שתף קטע נבחר

הסכנה: חומות לדואר האלקטרוני

הצלחת הטכנולוגיות החדשות נגד דואר הזבל כרוכה במחיר כבד: קיטוע אפשרי של מערכת הדואר האלקטרוני וחלוקתה לרשתות סגורות שמתקשות לדבר זו עם זו, מזהירים מומחים. הפתרון המסתמן: שיתוף מידע נגד דואר זבל

לאחר שמכת הדואר המסחרי הבלתי מבוקר הגיעה לממדים מבהילים, גולשים רבים פונים להשתמש בתוכנות ושירותים נגד דואר זבל (ספאם), שחוסמים או מוחקים הודעות דואר אלקטרוני משולחים שאינם מוכרים לנמען. חלק מהטכנולוגיות החדשות נגד דואר זבל הן "מוצלחות מדי" וחוסמות דואר אלקטרוני לגיטימי מחברים, מכרים ובתי עסק, מזהירים מומחים.
גולשים שמשתמשים בטכנולוגיות האלה אינם שונים בהרבה משומרי הטירות בימי הביניים, שהופקדו על השערים הסגורים ומנעו כניסה מכל זר שהתדפק עליהם. חסימה הרמטית כזו עשויה להסתמן כפתרון מעולה עבור גולשים ששבעו מרורים מהודעות בנוסח "הגדל את אבר מינך ב-60 ס"מ. שאל אותי כיצד" או "גלולת הפלא - הפחת את כל משקלך ברבע שעה", אך ההשלכות שלהן על האינטרנט בכלל ומערכת הדואר האלקטרוני בפרט עלולות להיות קשות.

"הרשת עוברת בלקניזציה"

מערכת הדואר האלקטרוני תוכננה במקור עבור תקשורת פתוחה, ישירה ואף אינטימית בין אנשי אקדמיה וצבא. יוצרי המערכת בתחילת שנות ה-70 וה-80 לא סברו כי עליהם לשלב אמצעים נגד דואר בלתי רצוי. לרוע המזל, היתרונות הרבים של הדואר האלקטרוני – משלוח מהיר למספר בלתי מוגבל של נמענים – הפכו לחסרונות כאשר מדובר בדואר זבל.
האמצעים החדשים נגד דואר זבל מציבים חומות בין המשתמשים לשולחים, מסרבלים את פעילות הדואר האלקטרוני ואף מאיימים להביא לקיטוע המערכת, ככל שכמות דואר הזבל תגבר והייאוש של המשתמשים יגבר, על פי ההערכות.
"הרשת עוברת תהליך של בלקניזציה", מזהיר קרל אורבך, מנהל ICANN, הארגון האחראי על מערכת כתובות האינטרנט, "נוצרות 'קהילות של אמון' שבהן מתקבל דואר אלקטרוני רק משולחים שהנמענים מכירים".
ד"ר פול ג'אדג', יו"ר קבוצת משימה נגד דואר הזבל (ASRG) ומנהל המחקר בחברת האבטחה CipherTrust, אמר לאחרונה כי יש לחשוב מחדש על האופי הפתוח של האינטרנט.
בשנת 1982 הגדירו חוקרי ה-IRTF את "פרוטוקול הדואר הפשוט" (Simple Mail Transfer Protocol (או בקיצור SMTP) - סטנדרט שמשמש להעברת דואר אלקטרוני באינטרנט, כאשר האינטרנט היה שונה לחלוטין - פתוח מאוד ואמין. לדברי ג'דג', "היום האינטרנט אינו אף אחד מהדברים האלה".
"מנקודת ראות טכנולוגית, היחס לדואר האלקטרוני הוא 'חף מפשע עד שתוכח אשמתו'. הגישה הפתוחה עבדה בעבר בגלל שרוב ההודעות הנכנסות היו רצויות למשתמש. אנחנו מתקרבים לנקודה בה רוב ההודעות הן דואר זבל. אולי זה הזמן לחשוב על מערכות דואר אלקטרוני סגורות".

סכנת הקיטוע של הרשת

ייתכן שאנו עדים לתחילת המגמה הזו. Earthlink הפך לאחרונה לספק האינטרנט הגדול הראשון בארה"ב שהשיק שירות אנטי ספאם מתקדם, עבור חמישה מיליון מנוייו. במלים פשוטות, מערכת SpamBlocker של Earthlink בודקת את כל ההודעות המתקבלות בתיבה האישית של נמען מול פנקס הכתובות האלקטרוני שלו. אם הודעה מסוימת נשלחה מגולש שהנמען מכיר, היא מועברת מיד.
ביכולת המשתמש לקבוע כי אינו מעוניין לקבל הודעות ממשתמשים בלתי מוכרים, ובכך להביא להפחתה במספר הודעות הזבל בתיבה שלו. במקרים כאלה, המערכת שולחת הודעה לשולח, המבקש לאמת את זהותו, כדי לוודא כי מדובר באדם ולא בתוכנה השולחת דואר זבל המוני. רק לאחר שהשולח אימת את זהותו ההודעה מועברת לנמען.
מט קוב, מנהל הפיתוח ב-Earthlink, מודה כי המערכת החדשה דורשת מהמנויים להשקיע מאמץ מסוים בהוספת כל האנשים הידועים להם לפנקס הכתובות שלהם, אך לטענתו השירות משתלם בטווח הארוך מאחר שהוא מעודד משלוח דואר אלקטרוני בין חברים ומכרים בלבד ומאפשר למשתמשים לשלוט על התעבורה הנכנסת לתיבת הדואר האלקטרוני שלהם.
"הדרך היחידה להשיג הגנה של 100 אחוזים נגד דואר זבל היא באמצעות משלוח על פי הרשאה", אומר קוב, ומתייחס לתהליך הדו שלבי שנדרש מכל שולח לא מוכר בטרם תתקבל הודעתו – משלוח ראשוני ולאחר מכן אימות זהותו כדי להבטיח את קבלת ההודעה.
"קורב" (Qurb) הוא תוסף לדואר אלקטרוני הפועל בדומה למערכת של Earthlink. כל ההודעות משולחים בלתי מזוהים מועברות לתיקייה נפרדת. התוכנה משגרת הודעות אוטומטיות לשולחים בהן הם מתבקשים לאמת אם זהותם. אם השולח מאמת את זהותו, ההודעה מועברת אוטומטית לתיקיית הדואר הנכנס. אם המשתמש אינו מעוניין כי המערכת תשלח הודעות אימות אוטומטיות, הוא יכול לבחון בעצמו את ההודעות בתיקייה המיוחדת ולהחליט אם להוריד אותן לתיקיית הדואר הנכנס או לא. עם זאת, כל משתמש מנוסה יודע כי תיקיות מיוחדות "המבודדות" את דואר הזבל אינן מקלות באמת את הבעיה ולא חוסכות מהמשתמש את ההודעות הלא רצויות.

פתרון אפשרי: שיתוף פעולה נגד דואר זבל

הגישה של ג'דג' ו-Earthlink לטיפול בדואר הזבל מבוססת על תפישת "הרשימות הלבנות" – הרשאה אוטומטית רק לנמענים מוכרים. מבקרי הגישה הזו טוענים כי היא תוביל למשלוח דואר אלקטרוני בין חברים ומכרים בלבד, תייאש שולחים לגיטימיים שלא יזוהו על ידי המערכת, ועלולה להביא לסופו של הדואר האלקטרוני כמערכת יעילה ומיידית. גישה אחרת, שלא תביא להורדת המים יחד עם התינוק, מיושמת על ידי חברת "קלאודמרק", בהשראת תוכנות שיתוף הקבצים. השיטה מבוססת על "רשימות שחורות" ונעזרת בכוחה של קהילת הגולשים כדי להילחם בדואר הזבל.
תוכנת "ספאמנט" (Spamnet) של "קלאודמרק" היא תוסף שמתלבש על תוכנת האאוטלוק ומוסיף לה תיקייה של דואר זבל. התוכנה נעזרת בניסיון המר והמצטבר של 492,000 המשתמשים כדי לחסום את דואר הזבל, בניסיון ליצור רשימה שחורה יעילה של שולחי דואר הזבל, שמתעדכנת בזמן אמת.
כל משתמש בתוכנה שמקבל הודעת זבל לוחץ כל כפתור דואר הזבל באאוטלוק והמסר מועבר למערכת. אם מספר רב של גולשים מדווחים על דואר מנמען מסוים, כל ההודעות הנכנסות ממקור זה יועברו אוטומטית לתיקיית דואר הזבל. המשתמש יוכל בכל מקרה לסקור את ההודעות בתיקיית דואר הזבל בטרם ימחק אותן. מחיר השירות חמישה דולר בחודש לאחר חודש ניסיון.
גם חברות אינטרנט גדולות שמספקות שירותי דואר אלקטרוני, בהן מיקרוסופט ויאהו!, מתחילות לאמץ את גישת השיתוף במערכות הדואר שלהן. יאהו! הוסיפה לאחרונה קישור לדיווח על דואר זבל להודעות הנכנסות בשירות Yahoo! Mail.
דובר AOL, ניקולס גרהאם, אומר כי מערכת האנטי ספאם החדשה של ספק האינטרנט מבוססת על דיווחים של מיליוני מנויים. לא מדובר במערכת שמחליטה שרירותית איזה דואר זבל לחסום", הוא אומר, "היא מבוססת על תשעה מיליון דיווחים שמתקבלים ממנויים מדי יום".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המאבק בדואר הזבל. לשפוך את המים יחד עם התינוק?
מומלצים