מיניבוסים, מוניות, משאיות ועוד. בחולון נמדדו 33 חריגות מהתקן החצי שעתי של תחמוצת החנקן, הווה אומר שהתחנה בחולון מושפעת מאד מהתחבורה בעיר. יתרה מכך, אם בתחנה נמדדים ריכוזים כאלה, אז בגובה בו נושמים בני האדם הריכוזים גבוהים הרבה יותר. להערכתי, במרכז חולון ברחובות כמו סוקולוב, שנקר, ויצמן ושדרות קוגל המצב קשה הרבה יותר".
מנהל אפידיולוגיה במשרד הבריאות, ד"ר אריק קרפנטי, ששימש בעבר מומחה לבקרת מחלות, התייחס לרמה הגבוה של זיהום האוויר בחולון: "צריך להוריד את כמות הפליטות מהתחבורה, וזה דורש לעבור לסוג אחר של הנעה. אני בעצמי נתקעתי הרבה פעמים בצומת חולון בפקקים. זה אזור מוכר וידוע שיש בו פקקים וכמות גדולה מאד של תחבורה ציבורית עוברת שם. הפקקים שנוצרו שם מגדילים את הפליטות מהרכבים והכניסה לחולון היא מקור של זיהום אויר.
"עיקר זיהום האוויר בחולון נוצר מתחבורה", הסביר ד"ר קרפנטי, "חולון ידועה כעיר בה עוברים מדי יום כלי רכב רבים. כאמור, הפיתרון לבעית זיהום האוויר בא הוא חד וחלק – לעבור לתחבורה ציבורית נקייה. זה אומר שצריך לסלק את מנועי הדיזל ולעודד שימוש בסולר נקי באוטובוסים".
ד"ר קרפנטי הציע פיתרון נוסף: "אפשרות נוספת היא שהאוטובוסים בחולון ינועו בעזרת מנוע חשמלי, אבל כרגע זה בעייתי ליישום בכל הארץ. בכל אופן, כל הפתרונות הרלוונטיים הוצגו כמה פעמים ע"י המשרד לאיכות הסביבה ושוב אני מדגיש שזה דורש לחץ מצד תושבי חולון על הרשות המקומית, שתפתור את הבעיה".

"ממתינים לתוכנית מסודרת"

מ"מ דוברת עיריית חולון, נורית בייסקי, מסרה בתגובה: "בחולון אין תחנת ניטור שמודדת מזהמים מכלי רכב, כפי שקיים למשל בבת ים ובת"א. בתחנת הניטור בחולון נבדקים אך ורק מזהמים כלליים של האוכלוסייה, ואין ביכולתה לבדוק מזהמי תחבורה. עיריית חולון נמצאת בימים אלה במגעים מתקדמים עם איגוד ערים דן לצורך הקמת מערך ניידות לבדיקת זיהום אוויר מכלי רכב".
מנהל איכות הסביבה באיגוד ערים דן, דניאל סולומון, הגיב: "חולון חברה באיגוד ערים דם שעפ"י חוק מטפל בנושא זיהום אוויר במרחב האיגוד. אני תומך בהפעלת ניידת כזו, אבל בכל המדינה נרכשה בינתיים רק ניידת אחת שעובדת. אנו ממתינים שמועצת האיגוד תאשר תוכנית מסודרת לרכישת ניירות נוספות".
דוברת עיריית בת ים, אתי תלמי, הגיבה: "בעבר היה ניסיון של המשרד לאיכות הסביבה במחוז ת"א לאחד את הערים במחוז לצורך רכישת ניידת משותפת. בשלב זה, ת"א רמת גן ופתח תקווה הן הערים היחידות ששותפות לנושא. "בת ים לא השתלבה כרגע בהפעלת הניידת, בין היתר באחר שבתחומה לא קיימת תופעת זיהום אוויר בקנה מידה חריג".

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רונן לידור
חלקה של התחבורה בזיהום גדול ובעייתי
צילום: רונן לידור
מומלצים