שתף קטע נבחר
 

וינאקספו 2003

חמישה ימים של יין ועוד יין בבורדו. על תערוכת היין הבינלאומית, היקבים הישראליים שהשתתפו, הזוכים בתחרות הטעימות והפוטנציאל שביינות כשרים

חם היה בבורדו שבצרפת, חם מאוד. הטמפרטורה ביום ראשון לפני שבוע וחצי, הגיעה ל-40 מעלות. מאז 1950 לא זכור לזקני בורדו חום כזה. ולמרות זאת, היין ממשיך לזרום, והתערוכה הבינלאומית וינאקספו VINEXPO) 2003) נפתחה כמתוכנן.

 

במשך חמישה ימים הציגו מיטב יקבי העולם את יינותיהם בשלושה אולמות, אחד גדול ושניים קטנים.

 

סמוך לשביל המוליך לכניסה המרכזית של מרכז התערוכות בבורדו התנופף בגאווה, ברוח קייצית חמה, דגל ישראל , סמוך לדגלה של אוסטרליה. באוסטרליה אגב, כ-1,480 יקבים שייצרו בשנת 2002 כ-1,200 מיליון ליטר יין, וייצאו כ-471 מיליון ליטר.

 

בנימינה, ברקן, הרי גליל, כרמל מזרחי, סגל, קסטל, רמת הגולן, כרמל מזרחי, רמת ערד, רקנאטי, תשבי ו - Clos De Gat (יקב ישראלי חדש המייצר יינות כשרים לייצוא) הציגו את יינותיהם בביתן אחד משותף תחת שם המדינה. הביתן הוקם ע"י מכון הייצוא הישראלי. השלט הגדול "ישראל" נתלה גבוה למעלה כך שכל מי שנכנס לאולם יכול היה להבחין בקלות בשמה של ארצנו, ההולכת ומבססת בעולם את התודעה שמהיקבים פה יוצאים הרבה יינות משובחים, שלא מעטים מהם כשרים, וזאת נקודה בעלת חשיבות שיווקית רבה.

 

ברי ססלוב, יינן ובעל יקב ססלוב הנמצא בקיבוץ אייל, ביקר בתערוכה, וטעם אין סוף יינות. בחמשת הימים ששהה במקום. ברי גם נפגש עם יבואנים והציג בפניהם את יינותיו במטרה למצוא שוק לי גם בחו"ל. רשמיו מהתערוכה שזורים לכל אורך כתבה זו ועל כך תודתנו.

 

כ-49,000 מבקרים , חובבי יין, הגיעו לתערוכה, 65% מהם מצרפת והשאר ממדינות אחרות כמו צפון אמריקה (כ-1,400), המזרח הרחוק – אינדונזיה, תאילנד, מלזיה, סין (כ-1,000), רוסיה (כ-700 ), קובה, הודו, אוסטרליה, ישראל ועוד. מספר המבקרים מארצות השכנות לצרפת ירד ב-25% בגלל המצב הכלכלי וסנקציות נגד צרפת, המארחת. בוינאקספו 2003 ביקרו גם כ-1,200 עיתונאי יין.

 

אלי בן זקן, מיקב קסטל, אירגן במקום טעימה מיוחדת של יינות ישראל מהיקבים: קסטל, דלתון, מרגלית, כרמי יוסף, פלם, ססלוב, שאטו גולן, קלו דה גט, שורק ותשבי. למטרה זו נשכר חדר מיוחד. על השולחנות סודרו כוסיות בקבוצות של 5 כוסות לטועם. נסיון יפה של בן זקן לעודד את הכרת היין הישראלי בחו"ל, אף כי בין הטועמים נראו הרבה ישראלים שבוודאי מכירים היטב את המבחר.

 

והזוכים הם

 

בתערוכה הוכרזו היינות הזוכים בתחרות הטעימה Les Citadelles du vin שנערכה זמן קצר לפני כן בצרפת. 7 יינות ישראלים זכו בגביעים ובינהם יינות מיקבי רמת הגולן, ברקן וכרמל. בפעם הראשונה זכה בתחרות מסוג זה גם יקב בוטיק ישראלי. היה זה יין מיקב ססלוב.

 

דורון רנד, מנכ"ל יקב רקאנטי, סיפר לנו על חלקו של היקב בתערוכה: מגוון רב של יינות הציג יקב רקנאטי. התווספו אליהם גם דוגמאות של יינות שהוצאו מהחביות מספר ימים לפני הביקבוק. זאת התערוכה התשיעית בה משתתף דורון, ולדעתו היא הייתה הדלילה ביותר מבחינת מבקרים "לפעמים היה נדמה שיש יותר מציגים ממבקרים".

 

מרנין את הלב היה לשמוע תשבחות מפי המבקרים על היינות הישראלים שהחלו לתפוס מקומות חשובים לא רחוק מהשורה הראשונה של היינות המשובחים הידועים בעולם. הבעיה של חלק מהיינות היא לעיתים מחירם הגבוה בהשוואה ליינות אחרים ולוא דווקא איכותם. "אנו בישראל עדיין בתחילת הדרך הארוכה של בניית תדמית ליין הישראלי", אומר דורון, "ואין כמו תערוכות בינלאומיות לבניית התדמית וביסוסה בקרב צרכני היין". הוא סיכם את התערוכה כהצלחה למרות המיעוט בכמות המבקרים. אנשי היקב הצליחו לחתום על עסקאות עם שלושה מפיצים חדשים מצרפת, אוסטרליה וגרמניה ובקרוב יועברו המשלוחים הראשונים של יינות גם למפיצים אלה שיעזרו להגדיל את מכירות יקב רקנאטי בעולם.

 

ששון בן אהרון, היינן הראשי של יקבי בנימינה מספר על מבקר שהגיע לביתן הישראלי, טעם ושאל בתמיהה: "מה, גם בישראל עושים יין?"

 

"מטרתם העיקרית של יקבי בנימינה היא להרחיב את מספר המדינות בהם ישווקו היינות והעיניים נשואות לכיוון יפן, גרמניה, אסטוניה ועוד. היפנים הגדילו מאוד את צריכת היין הממוצעת לנפש בארצם בשנים האחרונות וניראה שהם גם נהנו מאוד מיינות יקבי בנימינה בתערוכה".

 

"היה גם מהנה לראות נציגים מספרד שבאו לטעום את יין הטרמפיניו מבנימינה, וכשתמה התערוכה הם חזרו עם בקבוקי יין מספרד ולקחו תמורתם את בקבוקי היין הישראלי כדי להביאם למולדתם, מולדת הטרמפיניו".

 

"חוויה בלתי נשכחת הייתה לטעום יינות לבנוניים ולהחליף דעות עם ייננים לבנונים, בנושאי ייצור היין בלבד, כמובן". ששון אהב והתרשם לטובה מהבלנדים של היינות הלבנונים הלבנים.

 

"קשה ומתיש היה לעמוד חמישה ימים על הרגלים, להטעים מאות אנשים ביינות יקבי בנימינה ולטעום עשרות יינות של יקבים אחרים מרחבי העולם" מסכם ששון, המציין את חשיבותה הרבה של התערוכה בהצגת יינות ישראל בעולם הרחב כדרך מהמשימה החשובה לפתוח עוד דלתות של צרכני יין בעולם ליינות מישראל.

 

המצב הכלכלי הקשה השורר בעולם נתן את אותותיו גם בתערוכת היין הגדולה. נראה שצריכת היינות יורדת לאחרונה בעולם, כפי שיורדת צריכת שאר המוצרים, ולא הרבה עסקאות מרשימות נחתמו בתערוכה. נראה שהצרפתים, שהיו רוב המבקרים בתערוכה, הם לא בדיוק אלה שיינות ישראל מעניינים אותם, אבל חשוב מאוד להשתתף באירועים מהסוג הזה ולבסס את ישראל על מפת היין העולמית.

 

מבקרים רבים בביתן היו יהודים שמחפשים יינות כשרים. ליינות הכשרים יש פוטנציאל טוב מאוד בשוק העולמי. היהודים, תושבי הגולה, מחפשים כיצד לסייע לתעשייה בישראל. יין כשר, שלא מיוצר בהרבה יקבים בעולם יכול להיות מוצר ייצוא בר תחרות בשוק היין העולמי, עובדה שידועה לא רק מהיום אך קיומה הודגש מאוד בתערוכה. יקבי ישראל השואפים לייצא את יינותיהם – קחו לתשומת לבכם.

 

הכתבה מתוך אתר יינות ישראל

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים