שתף קטע נבחר

פסטיבל דאנסאירופה - רוקדים למרות הכל

המצב הביטחוני והכלכלי הקשו - ושביתת המכס גרמה לביטול אחד המופעים - אבל פסטיבל המחול היוקרתי ייפתח למרות הכל מחר במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב

פסטיבל דאנסאירופה שייפתח מחר (יום ה') במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב, נאלץ השנה להתמודד לא רק עם המצב הביטחוני שמקשה על הבאת אמנים זרים, והמצב הכלכלי, שהופך פרוייקטים מסוג זה לזן נדיר, אלא גם עם שביתת המכס. השביתה בנתב"ג גרמה לביטול הגעת להקתה של הכוריאוגרפית הספרדיה מרתה קרסקו, שנמצאת כעת במשא ומתן מול מרכז סוזן דלל והמשכן לאמנויות הבמה לגבי שיבוץ הופעות חלופיות בנובמבר. תלבושות ותפאורות המופע May B של הכוריאוגרפית הצרפתייה מאגי מארן עוכבו אף הן במכס, אולם בעקבות התערבות הפסטיבל שוחררו הבוקר ובכך התאפשר קיום שלושת המופעים המתוכננים לסוף השבוע הקרוב.

 

השנה ישתתפו בפסטיבל להקת ABCDance מאוסטריה, להקתו של הכוריאוגרף הישראלי איציק גלילי GaliliDance הפועלת בהולנד, הכוריאוגרף טרו סארינן מפינלנד ולהקתו של פיליפ בלנשאר משבדיה.

 

"הבנתי את האנושות"

 

במסיבת עיתונאים במשכן לאמנויות הבמה הציגה מארן את עבודתה May B המבוססת על יצירתו של סמואל בקט. May B הוצגה בירושלים לפני עשור וזו הפעם הראשונה שתועלה בתל-אביב. "הסיפור שלי עם בקט הוא ארוך שנים", מספרת מארן, "קראתי את כתביו בגיל מאד צעיר ודרכם הבנתי טוב יותר את האנושות ואת הקשרים הנוצרים בין בני אדם. הוא מעלה שאלות בנוגע ליחסי אנוש והצורך לחיות יחד, בנוגע לקורבנות ולתוקפנים בחברה וזה מרתק אותי".

 

על הגעתה לישראל בתקופה שבה הגעת אמנים בעלי שם בינלאומי אינה דבר שבשגרה היא אומרת: "כשהפתיל שמקשר בין אנשים נחתך זהו בדיוק המקום שאליו אמורה להשתחל האמנות. התפקיד שלנו כאמנים הוא לחבר".

 

מארן מתקשה להבין מדינות שקוראות להפסיק את קשריהן התרבותיים עם ישראל ואומרת: "כשיורג היידר נבחר באוסטריה היו שקראו להחרמת האוסטרים ואני מעולם לא הבנתי את זה. בכל מדינה שבה האור מאיים לכבות, וגם בישראל תהליך הכיבוי בעיצומו, יש חשיבות עצומה לנוכחות התרבות. זה נכון שהתרבות אינה משנה כמו הפוליטיקה, אבל חייבים לשמר אותה מכיוון שהיא הבסיס לאנושות ולאנושיות. השאלה האם להגיע הנה או לא להגיע הנה אפילו לא עלתה לי בראש".

 

May B של מארן נוגעת בקיומו האבסורדי של האדם באשר הוא, אך נדמית כרלבנטית במיוחד לישראל העכשווית. "בעבודה הזו עשרה אנשים מנסים לחיות יחד באותו חלל והם יודעים שאין להם ברירה. זה או לחיות יחד או למות. אני שואלת מהו המאמץ העילאי שאנחנו צריכים לעשות על מנת לתת מקום לאחר. זה ברור שזה רלבנטי גם לישראל מכיוון שהיום אני חושבת שכולם מבינים שזה לא שהישראלים יזרקו לים או שהפלסטינים ייעלמו. אין ברירה וצריך לחיות יחד. זה קורה כאן וזה קורה גם במקומות אחרים בעולם.

 

אנשים איבדו את החוט המקשר ביניהם, את ההבנה שהם אחים, שהם אותו הדבר ושלהרוג בן אדם אחר זה להרוג את עצמך. הקדמה הזו שכולם מנפנפים בה קשה לי להבין מה היא הביאה לנו אם במסגרתה אנחנו ממשיכים להחריב את הפלנטה ואת עצמנו. זה מה שבקט אומר לכל אורך יצירתו, זה מה שמשך אותי וזה מה שכנראה הופך את העבודה שלי שנוצרה לפני 20 שנה לרלבנטית גם היום".

 

"תודה על הנדיבות"

 

מנכ"לית האופרה הישראלית החדשה, חנה מוניץ, הודתה לחברי האיחוד האירופי שתמכו בפסטיבל ואמרה: "תודה על הנדיבות וההבנה שבתקופה זו בדיוק, תרבות היא אולי השער הטוב ביותר שדרכו יכולים לעבור מסרים של אהבה, שלום והבנה בין אנשים ואומות. תודה שאפשרתם לפסטיבל הזה לקרות, הוא לא היה קורה בלעדיכם. תודה לרקדנים וליוצרים שמוכנים להופיע פה בזמנים שכאלה מול קהל ישראלי שמעריך תרבות ואמנות".

 

רפי גמזו, ראש מדור קשרי תרבות ואמנות במשרד החוץ, אמר: "נדמה ששם העבודה של מאגי מארן קולע מאד למצבנו ואתמול כשנאבקנו עם רשויות המכס על שחרור התפאורה והתלבושות, הוא קלע אף יותר. דאנסאירופה הוא אירוע חשוב ביותר שמעודד בימים לא קלים של אי הבנה בין ישראל לאיחוד האירופי יחסים של קרבה והידוק קשרים".

 

גילה אלמגור, אוחזת תיק התרבות בעיריית ת"א, אמרה: "על רקע הימים הנוראים מכל הבחינות, פסטיבל דאנסאירופה הוא אור גדול. אנחנו לא לוקחים כמובן מאליו את עצם הגעתם של יוצרים ורקדנים ארצה בתקופה שהיא הרעה ביותר בהיסטוריה שלנו כאומה. ברור לנו שהם מגיעים נגד כל הסיכויים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גלילי דאנס. הולנד
טרו סארינן. פינלנד
צילום: מקסים ריידר
מארן: תרבות ואמנות הבסיס לאנושות ולאנושיות
צילום: מקסים ריידר
לאתר ההטבות
מומלצים