שתף קטע נבחר

"איבדנו את הרגשת הביטחון"

תושבי השכונה המזרחית בנתניה זועמים: מדי שבוע מתבצעות התפרצויות רבות לכלי רכב בשכונה. לאחרונה נפרצו בליל אחד חמישה כלי רכב של חמש משפחות המתגוררות באותו בניין. לטענת התושבים, המשטרה מודעת לבעיה אבל אינה עושה מספיק למגר אותה. מפקד משטרת נתניה: "התופעה בשכונה מוכרת. אנחנו מגבירים את נושא האכיפה ומתכננים להקים בשכונה תחנת שיטור קהילתי". ועמליה לא לבד, לידיעת כלל תושבי נתניה: כל שעתיים נפרץ כלי רכב בעיר

בן לילה נפרצו חמישה כלי רכב השייכים לחמש משפחות המתגוררת בבניין מספר 32 ברחוב הרטום. לטענת תושבי שכונת עמליה, לא מדובר באירוע חד פעמי בשכונה. תושבי עמליה זועמים על שהשכונה הפכה ליעד מבוקש של פורצי כלי הרכב, והמשטרה לא עושה מספיק כדי למגר את התופעה. יצויין כי על פי נתוני המשטרה, פורצים "עמלו" בשנה החולפת קשה לא רק בעמליה אלא בכל האזור: כ- 5,000 התפרצויות התבצעו במהלך השנה, כלומר, כל שעתיים נפרץ בנתניה כלי רכב.

 

התושבים: "לבד עם הבעיה"

 

תושבי שכונת עמליה, במזרח נתניה, נואשים. כמעט מדי יום מתרחשות התפרצויות בשכונה לכלי רכב, והמשטרה לטענתם, אינה עושה מספיק כדי למגר את התופעה.

 

באחד הלילות האחרונים "זכו" חמש משפחות מבניין המגורים ברחוב הרטום בשכונה ל"ביקור פתע" של פורצים. אחד מדיירי הבניין מספר: "בשעת בוקר מוקדמת, כשיצאתי עם הכלב לטיול, נדהמתי לגלות את נזקי הלילה שהשאירו מאחוריהם הפורצים. רק לאחר שעשיתי סיבוב הבנתי, כי מדובר בחמישה כלי רכב השייכים כולם לדיירי הבניין. כלי הרכב היו פרוצים, וחלק מהחפצים האישיים השייכים לבעלי הרכב, פוזרו בברוטליות על הכביש".

 

"ירדתי אל חניית הבניין כדי לבדוק את הנזק", מספר בכעס דייר הבניין שרכבו נפרץ. "חלון הרכב היה שבור ומערכת המזגן והמוזיקה נעקרה ממקומה. מדובר במכונית חדישה דגם 2004 כך שהנזק נעמד באלפי שקלים. בחברת הליסינג טענו, כי עבודת הפורצים היתה כה נקייה, שאין ספק שמדובר ביותר מפורץ אחד ובמיומנות רבה". 

 

"התאספנו כל הדיירים בחנייה במטרה להתקשר באופן מסודר למשטרה. אבל השוטר שענה טען, כי בגלל עומסים שיש להם בתחנה, אין באפשרותו לקבל את התלונה. הייתי המום ומופתע מהתגובה, אך לא אמרתי נואש והחלטתי לסוע לדווח במשטרה. לאחר שעה וחצי של המתנה מורטת עצבים, בה השוטר התורן התאמץ להמחיש לי את העומס בתחנה, התייאשתי והחזרתי הביתה בלי להגיש תלונה".

 

חבר ועד הבית טוען, כי רק לפני שבועיים זכה הבניין ל"ביקור" דומה. "במקרה אחר הפורצים 'התעלו' על עצמם והחליטו לעקור את ארבעת הגלגלים של רכב חדיש השייך לאחד מדיירי הבניין, ולאחר מכן נסעו אחורנית ופגע במכוניתי.

 

"עוד לפני שהספקתי לפתוח את הפה, יצא הפורץ מהרכב ופתח בריצה מהירה לכיוון השדות. נכנסתי לרכבי והתחלתי במרדף אחריו, תוך שאני מתקשר מהטלפון הסלולרי לתחנת המשטרה. השוטר שענה לשיחה ביקש את פרטיי האישיים, הבטיח שישלח ניידת, אך עד היום איש לא התקשר אליי, ואני יודע שהפורץ הזה לא נתפס".

 

לטענתו, תושבי השכונה לא זוכים למענה מצד המשטרה. "אנו עדים לתופעה בשכונה של התפרצויות מרובות לכלי רכב, ואין ספק שהבעיה ידועה למשטרה. אנחנו המומים מחוסר היענות של השוטרים כשאנו מבקשים לדווח על התפרצות, או לספק מידע על פורץ. כאילו שהבעיה היא שלנו בלבד".

 

"כל שהמשטרה צריכה לעשות על מנת לשמור על בטיחותנו, זה לפטרל בעזרת ניידת בשעות הלילה המאוחרות של סופי השבוע", אומר תושב אחר. "זה גם ירתיע את הפורצים וגם יחזיר לנו את הרגשת הביטחון שאבדה לנו".

 

המשטרה: "יעד תחנתי"

 

מהמשטרה נמסר כי היקף ההתפרצויות לכלי רכב באזור מזרח נתניה מוכר ונעשים מאמצים רבים למגר את התופעה. על פי הנתונים שהציגה לאחרונה משטרת נתניה, בשנת 2003 נרשמו 7,178 מקרים של התפרצויות וגניבה מתוך כלי רכב בנתניה והאזור. לטענת המשטרה, מדובר בירידה של כששה אחוזים ביחס לשנה הקודמת.

 

יחד עם זאת יודגש, כי על פי דו"ח שפרסמה משטרת נתניה על נתוני הפשיעה לשנת 2002, נרשמו באותה שנה 3,417 מקרים של התפרצויות וגניבה מתוך רכב. לפיכך, מדובר בעלייה חדה במקרים כגון אלה. סנ"צ שטיין מייחס את הפער הגדול לשיטת חישוב שונה של הנתונים.

 

תופעת ההתפרצויות לכלי רכב, כאמור, מוכרת היטב למפקד משטרת נתניה, סנ"צ ברונו שטיין. "החלטנו השנה כיעד תחנתי להגביר את כל נושא האכיפה הנוגעת לאזרח הקטן, כגון חטיפות תיקים, גניבות, וכן התפרצויות לכלי רכב. השנה הכנסנו דגש משמעותי לכל התופעות שמתרחשות ברחוב, והנחינו את כל המשרדים בתחנה לגבי יעד זה", הוא אומר.

 

לדבריו, דרכי הפעולה של המשטרה לגבי פריצות רכב לא השתנו. "אנחנו לא שולחים שוטרים כאשר נפרץ רכב, אין בזה כל טעם. כל אדם שרכבו נפרץ, יכול להגיע לתחנה ולהגיש תלונה. אנחנו עורכים את הבדיקות לרכב בתחנה ולוקחים טביעות אצבעות".

 

אבל ברגע שאדם נכנס לרכבו, משתנות כבר טביעות האצבעות ברכב.

 

"נכון, אבל זה לא מפריע לבצע את הבדיקות ברכב".

 

סנ"צ שטיין טוען, כי משטרה מודעת למספר אזורים בנתניה והסביבה שבהם יש ריבוי התפרצויות לכלי רכב. "התופעה בשכונת עמליה מוכרת לי, אני יודע שיש שם ריבוי התפרצויות. ישנם אזורים נוספים בהם יש התפרצויות לכלי רכב, בעיקר כל מרכזי הקניות הגדולים שפתוחים בסופי שבוע, כמו מתחם שפיים, געש ואיקאה".

 

לגבי דרכי הטיפול של המשטרה בתחום הזה, הוא אומר: "אני לא מעוניין לחשוף מה אנחנו מבצעים כדי לטפל בבעיה, כי זה יפגע בעבודתנו. נרשמו הצלחות באיתור פורצי כלי רכב סדרתיים, ורק לאחרונה נעצר בחור צעיר שהודה בשש התפרצויות לכלי רכב".

 

לטענתו, רוב הפורצים שנתפסו הם בגילאי 16-18. "במקרים חריגים נתקלנו בנערים צעירים יותר מגיל 14", הוא מציין. "אלה אנשים שמתפרנסים מזה, הם מיומנים ופועלים על פי כל מיני שיטות.

 

"קורה שחבורה של פורצים מיעה לאותו אזור ובבת אחת פורצת למספר כלי רכב, אך זו לא תופעה גורפת. ישנם גם כל מיני אלמנטים נוספים שקשורים להתפרצויות, לדוגמה מזג אוויר. הפורצים, הרבה פעמים, מחכים לרעם ואז שוברים את השמשה או שהם יודעים שברקים מפעילים אזעקות של כלי רכב, וכך כשאזעקת הרכב עובדת, היא 'כביכול' התחילה לפעול בגלל הברק.

 

"חשוב לזכור שנתניה נהפכה למטרופולין, עם כל הפיתוח של אזור התעשייה והשכונות החדשות. גדלה כמות כלי הרכב ולכן גדלות כמויות ההתפרצויות לכלי רכב. אנחנו משתדלים להיות כל הזמן עם היד על הדופק, וממפים כל הזמן את אזור נתניה מבחינת עבירות שמתבצעות באופן יומיומי, כדי לאמוד את תופעות הגניבות".

 

סנ"צ שטיין אומר, כי הוא מבין ללבם של התושבים שרכביהם נפרצו, והוא מזמין אותם להגיש תלונה במשטרה. "קשה לי להאמין שלא קיבלו את תלונתו של האזרח, אך אם היה מצב של לחץ ולא יכלו לקבל את תלונתו, הוא יכול היה להגיע למחרת ולהגיש תלונה".

 

סנ"צ שטיין חושף כי ישנן כוונות להקים תחנת שיטור קהילתי בשכונת עמליה, וכבר קיימות תוכניות בעניין. "כל תושב שאיכפת לו ומוטרד מהתופעה יוכל לבוא ולהתנדב למשמר האזרחי ולתרום למיגור התופעה. שכונת עמליה היא שכונה חדשה שהתפתחה מהר, ויש בה הרבה כלי רכב".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
נתניה: 5,000 התפרצויות לכלי רכב בשנה אחת
צילום: שאול גולן
מומלצים