שתף קטע נבחר

היזהרו מיבוא מקביל

טלוויזיה סוני שנרכשה מחברת י. שלום התקלקלה 3 פעמים זמן קצר לאחר הרכישה. הלקוחה ביקשה להחליף את המוצר ומחכה מאז 4 חודשים לתשובה. מסקנה: תבדקו מי היבואן לפני שאתם קונים מוצר

בסוף חודש מאי השנה זכתה נ', במסגרת מכרז שנערך באתר האינטרנט של חברת המכרז הישיר, בטלוויזיה של חברת סוני, 29 אינץ' מדגם 29FX66. המחיר היה 5,400 שקל. ספק המכשיר הוא היבואן י. שלום בע"מ. כעבור כשבועיים הגיעו נציגי י. שלום לביתה של נ' ומסרו לרשותה את מקלט הטלוויזיה.

 

כארבעה שבועות לאחר קבלת המכשיר חלה תקלה בטלוויזיה, ובתיאום עם נציגי החברה היא נלקחה לתיקון. היא הוחזרה כעבור כשבוע – ושבועיים לאחר מכן אירעה שוב אותה תקלה. לאחר פנייה נוספת שוב הגיע טכנאי, והפעם לקח איתו את לוח האם של המחשב השולט בטלוויזיה. לוח האם המתוקן הוחזר כעבור כשבוע נוסף, שבמהלכו כמובן הייתה הטלוויזיה מושבתת. אך ארבעה ימים לאחר התיקון הופיעה אותה תקלה.

 

הפעם פקעה סבלנותה של נ', והיא דרשה כי המכשיר שהיה ברשותה זמן כה קצר - וכבר התקלקל שלוש פעמים – יוחלף במכשיר תקין. היא לא הצליחה להבין מדוע מכשיר שיוצר בחברה מובילה בתחומה מתקלקל כך. כדי לקבל מענה ניסתה ליצור קשר עם חברת י. שלום.

"כאן החלה מסכת ייסורים שכללה טלפונים יומיומיים שלי למשרדי י. שלום, אך ללא כל מענה מצידם", כתבה ל-ynet. "המזכירה השאירה אותי להמתין 35 דקות על הקו לתמיר שלום (בנו של היבואן?), ולאחר שנותקתי והתקשרתי שוב, הפלא ופלא תמיר שלום כלל לא היה במשרד !"

 

14 פעמים התקשרה נ' למשרדי י. שלום, ורק פעם אחת נענתה על ידי נציג שירות, שאמר כי יבדוק את הנושא ויחזור אליה. הוא מעולם לא יצר איתה קשר.

 

בצר לה כתבה נ' הודעת דואר אלקטרוני לחברת סוני העולמית, ובה התלוננה על היחס המחפיר של היבואן בישראל. וכאן ציפתה לה הפתעה לא נעימה נוספת. תשובה היא קיבלה למעשה מחברת ישפאר, נציגת סוני בישראל, ומשם נמסר לה כי י. שלום כלל אינו יבואן מורשה של סוני בארץ. ישפאר, מכל מקום, לא תוכל לעזור לה בפתרון הבעיה.

 

תמונת מצב: הטלוויזיה אינה תקינה, י. שלום אינה עונים, ולנ' אין – הלכה למעשה – בפני מי להתלונן.

 

לפני שנגיע לצד המשפטי, כמה מילים על מה שעולה מן הסיפור הזה. עד לפני שנים לא רבות היה לרוב בישראל יבואן מורשה אחד לכל אחת מן החברות העולמיות. הוא היה הכתובת לכל פנייה ותלונה, וככזה גם היה נתון לפיקוחה של החברה היצרנית בחו"ל. עם הזמן השתנה המצב, וכעת מייבאים כמה יבואנים פריטים של אותה חברה, מה שמכונה "יבוא מקביל".

 

שינוי זה מחייב את הצרכנים ליתר ערנות. כעת עליהם לבדוק היטב גם מי היבואן, מפני שהוא יהיה, לטוב ולרע, בן-שיחם אחרי הקנייה, שכן היבואן הוא זה שחייב לתת את השירות בתקופת האחריות על המכשיר.  איך בודקים? מדורי צרכנות בעיתונות הכתובה והאלקטרונית, פורומים לצרכנות, ומידע מחברים, בני משפחה וכדומה – כל אלה יכולים לסייע הן בקבלת מידע והן בהחלטה אצל מי לרכוש ומה לרכוש.

 

אשר לנ', נראה כי המוצא שלה הוא בתביעה לבית המשפט לתביעות קטנות. מוצר שחברה אינה מצליחה לתקנו הוא לכאורה מוצר פגום. במצב זה יכול הצרכן לתבוע או את החלפתו במוצר תקין או את ביטול העסקה וקבלת כספו חזרה. במקרה שלה, ייתכן שתוכל לקבל גם את ההפרש בין מחיר הטלוויזיה במכירה רגילה בחנות לבין המחיר ששילמה במכרז. 

 

מחברת י. שלום נמסר בתגובה, כי "אם הבדיקה במעבדה תעלה שהטלוויזייה אכן מקולקלת פעם נוספת, נחליף את הטלוויזיה".    

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים