שתף קטע נבחר
 

מי סובל יותר

"מחזה חלום", המעבדה, ירושלים: ההצגה הראשונה שמעלה המרכז החדש לאמנויות הבמה בירושלים לא מגשימה את השאיפות

המעבדה הוא שמו של המרכז החדש לאמנויות הבמה שהוקם במתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים בזכות מימון של קרן JVP קהילה, ששם לעצמו למטרה לקדם תהליך שינוי ושיפור מציאות החיים החברתיים בארץ. זהו פרוייקט אמביציוזי ומבורך, והבחירה להעלות כהפקה ראשונה של הבימה הניסיונית החדשה את "מחזה חלום" של אוגוסט סטרינדברג, מיצירות הבראשית של תיאטרון האוונגרד המודרני, מסמנת ניסיון להתחבר למסורת עשירה של יצירה חוץ ממסדית, שמתמקדת בתיאטרון פיוטי ואסוציאטיבי.

 

אך לפחות לפי התוצאה של ההצגה הראשונה, קיים עדיין פער משמעותי בין השאיפות לתוצאות, כי ההפקה של יעל קרמסקי לא מצליחה להפיח רוח חיים במחזה ההזוי של סטרינדברג, שבנוי כמעין מסע מקוטע של בת אלים, שיורדת אל בני האדם בניסיון להתחקות אחר שורשי הסבל האנושי. הבעיה מתחילה בתפאורה של כנרת קיש, שמתבססת על בד גדול ולבן שמעוצב כל פעם מחדש באמצעות חבלים ומשקולות. זה אמנם מייצר מסגרת אסתטית מאחדת, אבל אין בו שום אמירה משמעותית. גם המוזיקה האלקטרונית של רונן שפירא לא לוכדת את אווירת המסתורין והסיוט של המחזה.

 

צוות השחקנים הצעירים עושה את עבודתו במחויבות גמורה, ופה ושם יש כמה בולטים לטובה כמו אייל זוסמן ואייל רוזלס, אך רוב הזמן הם נראים כאילו מנסים בכוח להעניק ממשות לדמויות התלושות ולהעמדות הסתומות. בסופו של דבר אין כאן לא חלום וגם לא הרהור מדיטטיבי על הסבל ומקורותיו, על אף החזרה כמו מנטרה על המשפט "כמה מסכנים הם בני האדם". הסבל האמיתי הוא של הצופים שנאלצים לשבת משך שעה וחצי ולבהות בהתרחשות התמוהה והריקנית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים