שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אדובי מסתערת על הוידאו
    אדובי, שהייתה מהראשונות לזהות את הפוטנציאל של תוכנות עריכה לוידאו על מחשבים אישיים, קצת נרדמה בשמירה ונתנה לתחרות לעקוף את מוצר הדגל שלה Premiere. וידאו ספרתי בפורמט DV הביא בשנתיים האחרונות עשרות מיליוני חובבים להתעסק בעריכת וידאו וכתוצאה מכך התחום משך אליו מתחרים רבים, שהקדימו את אדובי בקצב ההתחדשות. עתה היא חוזרת ובגדול

    אדובי, שהייתה מהראשונות לזהות את הפוטנציאל של תוכנות עריכה לוידאו על מחשבים אישיים (במקור מקינטוש, עכשיו יותר ויותר PC), קצת נרדמה בשמירה ונתנה לתחרות לעקוף את מוצר הדגל שלה Premiere. כפי שתקראו בגיליון זה, וידאו ספרתי בפורמט DV הביא בשנתיים האחרונות עשרות מיליוני חובבים

    להתעסק בעריכת וידאו וכתוצאה מכך התחום משך אליו מתחרים רבים, שהקדימו את אדובי בקצב ההתחדשות.

     

    מי שזוכר את ההיסטוריה של עריכת תמונה (החלוצה הייתה Photoshop של אדובי) ושל גרפיקה וקטורית (Illustrator של אדובי) יזהה בקלות תבנית חוזרת על עצמה. אלא שאדובי אינה סטארט-אפ צעיר ונאיבי, שקל לדחוק אותו מהבמה, ואחרי כל תרדמה טכנולוגית היא מתעוררת במשנה כוח להסתער על היעד ולקבוע דומיננטיות לזמן ארוך. כך גם לגבי עריכת וידאו.

     

    חוזרת לשלוט

     

    אדובי יצאה לאחרונה בסדרה של עדכוני תוכנות עריכת וידאו ויצירת כותרים, שמחזירה אותה למקום הראשון - אם לא בכל מוצר לחוד אז לפחות במכלול הכלים שהיא נותנת למקצוען. Premiere Pro, עמוד התווך של הערכה, היא גרסה מלוטשת של עורך הוידאו הפופולרי, שנשאר אינטואיטיבי לשימוש למרות שינויים מהותיים שנעשו בתשתית הטכנולוגית שלו.

     

    למשל, השליטה בצבע שוכללה מאוד ועכשיו היא מאפשרת למשתמשים מתוחכמים לטפל בצורה פרטנית ומדויקת בגווני התמונה, באיזון הצבע ובפיקסלים בודדים. בקרות התנועה עברו שיפוץ יסודי ועכשיו הן מאפשרות לבחור תמונות מפתח לכל פרמטר לחוד וליצור רצף השתנות מורכב ביותר.

     

    החסרון - המחיר

     

    עם זאת, יש לא מעט נקודות בהן המוצרים המתחרים שומרים על יתרון יחסי. למשל, בקרת התנועה של Pinnacle Edition 5 קלה יותר לשימוש, הממשק של Vegas נעים יותר לעין וגימור הסרט (Rendering) של הסרט בתוכנת MediaStudio Pro מהיר יותר ב-30 אחוז בערך מב-Premiere. היתרון של אדובי הוא באיזון הכולל של החבילה.

     

    החסרון המהותי ביותר הוא המחיר הגבוה. תמורת Premiere Pro תתבקשו לשלם כ-700 דולר - והמחיר לא כולל עורך אודיו, עורך אפקטים ועורך DVD. כל אחד מאלה הוא מוצר שנמכר בנפרד (וביוקר). ערכה מלאה של מוצרי עריכה תעלה למעלה מ-2,500 דולר, יותר מהמחיר של כל אחד מהמתחרים האחרים.

     

    מוצר מורכב

     

    תוכנת האפקטים After Effects 6 Pro נמכרת בנפרד מהעורך תמורת אלף דולר. אין מה לדבר על כך שהחבילה כוללת ערכה מלאה של כלים לעבודה עם טקסטים, גרפיקה וקטורית ואנימציה, תוך אינטגרציה עם פוטושופ ועם Illustrator. בגרסה החדשה כל הכלים שופרו מבחינת ביצועים ונגישות, אך אל תצפו לפשטות במוצר שמטבעו הוא מורכב.

     

    בניגוד למוצרי האפקטים לחובבים, After Effects Pro לא מדביק אפקטים מוכנים מראש בצורה שבלונית על או בין קטעי וידאו כדי לעשות רושם של "עריכה מקצועית". מדובר במכשיר משוכלל שנותן לעורך חופש יצירה אומנותי נרחב וכלים מדויקים מאוד להשגת המטרה, ובשימוש הנכון בו יש צורך להשקיע זמן לימוד ותרגול. רק הדמיון לפוטושופ עוזר לגרפיקאי/ת מנוסה להשתלט על התוכנה קצת יותר מהר.

     

    כלים לאנימציה

     

    After Effects 6 Pro כוללת עכשיו כלים לאנימציה של טקסט וכותרות, עם שליטה פרטנית בכל אספקט של ההתנהגות במהלך האפקט. אפשר להפריד בין ההתנהגות לבין הטקסט, כך שאותה תבנית תשמש שוב ושוב, ולשנות בכל פעם רק אספקט אחד. כך ניתן לקבל תוצאות מרהיבות במספר צעדים קטן.

     

    התוכנה תומכת בלוחות ספרות (Digitizers) רגישים ללחץ, בערוצי אלפא ובשכבות, כך שלמעשה אתם מקבלים בתוכה כלים שבעבר דרשו לצאת לפוטושופ או ל-Illustrator כדי להשיג את האפקט. ברור שכל מקצוען המשתמש ב-Premiere Pro צריך גם את After Effects Pro, אבל המחיר בוודאי שלא ימשוך משתמשים שאינם מוכנים להשקיע אלף דולר בשיפור הוידאו החובבני שלהם.

     

    בחרה בתבונה

     

    את תוכנת עריכת הקול Audition 1.0 רכשה אדובי מחברת Syntrillium לפני חצי שנה (למוצר המקורי קוראים Cool Edit Pro). רואים זאת כאשר המסכים של התוכנה נפתחים על הצג והם שונים באופיים ובמראה שלהם משאר חלקי הערכה. אבל מוכרחים להודות שאדובי בחרה בתבונה את אחד המוצרים הגמישים ביותר לעריכה מוזיקלית, שכולל ערכה עצומה של תכונות לדגימה, ערבול, ניתוח, שילוב וליפוף פסי קול.

     

    אומנם Audition לא כוללת מודול MIDI עשיר מהסוג שתמצאו ב-Sonar של Cakewalk, אבל יש בה את כל מה שעשה את Sound Forge של סוני לפופולרית. ניתן לטפל סימולטנית ב-128 ערוצים, ב-20 פורמטים וב-24 סיביות לדגימה. יש בה 45 אפקטים מתקדמים להפעלה בזמן אמת וכלים טובים להקטנת רעשים. ועם זאת, היא נשארה תוכנה קלה יחסית ללימוד ולשימוש. וזו התוכנה הזולה בחבילה של אדובי, "רק" 300 דולר.

     

    משלימה את התהליך

     

    לבסוף, תוכנת היצירה של תקליטורים Encore DVD משלימה את תהליך העבודה. כמו מוצרים אחרים במשפחה, היא יקרה מאוד (549 דולר) ולכן רק מי שכבר מושקע עמוק בתוכנות אדובי יכול להצדיק את ההוצאה. אבל למשתמשים אלה התוכנה שווה את המחיר הודות לאינטגרציה הטובה שלה עם שאר מוצרי אדובי.

     

    למשל, כל תפריטי ה-DVD הם מסמכי PSD של פוטושופ וניתן לטפל בהם בכל הכלים המשוכללים של עורך התמונות. נקודות סימון המוכנסות ל-After Effects הופכות אוטומטית לסימני פרקים ב-Encore. החסרון הבולט של התוכנה הוא הצורך לבצע Render חדש אחרי כל עריכה. כמו כן חסרה לנו היכולת להוסיף מעברים בין שקופיות סטטיות ולסנכרן את ההצגה שלהן עם פס הקול.

     

    לעומת זאת, Encore מצטיינת בביצוע מטלות מורכבות, כמו הוספת מספר פסי קול (למשל בשפות שונות) לתקליטור, כתוביות ועצמים אינטראקטיביים. במבחנים שלנו היא הוכיחה מהירות טובה ויכולת לעבוד עם יותר צורבים ממה שמפורסם ברשימת התמיכה באתר. אבל המחיר הגבוה אינו מוצדק כאשר ביצועים דומים ותכונות לא פחות טובות מוצעים במוצרים העולים פחות מרבע המחיר של אדובי.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים