שתף קטע נבחר

הרעלה והמזוזה

מהו עומקו המותר של מחשוף ומהו אורכה המותר של חצאית - על שאלה כזו היו הצרפתים כותבים ספרים, אבל לעתים די בשכל ישר

לאחר דיונים ממושכים החליטה ממשלת צרפת לאסור על תלמידים בבתי הספר הציבוריים ללבוש בגדים ולענוד סמלים המכריזים על זהותם הדתית. התקנה הזאת נולדה בגלל הצניף, שמוסלמיות שמרניות נוהגות לעטוף בו את ראשיהן, אבל היא חלה על בני כל הדתות, ולכן לא יורשו תלמידים יהודים לחבוש כיפה ותלמידים נוצרים לא יורשו לשאת צלבים על חזותיהם.

 

הצרפתים הם עם דברני וכדרכם העמיסו על מחלוקת הצניף מטען כבד של הגות פילוסופית. עמים אחרים היו משתמטים ממחלוקת כזאת בעזרת פתרון פרגמטי, ואילו הם הוגיעו את מוחותיהם בשאלות על מעמדה של הרפובליקה כאזור מפורז מדת, על משמעותה של החילוניות, על תפקידו של בית הספר בעיצוב האומה ועל זכותה של אומה ללחום במנהגים המסכנים את זהותה התרבותית.

 

הפרשה מעוררת עניין רב גם מחוץ לגבולותיה של צרפת, מפני שצרפת עודנה מעצמת תרבות, מפני שהאירופים מודאגים מהגירת מוסלמים רבים ליבשת שלהם, ומפני שבמדינות רבות המציאות המשתנה קוראת תיגר על ההסכמות החברתיות הנושנות. מובן שבמדינות ערב רואים באיסור על הצניף ביטוי לסלידת האירופים מן הערבים ומתרבותם.

 

אנחנו לא התמודדנו עם מחלוקת כדוגמת מחלוקת הצניף, מפני שמערכת החינוך הציבורית שלנו מחולקת למגזרים ומעטים הסיכויים שנערה מוסלמית שמרנית תתעקש ללמוד בבית ספר יהודי דתי. לעומת זאת, כבר התגלעו מחלוקות הנוגעות לשאלה הפוכה: האם מותר למערכת החינוך הדתית לאסור על לבוש הנתפס בעיני דתיים כלבוש פרוץ. בסופו של דבר יושבו המחלוקות האלה בלי שהממלכה תצטרף להחליט מהו עומקו המותר של מחשוף ומהו אורכה המותר של חצאית. על שאלה כגון זו היו הצרפתים כותבים ספרים ולפעמים אנו יכולים אפוא להשתבח בעדיפותו של שכלנו הישר.

 

אבל עכשיו שבה ומתעוררת אצלנו מחלוקת מיותרת על דמותה של הפרהסיה במדינת היהודים. ח"כ יעקב ליצמן מ"יהדות התורה" יזם הצעת חוק שיאכוף על כל מוסדות הציבור להצמיד מזוזות למשקופי דלתותיהם. מובן ש"שינוי" נזעקה להתנגד, ודוברה הוא ח"כ רוני בריזון, שומר החותם החילוני שלה. בריזון התחנך אצל הדתיים ויש לו ידע בהלכה. בצדק הוא טוען כי אין חובה הלכתית להתקין מזוזה בבתים שאינם משמשים ללינה, אבל זה פלפול טרחני, המזכיר את עיונם של מורי ההלכה המוסלמים בסוגיית חובת הצניף.

 

בעניינים אשר כאלה חשובים רגשותיהם של המאמינים יותר מאשר ההלכה הפסוקה, ורוב היהודים הדתיים והמסורתיים חשים בנוח כאשר מזוזה מוצמדת למשקוף המבנה שאליו הם נכנסים, אפילו אם אינם יודעים מה כתוב במגילת הקלף המגולגלת בתוכה. אתאיסטים הבוטחים בעצמם אינם צריכים להתעקש על קוצם של עקרונות חילוניים, אם אין פגיעה באינטרס חילוני ממשי. בעניין זה לא מוכרחים לנהוג כצרפתים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים