שתף קטע נבחר

מקצוענות ויוקרה להמונים

מוצרים ושירותים רבים שבעבר היו נחלת העשירים בלבד, הפכו לנחלת ההמונים. אז תשתחררו מהבהייה בטלוויזיה ותתחילו לנצל את זה

ראיתי את סיסמת הקמפיין הלוהט של HOT והחלטתי שגם לקוראי טור זה מגיע לדעת מה קורה קצת לפני כולם. אז הפעם, אני נותן משמעות חדשה וחיובית יותר לשם "דן ברותחין" ופותח במסורת של רשימות "כל מה שרותחין" שאפרסם כאן מפעם לפעם: מבט אל טרנדים לוהטים  שסוחפים את חיינו כצרכנים וכמשווקים גם יחד.

 

הטרנד הראשון שבחרתי לעסוק בו אינו חדש, אבל מצוי בעיצומו בימים אלה. אפשר לכנות אותו: "מקצוענות להמונים" – תוצאה שבעבר השיגו רק אנשי מקצוע בהישג ידם של חובבנים.

 

כך, למשל, במסע הפרסום האחרון שלה, קנון מכריזה שהצילום הדיגיטלי המקצועי הוא לא עוד נחלת המקצוענים בלבד. סוני  נותנת יכולת עריכה מקצועית בידיים של יוצרי סרטים ביתיים. Viking מציעה ציוד מטבחים מקצועי מקצועי לבית הפרטי, Oral B משווקת את Professional Care 7000 ומבטיחה "טיפול בשיניים כמו אצל רופא השיניים", Home Depot מציעה ציוד מקצועני של Ridgid לעבודות בבית וסימנס מספקת מיכשור מקצועי לגיהוץ חולצות תעשייתי – לשימוש ביתי.

 

אפל התחילה

 

גל המוצרים החדשים תחת הבטחה זו בחודשים האחרונים הם ללא ספק תופעה שצריך להתייחס אליה. עם זאת, צריך לראות שהשורשים שלה הם עמוקים. ראשיתם ב-Apple שכבר בשנות ה-80 של המאה הקודמת, החליטה להפקיע את המחשב מידי אנשי המקצוע ולהפוך אותו לשימושי עבור המשתמש ההדיוט באמצעות ממשק ידידותי. DELL המשיכה את המגמה כאשר איפשרה למשתמשי המחשב לקבל מחשב בהזמנה מותאם לצרכיהם.

 

ויש עוד: בנק ההשקעות Charles Schwab החליט לתת למשקיע הקטן את הכלים שיש בידי המשקיע המקצועי הגדול, בעיקר בעידן האינטרנט. L'Oreal ואחרות ייצרו תכשירים קוסמטיים מקצועיים וצבע לשיער לשימוש עצמי. ישנן עשרות רבות של דוגמאות בתחומים שונים. המגמה הלכה וצברה תאוצה לאורך שנות ה-90 של המאה העשרים וכעת היא מגיעה לגבהים חדשים.

 

חלק מהמגמה הוא הזמנה של הצרכן לבטא את עצמו ולהיות יצירתי. יש דוגמאות נוספות על אלה שהזכרתי קודם. יצרנית התכנה ADOBE ארזה לאחרונה את תוכנות ההוצאה לאור השולחנית, פיתוח האתרים באינטרנט ועיצוב פרסומים לדפוס ולאינטרנט, בחבילה נוחה אחת, ה- Creative Suite, המוצעת לקהל רחב.

 

יצרניות מחשבי כף היד, ה- PDAs כמו HP והטלפונים הסלולריים, כמו נוקיה, נותנות לאיש ברחוב אמצעים ליצור מסרים עשירים במולטימדיה ובאיכות משתפרת במהירות, לשגר אותם לאחרים וגם להעביר אותם למחשב בטכנולוגיית Bluetooth לשם המשך עיבוד.

 

רבות מחברות אלה גם עושות כבוד ליצירות של לקוחותיהן באתרי האינטרנט שלהם. כך, noiseupthesuburb.com האתר החדש מבית Sony Playstation 2 מזמין יוצרים מוסיקליים חובבים ו- DJs בשאיפה, לפרסם את יצירותיהם. אמצעים אינטרנטיים כמו ה- Blogger מעודדים אנשים לשתף את העולם בהגיגיהם. Amazon.com מאפשרת לכל אחד להוציא לאור בעצמו ולמכור את ספריו אצלה.

 

חופש יוזמה

 

חלק אחר של המגמה הוא חופש יוזמה חדש בתחום המסחרי. אתרים כדוגמת EBay וגם Amazon.com מאפשרים לכל אחד להיות יצרן או משווק ולהציע את מרכולתו, מוצרים חדשים או אפילו משומשים ולעשות עסקים. במובן מסוים, נוצרים כאן מנגנונים חתרניים, עוקפי נתיבים ממוסדים. היתרון של מגמה זו הוא חופש יוזמה ואפשרות לחמוק ממעצורים, ממחסומים וממנגנוני סינון לא יעילים.

 

כזכור, רולינגס, יוצרת הארי פוטר, נדחתה על ידי בתי הוצאה לאור רבים שלא האמינו בה. ג'ק קנפילד ומארק ויקטור הנסן, יוצרי סדרת "מרק עוף", נדחו על ידי כ-40 בתי הוצאה לאור לפני שאחד האמין בהם. הם מכרו יותר מ-70 מליון ספרים! מעצורים, מחסומים ומנגנוני סינון כאלה קיימים בכל תחמי היצירה והפעילות העסקית ("מחסומי כניסה"). המגמה שאנחנו עוסקים בה, יוצרת להם מעקפים.

 

מצד שני, המחיר של מגמה זו הוא גודש לא מסונן שמקשה על הבחירה של הצרכן (אף שהאינטרנט מאפשר לצרכנים לשתף זה את זה בחוות דעת).

 

המגמה שלנו פוגשת מגמה-אחות אשר מעצימה אותה. זוהי מגמת ה-"יוקרה להמונים". ב-15 השנים האחרונות, מוצרים ושירותים רבים שבעבר היו נחלת העשירים בלבד, הפכו לנחלת ההמונים. במקרים מסוימים עקב הוזלה. במקרים אחרים עקב היווצרות גירסאות עממיות זולות של המוצרים והשירותים היוקרתיים.

 

רוצים דוגמאות? ניתוחים פלסטיים, מלונות חמישה כוכבים, מועדוני גולף (תחי טורקיה!), אתרי סקי, בתי קזינו, טלפונים סלולריים, מערכות קולנוע בייתי, רכבי שטח ועוד ועוד. חברות כמו איקאה הביאו את העיצוב המתקדם אל הריהוט הזול. רשתות כמו סטארבקס הביאו את אנינות הקפה (נניח...) לכל קרן רחוב. רשתות כמו זארה ו- H&M הביאו אופנה מתקדמת במחירים אפשריים מאוד.

 

עולם העסקים נעשה פרומתאי כמעט. פרומתאוס היה הגיבור במיתולוגיה היוונית שגנב את האש מהאלים והביא אותה לבני האדם. הוא שילם מחיר כבד. הפרומתאים העסקיים של זמננו דווקא נהנים מרווחים נאים. היום, יכולתם של הצרכנים לגמול ביד נדיבה גדולה מיכולתם של האלים הנבזזים להעניש. זהו עולם דמוקרטי יותר.

 

אבל מעבר להגיגים כאלה: מה דוחף את המגמה הזו? איך אתם יכולים להנות ממנה? לאן היא מובילה? המגמה שלנו, כמו כל טרנד מצליח, נדחפת בו זמנית הן על ידי צד ההיצע והן על ידי צד הביקוש. מצד ההיצע, אלה העלות הפוחתת של הטכנולוגיות והתחרותיות החריפה המחייבת את היצרנים ואת המשווקים לחפש כל העת שווקים חדשים.  מצד הביקוש, אלה הצרכנים שכוח הקנייה שלהם עולה בהתמדה (למעט תקופות מיתון), שהציפיות שלהם מהחיים גדלות ושמפגינים (לאט לאט ובהדרגה) יותר עצמאות, יוזמה ואפילו יצירתיות.

 

אם אתם לא משווקים, אלא צרכנים בלבד, הרי שהאפשרויות שלכם להנות מהטרנד שלנו הן רבות. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא להשתחרר מהבהייה בטלוויזיה כבילוי פנאי מרכזי, וכמובן להשתכר מספיק כדי ליהנות מכל זה. אם אתם יצרנים או משווקים – שימו לב: יש לכם כאן כיוון מחשבה שכבר הפך כמה וכמה מהקולגות שלכם בעולם לעשירים יותר.

 

פעלתנות, עצמאות ויוזמה

 

לאן כל זה הולך? מה קורה כאן ברמה החברתית-תרבותית? המבקרים חמורי הסבר מודאגים. אני לא. לאורך זמן, ציבור הצרכנים (שכבר הפתיע את כולם כאשר למד להתמודד בהצלחה ובשמחה עם מיגוון עצום) ימצא את האיזון החדש שלו ואת הדרכים החדשות לדעת מה טוב ומה רע עבורו אל מול הגודש החדש. 

 

הטרנד החשוב הזה מעודד פעלתנות, עצמאות, יוזמה ויצירה. זה לא ממש רע. המידע הזורם מפה לאוזן למשל, מהר הרבה יותר בזכות הטלפון הסלולרי והאי-מייל, מסתמן כחשוב יותר ויותר. לנו אנשי השיווק, נוצרים כללי משחק חדשים, אין ספק, אבל זה מה שהופך את המקצוע שלנו למלא חיוניות ומרתק.

 

ד"ר דן הרמן הוא מנכ"ל הרמן – יועצים אסטרטגיים ושותף בפרסום אליקים-רגב.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים