שתף קטע נבחר

מי אחראי לגז הביתי?

שוק בדיקות הבטיחות של התקני הגז הביתיים פרוץ לחלוטין. לא ברור עבור אילו תיקונים מותר לחברות הגז לגבות תשלום מהצרכנים ועל-פי איזה תעריף. המועצה לצרכנות: יש להנהיג פיקוח כדי למנוע הפקעות מחירים

פיצוץ בלון הגז בשבוע שעבר, שגבה את חייהם של שבעה אזרחים, נגרם מבלוני גז פיראטיים שהותקנו באופן לא חוקי בבניין. כך נחשפה תופעת החאפרים שמשווקים ללא הרשאה בלוני גז לבישול. הסכנה עצומה: לא רק שהבלונים אינם תקניים, הם גם מוצבים במקום אסור ובצורה בלתי בטיחותית - והכל כדי לחסוך במחיר המיכלים ובדמי השימוש החודשיים.
דליפות גז ותקלות אחרות עלולות להופיע גם בבלונים או במערכות הגז של החברות המורשות, וגם אצל אלה אנחנו עדים ללא מעט כמעט אסונות. מנכ"לית המועצה לצרכנות, גלית אבישי, כבר פנתה לדבריה יותר מפעם אחת למנכ"לי משרד התשתיות בדרישה לבצע שינויים בתקנים ולאכוף אותם, כדי לתת מענה לכשלים מערכתיים בבטיחות בתחום הגז.
צוות עבודה משותף שהקימו המועצה לצרכנות ומכבי האש הגיע למסקנה שניתן להפחית משמעותית את הסיכונים הכרוכים באירועים אלה באמצעות קביעת כללים ואכיפתם. מנתוני נציבות הכבאות שהובאו בפנינו מתברר כי מאז 1999 נרשמו 1,320 אירועי גז מסוגים שונים, אמרה לנו אבישי. לכן המלצנו בין השאר להגביר את הבדיקות התקופתיות ולהכניס לפיקוח את מחירי אביזרי הבטיחות כדי למנוע הפקעת מחירים וניצול מצוקתם של הצרכנים.
חברות הגז המורשות אכן מחויבות לבצע בדיקה שוטפת ללא תשלום אחת לחמש שנים, או אחת לשנה במקרה שבמקום משתמשים בגז להסקה או לחימום מים. כמו כן, החברות אינן גובות תשלום במקרה שהן נקראות לבדוק תלונה על דליפה. הבעיה היא שלא פעם הן גובות תשלום עבור התיקונים שלדעתן יש לעשות למען בטיחות הצרכנים ומתנות בכך את המשך אספקת הגז. עבור איזה תיקונים מותר להן לגבות תשלום? ועל-פי איזה תעריף? האם אין בתשלומים אלה ניצול של צרכנים שחרדים מפני אסון?

הצרכן או חברת הגז?

הגיעה אלינו תלונה של צרכנית חברת פזגז שאספקת הגז לביתה נותקה מכיוון שלא מיהרה להעתיק את מקומו של ברז הביטחון, כפי שהורה לה לעשות טכנאי החברה לאחר שביקר במקום בביקורת שגרתית. רק לפני כשנתיים עשיתי שיפוץ במטבח ואז הזמנתי מיוזמתי את טכנאי החברה, שתמורת כ-80 שקל הזיז את הברז למקומו הנוכחי. למה עכשיו עלי להזיזו שוב ועוד לשלם על-כך יותר מ-200 שקל?, התלוננה הלקוחה בפנינו.
התשובה שהגיעה מחברת פזגז היתה אדיבה להפליא. ברצוננו להתנצל בפני הגברת על המטרד שנגרם לה בגין ההעברה החוזרת של ברז הביטחון. כמחווה של רצון טוב החליטה פזגז כי ביצוע תיקון הליקויים במערכת הגז יהיה ללא חיוב הלקוחה.
תשובות מתנצלות דומות מכל חברות הגז הגיעו גם למועצה לצרכנות, שמטפלת בתלונות רבות בתחום זה. באחד המקרים החזירה חברת הגז ללקוח סכום של 160 שקל שגבתה עבור תיקון כיריים. במקרה אחר הסכימה לבצע על חשבונה הזזת ברז שנמצא נמוך מנקודת חשמל, שעבור תיקון זה ביקשה תחילה 200 שקל, ובמקרה נוסף הוצעו ללקוח 50% הנחה על ביצוע העתקת ברז והחלפת צינור, עבורם נדרשו תחילה 260 שקל. כל החזרות הכספים האלה נעשו בעקבות התערבות המועצה.
האם רק מי שמתלונן מקבל את כספו בחזרה? איך ייתכן שחברות הגז מרשות לעצמן לדרוש תשלום עבור פעולות שהן מבצעות - ובאותה נשימה גם להפחית את הסכום או לוותר עליו כליל אם הצרכן מקים קול צעקה? כל המתלוננים, אגב, נאלצו לחיות תקופת מה ללא גז לאחר שהחברות ניתקו להם את הזרם.
תשובתם של אנשי המועצה לצרכנות חד-משמעית: גביית הסכומים במקרים אלה נעשתה ללא עילה חוקית. בחלק מהמקרים ההעתקה לא היתה דרושה כלל מבחינה בטיחותית ובמקרים אחרים ההתקנה המקורית נערכה על-ידי אותה חברת גז בצורה המנוגדת לתקן, אומר עו"ד יוסי ברג, היועץ המשפטי של המועצה. ברג מדגיש עוד שהתקן לא השתנה בעשר השנים האחרונות בכל הנוגע למיקום ברז הביטחון של הגז.
כדי למנוע גבייה מיותרת וכדי להגן על זכויות הצרכנים, ממליצים במועצה לצרכנות לכל מי שנדרש להעתיק את מיקום ברז הגז שלא בעקבות שיפוץ או שינוי בדירתו, לדרוש מהטכנאי לפרט בכתב מדוע יש צורך בהעתקה, כולל פירוט המיקום הקודם של הברז ומהו התקן שבגינו נדרשת ההעתקה. ובכל מקרה ניתן לפנות אלינו בתלונה, אומר עו"ד ברג.
כדאי להדגיש: מותר לחברות הגז לגבות תשלום עבור תיקון או החלפת ברז הביטחון או צינור הנחושת אם השינוי מוצדק ולא בעקבות שינוי תקן שלא היה. מותר להן גם לגבות תשלום על חלקים אלה בעקבות שיפוץ המטבח או שינוי מיקום שנדרש על-ידי הצרכן.
גם על תקלה בכיריים על הצרכן לשלם מכיסו, שכן אלה רכושו הפרטי, אך כאן צצה בעיה נוספת: למערכת הגיעה תלונה על מקרה שבו הטכנאי של חברת גז קבע כי יש לתקן ליקוי בכיריים, ואף הציע לצרכן לבצע תיקון זה תמורת תשלום. למרות שהצעה כזו יכולה להיות מאוד מפתה, שכן היא חוסכת חיפוש טכנאי גז ולאחר מכן לחכות לבדיקה נוספת של חברת הגז - הרי שמדובר בהצעה מגונה. עו"ד ברג: כדי להימנע מחשש להטיה אנחנו ממליצים לדרוש מהטכנאי מסמך המפרט את הליקוי שנמצא בכיריים או במתקן הגז הפרטי ולהזמין לצורך התיקון טכנאי גז חיצוני. אגב, בדיקת הכיריים על-ידי ספק הגז עדיין אינה מחויבת בחוק.

על מה מחייבים?

ומה אומרות חברות הגז? מחברת אמישרגז נמסר, כי אם יש צורך בעבודות התקנה בעקבות תקלה שולחת החברה טכנאי שאיננו זה שמבצע את הבדיקות כדי למנוע הטיה וכדי לבצע בקרה כפולה, כאשר בפני הלקוח עומדת האפשרות לבחור לצורך העבודה טכנאי גז מורשה שאיננו מהחברה. חברת אמישרגז מבצעת את הביקורת החוזרת לאחר התיקון ללא תשלום.
חברת אמישרגז מסרה עוד, כי היא אינה גובה תשלום עבור החלפת צינור הגומי שמחבר את ברז הביטחון לכיריים או החלפת הסליל המחבר את מיכל הגז למערכת, אך היא כן גובה עבור החלפת צנרת נחושת ועבור התקנת ברז הביטחון. בכל מקרה, התעריף נמוך לפעולות אלה כדי שהציבור לא יירתע מביצוע הפעולות.
מחברת פזגז קיבלנו תגובה דומה. החברה אינה מחייבת עבור בדיקות תקופתיות, עבור החלפת צינור הגומי שמחבר בין הברז לכיריים וגם לא עבור החלפה ותיקון ציוד שנמסרו כפיקדון, כמו מיכלים, צוברים, מונים ווסתים. החברה גובה עבור החלפה או הזזה של ברז או עבור תיקון קטעי צנרת דירתית.
לאור התקלות הרבות הגברנו מאוד את תכיפות הבדיקות התקופתיות ואנחנו מנסים ליזום רפורמה שתאפשר בדיקה נוספת, כלומר בכל שנתיים לערך, נמסר לנו מהנהלת פזגז. עם זאת, חשוב שגם הציבור ייקח אחריות, וכמו שכל אחד מאיתנו מחדש את רשיון הנהיגה שלו - כך גם כדאי שיבדוק מתי נעשתה הביקורת האחרונה וייזום פנייה אלינו במקרה שלא נעשתה בדיקה במשך זמן רב.
כך או כך, יש לזכור כי לחברות אספקת הגז יש אחריות בטיחותית ולכן זכותן להפסיק את אספקת הגז כשהן קובעות שיש תקלה, ואפילו כאשר הדיירים אינם מאפשרים לטכנאים לבצע את הבדיקות הדרושות מסיבה כלשהי.
באחריות חברות הגז: הובלת מיכל הגז לבית הצרכן וחיבורו; קריאת במקרה של דליפת גז או חשש לדליפה; החלפת צינור הגז הגמיש המחבר את המכשיר בבית הצרכן עם מתקן הגז, לרבות עלות הצינורית; החלפת הצינורית המחברת את מיכלי הגז עם הווסת של מיתקן הגז לרבות עלות הצינורית; בדיקת כל מיתקן הגז (מהמיכל ועד הכיריים, לא כולל הכיריים); בדיקה תקופתית של מיכלי הגז לרבות תיקונים ותחזוקה נאותה של המיכלים והברז המורכב במיכל; פירוק וסילוק של ציוד מושאל, במקרה שבו החליט צרכן גז לנתק את הקשר עם ספק הגז; שירות הקשור בגביית חשבונות הגז.
באחריות הצרכן: שינוי מיקום שנקבע על-ידי הצרכן; שינוי צנרת בשל שיפוץ המטבח; תקלה בכיריים ברזים וצינורות נחושת.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים