שתף קטע נבחר

שישה פצועים בתאונה אווירית של מטוס הרקולס

מטוס התובלה, שהיה בדרכו מבסיס של חיל האוויר בדרום הארץ, נחת בשדה דב. כאשר נע על מסלול הנחיתה, ניתק אחד מלהבי המדחפים של מנועי המטוס - ועף לתוך תא הנוסעים. מפקד הבסיס: האירוע עלול היה להסתיים באבידות כבדות. מפקד החיל מינה ועדת חקירה וקירקע את מערך מטוסי ההרקולס

תקלה נדירה אירעה אמש (יום א') במטוס תובלה מסוג "הרקולס" של חיל האוויר, שנחת בשדה דב שבתל-אביב כשעל סיפונו עשרות קצינים וחיילים מהחיל.

 

המטוס, שהגיע מאחד מבסיסי חיל האוויר בדרום הארץ, נחת בשדה התעופה באופן שגרתי. כאשר נע על מסלול הנחיתה, ניתק להב של מדחף באחד ממנועיו ועף לתוך תא הנוסעים. במעופו פגע הלהב את הנוסעים שישבו בדרכו. מעוצמת הפגיעה נפצעו שישה מנוסעי המטוס. הפצועים פונו לבית החולים "איכילוב", שניים מהם במצב בינוני והשאר קל.

 

בעקבות האירוע הוזעקו לשדה דב כוחות רבים של מד"א וחיל האוויר, והשדה נסגר לזמן מה להמראות ונחיתות. מפקד חיל האוויר, האלוף דן חלוץ, מינה ועדת חקירה בראשות קצין בכיר בחיל לבדיקת נסיבות התקלה הנדירה, שטרם אירעה כמוה בצה"ל. מפקד החיל קירקע את מערך מטוסי ההרקולס עד לבירור התקלה.      

 

הנזק היה עלול להיות כבד בהרבה

 

אלוף-משנה אודי בר-עוז, מפקד בסיס חיל האוויר בשדה דב ומפקד טייסת מטוסי הרקולס בעברו, סיפר ל-ynet על נסיבות התאונה: "המטוס נחת בשעה 19:00 בשדה. הוא נסע את רוב ריצת הנחיתה, ולקראת סופה הרגישו הטייסים מכה חזקה בגוף המטוס, עצרו אותו ופינו מייד את הנוסעים".

 

בבדיקה של גוף המטוס התברר כי קטע מאחד של אחד מלהבי המדחף במנוע הימני הקיצוני ניתק ועף בעוצמה לתוך גוף המטוס. לדברי אלוף-משנה בר-עוז, חדר קטע הלהב, בגודל של כשליש מן הלהב כולו, לתוך המטוס בצד ימין, בערך בגובה החלונות הקדמיים, טס דרך תא הנוסעים ויצא מן הגוף בצדו השמאלי, בגובה מעט נמוך יותר. לדבריו, חדירת הלהב הייתה מעט גבוהה יותר מן הגובה שבו יושבים הנוסעים, כך שהנזק יכול היה להיות כבד הרבה יותר.

 

לפי שעה, אין כל עדות לגוף זר חיצוני שפגע במדחף וגרם לשבר בלהב, וככל הנראה מדובר בשבר עצמי, שהסיבה להיווצרותו טרם התבררה. אלוף-משנה בר-עוז סיפר כי חיל האוויר מקפיד לשפץ את הלהבים ולהחליפם לפני שהם נשחקים, וזאת על-פי הוראות החיל, שהן מחמירות יותר מהוראות היצרן. לדבריו, מדובר בתקלה נדירה מאוד, שמעולם לא אירעה עד היום בחיל האוויר. ברחבי העולם מוכרים כמה מקרים דומים של שבר, אולם מדובר במקרים נדירים ביותר.

 

גם גורמים אחרים בחיל האוויר המכירים את הנושא אומרים כי מדובר במספר נפגעים נמוך יחסית וכי מדובר במזל גדול, שכן הלהב, שהתנתק מן המנוע בעודו מסתובב במהירות גבוהה מאוד, עלול היה לחדור לגוף הנוסעים בזווית אחרת - ולפגוע חלילה בנוסעים רבים ובצורה קשה הרבה יותר.

 

חשש מפגיעה בטייסים רבים בו-זמנית 

 

המשימה שבה טס מטוס ההרקולס, המכונה "תובלה", היא אחת ממשימות השגרה הנפוצות בחיל האוויר. מדי בוקר מטיסים מטוסי ההרקולס של חיל האוויר עשרות רבות של לוחמי צוות אוויר המתגוררים במרכז הארץ לבסיסים באזור הדרום, ומחזירים אותם בסוף יום העבודה.

 

תקלות ותאונות במטוסי תובלה הן נדירות מאוד, אולם לאור הסכנה שבתאונה חמורה באחד ממטוסי התובלה ייפגעו או ייהרגו עשרות אנשי צוות אוויר, החליט מפקד החיל, האלוף דן חלוץ, לפני כחצי שנה, לצמצם בחצי את כמות אנשי צוות האוויר המורשים לטוס במטוס ההרקולס בכל תובלה – "כדי שלא לשים את כל הביצים בסל אחד", כהגדרתו של בר-עוז.

 

לדברי אלוף-משנה בר-עוז, ההנחיה החדשה תקפה רק לגבי מטוס ההרקולס, כיוון שהם מסוגלים להטיס כמות גדולה מאוד של נוסעים. במטוסים האחרים בהם משתמש החיל לתובלת אנשי צוות אוויר, דוגמת מטוס הערבה או מטוסים אזרחיים של חברת "ישראייר", אין הגבלה שכזו, כיוון שממילא הם מסוגלים להטיס כמות קטנה יחסית של נוסעים.

 

רק לפני כחודשיים אירעה תקלה נדירה אחרת במטוס הרקולס של חיל האוויר: לאחר ההמראה, התגלתה תקלה במערכת הורדת הגלגלים, שנתקעו בתוך המטוס, ואנשי הצוות נאלצו לפרקם ולהורידם באופן ידני. התקלה הטכנית באותו מטוס אירעה לאחר שהמטוס עבר בדיקות מקיפות ותיקונים במפעלי חברת "לוקהיד" בארצות-הברית, ובעיתוי שמאוד לא סביר היה שתקרה.

 


פורסם לראשונה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תומריקו
מטוס התובלה בשדה דב
צילום: תומריקו
צילום: תומריקו
ניידות מד"א בשדה
צילום: תומריקו
צילום: יואב גוטרמן דו"צ
בדיקה ראשונית של המטוס
צילום: יואב גוטרמן דו"צ
מומלצים